2020-05-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paprikamannen
Godmiddag alla flashbackare, som rubriken lyder, våra två döttrar främst vår älsta dotter påstår sig ha mindre kompisar efter att behövt tacka nej till en rad antal aktiviteter, våra döttrar får 99kr var i månaden och inte mer då vi vill att de ska lära sig att förstå värdet av pengar, deras kompisar får hela deras barnbidrag och har såklart bättre mobiltelefoner. Våra barn har varsin iphone 5 som de fått ta över av oss och dem påstår att deras kompisar har ”iphone 11 pro” ”iphone 11 pro max” och allt vad det nu är. Vi har en god ekonomi och vi bor även i en kommun med mycket problem där vi har förhållandevis hög utbildning och tjänar nog bäst i kommunen, så vi har råd att ge dem bättre prylar och mer pengar, men om man så önskar får man ju jobba för det. Vår äldsta dotter får tacka nej 9 av 10 gånger till fika med vännerna osv, men det är ju ändå det hon får hon ska förhålla sig till, vi har haft mycket bråk om detta då hon känner sig mobbad pga ”Dålig mobiltelefon” ”Lite pengar” och ”Övervakad” med övervakad menad det att vi har program i barnens telefon som gör att vi ser allt de skriver och gör samt att telefonen stängs av mellan 19:30-08:00. Ska vi släppa på kopplet lite eller ska vi fortsätta som vi gör trots att vi riskerar våra barns sociala band men att vi låt dem värdet av pengar?
Mvh Fredrik

Det enda jag emotsätter mig är att ni har övervakningsappar i kidsens telefoner.
Asså va i helvete är det för fel på er?
Citera
2020-05-24, 20:18
Medlem
kansascityshuffles avatar
99kr? Barnmisshandel. Pengars värde, hur är det med människovärdet, är det så lågt du värderar barn?

Du skrev att du hade en son. Sålde du honom på blocket?
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-05-24 kl. 20:21.
Citera
2020-05-24, 20:21
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Godmiddag alla flashbackare, som rubriken lyder, våra två döttrar främst vår älsta dotter påstår sig ha mindre kompisar efter att behövt tacka nej till en rad antal aktiviteter, våra döttrar får 99kr var i månaden och inte mer då vi vill att de ska lära sig att förstå värdet av pengar, deras kompisar får hela deras barnbidrag och har såklart bättre mobiltelefoner. Våra barn har varsin iphone 5 som de fått ta över av oss och dem påstår att deras kompisar har ”iphone 11 pro” ”iphone 11 pro max” och allt vad det nu är. Vi har en god ekonomi och vi bor även i en kommun med mycket problem där vi har förhållandevis hög utbildning och tjänar nog bäst i kommunen, så vi har råd att ge dem bättre prylar och mer pengar, men om man så önskar får man ju jobba för det. Vår äldsta dotter får tacka nej 9 av 10 gånger till fika med vännerna osv, men det är ju ändå det hon får hon ska förhålla sig till, vi har haft mycket bråk om detta då hon känner sig mobbad pga ”Dålig mobiltelefon” ”Lite pengar” och ”Övervakad” med övervakad menad det att vi har program i barnens telefon som gör att vi ser allt de skriver och gör samt att telefonen stängs av mellan 19:30-08:00. Ska vi släppa på kopplet lite eller ska vi fortsätta som vi gör trots att vi riskerar våra barns sociala band men att vi låt dem värdet av pengar?
Mvh Fredrik

En 14-åring som ska leva på 3kr om dagen? Det måste du ju förstå är helt bedrövligt. Jag hoppas att ni som föräldrar står för olika nöjen utöver det, för annars är det verkligen katastrofalt. Vad tror du händer när ditt barn äntligen börjar få pengar på kontot efter alla år av att inte kunna köpa eller göra någonting? Det är definitivt inte så man lär sig pengarnas värde. Utan de lär sig av att ha pengar och försöka fördela dem för att göra/köpa det dem vill. Tar de slut innan så trist, då får ni utvärdera situationen och berätta om sparande osv så lär de sig successivt om hantering av pengar. Och det där med att övervaka mobiltelefonerna behöver jag inte ens gå in på, det är bara sjukt.

Vad ni lär era barn är att allt bara är ett enda jävla kämpande, utan någon som helst frihet, belöning eller glädje. Bryt det där destruktiva beteendet och låt barnen ha tillgång till hela barnbidraget beroende på hur de uppför sig. Uppmuntra, förstärk, lär ut.. positivitet och stimulans! sätt inte krokben på dem såhär tidigt för något så oväsentligt som några kronor.
Senast redigerad av Observerad 2020-05-24 kl. 20:31.
Citera
2020-05-24, 20:31
Medlem
En elva åring ska inte ha någon jädra iPhone 11 pro max ultra mega
Ungen kommer komma hem några dagar senare och säga att den är borta och be om en ny.
Citera
2020-05-24, 20:31
Medlem
Citat:
Vår älsta dotter är 14 år och den andra är 11

Fredrik!

1. Lära sig värdet av pengar.

99kr i månaden för en 14-åring lär inte denne någonting om värdet av pengar.

Du vill lära henne att hushålla med sina pengar, ge henne något att hushålla med då. 500kr ger henne möjlighet att prioritera och välja aktiviteter, 99kr ger inte den möjligheten.

2. Att lära sig att ta ansvar

Att övervaka sina barns telefoner är rakt igenom korkat, har de saker de vill undanhålla er så gör de det ändå. De använder vänners telefoner som proxy och ni som föräldrar kommer längre ifrån era barn för varje dag som går.

Ni måste lita på dem och ge dem chanser att göra bort sig och lära sig av sina misstag.

3. Konsekvenser för er som föräldrar

Fortsätter ni som ni gör kommer era barn lämna er när de fyller 18. De kommer aldrig berätta om sina liv för er (allas liv är fulla av dumheter och fantastiska upplevelser) och de kommer alltid ha en törn i sidan när de förstår hur litet 99kr/mån är och hur mycket de missat i sina tonår pga en princip ni valt.

PS. Sätter 99kr på att din fru smyger till dem extra pengar regelbundet.
Citera
2020-05-24, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Sjukaste jag hört. De kan ju inte ens köpa en macka om de blir hungriga.
Låt de styra sin egen inkomst så kan du ju säga att de ska spara 99kr i månaden av barnbidraget istället.

Håller med, var fan det dummaste jag hört med. Och hade jag vetat vem föräldern var skulle jag gjort orosanmälan omedelbumms, för att "spejja" på andras privata egendom er kan aldrig vara lagligt. Inte utan deras godkännande och barnen hade ju ställt sig frågande till detta.

14 år och får 99kr i månaden?!

Sist jag var i affären och köpte ägg, juice, mjölk och en limpa med en påse gelehallon landa jag på 170kr. Herre gud vad dumsnålt.
Citera
2020-05-24, 20:37
Medlem
Vänta nu? En 14 åring får 99kr i månaden och du ifrågasätter om det är orimligt? Säg att du skojar?

Vill du begränsa deras sociala liv totalt? Uppenbarligen JA, med tanke på att ni övervakar barnens mobiltelefoner.

Förlåt, men ni verkar inte vara rimligt moderna i ert föräldraskap.

Era barn kommer inte få några som helst positiva effekter av er sätt att hantera/agera. Snarare tvärtom!
Barn behöver känna social samhörighet och tillåtas vara just barn/tonåringar, med allt vad det innebär. Att vars förälder innebär att just ta till vara barnens intressen och ge dom verktyg för vuxenåldern. Det innefattar att låta tonåringar göra roliga saker.

Du säger att ni har god ekonomi och gott uppsåt med ert agerande, möjligt att det är så. Men tyvärr leder ert beteende till negativa effekter för era barn.
Att som 14 åring ha en iPhone 5 idag, är känsligt då just mobil mm signalerar ”status”. Precis som ”rätt” kläder, rätt väska mm. Kanske inte viktigt för er, men en 14 åring har inte en vuxens trygga självkänsla.

Man anpassar sig efter ekonomin helt enkelt och ställer motkrav på sina barn.

Mina två pojkar får absolut det som anses normalt i deras umgängeskrets, alltid nya kläder, skor, reser flera ggr per år, varsin ps4, varsin tv, varsin iPad, men absolut inte senaste iPhone eller liknande. Men det beror mer på att dom är 11 o 8 år. Däremot ställer vi krav på uppförande, hjälpa till hemma, vara artiga, bra kamrater, sköta sig på träningar och matcher och vara bra föredömen helt enkelt.
Då har jag inga som helst problem att se till att mina pojkar inte blir ”utanför”, i synnerhet inte när vi har råd. Sparar även 2000kr/mån till var och en av dom och har så gjort sen dom föddes.

Dom har dock ingen månadspeng, utan dom har varsitt betalkort som vi fyller på då o då om dom skall åka iväg, fika eller hänga med kompisar.

Tonåren får dom aldrig igen och det är en tid man som förälder skall försöka bidra med. Utifrån ekonomiska resurser. Att vara snål och överbeskyddande leder nog tyvärr bara till utanförskap el isolering till slut. I viss mån iaf. Barn är elaka.
Citera
2020-05-24, 20:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
En hundring i timmen för en 11 eller 14 åring? 200 i timmen nästa år? 400 året efter det? 800 i timmen nästa igen?

Man gör barnen en djävulsk björntjänst om man applicerar vuxen/akademikerförmåner när de är tonåringar. När de väl kommer ut på sommarjobb eller helgjobb och tjänar samma som att plocka ur diskmaskinen hemma eller ta upp kläderna från golvet kommer de vara måttligt arbetssugna.

Varför ska man få löneförhöjning för samma arbete? Vad betalar svenskar för städhjälp hemma? Mindre än 100 spänn i timmen? För 100 spänn i timmen menar jag korrekt utfört arbete, inte att de plockat ur diskmaskinen och snackat i mobiltelefonen. Sen fattar jag inte varför man ska vara arbetssugen på skitjobb öht, det är något man gör för att överleva. Finns ingen som helst anledning att skicka iväg ungarna på "sommarjobb" om samma hushåll använder städhjälp eller trädgårdsmästarservice som jag märkt väldigt många svenssons numera använder.
Citera
2020-05-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Man lär sig inte värdet av pengar genom att inte ha pengar till något utan man lär sig värdet av pengar genom att ha pengar som skall gå till många saker och på så vis måste prioritera samt att det skall vara nog att kunna bli lite över .

Fel! Om man har lite pengar så lär man sig hur det är att inte ha pengar. Detta innebär att alla barn med iq över kroppstemperatur blir sparsamma och arbetsamma som äldre. En eller två gånger om året, dvs födelsedagar och jul när dom får pengar kan dom lära sig handskas med dem.

Ts. Du gör helt rätt och antingen ljuger dina barn för dig eller så har deras kompisar värdelösa föräldrar som fostrar bortskämda spolingar. Derad kompisar förlorar i längden.

Sedan var det döttrar du har? Förhoppningsvis är dom då intelligenta och blir fruar till framgångsrika män och skaffar många barn. Då behöver dom inte oroa sig i villet fall.
Citera
2020-05-24, 20:43
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Frihet har dem, de har cyklar så de kan ta sig var de vill där de får, sparar du så har du en buffert, om du väljer att fika upp bufferten eller spara bufferten är ju svaret enkelt. Jag skulle aldrig låta mina barn fika för över 100kr

Du är snål.
Citera
2020-05-24, 20:57
Medlem
Deckard-Cains avatar
Alldeles för lite pengar enligt mig. Det ena barnet får du väll inte ens barnbidrag för? Det heter väll studiebidrag? Hur som... Hur kan barnen lära sig om sakers värde när de aldrig har råd med något..? Har de råd att ta en fika för 200kr så märker dem efteråt att det var en dum idé. När de inte får råd med nästa aktivitet.

Eran idé är att låta era barn leva på 25kr i veckan? Vad fan är det i dagens affärer? En cola och en kexchoklad. Naae, sluta snåla!
Citera
2020-05-24, 21:07
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Mvh Fredrik
ALLA barn har mindre pengar än sina kompisar. Det låter motsägelsefullt, men så är det.

Men som tur är går det över när de får konto på Flashback. Då tjänar plötsligt alla mer än alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in