Resultat: Finns det liv utanfr solsystemet?
Ja
81,41%
311 röster
Nej
8,38%
32 röster
Osker
10,21%
39 röster
2020-05-23, 08:41
Medlem
EliasAlucards avatar
Knns som att vi behver en trd om detta eftersom det hr mnet ofta tar ver andra astronomitrdar som handlar om ngon nyligen upptckt och konstig signal i rymden osv.

Har lnge nu sagt att vi kan vara ensamma i hela universum. John Michael Godier laddade hromdagen ett podcast klipp p hans YouTube kanal dr han diskuterar med astrobiologen David Kipping varfr s kan vara fallet, och Kipping verkar ha rknat ut en ny ekvation fr att uppskatta frekomsten av intelligent liv osv, oklart hur bra hans ekvation r.

Why We May Be the Only Intelligent Life in the Universe with David Kipping of Cool Worlds:
https://www.youtube.com/watch?v=AC-6okOWXLs

Det r mycket Drake equation, Fermi paradox, SETI, rare earth hypotesen, mnens ovanlighet osv. Har precis brjat lyssna och inte kommit s lngt i deras diskussion.

Vad tror ni, r vi helt ensamma i universum?

Fr egen del r det inget jag r sker p, men jag r ppen fr att vi faktiskt kan vara helt ensamma, med tanke p att vi hittills inte har hittat ngra som helst spr av liv.

Sedan behver vi inte vara ensamma i universum, liv kan finnas men det behver inte vara intelligent liv, och vi kan vara den enda planeten med intelligenta livet p. Dock r det ju s att om det finns andra planeter med liv, s br der finnas en och annan planet med intelligent liv ocks.

terkommer med lngre och djupare tankar nr jag kollat klart efter frukosten.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-05-23 kl. 08:53.
Citera
2020-05-23, 08:52
Medlem
Mullrets avatar
Om nu universum r ondligt s faller tesen p vi r ensamma. Intelligent liv p jorden? Knappast. Bara se hur den frstrs.
Citera
2020-05-23, 09:13
Medlem
Hackenbush55s avatar
Bara fr att vi inte kan se galaxer som r fr lngt borta s innebr inte det att alla andra galaxer inte har liv p ngon planet.
Citera
2020-05-23, 09:30
Medlem
arcsins avatar
Jag kper utan tvekan att vi fr stunden r den enda intelligenta livsformen i Vintergatan, men inte i hela universum.
Citera
2020-05-23, 09:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Om nu universum r ondligt s faller tesen p vi r ensamma. Intelligent liv p jorden? Knappast. Bara se hur den frstrs.

Ja intelligent liv r inte tillrckligt intelligent fr att inte utrota sig sjlvt. Kanske finns vr civilisation i 500 r till men sedan tar enklare livsformer ver. Under en extremt kort period av solsystemets fortlevnad har det funnits intelligent liv och s kan det givetvis ha varit p mnga andra platser i vr vintergata tidigare och senare men inte samtidigt med oss.

I miljontals galaxer sjlvklart mste det uppsttt livsformer som kan utvecklas bli intelligenta men avstnden isolerar oss effektivt frn varandra.

andra sidan vad r det fr ngot som kommer upp ur havet, upp ur sjar tar en tur i vr atmosfr och frsvinner ner igen. Lever de i en egen dimension i havsdjupen motsvarar den fr dem vr atmosfr? Hur mycket intelligentare r dom, hur lnge har de funnits eller har de kommit hit och hittat en planet passande fr dem. Varfr vill de inte kommunicera med oss. Varfr r de s rdda fr vra krnvapenbaser att de visat att de kan blockera dem totalt.

Vi ska inte bara leta efter liv i avlgsna rymder utan i andra dimensioner.
Citera
2020-05-23, 09:47
Medlem
Semikolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Intelligent liv p jorden? Knappast. Bara se hur den frstrs.

"Bara se hur vi frstr den." Du hr till de som siktar ned.
Citera
2020-05-23, 09:59
Medlem
Mullret
Citat:
Om nu universum r ondligt s faller tesen p vi r ensamma.
Jaha, och varfr skulle vi inte kunna vara ensamma?

Jag tror varken p gud eller p ngot intelligent liv i universum frutom vi p jorden.

Men det r ju helt ointressant vad jag tycker.

Vad jag dremot vet, det r att ingen vet.
Citera
2020-05-23, 10:05
Medlem
Stenballes avatar
Jag r vertygad om att det finns gott om liv i universum, allt annat vore hgst osannolikt.
Dremot r det nog sllsynt med planeter dr liv har utvecklats till vad vi i brist p annat kan kalla civilisationer.
Fr att n dit krvs det bokstavligt talat miljarder r av vldigt goda frutsttningar fr livet att frodas och utvecklas.

Kanske r vi den enda livsformen i vr galax som kommit s lngt att vi kan lmna vr egen atmosfr, men tittar vi p hela universum med nrmast ondligt med alternativ s tror jag att det finns ett antal civilisationer dr ute.
Citera
2020-05-23, 10:32
Medlem
Nej, vi r inte dem enda vilken person med ett iq ver 10 frstr det.
Citera
2020-05-23, 10:51
Medlem
Jag undrar om man kan tillmpa den induktiva metoden i detta sammanhang?
"Vi har ej funnit liv(utomjordiskt) idag, och inte heller ngon dag tidigare n det. Drfr hittar vi aldrig liv.
Citera
2020-05-23, 11:30
Medlem
Det finns miljoner livsformer utanfr vrt solsystem.
Dom befinner sig frmodligen p jorden just nu, det finns massa filmer p aliens p youtube.

Att pst ngot annat r att sga jorden r platt.
Citera
2020-05-23, 11:38
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Jag skapade en trd fr mnga r sedan dr jag tog upp samma fundering. Det jag tycker de flesta glmmer bort r hur ungt vrt universum r. Mogna galaxer med lmpliga stenvrldar har existerat under en extremt kort period sett till universums lder idag men framfrallt universums potentiella livsspann.

(FB) Mnniskan r den frsta tekniska civilisationen i universum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in