Citat:
Ursprungligen postat av
saltakissen
Fast det är inte sant, har de sagt så till dig ljuger de. Högsta dosen kroppen kan ta upp är 32 mg, jag känner en som har 30 mg och de flesta jag känner står på 24 mg/dagen.
Gick på en mottagning en gång dock som ljög för mig och försökte sänka mig till 24 mg (jag står på 28 mg), de påstod att kroppen inte kunde ta upp mer än 24 mg (vilket är direkt felaktigt och jag anser att det är oetiskt att som vårdpersonal ljuga för sina patienter). Den mottagningen var katastrofal på så många vis dock att jag hade slutat innan de hann sänka mig (valde t.o.m. att sluta i smyg så att de inte skulle hinna jävlas extra mycket innan jag bytte mottagning).
I övrigt håller jag dock med dig om det mesta och är väldigt glad för din skull att det gått så bra för dig. Grattis!

Ursäkta mitt sena svar.
Ljuger gör det nog inte men de drar nog felaktiga regler för att tjäna pengar, sätts man idag in på Buprenorfin så ska man inte räkna med att få mer än 16 mg.
Däremot så kan det vara så att personer som har haft 24-32 mg i flera år, motsätter sig en nedtrappning och får stå kvar på samma dos.
Jag hade en sköterska i VG regionen som har arbetat med Laro i hela hans karriär.
Han föreläser och utbildar personer om detta och han har varit med i div forskningsprojekt på island och andra delar i världen och själv varit med att ordna med riktlinjer i landet. Då
deras studie säger att kroppen inte tar upp mer än till en viss gräns, behöver inte det betyda att någon annans studie visar samma. Här i Sverige så har ju socialstyrelsen riktlinjer om hur det ska fungera, men alla måste inte göra så heller. Generellt ser det ut så medans det kan vara annorlunda för en enskild individ.
Vi alla har olika förutsättningar, kroppsbyggnad, metabolism, bakgrund, upptagningsförmåga mm. Samtidigt så spelar klimatet stor roll också och hur kroppen reagerar. Anser också att det är helt fel att de utgår från en grej.