2020-08-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yojjo
Tack för all info!
De flesta av er eller kanske till och med alla verkar vara med i programmet idag?
Jag känner flera som inte alls är lika positivt inställda till LARO som ni i tråden. Vissa har arbetat nära progammet och vissa är fd. patienter där som säger att detta är djävulens påfund. De är själv inte kvar i programmet idag utan har själv valt att få ur. De säger vi bl a att man aldrig ska gå med i programmet. Det är ett helvete som förstört mycket i deras liv. Det är svårare att sluta med än heroin bl a. Upplevelser om att det är otroligt lätt att fuska under programmet och som motiverar en svart marknad där man kan tjäna ett par tusen extra i månaden på att sälja sin medicin.

De som jag vet av idag som fortfaranse är med handlar främst om personer som varit missbrukare under flera år, inget jätte allvarligt sprutmissbruk utan som ätit mediciner de inte haft på recept såsom tramadol och subutex, blivit av med jobbet, menar att missbruket varit självmedicinering pga smärtor. Viljan har från början varit att komma med i LARO. Flera av dessa har aldrog varit på någon "vanlig" behandling eller avgiftning eller liknande. Känslan från mig har varit att de vill gå med i LARO för att slippa jaga subutex och får detta gratis från sjukvården istället. Viljan att faktiskt sluta missbruka är inte så stor.

Nu under sin medverkan i LARO får ingen av de jag känner/vet av inte heller någon vanlig behandling utan är fortfarande drogliberala, har ingen vilja att någonsin bli helt fri från narktoikaklassade läkemedel, vill att cannabis ska bli lagligt, negativ syn på mönniskor som tycker annorlunda, tycker det är ok att deras barn röker på etc. Majoriteten av dessa har försörjningsstöd och röker samt snusar. Dvs lever under väldigt hård ekonomisk press, men förmodligen än mer motiverar försäljning av sin medicin.

Vet ett par som ser helt väck ut dessutom ständigt. Sluddrigt tal. Halvsovande ögon. Trögtänkta. Nu saknar båda körkort men tänker ibland att man faktiskt får köra bil när man är med i programmet. Hur skulle dessa klara trafiken? De har efter flera års medverkan i programmet varken förändrade inställningar till droger eller till sitt egna missbruk. Förminskar deras missbruk. Försvarar. Tar inget ansvar etc. De saknar fortfarande både jobb eller sysselsättning och då hade båda jobb fram tills ett par månader innan de kom med i programmet.

Känner ni till någon liknande i LARO?
Eller är alla guldhistorier?

Jag a fattar delvis vad du menar. Där jag går är det lite 50/50 om man så säger. Några är fd blandmissbrukare som fått laro och då efter det fortsatt experimentera med dvs andra droger. Allt från ritalin till olika rc benso och alkohol. Många av dessa värstingar har också både imovane och iktorivil utskrivna plus sin Laro medicin. Detta medför ju såklart en del problem och dessa ljushuvuden köper många gånger sina ikto svart pundar på amfettamin med hopp om att laro ska "inse" att dessa individer behöver adhd medicin. Ibland funkar det ibland ser laro igenom deras fulspel. Men det finns också en grupp som är helt skötsamma jobbar dom som hämtar var 7e-14e dag ser man sällan utan dem sköter det helt snyggt skitheta brudar som jobbar i olika affärer på stan som mna aldrig hade trott skulle ha problem. Det där med trasiga liv finns såklart på. Senare år har en del alkoholm7ssbrukare kommit med efter nåt år på sub och dom går ju ned på bolaget efter medicinhämtning men även dom lever ett bättre liv än innan laro. Finns tyvärr alldeles för många som år efter år tagit återfall på återfall och åtgärderna brukar bestå i 1 veckas avgiftning och ev nån månads förvaring 2fter det. För 2-3 år sedan kunde alla laro patienter är. Klonazepam som godis utan att det syntes. Etizolam likadant. Numera hra provtagningen blivit så bra att det inte går att småpunda i laro.
Citera
2020-08-27, 11:19
Medlem
saltakissens avatar
En pissgrej med LARO-mottagningar nuförtiden är att socialstyrelsen eller regionen har rätt att ändra regler för patienternas mediciner när som helst så att man ständigt känner sig osäker som patient eftersom socialstyrelsen skiter fullständigt i läkarna som vet vad vi patienter behöver eftersom de anser att vi bara är pundare som ska vara glada att vi öht får någon medicin alls. Detta ställer till det för oss med ångestproblematik eller de som har exempelvis ADD/ADHD.
När jag började på min första mottagning 2016 fick jag behålla mina Xanor som jag verkligen behöver eftersom jag lider av panikångest också. Sedan en dag bestämde socialstyrelsen att ingen som går på LARO skulle få några ångestdämpande alls och det blev total kalabalik på mottagningen och alla med panikångest grät och var helt förtvivlade- vilket självklart ökar sidomissbrukandet och då också dödligheten då patienterna inte längre kunde få sina ångestdämpande utskrivna under kontrollerade former. Region Skåne förbjöd också en viss sorts ADHD-medicin vilket fick förödande konsekvenser för de patienter som verkligen behövde det.

Det är synd att socialstyrelsen och regionerna har rätt att pilla på patienternas mediciner huxflux utan att lyssna på deras behov och läkarna som faktiskt träffar sina patienter och vet vad de behöver.
Senast redigerad av saltakissen 2020-08-27 kl. 11:21.
Citera
2020-08-27, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saltakissen
En pissgrej med LARO-mottagningar nuförtiden är att socialstyrelsen eller regionen har rätt att ändra regler för patienternas mediciner när som helst så att man ständigt känner sig osäker som patient eftersom socialstyrelsen skiter fullständigt i läkarna som vet vad vi patienter behöver eftersom de anser att vi bara är pundare som ska vara glada att vi öht får någon medicin alls. Detta ställer till det för oss med ångestproblematik eller de som har exempelvis ADD/ADHD.
När jag började på min första mottagning 2016 fick jag behålla mina Xanor som jag verkligen behöver eftersom jag lider av panikångest också. Sedan en dag bestämde socialstyrelsen att ingen som går på LARO skulle få några ångestdämpande alls och det blev total kalabalik på mottagningen och alla med panikångest grät och var helt förtvivlade- vilket självklart ökar sidomissbrukandet och då också dödligheten då patienterna inte längre kunde få sina ångestdämpande utskrivna under kontrollerade former. Region Skåne förbjöd också en viss sorts ADHD-medicin vilket fick förödande konsekvenser för de patienter som verkligen behövde det.

Det är synd att socialstyrelsen och regionerna har rätt att pilla på patienternas mediciner huxflux utan att lyssna på deras behov och läkarna som faktiskt träffar sina patienter och vet vad de behöver.
Endast i Sverige - folk som inte kan bedöma situationen bedömer ändå situationen. Älskar det här landet alltså.
Citera
2020-08-28, 00:48
Medlem
Vad för testar tar dem i LARO? Går dem enbart på Urinstickor eller skickas allt till analysering med blodprov till NFC(Nationellt Forensisk Centrum)/ SKL (Statens Tekniska Laboratorium)?

Testar menar jag också vilka preparat dem tar på? Är det hela köra eller några utvalda? t.ex

Cannabis (THC/Hasch)
Opiater
Amfetamin,
Kokain,
Metadon,
Metamfetamin,
Tramadol,
Bruprenorfin,
Bensodiazepiner,
Bensodiazepinerderivat (Stilnoct/Zolpidem & Imovane/Zopiklon?)
Fentanyl,
Ketamin,
Oxikodon
Citera
2020-08-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LesLabBeasey
Vad för testar tar dem i LARO? Går dem enbart på Urinstickor eller skickas allt till analysering med blodprov till NFC(Nationellt Forensisk Centrum)/ SKL (Statens Tekniska Laboratorium)?

Testar menar jag också vilka preparat dem tar på? Är det hela köra eller några utvalda? t.ex

Cannabis (THC/Hasch)
Opiater
Amfetamin,
Kokain,
Metadon,
Metamfetamin,
Tramadol,
Bruprenorfin,
Bensodiazepiner,
Bensodiazepinerderivat (Stilnoct/Zolpidem & Imovane/Zopiklon?)
Fentanyl,
Ketamin,
Oxikodon

Det är väldigt olika från mottagning till mottagning. På vissa syns iktro, andra inte.
Vissa har stickor med tolv olika preparat, andra kan köra hälften sen specifika stickor för vissa preparat.
Att det skulle skickas till SKL eller nfc är ytterst osannolikt, varje region/mottagning har väll egna upphandlingar med olika analysföretag.
Citera
2020-09-04, 12:18
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yojjo
Jag har fått höra att det är rätt lätt att sidomissbruka när man är med i LARO.
Hur sant är det?

Jag har bland annat hört att t ex ritalin, lyrica och bensodiazepiner något som inte syns på drogproverna?

Hur brukar det exakt se ut när man är med i programmet? Hur tas medicinen? Hur snabbt får man med sig medicin hem? Hur ser uppföljningarna ut? Hur ser urinproverna ut? Ser man nivåerna i urinen för atr säkerställa att man tar rätt dos? Hur säkerställer man att medicinera inte kommer ut på gatan? Kan man missbruka internetdroger på sidan av t ex? Hur länge är med med innan man trappas ur?

Om man går på urinprover en-två gånger per vecka. Hur stor är chansen att fusk uppdagas?

Ni som varit med/känner någon som varit/är med i programmet. Vad anser ni om detta? Funkade det bra/dåligt? Har ni blivit hjälpt? Fått mer problem? Hur har kontakten med eventuella barn sett ut före/under/efter programmet?

det är ju faktiskt inte det laro går ut på..
Citera
2021-01-26, 08:10
Medlem
Citat:

Nu drar jag inte alla över en kant. Men dom flesta som går på laro behöver faktiskt inte sina xanor. Dödligheten är för det första väldigt hög eftersom blandningen är farlig. Vi har två personer på min mottagning som dött av detta. Det är inte konstigt att läkaren blir orolig över det..Han kan vara en bidragande faktor till dödsfall om han skriver ut dessa. Låt mig vara klar. Det finns undantag men dom är inte många. Lite panik ångest kan alla få bort. Genom att vara ren frpn benzot kommer måendet att bli bättre men det tar tid. Att folk gråter i din behandling för att läkaren tar deras tabletter handlar om så mkt mer. Det handlar om rädsla och sorg..Ja skulle säga att dom flesta äter säkert ännu mer piller om dom har det via laro. Alla vet hur missbrukshjärnan funkar. Läkare aköterskorna innom laro kan vara fruktanavärda. Jag har mött många sadister genom åren men vi måste försöka förstå läkarna också. Jag var en av dom som hade benzo via laro och jag var säkert jätte arg när jag blev av med dom. Ja hade ju "panik ångest" som alla andra. Nu i efterhand förstår jag varför jag hade det. Jag va inne i ett missbruk med benzo åt ja lite fler benzo, jag började ljuga mm mm..
Nu idag är jag helt säker varför jag hade ångest. Det var tack vare dom jävla xanoren. Jag är helt övertygad att dom flesta i laro klarar sig utan dom. Man måste bara ge det chansen. Testa nåt halvår utan och ni kommer må bättre.
Vi är experter på att gnälla på allt och alla och det kan vi inte förneka. Ibland har vi rätt ibland kanske vi har fel. Men man måste förstå läkarnas syn på benzo ihop med opiater. Jag vet att det finns undantag men dom är få. Kriga på alla laro patienter
Senast redigerad av scotchsoda 2021-01-26 kl. 08:14. Anledning: stavning
Citera
2021-01-26, 22:15
Medlem
calamatos avatar
Citat:

Jag började med Laro i Oktober förra året och det första dem gjorde var att ta bort mina Stesolid. Blev arg och satte mig på tvären, det ända jag fick behålla var Imovane och Zolpidem. Jag bad om ett läkarbesök till och då förklarade han vad som kan hända om man åt benzo ihop med tex Buvidal som jag har nu. Jag hade också panikångest men sen jag slutade med Stesolid har det blivit mycket bättre. För att inte tala om så ljust allt blev när man inte går i en dvala hela tiden och jag sover och mår bättre. Jag tror som förra skribenten att Benzodiazepiner mycket väl kan framkalla ångest. Ångest är ju inget farligt men väldigt otrevligt. Jag har fått lärt mig att tex klappa med händerna på låren är väldigt effektivt när ångesten kommer och det går även att lära sig andas på ett visst sett. Jag får fortfarande attacker men dom är långt ifrån så kraftiga som för 3 månader sen och med enkla redskap kan jag rida ut ångesten utan medicin. Men i vilket fall som helst så lycka till.
Senast redigerad av calamato 2021-01-26 kl. 22:18.
Citera
2021-01-28, 11:07
Medlem
Har gått laro 4år och kan fortfarande inte sidomissbruka utan repressalier
Citera
2021-01-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag började med Laro i Oktober förra året och det första dem gjorde var att ta bort mina Stesolid. Blev arg och satte mig på tvären, det ända jag fick behålla var Imovane och Zolpidem. Jag bad om ett läkarbesök till och då förklarade han vad som kan hända om man åt benzo ihop med tex Buvidal som jag har nu. Jag hade också panikångest men sen jag slutade med Stesolid har det blivit mycket bättre. För att inte tala om så ljust allt blev när man inte går i en dvala hela tiden och jag sover och mår bättre. Jag tror som förra skribenten att Benzodiazepiner mycket väl kan framkalla ångest. Ångest är ju inget farligt men väldigt otrevligt. Jag har fått lärt mig att tex klappa med händerna på låren är väldigt effektivt när ångesten kommer och det går även att lära sig andas på ett visst sett. Jag får fortfarande attacker men dom är långt ifrån så kraftiga som för 3 månader sen och med enkla redskap kan jag rida ut ångesten utan medicin. Men i vilket fall som helst så lycka till.

Heroinet som har varit till för att ta bort min ångest skapar ångest istället, när bruket övergår till missbruk, kan tänka mig att benzo är lika
Citera
2021-01-29, 12:13
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scotchsoda
Nu drar jag inte alla över en kant. Men dom flesta som går på laro behöver faktiskt inte sina xanor. Dödligheten är för det första väldigt hög eftersom blandningen är farlig. Vi har två personer på min mottagning som dött av detta. Det är inte konstigt att läkaren blir orolig över det..Han kan vara en bidragande faktor till dödsfall om han skriver ut dessa. Låt mig vara klar. Det finns undantag men dom är inte många. Lite panik ångest kan alla få bort. Genom att vara ren frpn benzot kommer måendet att bli bättre men det tar tid. Att folk gråter i din behandling för att läkaren tar deras tabletter handlar om så mkt mer. Det handlar om rädsla och sorg..Ja skulle säga att dom flesta äter säkert ännu mer piller om dom har det via laro. Alla vet hur missbrukshjärnan funkar. Läkare aköterskorna innom laro kan vara fruktanavärda. Jag har mött många sadister genom åren men vi måste försöka förstå läkarna också. Jag var en av dom som hade benzo via laro och jag var säkert jätte arg när jag blev av med dom. Ja hade ju "panik ångest" som alla andra. Nu i efterhand förstår jag varför jag hade det. Jag va inne i ett missbruk med benzo åt ja lite fler benzo, jag började ljuga mm mm..
Nu idag är jag helt säker varför jag hade ångest. Det var tack vare dom jävla xanoren. Jag är helt övertygad att dom flesta i laro klarar sig utan dom. Man måste bara ge det chansen. Testa nåt halvår utan och ni kommer må bättre.
Vi är experter på att gnälla på allt och alla och det kan vi inte förneka. Ibland har vi rätt ibland kanske vi har fel. Men man måste förstå läkarnas syn på benzo ihop med opiater. Jag vet att det finns undantag men dom är få. Kriga på alla laro patienter

håller med dig om att de flesta som har xanor inte behöver dom, jag hade haft xanor utskrivet i 14 år men håll på att trappa ut med Stesolid när jag började på mottagningen, å det gick hur bra som helst med nedtrappningen, jag hade en bra och långsam nedtrappning så jag kände ingenting när jag blev nollad på benzon, visst kan jag missa att ta 3-4 mg xanor då å då för man mår ju så jävla bra på dom, särskilt tillsammans med metadonet! men det är fan inte värt att börja ta ibland, för det räcker att jag tar 2 dar i rad för att få en lightavis på ett par dar, iom att jag varit torsk på skiten i 14 år...
Citera
2021-02-02, 02:04
Medlem
Nej, enligt mig är det är inte lätt att ”fuska”...
Men vi var många på min mottagning som gjorde detta och hoppades på det bästa. Då var det oftast ikto som togs, då kunde man ta någon tablett utan att det gav utslag på benso dagen efter. Separata klona-stickan är känsligare.

Laro = UP med stickor någon gång i veckan, visar det positivt på något som ska vara negativt och du spelar dum så kastas det ner en ny sticka, kanske från en annan tillverkare och den visar såklart likadant... Fortsätter man neka blir det analys. Denna dagen blir du troligtvis utan medicin, alternativt halverad dos. Upprepat fusk leder till avstängning.
På tal om analys så skickas salivtest/UP till labbet då och då.

De som skött sig under en längre tid får hämta ut medicinen mer sällan och får då med sig grejerna hem, därav UP mycket mer sällan. Men att fuska är bara dumt och du lurar ingen annan än dig själv.

Nu går jag endast efter egen erfarenhet, har gått på två olika privata mottagningar samt en via Landstinget men är idag fri från allt👍🏼
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in