2022-08-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Prova sätt dig i den situationen själv, 99kr i månaden...
Finns det en tröja eller byxa som de gärna vill ha måste de spara hela summan i flera månader.
Eller dricka vatten på cafet med sina kompisar? Någon kommer säkert bjuda men de blir fattiglappen/snålisen i gänget.
100kr hade funkat för 35 år sen, idag är det rent elakt.
Vad försöker du lära dina barn egentligen? Att vara i utanförskap i värre grad än gamlingar och sjukpenschisar?

Man kan vara en del i ett "gäng" och då menar jag inte kriminellt gäng, utan att ha onödigt mycket pengar. Tror du jag hade lyxen att gå ut och ta en fika på ett cafe ens en gång per vecka när jag var 15? Nej det vore rena rama slöseriet med pengar. Vet inte vad det kostar idag, men redan för 25 år sedan så kändes det som att det kostade en arm och halva benet. Det var ju fan svindyrt att ta en kaffe och nåt bakverk till.

Det var sånt som de allra rikaste familjerna gjorde. Kände ingen kompis och då menar jag både från fattiga till ganska rika som gjorde nåt sånt.

Säg att man får 700 kr i månadspeng. Då vill man väl inte slösa bort 150 kr av det på att ta en fika?
Nu snackar jag dagens priser och inte för 25 år sedan.
Citera
2022-08-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Man kan vara en del i ett "gäng" och då menar jag inte kriminellt gäng, utan att ha onödigt mycket pengar. Tror du jag hade lyxen att gå ut och ta en fika på ett cafe ens en gång per vecka när jag var 15? Nej det vore rena rama slöseriet med pengar. Vet inte vad det kostar idag, men redan för 25 år sedan så kändes det som att det kostade en arm och halva benet. Det var ju fan svindyrt att ta en kaffe och nåt bakverk till.

Det var sånt som de allra rikaste familjerna gjorde. Kände ingen kompis och då menar jag både från fattiga till ganska rika som gjorde nåt sånt.

Säg att man får 700 kr i månadspeng. Då vill man väl inte slösa bort 150 kr av det på att ta en fika?
Nu snackar jag dagens priser och inte för 25 år sedan.

Cafét kan innebära en glass med sina kompisar, inte bara kaffe latte o tårta.
Möjligen var det varken ditt eller mitt intresse när vi var små men TS nämner just att kompisgänget vill fika på café.

På mitt håll var det slösaktigt på helt andra saker, intressen är vida och många.
Jag fick tillräckligt för att kunna göra saker och vara slösaktig med, det lärde mig att hushålla med pengarna till det som kändes viktigast, för när det var slut var det slut och det roliga var över.

Tanken är väl ändå att lära barnen hantera pengar? Får de en struntsumma så finns det inte mycket att lära sig hantera.
Citera
2022-08-03, 16:19
Medlem
fjiskens avatar
99 i månaden? Herrjävlar vilka snikpäron. Men så är de väl, ni satsar hellre på fett bankkonto/prylar till er än att barnen ska ha kompisar.
Citera
2022-08-03, 16:39
Medlem
showdowns avatar
[felpost
Citera
2022-08-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paprikamannen
Godmiddag alla flashbackare, som rubriken lyder, våra två döttrar främst vår älsta dotter påstår sig ha mindre kompisar efter att behövt tacka nej till en rad antal aktiviteter, våra döttrar får 99kr var i månaden och inte mer då vi vill att de ska lära sig att förstå värdet av pengar, deras kompisar får hela deras barnbidrag och har såklart bättre mobiltelefoner. Våra barn har varsin iphone 5 som de fått ta över av oss och dem påstår att deras kompisar har ”iphone 11 pro” ”iphone 11 pro max” och allt vad det nu är. Vi har en god ekonomi och vi bor även i en kommun med mycket problem där vi har förhållandevis hög utbildning och tjänar nog bäst i kommunen, så vi har råd att ge dem bättre prylar och mer pengar, men om man så önskar får man ju jobba för det. Vår äldsta dotter får tacka nej 9 av 10 gånger till fika med vännerna osv, men det är ju ändå det hon får hon ska förhålla sig till, vi har haft mycket bråk om detta då hon känner sig mobbad pga ”Dålig mobiltelefon” ”Lite pengar” och ”Övervakad” med övervakad menad det att vi har program i barnens telefon som gör att vi ser allt de skriver och gör samt att telefonen stängs av mellan 19:30-08:00. Ska vi släppa på kopplet lite eller ska vi fortsätta som vi gör trots att vi riskerar våra barns sociala band men att vi låt dem värdet av pengar?
Mvh Fredrik

Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
100 kronor är ingenting idag.
Lämplig månadspeng är 500kr för elvaåringen och 1200kr för fjortonåringen.

Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
99 i månaden? Herrjävlar vilka snikpäron. Men så är de väl, ni satsar hellre på fett bankkonto/prylar till er än att barnen ska ha kompisar.

Tycker summan är alldeles för liten. Vår pojke är 14, och han får 800 kr i ”lön” varje månad. För att få denna ska han städa övervåningen varje vecka (dammsuga och moppa) och se till att ställa in disken i diskmaskin mm.
Internet stängs av kl 20 skoldagar till hans speldator.

Låt dem göra hushållssysslor eller andra saker och få pengar som lön. 99:- känns helt sjukt lågt i den åldern, och varför lika mkt till båda?

Uppfostra dem att lön ska eftersträvas - inte bidrag!
Citera
2022-08-03, 16:54
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Godmiddag alla flashbackare, som rubriken lyder, våra två döttrar främst vår älsta dotter påstår sig ha mindre kompisar efter att behövt tacka nej till en rad antal aktiviteter, våra döttrar får 99kr var i månaden och inte mer då vi vill att de ska lära sig att förstå värdet av pengar, deras kompisar får hela deras barnbidrag och har såklart bättre mobiltelefoner. Våra barn har varsin iphone 5 som de fått ta över av oss och dem påstår att deras kompisar har ”iphone 11 pro” ”iphone 11 pro max” och allt vad det nu är. Vi har en god ekonomi och vi bor även i en kommun med mycket problem där vi har förhållandevis hög utbildning och tjänar nog bäst i kommunen, så vi har råd att ge dem bättre prylar och mer pengar, men om man så önskar får man ju jobba för det. Vår äldsta dotter får tacka nej 9 av 10 gånger till fika med vännerna osv, men det är ju ändå det hon får hon ska förhålla sig till, vi har haft mycket bråk om detta då hon känner sig mobbad pga ”Dålig mobiltelefon” ”Lite pengar” och ”Övervakad” med övervakad menad det att vi har program i barnens telefon som gör att vi ser allt de skriver och gör samt att telefonen stängs av mellan 19:30-08:00. Ska vi släppa på kopplet lite eller ska vi fortsätta som vi gör trots att vi riskerar våra barns sociala band men att vi låt dem värdet av pengar?
Mvh Fredrik

Gör inte misstaget många fäder har gjort och vik dig för dina döttrars gnäll.

Och var medveten. Allt handlar om att sätta dom i en ond cirkel av konsumtion och snart har vi två nya förvuxna småbarn till nyttiga-idiotier som lever för en sak.
Och den här planeten har inte råd med fler.

När man hör och ser många unga flickors beteende idag inser man att det här är pappa-dörrmatta som varit framme igen.

Behandla dina barn som mogna individer, fast med krav och tyst bestämdhet. Vad det än är, ljug inte för barnen och i tron om att som förstår. Dom förstår allt.

När dom kommer med sina argument använder du samma argument tillbaka.

”Bosse köpte ett hus åt sin pappa?”

”Vart är mitt nya hus?” Tex
Citera
2022-08-03, 17:02
Medlem
Citat:
Mvh Fredrik

99 spänn i månaden räcker nog inte för en 14-åring... det är väl en fika och en glass i månaden?

Så är mobiler ett elände, risken är att hon lär sig hur man kringgår regler bara. Är hon någorlunda mogen så lär henne hur man hanterar friheten. Tids nog blir hon tvungen.
Citera
2022-08-03, 18:39
Medlem
Rainmans avatar
99kr i månaden? Vad är du för en jävla snik-förälder? Låt barnen göra sysslor hemma så kan dom tjäna en tusenlapp iaf. Mina ungar städar poolen, trädgården, hjälper mig på diverse kneg. Ger dom 50kr per /h i riktig barnarbete anda!
Citera
2022-08-03, 19:41
Medlem
feemaxxxs avatar
Två år sedan posten. Om någon fortfarande frågar.. Det finns rekommendationer

https://seb.se/media/sa-mycket-far-s...rn-i-veckopeng

Så här ser den genomsnittliga* månadspengen ut
9 år: 183 kr
10 år: 197 kr
11 år: 203 kr
12 år: 319 kr
13 år: 332 kr
14 år: 383 kr
15 år: 562 kr
16 år: 826 kr
17 år: 874 kr
18 år: 582 kr
Citera
2022-08-04, 00:45
Medlem
Nordoxens avatar
Själv fick jag månadspeng på 150:- när jag var runt unga tonåren i början på 2000-talet (minns att jag fick hela studiebidraget när jag gick på gymnasiet iaf). Och då kunde jag ändå köpa ett tv-spel var 2:a eller 3:e månad på den tiden. Idag skulle det ta nästan ett halvår att spara ihop till ett nytt spel med den inkomsten.

99:- per månad idag ger dig knappt inte ens en pizza längre. I min barndom kostade de lätt under 60:-. Man behöver ha inflationen lite i åtanke här. Speciellt i dessa tider.. Speciellt till 14 åringen.

Är även inne på nån som annan skrev. Ger man dom för lite så lär de sig inte värdet av pengar för de inte har några pengar att spendera. Bättre att ge dom lite mer och istället vara hårdare på att inte ge dom extra när pengarna tar slut.

Sen undrar jag vad syftet är med att övervaka ens barns mobilaktiviteter.. låter sjukt. Kan förstå om man har deras "Hitta min iphone" funktion eller liknande så man kan hitta dom via GPS ifall det skulle behövas nångång men övervaka sms och liknande går definitivt över gränsen.

Visst att man inte ska curla sina barn, men sättet TS gör på nu är ett recept på att få rebelliska barn i tonåren.
Citera
2022-08-04, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Själv fick jag månadspeng på 150:- när jag var runt unga tonåren i början på 2000-talet (minns att jag fick hela studiebidraget när jag gick på gymnasiet iaf). Och då kunde jag ändå köpa ett tv-spel var 2:a eller 3:e månad på den tiden. Idag skulle det ta nästan ett halvår att spara ihop till ett nytt spel med den inkomsten.

99:- per månad idag ger dig knappt inte ens en pizza längre. I min barndom kostade de lätt under 60:-. Man behöver ha inflationen lite i åtanke här. Speciellt i dessa tider.. Speciellt till 14 åringen.

Är även inne på nån som annan skrev. Ger man dom för lite så lär de sig inte värdet av pengar för de inte har några pengar att spendera. Bättre att ge dom lite mer och istället vara hårdare på att inte ge dom extra när pengarna tar slut.

Sen undrar jag vad syftet är med att övervaka ens barns mobilaktiviteter.. låter sjukt. Kan förstå om man har deras "Hitta min iphone" funktion eller liknande så man kan hitta dom via GPS ifall det skulle behövas nångång men övervaka sms och liknande går definitivt över gränsen.

Visst att man inte ska curla sina barn, men sättet TS gör på nu är ett recept på att få rebelliska barn i tonåren.

Helt normalt att övervaka sina barns mobilvanor i alla andra länder än Sverige i alla fall. Det är väl förmodligen en av de största anledningarna till att varenda svensk femtonårig dotter praktiserar analsex till höger och vänster med föräldrarnas goda minne. Bara i Sverige som sagt.

Men för övrigt så är 99 spänn per månad alldeles för lite. Det borde vara minst en hundring i veckan eller hela studiebidraget när man nått tonåren.
Citera
2022-08-04, 18:01
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Helt normalt att övervaka sina barns mobilvanor i alla andra länder än Sverige i alla fall. Det är väl förmodligen en av de största anledningarna till att varenda svensk femtonårig dotter praktiserar analsex till höger och vänster med föräldrarnas goda minne. Bara i Sverige som sagt.

Det tror jag inte. Vad är det som 11-14 åringar gör på sina mobiler som är så viktigt att hålla koll på då? Tycker inte man som förälder behöver snoka runt vad fjortisar skriver till varandra. Såvida man inte misstänker drogmissbruk eller nåt men då har man antagligen större problem hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in