Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Finns det liv utanför solsystemet?
Ja
81,34%
327 röster
Nej
8,21%
33 röster
Osäker
10,45%
42 röster
2025-02-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Hur kan du tro det?
Statistiskt sett,alltså den data vi har,så är chansen just nu att 1 av 100 miljarder galaxer innehåller liv, det vill säga vintergatan.

Skulle liv hittas som kommer från en annan galax ökar den chansen givetvis.
Nu hoppas jag att dina fingrar råkade snubbla lite fortare än dina tankar:
Hur gör du när du pekar ut vilka avlägsna galaxer som garanterat inte innehåller något som faller under vår nuvarande definition av liv?

Som du formulerade dig så är den "statistiska chansen" EN av EN (1/1, 100%)
Citera
2025-02-19, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nu hoppas jag att dina fingrar råkade snubbla lite fortare än dina tankar:
Hur gör du när du pekar ut vilka avlägsna galaxer som garanterat inte innehåller något som faller under vår nuvarande definition av liv?

Som du formulerade dig så är den "statistiska chansen" EN av EN (1/1, 100%)

Finns väl inget sätt för oss att veta vilka som garanterat inte innehåller liv?
Är fullt möjligt att en galax som bara är 1 miljard år gammal kan innehålla lika mycket liv som vintergatan.
Citera
2025-06-04, 23:32
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag är helt övertygad om att de existerar, många, men jag har den måhända tråkiga inställningen att de befinner sig så långt borta, så att vi aldrig kan se dem eller få kontakt med dem.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-06-04 kl. 23:42.
Citera
2025-06-05, 17:06
Medlem
lunarluddes avatar
Jag tror att det finns massor av planeter som jorden med "mänsklig" befolkning, och även liv vi inte förstår oss på.. Är en hatkärlek att tänka på det här ämnet, hur konstigt allt egentligen är, allt vi upptäckt i universum och inte upptäckt, och att vi människor ens finns till.
Citera
2025-06-05, 17:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Jag tror att det finns massor av planeter som jorden med "mänsklig" befolkning, och även liv vi inte förstår oss på.. Är en hatkärlek att tänka på det här ämnet, hur konstigt allt egentligen är, allt vi upptäckt i universum och inte upptäckt, och att vi människor ens finns till.
Min inställning är snarare att det det SÅ osannolikt att hela kedjan av händelser som måste för att vi finns att vi troligen inte gör. Tänk, Matrix.

Men om nu kedjan finnas - att det skett mer än 1 gång är /&%¤ inte trovärdigt.
Citera
2025-08-28, 16:01
Medlem
Fasrands avatar
Vi är ej ensamma. I det observerbara universum? Bara toppen av isberget. Resten? Ett oändligt, ofattbart hav. Vi vet ingenting.
INGENTING.
Senast redigerad av Fasrand 2025-08-28 kl. 16:08.
Citera
2025-08-28, 16:15
Medlem
Eftersom universum är oändlig så finns det garanterat också annat liv, chansen att det inte skulle vara så är nog mindre än 0,000000000001 %
Citera
2025-08-28, 16:18
Medlem
Tratten52s avatar
I utveckling så har mänskligheten bara kommit en mikrosekund på urtavlan. Vi levde i grottor för några hundra år sedan och trodde att solen snurrade runt jorden.
Citera
2025-10-03, 12:33
Avstängd
Med tanke på det enorma antalet andra stjärnor, planeter osv. är det svårt att föreställa sig att vi verkligen skulle vara de enda levande varelserna. Vem vet vad mer som finns där ute. Jag tyckte att slutscenen i filmen MIB passade mycket bra in i detta sammanhang, där utomjordingarna leker med vår galax som om den vore en marmor. Det finns så mycket som vi inte ens vet något om.
Citera
2025-10-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ussel
Med tanke på det enorma antalet andra stjärnor, planeter osv. är det svårt att föreställa sig att vi verkligen skulle vara de enda levande varelserna. Vem vet vad mer som finns där ute. Jag tyckte att slutscenen i filmen MIB passade mycket bra in i detta sammanhang, där utomjordingarna leker med vår galax som om den vore en marmor. Det finns så mycket som vi inte ens vet något om.
Det är lätt att låta sig förledas av stora siffror.

Det är fler atomer i ett enda sandkorn på en strand än det finns stjärnor i det universum vi kan se. Hur många sandkorn finns det på världens alla stränder?

En uppskattning är "7.5 million million million grains", och det får ju det fjuttiga antalet stjärnor i (det observerbara) universum att betyda nästan ingenting - på det stora hela. Inget av sandkornen på våra stränder har ju, eh, utvecklat eget liv eller intelligens. Såvitt vi vet.

Det är lätt att förledas av stora tal, så det är bättre att resonera utifrån etablerad vetenskap oavsett om det är teorier eller hypoteser. Man kan killgissa lite hur som helst men folk med vetenskaplig utbildning försöker nog undvika det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in