Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
Fast grejen är ju att vi har hört detta snack i alla år sedan Bitcoins begynnelse.
Nej det har ni inte. Snacket ni har hört är från n00bs som försöker återuppfinna hjulet, medan "V" snarare är skillnaden mellan häst+rullvagn och Lamborghini. Jämfört med Bitcoin alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
Folk har helt enkelt inte fattat säkerhets- och trustproblemet.
Du är en simpel baboso som inte har fattat någonting. V:s skapare har definitivt fattat säkerhet, trust och liknande krångel. Till skillnad från dig är han faktiskt ett geni som vet vad han håller på med och vad han pratar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
"Blockchain är död.. nu är det DaG-coins (IOTA, Nano) som gäller".
"HashGraph är Bitcoin-dödaren"
"EOS är snabbare och mer decentraliserat än Bitcoin".
Ja, alla dessa övriga shitcoins är precis lika skit som Bitcoin. Tids nog kommer du inse det också, varför, när V släpps.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
Så här är det:
https://surpingvin.com/2019/10/26/bl...knik-ar-skrap/
Distribuerad proof of work var lösningen på Byzantines Generals Problem. Ett enormt framsteg. Ett problem vi inte trodde var lösbart.
Problemet här, eller snarare
missförståndet, är att du förväxlar
Proof of Work med
decentralisering. Visserligen är PoW en del av decentraliseringen inom Bitcoin, men det är inte riktigt samma sak. Visst, Proof of Work funkar när det kommer till att
decentraliserat validera och logga transaktioner, men Proof of Work är faktiskt inte bra för själva decentraliseringen som sådan. Just därför är Bitcoin inte heller en decentraliserad kryptovaluta, eller rättare sagt, Bitcoin's decentralisering tillhör en av de sämre. Jag hade faktiskt nästan helt glömt bort Bitmain, men Bitmain är ett utmärkt exempel på varför Bitcoin INTE är en decentraliserad kryptovaluta, och det beror i allra högsta grad på Proof of Work som sådant, nämligen att ett hårdvaruföretag med tillräckligt djupa fickor och resurser, utvecklar specialdesignade ASIC chip som är extra effektiva på att mina Bitcoin, och därmed börjar de mina på som bara fan och koncentrerar majoriteten av BTC mynten hos dem själva (och tjänar miljarder dollar på processen, tack vare BTC:s värde). Vilket är exakt vad som har hänt med Bitcoin genom Bitmain.
Här har du en bra bild på Bitcoin's wealth distribution:
https://pbs.twimg.com/media/DrQCN53X...jpg&name=large
Decentralization my ass.
Hur kan Bitcoin vara en decentraliserad kryptovaluta när Bitmain och några fåtal andra aktörer äger majoriteten av alla BTC? Varför är fiatvalutor inte decentraliserade? Jo, eftersom banker och liknande institutioner (aktiemarknaden osv) har koncentrerat största delen av fiatekonomin. När en liten grupp aktörer kontrollerar största delen av en valuta så är den inte längre decentraliserad. Visst, Bitcoin är decentraliserad på så sätt att det inte behövs en tredje part (bank, PayPal eller liknande) som godkänner transaktionerna, och Proof of Work möjliggör denna decentralisering, men det är ingen unik selling point för Bitcoin på det sättet du försöker framställa det som. De flesta kryptovalutor klarar av detta också. När man lyssnar på dig så är Bitcoin störst, säkrast och snabbast, Bitcoin klarar allt osv. Tror du att du lurar någon med det här fanboy snacket? Det enda som stämmer är att Bitcoin är störst, i market cap, men utöver det finns det inget som Bitcoin är bra på.
Här har du en bra Quoratråd där de diskuterar vilken kryptovaluta som är minst och mest decentraliserad, "Marius Kramer, No. 1 Cryptocurrency writer on Quora worldwide", postade ett utmärkt svar, och han sågar Bitcoin ganska brutalt:
What is the most decentralized cryptocurrency?
https://www.quora.com/What-is-the-mo...cryptocurrency
Föga förvånande så får inte Bitcoin särskilt många pluspoäng av honom när det kommer till decentralisering. Varför? Eftersom Bitcoin är en dålig kryptovaluta på de flesta punkter. Notera att han anser att IOTA har utmärkt decentralisering. IOTA är nog den enda kryptovalutan som inte använder blockchain just nu, eller en av få. Men IOTA kommer inte att kunna mäta sig med V den heller.
Vill ni övriga läsare i tråden ha bra information om decentralisering, läs den Quoratråden istället för att hjärntvättas av desinformationen från SvenskHODLer och liknande Bitcoin grindvakter som inte klarar av att vara objektiva och intellektuellt ärliga bara för att de har köpt några BTC mynt. Totalt ohederliga typer, dessa Bitcoin fanboys

Däremot var Bitcoin en bra idé, men dåligt implementerad av Satoshi Nakamoto, som mer eller mindre övergav projektet så tidigt som 2010 (helt oseriöst liksom, att bara försvinna så där). V:s skapare kommer att vara offentlig med vem han är osv, precis som Vitalik Buterin.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
Alternativa coins som hittar på diverse Proof of Stake, Space eller Vote och liknande lider av fundamentala trustproblem. Du kan alltid hacka någons privatnyckel till en Stake, du kan sprida ett datorvirus där alla trycker "vote". Du kan alltid muta eller hota ett företag eller nyckelperson. Men med Bitcoin så måste du spendera enorma mängder energi.
Ja, altcoins kallas shitcoins av en anledning; de är också skit. Problemet här är att du inte verkar förstå att Bitcoin också är en shitcoin. Enda anledningen till att Bitcoin inte generellt har shitcoin status idag beror på att den har störst market cap, vilket förblindar folk till att tro att Bitcoin är bäst (detta är typ av mainstreamtänkare som tror på penningens makt, och att pris är någon vetenskapligt korrekt markör för kvalitet, vilket definitivt inte är fallet). Bara för att något kostar mycket så innebär det inte att det är bra grejer. Ska man köra på den iDiotlogiken så måste det innebära att burgarna på Donken innehåller mest näring och är bäst för hälsan och miljön att äta, bara för att McDonald's har störst market cap av alla burgarhak. Det är exakt så du och andra frälsta Bitcointroende argumenterar. När ska ni fatta att dyrast inte alltid är bäst?
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
Men nu kommer din "kompis" och ska toppa Satoshis uppfinning.
Ja exakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
En lösning på Byzantines Generals Problem fast utan proof of work? Förstår du varför jag är lite skeptisk?
Du måste släppa det här med Proof of Work. V kommer att använda sig av en del mining, men mining kommer inte att vara huvudpoängen med V, snarare som ett komplement. Som sagt, till skillnad från dig förstår "min kompis" vad han håller på med, men jag ska fråga honom angående Byzantine General dilemmat, han har inte gett mig alla detaljer än.
Och ja, jag förstår att du är skeptisk, och sett ifrån ditt perspektiv utan att veta något om V (jag har knappt berättat något) så gör du helt rätt i att vara skeptisk här. Problemet här är att du tror att V kommer att vara som alla övriga shitcoins, att den inte kommer komma med något nytt, att den kommer att köra med Proof of Stake eller liknande. Som sagt, V kommer inte ens att använda blockchain, bara där borde det säga dig att V handlar om nytänkande.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
Jag tror på Bitcoin för att jag insåg hur svårt problemet är att lösa och att det inte finns några alternativ till Bitcoin. PoW är lösningen och PoW är ett winner-takes it all scenario där alla övriga PoW-coin blir osäkra. Monero går 51%-attackeras billigt. Därför är det bara Bitcoin som gäller.
Jaja, bara för att du inte kan tänka ut ett alternativ till Proof of Work så innebär det inte att trustproblemet inte går att lösa på något annat sätt. V kommer som sagt inte att använda sig av blockchain överhuvudtaget, och detta är V:s styrka, eftersom blockchain är varför Bitcoin är så seg, dålig och kass för privacy/anonymitet. Kommer inte att dröja länge innan V totalt tar över Bitcoin's market cap, så fort alla kryptonördar inser hur revolutionerande V är.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskHODLer
Prediktion: "V" släpps.. Jag listar alla 10 uppenbara attackvektorer.. och projektet kan avfärdas som ännu en shitcoin som ingen kommer bry sig om eller investera i.
Det är bra att ha det här
on record. Din prediktion kommer att gå ner i historien ungefär som när Bill Gates sa att ingen behöver mer än 640 kilobyte RAM
Ärligt talat så måste du släppa Bitcoin. Shit's got yo' mind. Dags att lämna Bitcoinbubblan.
Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
Vänta bara till nästa internet släpps, då kommer du bli mer anti-internet än vad jag är, förutsatt att du klarar av att vara objektiv, intelllektuellt ärlig och opartisk dvs...
Ännu en Bitcoindogmatiker? Ganska lustigt att ni jämför Bitcoin med internet. Snacka om att totalt överskatta en oduglig skitprodukt.
Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
För varje misslyckat försök att döda bitcoin, så har den överlevt och därmed blivit starkare än den var innan.
Några seriösa, riktiga försök har inte gjorts, eller rättare sagt, de har varit just det,
försök. Snart kommer the real deal, och det kommer att vara V.
Personligen dock betraktar jag kryptovalutor som den nya generationens aktier. Finns ingen anledning att bara köpa en enda aktie liksom. Man ska inte lägga alla pengar i samma korg liksom. Det är dock sant att alla andra altcoins i dagsläget suger. Jag är helt enig med er på den punkten. Missförståndet här är som sagt att ni tror att Bitcoin är bra (lol).