• 3
  • 4
2016-05-26, 20:23
Medlem
Det som inte r fysik... Vad sgs om etik, konst, stadsmannaskap, Politik, frldraskap, sexualkunskap? Inget som kan berknas med enkla ekvationer, men omrden dr mnniskor sker "sanningar", eller tminstone "bsta mjliga beslut fr stunden"....
Faller sdant in under metafysik? Sdant som Zizek pratar om, till exempel?
Citera
2016-05-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Det gr jag ocks, tyvrr...

Varfr "tyvrr"?

Jag tycker att perspektivet r befriande p mnga stt.
Citera
2016-05-26, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av forvisso
Jag tror inte p big bang utan jag tror att tiden r evig.
https://www.youtube.com/watch?v=JDmKLXVFJzk
Den process vi kallar BigBang, som vi lever i, r ingen fysisk hndelse.

Rum och tid r beroende av varandra enl. relativitetsteorin. Rumtiden r en slags "illusion", tid existerar inte oberoende av rum. Det enda bestende r den underliggande formen.
https://www.youtube.com/watch?v=YycAzdtUIko
Citera
2016-05-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
https://www.youtube.com/watch?v=JDmKLXVFJzk
Den process vi kallar BigBang, som vi lever i, r ingen fysisk hndelse.

Rum och tid r beroende av varandra enl. relativitetsteorin. Rumtiden r en slags "illusion", tid existerar inte oberoende av rum. Det enda bestende r den underliggande formen.
https://www.youtube.com/watch?v=YycAzdtUIko

Nej, det r det jag inte hller med om. Einsteins fynd r lika understllda utveckling som allt annat.
Citera
2017-10-03, 20:55
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Det som inte r fysik... Vad sgs om etik, konst, stadsmannaskap, Politik, frldraskap, sexualkunskap? Inget som kan berknas med enkla ekvationer, men omrden dr mnniskor sker "sanningar", eller tminstone "bsta mjliga beslut fr stunden"....
Faller sdant in under metafysik? Sdant som Zizek pratar om, till exempel?

iek svamlar bara. Inget att gna uppmrksamhet t.

Det talas ibland om estetikens och politikens metafysik, men det r mer metaforiskt och i normalfallet skulle inte dessa omrden rknas in i metafysiken.

Metafysik skulle jag i korthet sga vara relationer/lagar fr det som existerar; viljans relation till subjektet, materians relation till medvetandet, hur frndring frhller sig till identitet, osv.
Citera
2017-10-07, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
iek svamlar bara. Inget att gna uppmrksamhet t.

Det talas ibland om estetikens och politikens metafysik, men det r mer metaforiskt och i normalfallet skulle inte dessa omrden rknas in i metafysiken.

Metafysik skulle jag i korthet sga vara relationer/lagar fr det som existerar; viljans relation till subjektet, materians relation till medvetandet, hur frndring frhller sig till identitet, osv.

Hur r det egentligen, r vl frgan som metafysikern stller. Och det kan ju glla ungefr vad som helst. Och p frgor om naturvetenskap fr man hjlp. Smre hjlp i det som angr mnniskans vrld.
Citera
2017-10-08, 11:06
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Hur r det egentligen, r vl frgan som metafysikern stller. Och det kan ju glla ungefr vad som helst. Och p frgor om naturvetenskap fr man hjlp. Smre hjlp i det som angr mnniskans vrld.

Nja, det skulle jag nog inte pst. Frgor om vem som egentligen styr USA r ingen metafysisk frga.

Stanford har en ganska bra genomgng av vad metafysik kan handla om (och hur svrt det r att definiera begreppet).

https://plato.stanford.edu/entries/metaphysics/
Citera
2017-10-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Nja, det skulle jag nog inte pst. Frgor om vem som egentligen styr USA r ingen metafysisk frga.

Stanford har en ganska bra genomgng av vad metafysik kan handla om (och hur svrt det r att definiera begreppet).

https://plato.stanford.edu/entries/metaphysics/

Jo, jag har lst den och mycket liknande. Och, skulle jag pst, problemet r mnniskans dumhet i frhllande till skillnaden mellan sanning och sannolikhet. Paradigmbegreppet. Att folk har s jobbigt med att saker visar sig vara "fel". Hela den analytiska filosofin, den "nya Metafysiken" andas den hr "se bara d man dissekerade mnniskor, inte fan bestod de av svart galla och slem". Att man antar saker, frsker resonera sig fram till vad en "hunds form" r. Hur man resonerade sig fram till derltning skulle man dock vilja veta.

D r man s jvla DUM om man dissar de resonemangen som Platon med flera presterade om sakers verkliga natur. De frebdade DNA, de frebdade atomerna, de diskuterade saker vi fortfarande inte har en aning om och inte s mycket bttre pejl p nu. Visst, mnniskokroppen bestr inte av mnghrningar av eld och vatten, vet vi nu, men det var en jvligt bra modell med den kunskap man d hade. Om man plockat hit Sokrates och presenterat hur de saker de grubblade p nu visat sig vara kan jag inte se annat n att han hade ryckt p axlarna och sagt "coolt, jorden snurrar runt solen, men det var vl fan vad man kunde vnta sig, nt skall ni vl ha filat p modellerna de hr millenierna. Frresten, har ni svaret p vad krlek och vnskap r, och har ni ett bombskert svar p vad den bsta mjliga staten r? Inte?".

S ok, vem som egentligen styr USA r ingen vidare frga, men hur USA egentligen borde styras r ngot som the founding fathers nog grubblade en hel del p, och det hll rtt bra. En mycket bra metafysisk frga. Erfarenheter och hrt, bra tnkande. Och en produkt man sedan har filat p.

Hypoteser. Dr man djrvt angriper det vi inte HAR empiriska data eller upptkter som ger oss trevliga sm sanningar. Dr brjar vetenskapen. IQ. Sen har vi lrt oss att testa teorierna med experiment, och vi fr hjlp av upptckter, mikroskop och annat. Men det vi inte vet r up for the grabs.

Min ide om vad metafysiken r , nda sen jag lste vetenskapsteori och idehistoria. Sen sitter man och r en sn dr rknenisse sjlv.
Citera
2019-01-04, 20:56
Medlem
Metafysik r kunskapen om alltings vsen och det innersta tinget i varats versinnliga eskapism i paradisisk skrud i alltid gudomlig tystnads skrik
Citera
2019-01-04, 22:36
Medlem
Det r vl precis som det lter? Meta och fysik. Meta (bortom) fysik. Det bortom fysiken vilket av sin natur blir mer filosofi n naturvetenskap (fysik) d det inte gr att bevisa eller testa vad som finns bortom vr existens. Man ska vl aldrig sga aldrig eller att det r omjligt, men det r knappast ngot som man br rkna med.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in