2023-12-15, 12:43
Medlem
Jag går på LARO och vet en del droger som inte testas efter öht och lagliga droger som inte bryts ned till testbara produkter.
Har gjort en jävla massa research på detta.

Vill nog inte tipsa om det då jag inte har lust att sabba för mig själv.
Är det fler än mig som lyckas bunkra upp lite av sitt meta, så man har i kristider?
Känns som ett måste med tanke på vad som händer i världen med Ryssarna osv.
Citera
2023-12-16, 21:48
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Fullständigt idiotiskt att sidomissbruka om man är med i LARO, och det är ju NI som gör det som får ta skiten för ert eget agerande. Om ni håller på med detta, fråga er om ni ens vill bli rena.

I övrigt tror jag bara på LARO som en övergångsmetod men inte som livslång behandling. Sinnet kommer aldrig riktigt ut ur knarkmentaliteten så länge man fortsätter förse kroppen med droger - lagliga eller inte.

Det enda sättet att bli fri från droger är att sluta ta droger.

Typiskt vill man bli ren för att beroendet orsakar en massa problem för en. Är man med i LARO så försvinner de flesta av problemen. Man har alltid tillgång till buprenorfin eller metadon och det utan någon kostnad, det finns inte längre någon panik om man inte lyckas skrapa ihop pengar eller om tillgången är dålig.

Heroin är ju inte riktigt en sak man slutar tycka om, men man tycker ganska snabbt att det inte är värt eländet som följer med, eliminerar man en stor andel av eländet så...
Citera
2023-12-17, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltakissen
Jag har gått på 4 mottagningar totalt (mitt bästa råd för de som ska gå med i LARO-programmet är att göra en gedigen research om de olika mottagningar som finns och inte endast ställa er i kö till den närmaste med kortast kö, välj hellre än mottagning med nöjdare patienter längre ifrån/med längre kötid, skutan kan dock sjunka fort så mitt tips är att BYT mottagning om du inte är nöjd!).

Får man av nyfikenhet fråga vad som utmärker en dålig resp en bra mottagning?
Citera
2023-12-17, 04:51
Medlem
saltakissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Får man av nyfikenhet fråga vad som utmärker en dålig resp en bra mottagning?
Det är ju upp till var och en vad man uppskattar eller inte. Men jag anser att en bra mottagning värnar om sina patienter och sätter individen i första rum. Regler är bra, men dessa måste anpassas efter individen ifråga och får aldrig bli för stelbent/fyrkantigt.
Citera
2023-12-18, 01:16
Medlem
Det fanns en tid då vi åkte ut med huvudet före om vi hade något receptbelagt eller ett bloss CB i våran UP..
Men dom dagarna är sedan länge över med socialstyrelsens nya riktlinjer som kom för rätt många år sedan nu.

Ingen åker ut hursomhelst, du måste vara rejält problematisk och/eller ha våldsbeteend för att åka ut på riktigt numera.
Citera
2023-12-22, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Typiskt vill man bli ren för att beroendet orsakar en massa problem för en. Är man med i LARO så försvinner de flesta av problemen. Man har alltid tillgång till buprenorfin eller metadon och det utan någon kostnad, det finns inte längre någon panik om man inte lyckas skrapa ihop pengar eller om tillgången är dålig.

Heroin är ju inte riktigt en sak man slutar tycka om, men man tycker ganska snabbt att det inte är värt eländet som följer med, eliminerar man en stor andel av eländet så...

Ja många av oss har hämtat våran medicin gratis i många år men nu verkar det vara slut på det,
min kommun har börjat dra ner på resurser och det har i princip tvingat dem som sköter sig att börja hämta ut sina medikamente på apotek och då såklart punga ut för kalaset ur egen ficka.
Vilket blir ett antal tusen i månaden, mitigeras av högkostnadskyddet till viss del.
Dom har alltid givit det som alternativ och lite på halvkant tryckt för det men nu är det andra bullar!

Är nyfiken på er ute i landet som går på LARO, har dem börjat pusha ut er att hämta på apotek på senare tid mera och mera?
Citera
2023-12-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Ja många av oss har hämtat våran medicin gratis i många år men nu verkar det vara slut på det,
min kommun har börjat dra ner på resurser och det har i princip tvingat dem som sköter sig att börja hämta ut sina medikamente på apotek och då såklart punga ut för kalaset ur egen ficka.
Vilket blir ett antal tusen i månaden, mitigeras av högkostnadskyddet till viss del.
Dom har alltid givit det som alternativ och lite på halvkant tryckt för det men nu är det andra bullar!

Är nyfiken på er ute i landet som går på LARO, har dem börjat pusha ut er att hämta på apotek på senare tid mera och mera?
Jag har valt att hämta ut det själv. Så jävla skönt att slippa ha med mottagningen att göra. Slippa få frågor om att köpa/sälja grejer osv. Att det kostar lite gör mig inget.
Citera
2023-12-27, 14:57
Medlem
saltakissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Jag har valt att hämta ut det själv. Så jävla skönt att slippa ha med mottagningen att göra. Slippa få frågor om att köpa/sälja grejer osv. Att det kostar lite gör mig inget.
Håller med. Jag hade helt klart valt att hämta ut min medicin själv mot att de ska dela ut det till mig som jag vore ett barn när jag hellre sköter den biten själv, och har skött mig oerhört länge med rena prover och utan sidomissbruk. Som sagt högkostnadsskyddet kickar in väldigt snabbt och medicinen är gratis ändå, jag ser inte problemet.
Citera
2024-02-17, 11:41
Medlem
Laro testar på allt,ink alkohol. Om man receptpatient så ät det 2 stickprov per år,och ett läkarmöte. Funkar hur bra som helst.
Citera
2024-02-17, 11:43
Medlem
De flesta VILL väl bli receptpatienter? Det är ju mycket enklare och smidigare. Då kan man dela upp sin dos hur man vill också.
Citera
2024-02-23, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loudpipe77
De flesta VILL väl bli receptpatienter? Det är ju mycket enklare och smidigare. Då kan man dela upp sin dos hur man vill också.

Bara fördelar. Problemet är att det är väldigt svårt, eller åtminstone tar det lång tid och mycket arbete som omöjöiggör ett nornalt 8-17-jobb.
Citera
2024-02-29, 23:52
Medlem
saltakissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eru-Illuvatar
Bara fördelar. Problemet är att det är väldigt svårt, eller åtminstone tar det lång tid och mycket arbete som omöjöiggör ett nornalt 8-17-jobb.
Vaddå omöjliggör ett vanligt jobb? Har du skött dig med negativa pissprover tillräckligt länge är du ju en solklar kandidat till att få din sub på recept hos apotek, särskilt om du dessutom har jobb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in