2024-02-29, 23:54
Medlem
saltakissens avatar
”Arbetet” består ju ”bara” i att vara drogfri? Nog kan du ha ett vanligt 8-16 jobb och fortfarande vara helt drogfri. Hoppas jag.
Citera
2024-03-02, 12:12
Medlem
Jag blev receptpatient väldigt snabbt,mindre än ett år. Men jag har inget sidomissbruk,aldrig haft nått fel med prover mm.
Citera
2024-03-02, 16:06
Medlem
GlennGBGs avatar
Nä, det är inte lätt att sidomissbruka.
OT: Jag var på gång att gå med i LARO flera gånger, hade fått okej på att gå med och allt, men insåg att det skulle skickas till soc och då hade jag fått problem med mina barn osv, så det gick bort. Så jag tycker LARO är skit iaf för min del. Men har man inte barn eller om det redan är soc med i leken så spelar det ju ingen roll.
Lyckades lägga av med heroinet ändå helt av egen maskin.
Citera
2024-03-03, 08:59
Medlem
EXAKT samma anledning gjorde att jag inte sökte Laro. Jag gick på heroin i drygt 10 år,bytte till metadon,som jag köpte av olika personer,slutligen bytte jag till sub,och det gick jag på i ca 10 år,oftast köpt från andra i Laro. Jag har barn,körkort o jobb,och tänkte att om jag söker Laro så kommer soc bli inblandad. De har redan omhändertagit ett barn,för 20 år sen,som det tog 1,5 för mig att få tillbaka. Jag var givetvis ren då,men föll tillbaka sen. I alla fall,en bekant som levde samma liv som mig,dvs jobb och familjeliv,med ett hemligt medicinbruk,kom in i Laro och berättade för mig att Soc inte alls blir inblandade! Det jag trott,och som hindrat mig i alla år från att söka,det stämde inte! Så jag sökte,och nu har jag varit med i 5 år,och det funkar klockrent! Soc har ingenting med behandlingen att göra.
Citera
2024-03-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltakissen
Vaddå omöjliggör ett vanligt jobb? Har du skött dig med negativa pissprover tillräckligt länge är du ju en solklar kandidat till att få din sub på recept hos apotek, särskilt om du dessutom har jobb!
Subutex kan man ju numer få som injektion, så där kanske det går.

På Prima Maris tar det väldigt lång tid att få hämta ut metadon på apotek. Är i princip omöjligt. En vän fick gå tre dagar i veckan i flera år trots rena prover. Han blev utslängd till rättspsykiatrin (RPÖV) och säger att det är det bästa som hänt honom, för nu får han hämta på apotek.
Citera
2024-03-03, 17:15
Medlem
saltakissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loudpipe77
EXAKT samma anledning gjorde att jag inte sökte Laro. Jag gick på heroin i drygt 10 år,bytte till metadon,som jag köpte av olika personer,slutligen bytte jag till sub,och det gick jag på i ca 10 år,oftast köpt från andra i Laro. Jag har barn,körkort o jobb,och tänkte att om jag söker Laro så kommer soc bli inblandad. De har redan omhändertagit ett barn,för 20 år sen,som det tog 1,5 för mig att få tillbaka. Jag var givetvis ren då,men föll tillbaka sen. I alla fall,en bekant som levde samma liv som mig,dvs jobb och familjeliv,med ett hemligt medicinbruk,kom in i Laro och berättade för mig att Soc inte alls blir inblandade! Det jag trott,och som hindrat mig i alla år från att söka,det stämde inte! Så jag sökte,och nu har jag varit med i 5 år,och det funkar klockrent! Soc har ingenting med behandlingen att göra.
Fast det är en sanning med modifikation, om man är positiv på någon substans man inte får vara positiv på blir det automatiskt en orosanmälan till soc.
Citera
2024-03-03, 17:32
Medlem
jag känner många som är positiva på benso röka tjack och mycket annat som går på LARO medans det utan problem får ut sin medicin. jag vet inte om detta är vanligt för laro avdelningar men så ser det ut på den avdelningen jag är kopplad till.

Det som sköter sig får gå på en annan laro avdelning i samma stad för att inte beblandas med det som inte sköter sig.
Citera
2024-03-04, 03:22
Medlem
saltakissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokioki
jag känner många som är positiva på benso röka tjack och mycket annat som går på LARO medans det utan problem får ut sin medicin. jag vet inte om detta är vanligt för laro avdelningar men så ser det ut på den avdelningen jag är kopplad till.

Det som sköter sig får gå på en annan laro avdelning i samma stad för att inte beblandas med det som inte sköter sig.
Jag kan berätta att det skiljer sig oerhört mycket mellan olika LARO-mottagningar. I den region jag är folkbokförd finns det inga privata mottagningar och min hemstads mottagning kan slänga ut dig om du gör tre ”snedsteg” under en kort period. Du får definitivt inte gå kvar om du är positiv på ditten och datten i tid och otid. Kommer du dit påverkad får du ingen medicin den dagen.

Jag valde att byta tillbaka till en privat mottagning i Skåne istället (och har hunnit byta även inom Skåne några gånger senaste åren) och här blir i princip ingen utslängd oavsett hur mycket de än sidomissbrukar. Är man märkbart påverkad när man kommer till mottagningen har vissa mottagningar som policy att bara ge halv dos den dagen, de flesta verkar dock välja att blunda för det.
På de mottagningar jag gått på i Skåne har folket inte delats upp i ”stökiga” och ”skötsamma”, vilket jag personligen inte har några problem med även om jag förstår att vissa av oss skötsamma tycker det känns bättre att slippa stöta på de ”hopplösa fallen” som ständigt försöker kränga piller.
Citera
2024-03-04, 10:38
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loudpipe77

Joho, om man berättar att man har barn går det automatiskt ut ett besked, en orosanmälan, till soc, i alla fall om man går på heroin som jag gjorde. Det är i alla fall sant i Göteborg, men det borde vara likadant överallt.
Jag har fått det bekräftat dels vid samtal med sjuksköterska, dels med läkare så det är inget snack.
Efter att ha torskat så lyckades jag, trots grava misstankar, skaka av mig soc den första gången. Hade jag fått en ping från laro-programmet också hade det varit svårt.. Så, jag lät bli LARO helt. Men skönt att det funkar för dig, oavsett våra separata erfarenheter.
Senast redigerad av GlennGBG 2024-03-04 kl. 10:43.
Citera
2024-03-12, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltakissen
Jag kan berätta att det skiljer sig oerhört mycket mellan olika LARO-mottagningar. I den region jag är folkbokförd finns det inga privata mottagningar och min hemstads mottagning kan slänga ut dig om du gör tre ”snedsteg” under en kort period. Du får definitivt inte gå kvar om du är positiv på ditten och datten i tid och otid. Kommer du dit påverkad får du ingen medicin den dagen.

Jag valde att byta tillbaka till en privat mottagning i Skåne istället (och har hunnit byta även inom Skåne några gånger senaste åren) och här blir i princip ingen utslängd oavsett hur mycket de än sidomissbrukar. Är man märkbart påverkad när man kommer till mottagningen har vissa mottagningar som policy att bara ge halv dos den dagen, de flesta verkar dock välja att blunda för det.
På de mottagningar jag gått på i Skåne har folket inte delats upp i ”stökiga” och ”skötsamma”, vilket jag personligen inte har några problem med även om jag förstår att vissa av oss skötsamma tycker det känns bättre att slippa stöta på de ”hopplösa fallen” som ständigt försöker kränga piller.

Jo jag går också i Skåne. Finns nog en möjlighet att vi känner varandra också!

Attans om inte rävarna ska ta salta katten. Skämt åsido...

Håller med om de jädra piller flummarna! Vi har en på min mottagning som fasen kan med att ha becknare stå utanför mottagningen för att ge han blå så han orkar gå in! Och alltid ska det kräket tycka det är synd om honom. Nu hade de sänkt hans metadon till hälften och då satt han och skrek på sin "tjej" då som är en brud det börjat gå bra för men som det nu går käpprätt åt helvete för!
Hon satt och sov helt fucked up (på blå han proppar i henne för att kunna "kontrolleras av" honom...) och jag vände bara händerna upp och ner och visa "kolla!" till personalen.
Men den där snubben jag snackar om ligger i LVM trakterna nu... Hursom! Så är det både tråkigt och påfrestande att bevittna.
Citera
2024-03-12, 18:31
Medlem
saltakissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Jo jag går också i Skåne. Finns nog en möjlighet att vi känner varandra också!

Attans om inte rävarna ska ta salta katten. Skämt åsido...

Håller med om de jädra piller flummarna! Vi har en på min mottagning som fasen kan med att ha becknare stå utanför mottagningen för att ge han blå så han orkar gå in! Och alltid ska det kräket tycka det är synd om honom. Nu hade de sänkt hans metadon till hälften och då satt han och skrek på sin "tjej" då som är en brud det börjat gå bra för men som det nu går käpprätt åt helvete för!
Hon satt och sov helt fucked up (på blå han proppar i henne för att kunna "kontrolleras av" honom...) och jag vände bara händerna upp och ner och visa "kolla!" till personalen.
Men den där snubben jag snackar om ligger i LVM trakterna nu... Hursom! Så är det både tråkigt och påfrestande att bevittna.
Omg, jag tror vi alla på LARO känner igen oss i din beskrivning av klientelet på din mottagning. Finns nog minst ett sådant par som du beskriver också på alla mottagningar. 😉
Men måste säga att du gör mig mycket nyfiken, det fick mig exakt att tänka på ett par som gick på min förra mottagning (metadongrejen och allt) som jag bytte från nyss. 😂

Tror dock inte du känner mig, jag umgås inte med någon i svängen s.a.s. Jag håller mig för mig själv. ☺️
Senast redigerad av saltakissen 2024-03-12 kl. 19:15.
Citera
2024-03-13, 00:36
Medlem
Mindecembers avatar
Gud ja. Jag har sub och har en rad lugnande, opioider och stimulanter hemma jag kan ta till när jag vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in