2020-05-24, 00:11
Medlem
stora_ostens avatar
Det många av de som har varit rätt så lång och djupt i opi brukar inte gilla när unga nya fina frågar och eller skryter och det märks att det inte är pga att dom har problem att vara utan och återfaller vid första gången en möjlighet finns varje gång, som är så långt gångna människor laro är till för och förutom dom där är det riktigt mycket dryga grejer i n längden. Du kan ju vara säker på att du får en skaplig bit ilska och hat och det är för att det man har lyckats med om du kommer in och inte egentligen är i behov utan det låter soft att ha subb jämt och kunna sälja om det finns penga behov. Då tar du en som är ute och horsar och kanske sista gången som är en överdos i ensamhet som stopp. Det är förr eller senare andras liv som du har ljugit åt dig och har du inte behovet är du så jävla ful att jag skulle kunna slå till dig på käften ä. Seriöst har du ingen kompis som har dött i OD? Det kan vara en precis lika bra kompis som har dött idag och det är så att du kan softa och ha sub utan annat än att det är torsk du är Fyfan
Citera
2020-05-24, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltakissen
Jag tar 28 mg Buprenorfin/dagen. Vilket jag fick ta även under mina två graviditeter då sub och graviditet inte brukar innebära problem för barnens hälsa (subuxone skall dock inte tas under graviditet, endast Buprenorfin!), mina barn blev testade för abstinens och tack och lov visade ingen av de två några som helst tecken på abstinens när de föddes. :-)
Buprenorfin är samma som metadon eller är det något helt eget? Jag tar suboxone 22mg. Har höjt med 2 mg varannan dag. Har sagt på mottagningen att jag fortfarande känner begär av heroin och de vill inte låta mig börja med metadon.

Vad är nästa steg om suboxone inte funkar?
Citera
2020-05-24, 09:18
Medlem
Tack för all info!
De flesta av er eller kanske till och med alla verkar vara med i programmet idag?
Jag känner flera som inte alls är lika positivt inställda till LARO som ni i tråden. Vissa har arbetat nära progammet och vissa är fd. patienter där som säger att detta är djävulens påfund. De är själv inte kvar i programmet idag utan har själv valt att få ur. De säger vi bl a att man aldrig ska gå med i programmet. Det är ett helvete som förstört mycket i deras liv. Det är svårare att sluta med än heroin bl a. Upplevelser om att det är otroligt lätt att fuska under programmet och som motiverar en svart marknad där man kan tjäna ett par tusen extra i månaden på att sälja sin medicin.

De som jag vet av idag som fortfaranse är med handlar främst om personer som varit missbrukare under flera år, inget jätte allvarligt sprutmissbruk utan som ätit mediciner de inte haft på recept såsom tramadol och subutex, blivit av med jobbet, menar att missbruket varit självmedicinering pga smärtor. Viljan har från början varit att komma med i LARO. Flera av dessa har aldrog varit på någon "vanlig" behandling eller avgiftning eller liknande. Känslan från mig har varit att de vill gå med i LARO för att slippa jaga subutex och får detta gratis från sjukvården istället. Viljan att faktiskt sluta missbruka är inte så stor.

Nu under sin medverkan i LARO får ingen av de jag känner/vet av inte heller någon vanlig behandling utan är fortfarande drogliberala, har ingen vilja att någonsin bli helt fri från narktoikaklassade läkemedel, vill att cannabis ska bli lagligt, negativ syn på mönniskor som tycker annorlunda, tycker det är ok att deras barn röker på etc. Majoriteten av dessa har försörjningsstöd och röker samt snusar. Dvs lever under väldigt hård ekonomisk press, men förmodligen än mer motiverar försäljning av sin medicin.

Vet ett par som ser helt väck ut dessutom ständigt. Sluddrigt tal. Halvsovande ögon. Trögtänkta. Nu saknar båda körkort men tänker ibland att man faktiskt får köra bil när man är med i programmet. Hur skulle dessa klara trafiken? De har efter flera års medverkan i programmet varken förändrade inställningar till droger eller till sitt egna missbruk. Förminskar deras missbruk. Försvarar. Tar inget ansvar etc. De saknar fortfarande både jobb eller sysselsättning och då hade båda jobb fram tills ett par månader innan de kom med i programmet.

Känner ni till någon liknande i LARO?
Eller är alla guldhistorier?
Citera
2020-05-25, 23:39
Medlem
saltakissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driffdruff
Buprenorfin är samma som metadon eller är det något helt eget? Jag tar suboxone 22mg. Har höjt med 2 mg varannan dag. Har sagt på mottagningen att jag fortfarande känner begär av heroin och de vill inte låta mig börja med metadon.

Vad är nästa steg om suboxone inte funkar?
Nej, det är som Suboxone fast utan naloxonet. Många anser att Suboxone inte funkar lika bra som ”vanlig” Buprenorfin (vilket är medicinen som förr hette Subutex).
Om din läkare är vettig och går att föra en diskussion med hade jag bett om att testa Buprenorfin istället för Suboxone. Hjälper inte det är ju enda alternativet Metadon, men jag anser att man ska prova det i sista hand eftersom det har så många och jobbiga biverkningar (särskilt för killar) såsom viktuppgång, mindre testosteron, svårt att få upp den/hålla den hård, etc.
Enda biverkningen som jag upplevt på Buprenorfin är att jag kan bli något hård i magen ibland, men det är snabbt avhjälpt av några påsar Movicol.
Citera
2020-05-25, 23:56
Medlem
saltakissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yojjo
Tack för all info!
De flesta av er eller kanske till och med alla verkar vara med i programmet idag?
Jag känner flera som inte alls är lika positivt inställda till LARO som ni i tråden. Vissa har arbetat nära progammet och vissa är fd. patienter där som säger att detta är djävulens påfund. De är själv inte kvar i programmet idag utan har själv valt att få ur. De säger vi bl a att man aldrig ska gå med i programmet. Det är ett helvete som förstört mycket i deras liv. Det är svårare att sluta med än heroin bl a. Upplevelser om att det är otroligt lätt att fuska under programmet och som motiverar en svart marknad där man kan tjäna ett par tusen extra i månaden på att sälja sin medicin.

De som jag vet av idag som fortfaranse är med handlar främst om personer som varit missbrukare under flera år, inget jätte allvarligt sprutmissbruk utan som ätit mediciner de inte haft på recept såsom tramadol och subutex, blivit av med jobbet, menar att missbruket varit självmedicinering pga smärtor. Viljan har från början varit att komma med i LARO. Flera av dessa har aldrog varit på någon "vanlig" behandling eller avgiftning eller liknande. Känslan från mig har varit att de vill gå med i LARO för att slippa jaga subutex och får detta gratis från sjukvården istället. Viljan att faktiskt sluta missbruka är inte så stor.

Nu under sin medverkan i LARO får ingen av de jag känner/vet av inte heller någon vanlig behandling utan är fortfarande drogliberala, har ingen vilja att någonsin bli helt fri från narktoikaklassade läkemedel, vill att cannabis ska bli lagligt, negativ syn på mönniskor som tycker annorlunda, tycker det är ok att deras barn röker på etc. Majoriteten av dessa har försörjningsstöd och röker samt snusar. Dvs lever under väldigt hård ekonomisk press, men förmodligen än mer motiverar försäljning av sin medicin.

Vet ett par som ser helt väck ut dessutom ständigt. Sluddrigt tal. Halvsovande ögon. Trögtänkta. Nu saknar båda körkort men tänker ibland att man faktiskt får köra bil när man är med i programmet. Hur skulle dessa klara trafiken? De har efter flera års medverkan i programmet varken förändrade inställningar till droger eller till sitt egna missbruk. Förminskar deras missbruk. Försvarar. Tar inget ansvar etc. De saknar fortfarande både jobb eller sysselsättning och då hade båda jobb fram tills ett par månader innan de kom med i programmet.

Känner inte igen mig alls i det du pratar om.
De du nämner som ser väldigt påverkade ut ser knappast ut så pga sin medicin iaf, så mycket kan jag intyga. De enda jag träffat på NÅGON mottagning som passar i din beskrivning är enstaka patienter som antingen har någon hjärnskada (inte helt ovanligt efter många överdoser, tyvärr) eller nån som sidomissbrukat någonting annat - men då känner personalen garanterat till det och personen hade inte fått ett körkort ändå. Det krävs ett läkarintyg och ett flertal prover (både blod- och urinprover) innan man ens kan få ett lämplighetsintyg som inskriven på LARO. Vilket jag kan tycka är orättvist, som om vi skulle behöva mer rigorösa kontroller än andra... Det är också väldigt orättvist att dessa prover är gratis i vissa regioner medan de kostar multum i andra, vilket kan leda till ökad kriminalitet då ett körkort är en förutsättning för att kunna få ett arbete idag.

De flesta som går på mottagningar är helt vanliga människor, de flesta skulle du aldrig kunna gissa att de har varit missbrukare ens. Många har arbete, några har fru/man och barn (så Svensson som det kan bli).

Jag är fortfarande drogliberal, men det är en åsikt jag självklart ligger lågt med på mottagningen. Bara för att jag är drogfri och tycker att det känns väldigt skönt, innebär det inte att jag blivit lobotomerad och förlorat min förmåga att tänka själv och ha en egen åsikt.

De som är rena endast med hjälp av NA är som en liten frireligiös sekt, i mitt tycke. Där är endast en åsikt okej och delar du inte den har du en direktlinje till Satans mobil. I smyg pundas det dock friskt (mina erfarenheter).
Citera
2020-05-26, 10:09
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yojjo
Tack för all info!

Känner inte igen nått i vad du skriver. Går själv i laro, och har vänner som går, som har jobb, körkort familj som det går riktigt bra för.
Citera
2020-05-27, 12:15
Medlem
Finns bland annat flertalet trådar här på FL om just detta jag beskriver. Tror en tråd heter något i stil med "Laro läs innna ni hoppar på tåget" där en beskriver hur mycket mer detta program förstör.
Vet även två personer som tidigare varit missbrukare som idag driver behandlingshem. De skriver ofta på sina facebooks om hur dåligt laro är, att det skapar missbrukare, att det fläder ut sub på gatorna etc...

Verkar som att det finns två partier. De som är för och inte ser något positivt och de som är emot och ser allt negativt...
Citera
2020-05-27, 16:19
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Finns bland annat flertalet trådar här på FL om just detta jag beskriver. Tror en tråd heter något i stil med "Laro läs innna ni hoppar på tåget" där en beskriver hur mycket mer detta program förstör.
Vet även två personer som tidigare varit missbrukare som idag driver behandlingshem. De skriver ofta på sina facebooks om hur dåligt laro är, att det skapar missbrukare, att det fläder ut sub på gatorna etc...

Verkar som att det finns två partier. De som är för och inte ser något positivt och de som är emot och ser allt negativt...

Tror att sub som missbrukas i Sverige är den franska som är in smugglad i landet.
Citera
2020-05-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Tror att sub som missbrukas i Sverige är den franska som är in smugglad i landet.
Mycket svenska sub som säljs också, dock inte i närheten av kvantiten utländska som säljs.
Citera
2020-05-28, 09:10
Medlem
Damagedones avatar
Många som funderar eller som börjar i programmet vill bara ha gratis knark, har träffat många såna personer. Det funkar inte så, och jag tror dem flesta som tycker programmet är skit är dem som vill knarka gratis och dem märker att den sköna effekten dem får av subben försvinner efter ett tag, då är inte lika kul längre, men dem måste ändå ta sig till mottagningen för att inte bli dåliga. De som funderar på att hoppa på tåget borde tänka om, för det är en kemisk fotboja. Det är bättre att försöka sluta på alla andra sätt och välja sub/metadonprogrammet som sista utväg.
Citera
2020-05-31, 19:30
Medlem
TomiXIIs avatar
Kort svar Ja det är lätt, men överdrivet intag märks på beteende bland annat. Men ifall du är står i kvalvalet ang påbörja behandling, så ställ dig frågan, vad tjänar du själv på att isåfall sidomissbruka? Vart vill du, vad är dina framtidsplaner? Vill du verkligen lägga ner och är redo för att göra ett seriöst försök så skulle jag vilja avråda det starkaste från larobehandling.
Citera
2020-06-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltakissen
Fast det är inte sant, har de sagt så till dig ljuger de. Högsta dosen kroppen kan ta upp är 32 mg, jag känner en som har 30 mg och de flesta jag känner står på 24 mg/dagen.

Gick på en mottagning en gång dock som ljög för mig och försökte sänka mig till 24 mg (jag står på 28 mg), de påstod att kroppen inte kunde ta upp mer än 24 mg (vilket är direkt felaktigt och jag anser att det är oetiskt att som vårdpersonal ljuga för sina patienter). Den mottagningen var katastrofal på så många vis dock att jag hade slutat innan de hann sänka mig (valde t.o.m. att sluta i smyg så att de inte skulle hinna jävlas extra mycket innan jag bytte mottagning).

I övrigt håller jag dock med dig om det mesta och är väldigt glad för din skull att det gått så bra för dig. Grattis!

Ursäkta mitt sena svar.
Ljuger gör det nog inte men de drar nog felaktiga regler för att tjäna pengar, sätts man idag in på Buprenorfin så ska man inte räkna med att få mer än 16 mg.

Däremot så kan det vara så att personer som har haft 24-32 mg i flera år, motsätter sig en nedtrappning och får stå kvar på samma dos.
Jag hade en sköterska i VG regionen som har arbetat med Laro i hela hans karriär.
Han föreläser och utbildar personer om detta och han har varit med i div forskningsprojekt på island och andra delar i världen och själv varit med att ordna med riktlinjer i landet. Då deras studie säger att kroppen inte tar upp mer än till en viss gräns, behöver inte det betyda att någon annans studie visar samma. Här i Sverige så har ju socialstyrelsen riktlinjer om hur det ska fungera, men alla måste inte göra så heller. Generellt ser det ut så medans det kan vara annorlunda för en enskild individ.

Vi alla har olika förutsättningar, kroppsbyggnad, metabolism, bakgrund, upptagningsförmåga mm. Samtidigt så spelar klimatet stor roll också och hur kroppen reagerar. Anser också att det är helt fel att de utgår från en grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in