Citat:
Ursprungligen postat av
Calissimus
Jag kmpar fr att f ett bttre grepp om detta begrepp...Vore tacksam fr hjlp med detta..
Fr att utg ifrn ngra exempel, jag har ftt uppfattningen att fljande r metafysik:
-Finns det en gud?
-Finns det fri vilja?
-Fanns det ngot fre big bang?
-Vad r en orsak?
Men d handlar det ju egentligen bara om sakers existens och tillstnd. Frgor som handlar om hur vrlden r eller fungerar - men som samtidigt inte besvaras eller adresseras av fysik eller andra vetenskaper? r det rtt uppfattat?
Var gr grnsen i s fall mot mera banala frgor ssom:
-Vad hade hnt om jag inte flyttat till staden x utan till y?
-t jag en ostmacka fr ett r sedan?
Kanske kan man sga att det finns tre typer av frgor, vardagliga frgor, stora frgor och gigantiska frgor/frgor som inte ens r logiska.
De vardagliga frgorna r de som du kallar banala.
Stora frgor r de som behandlas av vetenskapen och som vi antar att vi kan finna ett svar till.
Resterande frgor frvntar vi oss inte kunna finna ngra svar p och dessa kallar vi metafysiska. Men lustigt nog r mnga vardagliga frgor egentligen av delvis metafysisk karaktr bara att vi inte tnker p det s. Dina tv banala frgor r bra exempel p det. Din frsta banala frga har ju tydliga metafysiska implikationer iom att frgor om historiens berknelighet ingr.
Den andra banala frgan implicerar olika antaganden om minnets tillfrlitlighet och beskaffenhet som kan vara lite metafysiska. Gr man ner p nnu mer grundlggande niv s r alla ord metafysiska antaganden av olika slag. Ordet "ostmacka" implicerar att du tror att ostmackor existerar enligt vissa premisser och kulturella verenskommelser.
Det lustiga r att alla tankar vi tnker hela tiden r beroende av massvis med metafysiska antaganden som vi inte r medvetna om och som r inbyggda i sprket och kulturen.
Som jag ser det s r alla tankar insvepta i ett metafysiskt dis. Folk r dock s inskolade i att inte se det s att de inte ser det.
Ett annat stt att uttrycka det r att om du utforskar ngot fysiskt eller mentalt tillrckligt lngt s kommer du alltid hamna i metafysiken. De flesta metafysiska frgor som jag knner till r av paradoxal natur.
Jag ser allts p vrlden som en bubbla i metafysiken dr vrt tnkande r helt beroende av vilken instllning vi har till det vi aldrig kan veta ngot om. P ngot stt verkar det som om vrt tnkande kring metafysiken r det som faktiskt styr vrt tnkande.
Slutsatsen r att man inte ska tnka p saker som man inte vill tnka p typ. Det r mina fem cent.