Resultat: Finns det liv utanfr solsystemet?
Ja
81,46%
312 röster
Nej
8,36%
32 röster
Osker
10,18%
39 röster
2020-06-04, 21:57
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Du fr skilja p funktionen dr DNA utvecklas evolutionrt och de aktiva sekvensernas ordning som inte pverkar funktionen. Genom historiens frlopp har sekvenser bytt plats utan att funktionen pverkats. Vilka sekvenser som finns r ett resultat av det evolutionra urvalet, medan sekvensernas ordning r slumpmssig.

Det dr fr jag forska p. Pratar du om det s.k junk DNA nu? Men det r ju "inaktiva" sekvenser vi tror inte pverkar funktionen, men det r ju bara eftersom vi har s begrnsad information om hur DNA egentligen fungerar? Ja, det skapar proteiner och fr dom att veckas.. inte ens alla mina insatser till protein folding har lst hur en enda molekyl gr det. Tydligen r antalet stt dessa kan veckas s enormt att det r fullstndigt omjligt att liv utvecklats random ifall det krver en viss typ. Oavsett hur mnga exempel som skapats hr genom alla tider - vi pratar nnting runt 10^500 stt en enskild molekyl kunde veckas, vad jag kan utlsa ..

Citat:
I vrigt har jag ingen aning om hur de frsta DNA-molekylerna utvecklades. Visste vi det s skulle vi bttre kunna estimera frekomsten av liv.

Som att hitta en rosettasten, jag vet. Guldplterad och placerad p bsta sndningstid.
Citera
2020-06-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det dr fr jag forska p. Pratar du om det s.k junk DNA nu? Men det r ju "inaktiva" sekvenser vi tror inte pverkar funktionen, men det r ju bara eftersom vi har s begrnsad information om hur DNA egentligen fungerar? Ja, det skapar proteiner och fr dom att veckas.. inte ens alla mina insatser till protein folding har lst hur en enda molekyl gr det. Tydligen r antalet stt dessa kan veckas s enormt att det r fullstndigt omjligt att liv utvecklats random ifall det krver en viss typ. Oavsett hur mnga exempel som skapats hr genom alla tider - vi pratar nnting runt 10^500 stt en enskild molekyl kunde veckas, vad jag kan utlsa ..
Mina kunskaper om mikrobiologi r ytterst begrnsade. Dock har jag uppfattat det som att varje DNA-molekyl kan delas in i gener och varje gen kan delas in i delsekvenser med distinkta funktioner. En sekvens kan t.ex. ha som funktion att skapa nya proteiner. Vilken ordning som generna frekommer pverkar inte vilka proteiner de skapar och drmed inte heller funktionen. Och ven inom varje gen r det oklart om ordningen har ngon betydelse. Vid strre mutationer kan hela gener dupliceras, falla bort eller hoppa frn ett stlle till ett annat. Det r inte alls lika vanligt som sm mutationer inom generna, men hade det inte skett genom historien s hade inte olika arter kunnat ha olika genuppsttningar.

Vad skrp-DNA har fr funktion har jag ingen aning om. Den som kommer p svaret blir nog aktuell fr framtida nobelpris.
Citera
2020-06-04, 22:58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
En sekvens kan t.ex. ha som funktion att skapa nya proteiner. Vilken ordning som generna frekommer pverkar inte vilka proteiner de skapar och drmed inte heller funktionen
Det r nog vrre n s. Gener skapar proteiner, det gller ven det vi kallar junk DNA. Sen har du aktivering - NR skapar genen proteiner? Det finns en trigger. Eller s skulle alla celler bli naglar. Eller neuroner.

Det finns inget stt vi kunnat komma p alla dessa triggers. Jag - som lekman, notera - tror att det finns triggers fr det vetenskapen idag kallar junk DNA men det r fr att dom inte sett dessa aktiveras. Alla gensekvenser har frmgan att bilda proteiner kring sig men de flesta verlever inte (det r inte en giltig proteinsekvens och/eller kan inte bjas som vi tror).

Men vad r det som triggar en gen att skapa proteiner? Det r det intressanta .. visste vi det, kunde vi kanske leka med latenta .. ( eller skrp- ) .. gener vi sjlva har.
Citera
2020-06-04, 23:33
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Men vad r det som triggar en gen att skapa proteiner? Det r det intressanta .. visste vi det, kunde vi kanske leka med latenta .. ( eller skrp- ) .. gener vi sjlva har.

Inaktiva gener har man vl fr att de en gng varit aktiva och fyllt ett syfte men som sedan regulerats ner och efter generstioner i princip r inaktivt? Anledningen till att man har dem kvar skulle antingen kunna vara att det bara r s det funkar, eller fr att det r en frdel fr en population att ha en massa gener p banken som faktiskt gr ngonting. S skulle populationen utsttas fr en omgivning denna inte klarar s bra s kan genregulering och mutationer aktivera gener som gr ngonting som tidigare varit en frdel fr verlevnad, s fr den generationen testa sina gener mot omgivningen.
Det r nog effektivare n att gener som gr saker av slump mste bildas varje gng.

Det som triggar r just "genregulering". Det sker lpande genom livet och inte bara nr DNA blandas. Stress, hunger, lder, temperatur och lite allt mjligt verkar kunna aktivera det som reglerar gener, vilket tydligen heter transkriptionsfaktorer och r proteiner som letar upp generna och aktiverar dem.

Leka med snt dr gr vi allt med t.ex. CRISPR.

Den stora frgan som jag ser det r hur det tidigaste cellerna fungerade. Vilken r den enklaste funktion en cell kan ha som ger den en frdel ver en annan cell, och frdel fr vad? Mat eller para sig? Annat? Att f en avkomma br vara viktigare n mat och energi fr liv att uppst d energin skulle kunna finnas redan i omgivningen. S hur enkel kan man gra en molekyl som vid interaktion med en annan molekyl bildar en ny molekyl som r en blandning av hlften frn varje. Behver man sm genetiska maskiner som delar och stter ihop molekyler eller enkel DNA fr detta eller kan molekylerna gra detta sjlva?
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-06-04 kl. 23:42.
Citera
2020-06-04, 23:44
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Den stora frgan som jag ser det r hur det tidigaste cellerna fungerade. Vilken r den enklaste funktion en cell kan ha som ger den en frdel ver en annan cell, och frdel fr vad? Mat eller para sig? Annat?

Jag hller med. Jag vill veta.

Men crisp/r etc har ingenting med detta att gra. Det r ett stt att byta sekvenser. Vad som aktiverar olika delar av DNA r inte knt av vetenskapen. Mitt postulat r att det krver mer n forskning att lsa det. Om det ens kan lsas.
Citera
2020-06-05, 00:04
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Vad som aktiverar olika delar av DNA r inte knt av vetenskapen. Mitt postulat r att det krver mer n forskning att lsa det. Om det ens kan lsas.

Jag har inte satt mig in speciellt djupt i det dr, men jag uppfattar det som att man har en hyffsat klar bild ver vad som hnder.

Transkriptionsfaktor-protein verkar vara frsta steget i att reglera gener, drefter kommer efterfljande steg.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gene_expression

S det dr verkar inte vara ngon olsbar gta enligt hur jag uppfattar det efter att ha kisat lite med gonen p ett par Wikipedia-artiklar ngra sekunder. Om inte annat s kan det ju inte vara olsbart. Eller vet du mer om svrigheterna och kunskapsluckorna i mnet om man fr frga?
Citera
2020-06-05, 00:11
Medlem
Citat:
Jag hller med. Jag vill veta.

Men crisp/r etc har ingenting med detta att gra. Det r ett stt att byta sekvenser. Vad som aktiverar olika delar av DNA r inte knt av vetenskapen. Mitt postulat r att det krver mer n forskning att lsa det. Om det ens kan lsas.
P molekylniv trodde jag mycket av epigenetiken var knd idag? Dremot ett svrlst pussel att klarlgga hur armar och ben vxer ut p rtt stllen till fljd av enskilda molekylers interaktioner.
Citera
2020-06-05, 00:12
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Eller vet du mer om svrigheterna och kunskapsluckorna i mnet om man fr frga?

Jag vet nog inte mer n du. Men dom flesta kommentarerna jag hittar r att expression enbart r knt fr gener som aktiveras - inte fr vad som m ligga bakom det s kallade junk-DNA vi har. Men inte heller alla former av expression r knda.

Som varfr blir detta en neuron? D hade vi kanske redan lst alzheimers. Eller regeneration.

https://www.researchgate.net/post/Is...already_solved
Citera
2020-06-05, 00:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
P molekylniv trodde jag mycket av epigenetiken var knd idag?

Givet din andra mening dr - som jag inte citerade - s tror jag vi r p samma niv. Vi vet en massa, men ur vilken total massa av kunskap?

Vi kan inte bota ett avhugget finger. Enligt genetiken borde det vara trivialt - vi vet ju redan vad som triggar en hel massa funktioner i vra arvsanlag, eller hur?

Eller, s gr vi inte - eftersom ett enda missat finger r helt utanfr vad vi idag kan fixa. Men naturen klarar det.
Citera
2020-06-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Frst mste vi veta hur stort det r.
n s lnge r r mjligheten ondligt stor men x ondligt lngt borta.
Om det nu inte finns liv p dom nrmaste planeterna d. Sen r nog frutsttningarna rtt lika vra. S det som finns nrmast borde vara rtt lik ngon livsform som redan fimns p jorden. Det blir roligare nr vi hittar levande som lever p tex ter bryxogolgas ser ut som ett gasmoln som strcker sig nr den ska veta vad den har omkring sig

Vran fantasi strcker sig bara till det vi ser. Armar och ben som skuttar omkring r vran ide om liv. Sen detdr med flera miljoner rs utveckling finns nog inte heller eftersom vi bara hunnit rkna till 2020 s r det ondlig chans att ven mnniskoslktet har en viss lder x som inte kan bli ldre n ca 6000 r. Fr annars borde det rimmliga slumprtalet nr jag fddes varit r 586666800 .

En sak att uppmrksamma i sammamhanget r ocks att Jesus fdelse inte riktigt r starten fr mnskligheten i stort eller ens den frsta mnskliga civilisationen. Ls Graham Hancock, Brian Foerster, John Anthony West, Robert Schoch, etc.

Ngot hgteknologiskt har funnits tidigare p jorden men vi vet nnu inte exakt vad, hur eller vem. (Kanske inte ens mnsklig)
Citera
2020-06-05, 00:34
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Men dom flesta kommentarerna jag hittar r att expression enbart r knt fr gener som aktiveras - inte fr vad som m ligga bakom det s kallade junk-DNA vi har.]

Jo men d r ju tminstone ngra mekanismer knda. Att gener som inte aktiveras och deras funktioner r oknda beror vl just p att de inte aktiveras. Kanske mste andra gener vara aktiva fr att de ska ges uttryck i fenotypen?

Frgan om skrp-DNA svarade jag p hr ovan, utan att ha lst ngonting om det, utan gissar vad som evolutionrt vore rimligt. Jag har en gen fr att f tt kroppsbehring verallt p kroppen. Om jorden gr in i en istid imorgon s vill jag ha strre chans att den genen som tidigare gett evolutionra frdelar teraktiveras n att hlla tummarna fr att slumpen ska bilda en ny gen. Bttre spara dem om man behver dem i framtiden.

Det dr med att f fingrar och sdant att vxa tillbaka kommer nog. Andra djur kan gra det och vi kan flytta genetiska funktioner mellan arter. Frgan r dock om man kan lsa det med bara stamceller man smetar p fingret s inte hela personen frn befruktning mste ha den genen i sig. Men det dr kommer om 10-30 r. Vi har nyss brjat med det dr!
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-06-05 kl. 00:40.
Citera
2020-06-05, 00:35
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Ngot hgteknologiskt har funnits tidigare p jorden men vi vet nnu inte exakt vad, hur eller vem. (Kanske inte ens mnsklig)

Jag r inte motsatt hr .. men med vilka bevis pstr du detta? Ancient Aliens p kvlls-tv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in