2021-02-07, 16:06
Medlem
Ja det är det. Jag jag sidomissbrukade i 3år men vissa kan inte sidomissbrukade mer än nån månad till ett år. Så missbruka gärnet så blir du utslängd :-)
Citera
2021-02-07, 17:19
Medlem
calamatos avatar
Frågan är ju varför man vill sidomissbruka när man får hjälp?
Citera
2021-03-04, 02:32
Medlem
Typ alla jag känner som går eller har gått på LARO har fifflat på ett eller annat sätt. Många käkar imovane då det går ur kroppen snabbt.
Citera
2021-03-04, 02:42
Medlem
Walvaters avatar
Beror på vilken mottagning du går hos.

Om du går till privat (typ Maria) så är det så gott som omöjligt att bli utskriven om du inte:
1) kommer dit för sällan (de får betalt per patientmöte), eller
2) hotar/slår personal.

Jag har blivit påkommen med att sälja narkotika inne på mottagningen och överläkaren sa att "vi håller inte på med sådant här, var det benso eller?".

Och utöver det har jag sparkat sönder entredörren en gång, och berättat för kvinnlig personal att jag ska sänka henne.

Det enda som fått läkare att ifrågasätta min behandling är när jag kommit två-tre gånger i veckan i perioder.

Man _KAN INTE_ skrivas ut för sidomissbruk från Maria. Däremot kan man i värsta fall bli av med metadonet och få subutex igen istället, om man till exempel dricker mycket alkohol.

Det sjukaste jag varit med om var när en patient satt helt öppet och injicerade heroin IV och så går läkaren förbi och säger "ojdå" och frågar om hon inte fått sin medicin än. Hon sitter vid det laget med huvudet hängande och dregglar och nålen sitter kvar i armvecket, proppfull med blod.

Jag har också blivit påkommen med att "smussla" med min subutexen flera gånger.

Undviker du att vara våldsam mot personal (de skriker gärna högt om det blir slagsmål och påstår att de inte tillåter våld men i praktiken gäller det inte om det är två män som slår varandra) och ser till att gå dit ofta så kommer du att ha din LARO-behandling mer än du vill (det blir som en kemisk fotboja och det är ett jävla projekt att bli av med metadonet).
Citera
2021-03-04, 02:43
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knubbisarne
Typ alla jag känner som går eller har gått på LARO har fifflat på ett eller annat sätt. Många käkar imovane då det går ur kroppen snabbt.
Det är inte primärt därför folk äter imovane utan för att den inte visas vid vanliga urinprover.

Folk käkar Lyrica också, och Lyrica går inte ut väldigt snabbt.
Citera
2021-03-04, 02:47
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Frågan är ju varför man vill sidomissbruka när man får hjälp?

Jag har inget opiatsug kvar, nästan, och har inte tagit ett enda återfal på heroin - eller jo, det har jag, men ytterst sällan - sedan jag fick mitt metadon.

Tänk dock på att opiater är en drogklass, och det finns fler system än endorfinsystemet som behöver behandlas med preparat för att jag ska känna mig tillfreds med livet.

Dessutom så måste du förstå att även om min dos metadon skulle ta livet av vem som helst som inte är ordentligt beroende av opiater, så finns det _ingen_ knarkar-känsla alls när jag dricker mitt metadon på morgonen.

På LARO får man primärt hjälp med opiatberoende. Hade du haft allvarlig ångestproblematik hade du förstått varför man knaprar GABA-preparat vid sidan av.
Citera
2021-03-04, 02:49
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhytm81
Ja det är det. Jag jag sidomissbrukade i 3år men vissa kan inte sidomissbrukade mer än nån månad till ett år. Så missbruka gärnet så blir du utslängd :-)

Tror att det aldrig inträffat att någon som går till Maria blir utskriven på grund av missbruk.

Däremot kan de vlija dra bort metadonet och ge subutex istället, om man dricker alkohol eller ja ... det är bara att låta bli att lämna urinprov. Det är i praktiken inget krav och jag har inte lämnat ett enda urinprov på tre år.
Citera
2021-03-04, 02:57
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltakissen
En pissgrej med LARO-mottagningar nuförtiden är att socialstyrelsen eller regionen har rätt att ändra regler för patienternas mediciner när som helst så att man ständigt känner sig osäker som patient eftersom socialstyrelsen skiter fullständigt i läkarna som vet vad vi patienter behöver eftersom de anser att vi bara är pundare som ska vara glada att vi öht får någon medicin alls. Detta ställer till det för oss med ångestproblematik eller de som har exempelvis ADD/ADHD.
När jag började på min första mottagning 2016 fick jag behålla mina Xanor som jag verkligen behöver eftersom jag lider av panikångest också. Sedan en dag bestämde socialstyrelsen att ingen som går på LARO skulle få några ångestdämpande alls och det blev total kalabalik på mottagningen och alla med panikångest grät och var helt förtvivlade- vilket självklart ökar sidomissbrukandet och då också dödligheten då patienterna inte längre kunde få sina ångestdämpande utskrivna under kontrollerade former. Region Skåne förbjöd också en viss sorts ADHD-medicin vilket fick förödande konsekvenser för de patienter som verkligen behövde det.

Det är synd att socialstyrelsen och regionerna har rätt att pilla på patienternas mediciner huxflux utan att lyssna på deras behov och läkarna som faktiskt träffar sina patienter och vet vad de behöver.

Socialstyrelsen sätter rekommendationer för mediciner; det är sedan en läkare som avgör. Om du inte menar att socialstyrelsen hotar läkarna att dra in deras legitimationer.
Citera
2021-03-04, 03:08
Medlem
Walvaters avatar
Akineton och muskelproteinsyntesen efter träning, eller akineton och testosteron, är inget man forskat på.
Citera
2021-03-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Tror att det aldrig inträffat att någon som går till Maria blir utskriven på grund av missbruk.

Däremot kan de vlija dra bort metadonet och ge subutex istället, om man dricker alkohol eller ja ... det är bara att låta bli att lämna urinprov. Det är i praktiken inget krav och jag har inte lämnat ett enda urinprov på tre år.

Ehm, det där sista om att du inte har lämnat urinprov på 3 år, har du då lämnat saliv istället? Går du dagligen?
Citera
2021-03-04, 15:46
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Ehm, det där sista om att du inte har lämnat urinprov på 3 år, har du då lämnat saliv istället? Går du dagligen?

Nej, har inte lämnat något.

Är inte 100 % säker på just tre år, då jag glömt vilket år jag fick metadon.

Eller förresten, vid typ två-tre tlilfällen har jag lämnat rent UP för att få med mig metadon hem över helgen.

De bryr sig inte. Jag går dagligen, ja, och det är det som spelar roll. De vill inte att jag ska lämna urinprov och börja komma mer sällan. Men det kan de ju inte erkänna högt såklart.
Citera
2021-03-13, 08:21
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Jag har inget opiatsug kvar, nästan, och har inte tagit ett enda återfal på heroin - eller jo, det har jag, men ytterst sällan - sedan jag fick mitt metadon.

Tänk dock på att opiater är en drogklass, och det finns fler system än endorfinsystemet som behöver behandlas med preparat för att jag ska känna mig tillfreds med livet.

Dessutom så måste du förstå att även om min dos metadon skulle ta livet av vem som helst som inte är ordentligt beroende av opiater, så finns det _ingen_ knarkar-känsla alls när jag dricker mitt metadon på morgonen.

På LARO får man primärt hjälp med opiatberoende. Hade du haft allvarlig ångestproblematik hade du förstått varför man knaprar GABA-preparat vid sidan av.
Jodå förstår precis vad du menar och när jag läser det du skriver verkade du inte var riktigt klar med ditt missbruk när du sökte till Laro. Varför vill man ha knarkar-känslan om man bestämt sig för att nu får det vara bra och söker vård? Är det inte därför man söker vård, för att man är trött på hela livsstilen ett missbruk innebär? Har själv grov ångestproblematik med en massa otrevligheter från barndomen. Jag har precis som du ett långvarigt opiatberoende och blir behandlad med Buvidal. Att jag inte valde Metadon är främst pga biverkningarna men också att jag har ett arbete där jag inte får ta Metadon. Jag känner också sug både före och efter att jag fått min injektion Buvidal men jag har kommit till det stadiet att jag tycker det är vidrigt att känna mig påverkad. Jag vill verkligen inte sitta och nodda eller vara fullkomligt borta i en bubbla där bara JAG finns. Jag vill tro att med lite vilja så kan man ändå nöja sig med det man får på beroendemottagningen men självklart har vi alla olika förutsättningar i livet och jag har både bättre och sämre dagar då man undrar varför man finns till. Jag har själv aldrig funderat på att ta något vid sidan om, även om det är osannolikt att man skulle bli utsparkad vill jag inte förstöra tilliten och förtroendet jag fått. Får du ingen hjälp mot din ångest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in