2016-02-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Svrt att definiera, men med metafysik menar jag det som inte r fysik. Det som r bortom vetenskapen och som inte kan upptckas. Vrldens beskaffenhet p ett plan som r bortom den ptagliga verkligheten men som nd kan tyckas ha en inverkan p det verkliga.

Hr r hur jag tnker.

Lt sga att du pysslar med ngot vi kallar x. Du hller p med det och fljer reglerna fr x. Spelar ingen roll vad reglerna r eller x r.

Om du pltsligt fr en knpp och brjar fundera ver varfr reglerna fr x r som de r: hur de skulle kunna vara annorlunda kanske, eller vad som r naturen bakom x, s r du i "meta-x" omrdet.

"Meta" betyder allts att ta ett steg ut (ovan, under eller t sidan) frn x och betrakta x som en separat "insekt", "sak" eller "ide" och stta den under ett mikroskop.

Meta-x r allts en betraktelse om reglerna fr hur man ska betrakta x. Det finns mnga meta betraktelser om vetenskaper. Exempelvis:

Metafysik
Metamatematik
Metafilosofi

Att gra meta-meta-x ska dock betraktas med misstnksamhet. Hoppas det hjlper.
Citera
2016-02-11, 17:56
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
[...]"Meta" betyder allts att ta ett steg ut (ovan, under eller t sidan) frn x och betrakta x som en separat "insekt", "sak" eller "ide" och stta den under ett mikroskop.[...]
Tack, det var ett tydligt tillgg! Definitionen so far: Metafysik r allt, oavsett hur det infrlivas i vrlden (som ett freml, en tanke ,etc.), som r bortom det fysikaliska. "Meta" i metafysik betyder allts att ta ett steg t sidan frn det fysikaliska och betrakta det som en egen id.

Nu nr det r tydligare r jag fortfarande intresserad av hur ni tnker kring frgorna i trdstarten!
Citera
2016-02-11, 20:20
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Jag vill diskutera metafysikens natur samt nytta och inverkan p verkliga, fysikaliska fenomen.
  • Hur kan man dra ngra metafysiska slutsatser om de per definition inte gr att upptcka?
    Det finns bortom det fysiska. Bortom vra sinnen. Vad skiljer d metafysik frn rena fantasier?
  • Kan man tnka sig att vissa omrden av metafysiken inte r fysikaliska n eller hur ska man stlla sig till det? Grnsen fr vad som r upptckbart frndras konstant i och med den vetenskapliga utvecklingen.
  • Hur stller ni er till metafysikens giltighet, trovrdighet och sanningsvrde? Kan det finnas ngot rent metafysiskt som r rtt eller fel? Kan det finnas ngot rent metafysiskt som r sant eller falskt?
  • r metafysiken ndvndig fr att frst och motivera fysiken? Om ja, varfr?

i) metafysiska teorier, till skillnad frn fantasier, mste tla granskning. De mste vara vlgrundade. Ngra definitiva slutsatser r svra att dra, dremot frs diskussioner i en massa filosofiska tidsskrifter dr man motiverar olika teorier och/eller frsker falsifiera/frfina teorier.

ii) Det r absolut s att vissa metafysiska teorier genom historien har blivit till fysikaliska teorier. Det praktfullaste exemplet torde vara atomlran.

iii) Metafysiska teorier bestr i slutndan av en mngd propositionella satser. Sledes har de sanningsvrde. En teori r allts sann eller falsk - huruvida vi kan f tillgng till det r en annan femma.

iv) En del fysik motiveras av teoretiska resonemang vilka p stt och vis r ngon slags metafysik. r dock fr dligt insatt i fysiken fr att kunna ge ngot vettigt svar p denna frga.
Citera
2016-02-11, 21:12
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
i) metafysiska teorier, till skillnad frn fantasier, mste tla granskning. De mste vara vlgrundade. Ngra definitiva slutsatser r svra att dra, dremot frs diskussioner i en massa filosofiska tidsskrifter dr man motiverar olika teorier och/eller frsker falsifiera/frfina teorier.
[...]
iii) Metafysiska teorier bestr i slutndan av en mngd propositionella satser. Sledes har de sanningsvrde. En teori r allts sann eller falsk - huruvida vi kan f tillgng till det r en annan femma.[...]
Bra svar, tack. Jag r inte inte extremt insatt i filosofiska uttryck men jag lr mig grna.

i) Vad innebr det att ngot r vlgrundat? Vad bygger ngot p nr det r vlgrundat?

iii) Att ngot bestr av propositionella satser innebr allts ett sanningsvrde. Gller det alltid? Vad r en propositionell sats? Googlade och hittade ett gammalt inlgg frn ingen annan n dig. https://www.flashback.org/sp54179305 Propositionella satser lyder allts under bivalensprincipen (antingen ... eller ...). r det ngot mer som knnetecknar propositionella satser? r satser som lyder under bivalensprincipen sdant som knnetecknar en vlgrundad sats?

Om en metafysikalisk sats r antingen sann eller falsk, r sanningsvrdet metametafysikaliskt?
Citera
2016-02-11, 21:32
Medlem
Citat:
Bra svar, tack. Jag r inte inte extremt insatt i filosofiska uttryck men jag lr mig grna.

iii) Att ngot bestr av propositionella satser innebr allts ett sanningsvrde. Gller det alltid? Vad r en propositionell sats? Googlade och hittade ett gammalt inlgg frn ingen annan n dig. https://www.flashback.org/sp54179305 Propositionella satser lyder allts under bivalensprincipen (antingen ... eller ...). r det ngot mer som knnetecknar propositionella satser? r satser som lyder under bivalensprincipen sdant som knnetecknar en vlgrundad sats?

Om en metafysikalisk sats r antingen sann eller falsk, r sanningsvrdet metametafysikaliskt?

Proposition betyder pstende. Ett pstende r en sats som hvdar en relation av termer. Termer r ord som begreppsliggr vrlden. Allts har ett kognitivt innehll. Jmfr emotivism. Pstenden har vrdena sanna eller falska... om man r metafysisk Realist vill sga.

Ska svara p ditt tidigare inlgg senare nr jag funderat ett tag. Dock s tror jag att vi inte r verens om vad som r materiellt. Det finns den fysikaliska frstelsen och den filosofiska frstelsen av det. Exempelvis kallade ju Marx sin filosofi fr dialektisk materialism, men den hade inget med massa eller utstrckning att gra enligt vad jag frstr. Det har mer med innehll att gra.

Det andra om datorprogram skulle jag vilja bemta med ngot heideggerskt svar.
Citera
2016-02-11, 22:01
Medlem
rootswallers avatar
Citat:

Vad "vlgrundat" egentligen betyder r en bra frga! hur som helst kan ngra generella krav (som mnga lr g med p) stllas upp: en metafysisk teori mste fylla en funktion (t.ex. vara frklaring till ngonting fysiskt, eller till ett begreppsligt innehll, etc.). Den mste vara sammanhngande. Den br inte vara strre n vad som krvs, o.s.v.

Citat:

I princip ska alla propositionella satser ha ett sanningsvrde. Ett pstende r i slutndan antingen sant eller falskt - givet realism. ex. "tid existerar inte", satsen mste vara sann eller falsk. Vissa satser r indexikala (har olika sanningsvrde beroende p tid/plats de yttras) men ven de r antingen sanna eller falska, t.ex. "X r hr"
Citera
2016-02-11, 22:15
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Logiska positivismens anhngare var mycket kritiska till metafysiken, en av aspekterna var fljande: att endast observerbara fakta r vetbara med en djup tro p att studiet av filosofins frgor skulle frmjas av att man tog hjlp av de verktyg den nyligen utvecklade formella logiken erbjd. Fr att svara p din sista frga s ser jag metafysiken som ett verktyg fr att frhja fysikens vrde. Fysik r en vetenskap, det r inte metafysik eftersom vetenskapen slutar dr metafysiken brjar. Det r ndvndigt fr oss att stlla frgor som egentligen inte har ett svar, i alla fall inget man kan knna p. Detta blir som vergripande frgor fr att p s stt besvara underfrgor. Tex.

- Finns gud? (verfrga)
- Tror du p gud? (underfrga)

Stt in samma tnk i en den kontext du letar efter, kan bli intressanta exempel!
Citera
2016-05-25, 23:35
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Om vi kan programmera en dator att knna igen freml s r det vl precis lran om universaler som vi programmerar in? Vi ger datorn frutsttningar fr att ngot ska kunna klassas som exempelvis en soffa och anvnder fysikaliska mtinstrument fr att skanna av soffan, varvid datorn testar frutsttningarna mot mtresultaten och avgr om det r en soffa eller ej. I den meningen skulle allts soffan i sin form vara ngonting som r avgrbart genom logiska instruktioner och algoritmer. Datorn kan allts kategorisera fysiska ting. Logik och algoritmer r metafysiska. r datorn en slags brygga mellan metafysik och fysik? Precis nr vergr det fysiska till metafysik och vice versa?
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Ska svara p ditt tidigare inlgg senare nr jag funderat ett tag. Dock s tror jag att vi inte r verens om vad som r materiellt. Det finns den fysikaliska frstelsen och den filosofiska frstelsen av det. Exempelvis kallade ju Marx sin filosofi fr dialektisk materialism, men den hade inget med massa eller utstrckning att gra enligt vad jag frstr. Det har mer med innehll att gra.

Det andra om datorprogram skulle jag vilja bemta med ngot heideggerskt svar.
Det vore intressant att f en respons, srskilt p frgan om datorprogram!
Citera
2016-05-26, 13:20
Medlem
Fr mig s r egentligen allt mentalt metafysiskt. ven sdant som r frfysikaliskt eller psykadeliskt rknar jag som metafysiskt. Med frfysikaliskt menar jag sdant som fanns innan de fysikaliska lagarna ser ut som de gr nu. Jag rknar nmligen med att de fysikaliska lagarna r stadda i utveckling precis som allt annat. Det gr att vrlden fr x antal r sedan var metafysisk.
Citera
2016-05-26, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av forvisso
Fr mig s r egentligen allt mentalt metafysiskt. ven sdant som r frfysikaliskt eller psykadeliskt rknar jag som metafysiskt. Med frfysikaliskt menar jag sdant som fanns innan de fysikaliska lagarna ser ut som de gr nu. Jag rknar nmligen med att de fysikaliska lagarna r stadda i utveckling precis som allt annat. Det gr att vrlden fr x antal r sedan var metafysisk.

Tnker mig att det fanns en viss struktur redan vid brjan av Bigbang, eller innan. Ngon slags lag fr materien att flja, som sedan lett till vr vrld, som r i stndig frndring. De fysiska lagarna frndras ju ven om det tar lng tid, jordens gravitation r till exempel inte konstant. Hller med om att vrlden fr x antal r sedan var metafysisk, och fortfarande r, ven om vi inte upplever det s. Borde det finnas ngot mer bestmt bortanfr de fysiska lagarna?

Citat:
I den meningen skulle allts soffan i sin form vara ngonting som r avgrbart genom logiska instruktioner och algoritmer. Datorn kan allts kategorisera fysiska ting. Logik och algoritmer r metafysiska. r datorn en slags brygga mellan metafysik och fysik? Precis nr vergr det fysiska till metafysik och vice versa?

Datorer r ju programmerade av oss att lsa uppgifter som vi tnkt ut. Det r ju vi som skapat datorns logik. Den utfr uppgifter t oss. Frgan r om vi gr det samma? r vi "programmerade" av evolutionen? att utfra ngon slags uppgift?
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2016-05-26 kl. 13:45.
Citera
2016-05-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Tnker mig att det fanns en viss struktur redan vid brjan av Bigbang, eller innan. Ngon slags lag fr materien att flja, som sedan lett till vr vrld, som r i stndig frndring. De fysiska lagarna frndras ju ven om det tar lng tid, jordens gravitation r till exempel inte konstant. Hller med om att vrlden fr x antal r sedan var metafysisk, och fortfarande r, ven om vi inte upplever det s. Borde det finnas ngot mer bestmt bortanfr de fysiska lagarna?

Jag tror inte p big bang utan jag tror att tiden r evig. Vi lever bara i nya vrldar hela tiden och det sker ett konstant versttningsarbete i vad som ska utgra naturlagarna i den nya vrlden. Bortanfr de fysiska lagarna finns drmmarna och det psykadeliska. Jag skulle inte kalla det fr ngot bestmt.
Citera
2016-05-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forvisso
Jag tror inte p big bang utan jag tror att tiden r evig. Vi lever bara i nya vrldar hela tiden och det sker ett konstant versttningsarbete i vad som ska utgra naturlagarna i den nya vrlden. Bortanfr de fysiska lagarna finns drmmarna och det psykadeliska. Jag skulle inte kalla det fr ngot bestmt.
Det gr jag ocks, tyvrr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in