Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-24, 16:20
Medlem
Godmiddag alla flashbackare, som rubriken lyder, våra två döttrar främst vår älsta dotter påstår sig ha mindre kompisar efter att behövt tacka nej till en rad antal aktiviteter, våra döttrar får 99kr var i månaden och inte mer då vi vill att de ska lära sig att förstå värdet av pengar, deras kompisar får hela deras barnbidrag och har såklart bättre mobiltelefoner. Våra barn har varsin iphone 5 som de fått ta över av oss och dem påstår att deras kompisar har ”iphone 11 pro” ”iphone 11 pro max” och allt vad det nu är. Vi har en god ekonomi och vi bor även i en kommun med mycket problem där vi har förhållandevis hög utbildning och tjänar nog bäst i kommunen, så vi har råd att ge dem bättre prylar och mer pengar, men om man så önskar får man ju jobba för det. Vår äldsta dotter får tacka nej 9 av 10 gånger till fika med vännerna osv, men det är ju ändå det hon får hon ska förhålla sig till, vi har haft mycket bråk om detta då hon känner sig mobbad pga ”Dålig mobiltelefon” ”Lite pengar” och ”Övervakad” med övervakad menad det att vi har program i barnens telefon som gör att vi ser allt de skriver och gör samt att telefonen stängs av mellan 19:30-08:00. Ska vi släppa på kopplet lite eller ska vi fortsätta som vi gör trots att vi riskerar våra barns sociala band men att vi låt dem värdet av pengar?
Mvh Fredrik
Citera
2020-05-24, 16:27
Medlem
UnknownJunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paprikamannen
Godmiddag alla flashbackare, som rubriken lyder, våra två döttrar främst vår älsta dotter påstår sig ha mindre kompisar efter att behövt tacka nej till en rad antal aktiviteter, våra döttrar får 99kr var i månaden och inte mer då vi vill att de ska lära sig att förstå värdet av pengar, deras kompisar får hela deras barnbidrag och har såklart bättre mobiltelefoner. Våra barn har varsin iphone 5 som de fått ta över av oss och dem påstår att deras kompisar har ”iphone 11 pro” ”iphone 11 pro max” och allt vad det nu är. Vi har en god ekonomi och vi bor även i en kommun med mycket problem där vi har förhållandevis hög utbildning och tjänar nog bäst i kommunen, så vi har råd att ge dem bättre prylar och mer pengar, men om man så önskar får man ju jobba för det. Vår äldsta dotter får tacka nej 9 av 10 gånger till fika med vännerna osv, men det är ju ändå det hon får hon ska förhålla sig till, vi har haft mycket bråk om detta då hon känner sig mobbad pga ”Dålig mobiltelefon” ”Lite pengar” och ”Övervakad” med övervakad menad det att vi har program i barnens telefon som gör att vi ser allt de skriver och gör samt att telefonen stängs av mellan 19:30-08:00. Ska vi släppa på kopplet lite eller ska vi fortsätta som vi gör trots att vi riskerar våra barns sociala band men att vi låt dem värdet av pengar?
Mvh Fredrik

Det är smart att ha regler men implementera ett belöningssystem kanske?
Så de får göra nått för pengarna.
Många som är runt 20-25 sitter i skiten duktigt när de börjar tjäna pengar för att de handlar så mycke skit på avbetalning. (gäller ju äldre med dock.. men det är ett växande problem)

Det beror ju på hur gamla barnen är.
Det är ju viktigt att ungarna förstår att mamma å pappa inte kommer att försörja dem hela livet, men samtidigt så är ju det sociala väldigt viktig i tonåren med... tyvär så innebär det ofta att det skall spenderas pengar på fik eller andra basala saker.
Tiden då man lekte med kottar är passé
Citera
2020-05-24, 16:31
Medlem
Man lär sig inte värdet av pengar genom att inte ha pengar till något utan man lär sig värdet av pengar genom att ha pengar som skall gå till många saker och på så vis måste prioritera samt att det skall vara nog att kunna bli lite över på slutet också.

Situationen du beskriver är väl rimlig om barnen är 5-6 år gamla men pratar vi äldre än så är det väldigt lite pengar. Är barnen 14/15+ så är det rimligt att de får barn/studiebidrag men då också skall köpa sina egna kläder/smink osv.

Oavsett, den situationen du beskriver verkar mer beröva barnen möjligheten att lära sig pengars värde och hur man sparar än något annat.
Citera
2020-05-24, 16:32
Medlem
SYSTEMexes avatar
Övervakningen tycker jag absolut ni ska släppa och respektera era barns privatliv. Det kan t.o.m vara olagligt att läsa privata meddelanden och kan begå ett brott när du inskränker i ditt barns privatliv på det sättet. Ifall det gör det i ditt fall vet jag ej.

Ifall du ger dem pengar, hur mycket tror du att de lär sig då? Du har en ypperlig chans att ge en läxa i hur pengar fungerar. Visa hur det går till när man tjänar pengar, då kommer de lära sig på riktigt. Att du bara ger dem 99 kr är ett lat och uselt sätt att lära någon värdet av pengar.
Citera
2020-05-24, 16:33
Hur gamla är döttrarna?
Citera
2020-05-24, 16:34
Medlem
XaoqcHs avatar
Hur gamla är barnen?
Citera
2020-05-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hur gamla är döttrarna?
Vår älsta dotter är 14 år och den andra är 11
Citera
2020-05-24, 16:36
Citat:
Vår älsta dotter är 14 år och den andra är 11

De kan gott få lite mer frihet och pengar.
Citera
2020-05-24, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Hur gamla är barnen?
14 och 11
Citera
2020-05-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
De kan gott få lite mer frihet och pengar.
Frihet har dem, de har cyklar så de kan ta sig var de vill där de får, sparar du så har du en buffert, om du väljer att fika upp bufferten eller spara bufferten är ju svaret enkelt. Jag skulle aldrig låta mina barn fika för över 100kr
Citera
2020-05-24, 16:43
Citat:
Frihet har dem, de har cyklar så de kan ta sig var de vill där de får, sparar du så har du en buffert, om du väljer att fika upp bufferten eller spara bufferten är ju svaret enkelt. Jag skulle aldrig låta mina barn fika för över 100kr

Du litar alltså inte på dem?
Nå, som man bäddar får man ligga. Du kan inte kontrollera dem för evigt.
Citera
2020-05-24, 16:43
Medlem
vadsadusadus avatar
Hur gamla är döttrarna är ju det första jag undrar. Sen undrar jag vad de själv ska stå för och betala och vad ni betalar åt dem (kläder, schampo, mobilabonnemanget, en kopp kaffe osv). Man lär sig inte pengars värde bara för att man inte har dem, man lär sig snarare av att få välja själv vad man gör med de pengar man får. Får man då bara 99 kr kan man inte ens välja själv vad man vill göra för pengarna räcker bara till en sak.

Att de måste tacka nej till saker tycker jag det låter dåligt tilltaget av er. När man går i låg och mellanstadiet kan det fungera om barnen inte köper något själva mer en typ en cola efter skolan, men då att man hjälper till med extra pengar om de ska göra någon aktivitet med kompisar (man kan tex betala badhuset åt dem eller liknande). När de blir äldre, vill börja köpa egna kläder, ev smink, kanske ta en fika på stan tycker jag att de får högre månadspeng, men mindre "extra".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in