Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Eller också borde du ha lite tålamod innan du drar upp den som exempel på en planet vi vet inte kan ha liv pga att den har fel atmosfär...
Jag påstod inte att KOI-456.04 hyser liv, jag gav ett exempel på en planet som är lite större än jorden och som upptäcktes med bland annat spektroskopi. Bli inte förvånad om vi får atmosfärisk data från KOI-456.04 innan James Webb teleskopet har skjutits upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
"55 Cancri e, however, is an unusual super-Earth as it orbits very close to its parent star. A year on the exoplanet lasts for only 18 hours and temperatures on the surface are thought to reach around 2000 degrees Celsius. "
Oj, förväntas vi bli förvånade över att det inte finns livssignaturer vi känner igen på en sådan planet? Hur många relevanta planeter var det nu egentligen vi hade atmosfäriska data för? Du gjorde en stor sak av att det var många tidigare i tråden.
Fast nu halmgubbar du dig igen. Jag påstod inte att det finns liv på 55 Cancri e. Jag gav exempel på en super earth som de har analyserat atmosfären på, med Hubble-teleskopet dessutom! Det är inte jag som påstår att det finns liv överallt, tvärtom, jag förväntade mig inte ens att Cancri 55 e ska hysa liv. Men just 55 Cancri e är intresserant, på så sätt att den är en super earth som kretsar MYCKET NÄRA dess stjärna, som dessutom är en K-stjärna, vilka brukar vara ungefär hälften av solens storlek; det är alltså inte en röd dvärgstjärna vi pratar om här, utan snarare en hyfsat stor stjärna, vilket borde göra spektroskopi betydligt svårare enligt dig. Det var ju du som påstod att vi typ bara kan få lite dålig atmosfärisk data via spektroskopi från hot jupiters, alltså stora planeter.
Att Hubble-teleskopet inte har analyserat så mycket atmosfärer från jordliknande planeter genom spektroskopi, beror väl helt enkelt på att de inte har använt Hubble-teleskopet för det ändamålet, antagligen eftersom de anser att Hubble inte är tillräckligt bra för sånt. Men det går med Hubble också. Oavsett så finns det andra teleskop både på jorden och rymden som kan hjälpa till med sånt i dagsläget, men visst, vi kommer få bättre data när de skickar upp James Webb och LUVOIR-A.
Citat:
Ursprungligen postat av
526
Ja alltså . . vi upprepar oss.
Ja du låter som en trasig skiva, lol.
Citat:
Ursprungligen postat av
526
I korthet: Det finns så många möjligheter att det sannolikt finns annat liv pga att allt lyder under samma naturlagar.
Naturlagar igen? Du råkar inte vara naturautist eller så?
Citat:
Ursprungligen postat av
526
Det finns inget som indikerar att vi skulle vara unika eller att liv inte kan uppstå annanstans.
Vi har bara sett en liten liten del av universum så det går inte att dra slutsats utifrån våra observationer. Inget säger att liv måste finnas i närheten av oss eller att radiosignaler skulle nå oss. Vi vet inte ens hur långt radiosignaler går. SETI själva tror ca 1 ljusår vilket inte är någonting.
Men vad finns det som talar för att utomjordiskt liv existerar? Jorden räknas inte eftersom jorden inte är utomjordisk. Naturlagar räknas inte heller. Vad har du för faktiska vetenskapliga bevis för existensen av utomjordiskt liv?
Citat:
Ursprungligen postat av
526
https://sv.wikipedia.org/wiki/Drakes_ekvation
R* = antalet nya stjärnor som bildas i Vintergatan
fp = andelen av dessa som har planetsystem
ne = andelen jordlika planeter som finns i genomsnitt i ett planetsystem
fl = andelen jordlika planeter där liv uppstår
fi = andelen av dessa där intelligent liv (civilisationer) utvecklas
fc = andelen civilisationer som utvecklar radioteknologi
L = den tid som en sådan civilisation ger ifrån sig mätbara radiosignaler ut i universum
N = antalet utvecklade civilisationer i Vintergatan med vilka radiokommunikation är möjlig
"Eftersom Vintergatan rymmer minst 100 miljarder stjärnor, och sannolikt minst lika många planeter, innebär det att det finns minst 17 miljarder — och med största sannolikhet många fler — jordliknande planeter i galaxen."
https://www.svd.se/miljardtals-jordliknande-planeter
Här har du en bättre astrobiologisk ekvation:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rare_E...Earth_equation