2020-10-15, 13:40
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Fortfarande inte fattat varför Pi skulle stå ut bland alla tusentals andra coins och projekt som påstår sig vara the next bitcoin killer.

Inte intresserad, och förstår inte hur någon annan kan vara heller.
Jaja, fortsätt du vara negativt inställd, ingen bryr sig om du tror att Pi inte kommer bli något osv. Det är fullt möjligt att Pi inte kommer leda någonstans, men det är ju inte direkt så att man har något att förlora eller att det kräver någon större ansträngning. Öppna Piappen en gång om dagen och starta nästa 24 timmars mining liksom, kommer man att bli dollarmiljardär på detta? Givetvis inte. Men det kanske blir några tusenlappar extra i fickan senare i phase 3.

Personligen kommer jag att sälja alla Pi senare när det blir värt en saftig peng, så har man lite klirr i kassan så sett. Jag tror inte att Pi kommer konkurrera ut alla andra kryptovalutor, men det är ett intressant projekt, måste väl ändå vara första akademiska kryptovalutan, eller har något annat universitet kört igång något liknande tidigare och det floppade?
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-10-15 kl. 13:56.
Citera
2020-10-15, 14:00
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jaja, fortsätt du vara negativt inställd, ingen bryr sig om du tror att Pi inte kommer bli något osv. Det är fullt möjligt att Pi inte kommer leda någonstans, men det är ju inte direkt så att man har något att förlora. Öppna Piappen en gång om dagen och starta nästa 24 timmars mining, kommer man att bli dollarmiljardäe på detta? Givetvis inte. Men det kanske blir några tusenlappar extra i fickan senare i phase 3.

Personligen kommer jag att sälja alla Pi senare när det blir värt en saftig peng, så har man lite klirr i kassan så sett. Jag tror inte att Pi kommer konkurrera ut alla andra kryptovalutor, men det är ett intressant projekt, måste väl ändå vara första akademiska kryptovalutan, eller har något annat universitet kört igång något liknande tidigare och det floppade?

Är jag negativt inställd eller är jag skeptiskt inställd? Oavsett, har du förståelse för att man är det?

Hur funkar ekonomin bakom att öppna en app en gång per dygn och få några tusenlappar för det? Har du förståelse för att man är skeptisk till detta påstående, då det förefaller orimligt?

Om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant. Det är den första inställningen man skall ha till crypto valuta, och sedan låta sig övertalas av fakta. När jag efterfrågar mer information så verkar det snarare som att du inte anammat samma skeptis innan du blev såld på Pi.

Önskar dig lycka till, och förbered dig på att det förmodligen inte blir några gratis pengar alls för din del.
Citera
2020-10-15, 14:19
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Är jag negativt inställd eller är jag skeptiskt inställd? Oavsett, har du förståelse för att man är det?
Klart jag förstår att man kan vara skeptisk, men det har blivit lite väl mycket av den varan på senare år när det handlar om kryptovalutor, i synnerhet från Bitcoin fanboys som tror att BTC kommer att vara framtidens pengar (där kan vi snacka om att sakna kritiskt tänkande) och att BTC är det enda som räknas. Kommer Pi att bli den största kryptovalutan någonsin? Det tror ärligt talat inte jag själv om jag ska vara ärlig. Men det är ett nytt projekt och det finns i skrivande stund inget som säger att Pi kommer att bli en total train wreck. Projektet har en relativt stor användarbas redan i dagsläget, och därmed många entusiastiska användare som är redo att köra igång med node osv. Det händer faktiskt grejer här, även om jag personligen gärna hade sett att Pi vore i fas 3 redan idag. Allt jag säger är att man kan vara lite öppensinnad också; man kan eventuellt tjäna något på det om Pi eller någon annan kryptovaluta visar sig vara bra skit.

Sedan kan du inte jämföra Pi med till exempel Bitcoin Satoshi Vision osv; där finns det anledning att vara skeptisk, här verkar det inte finnas några liknande skojare som ledare för projektet. Personligen är jag dock skeptisk till alla kryptovalutor som använder blockchain, och det gäller även Pi, men bara för att Pi använder blockchain och att blockchain är en förlegad teknik så innebär det inte att det inte går att tjäna pengar på Pi och andra kryptovalutor.

Citat:
Hur funkar ekonomin bakom att öppna en app en gång per dygn och få några tusenlappar för det? Har du förståelse för att man är skeptisk till detta påstående, då det förefaller orimligt?
Fast nu trollar du bara, eller spelar dum. Man måste köra igång miningen en gång var 24:e timma (detta för att intyga att man inte är en bot osv). De som har minat mer än dig kommer givetvis att ha fler mynt än vad du har när fas 3 börjar, och därefter är det tillgång och efterfrågan som bestämmer vad Pimynten som du minade ihop nu, kommer att vara värt då. Inga konstigheter.

Citat:
Om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant.
Visst, men samtidigt ska man vara försiktig med det här ordspråket, eftersom det är lätt hänt att man missar en massa bra opportunities om man går runt och tänker så där hela tiden om allt och alla. Ibland är vissa grejer precis så bra och sant som det låter. I alla fall, jag försöker inte "konvertera" dig till att gilla Pi här. Svarar bara på dina inlägg.

Jag gissar på att det kommer bli mycket mer liv kring Pi nu när Pi Convention börjar idag och håller på under de närmaste veckorna, då kommer vi att få reda på mer information och ha lite mer diskussionsunderlag. Antagligen kommer det skrivas mer om Pi också på olika kryptosidor.

Citat:
Det är den första inställningen man skall ha till crypto valuta, och sedan låta sig övertalas av fakta. När jag efterfrågar mer information så verkar det snarare som att du inte anammat samma skeptis innan du blev såld på Pi.
Vad ska jag vara skeptisk över? Jag var skeptisk i början när jag startade den här tråden, i synnerhet tillgången till källkoden osv är viktigt, men det verkar som att de kommer släppa allt sådant senare. Dessutom vet du ju inte riktigt vad du pratar om och tror att det finns 100 miljoner Bitcoinanvändare osv. Du kanske borde sätta dig in i ämnet lite mer själv innan du kör på hardcore skepticism?

Citat:
Önskar dig lycka till, och förbered dig på att det förmodligen inte blir några gratis pengar alls för din del.
Pi är verkligen inte "gratis pengar". Läs på istället för att ha en massa förutfattade meningar. Du kan börja med vitpappret, men du kanske är för skeptisk för det också?
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-10-15 kl. 14:23.
Citera
2020-10-15, 19:27
Medlem
Vad gör appen dom du installerar i telefonen?

Vad kör den för kod och vilka processer kommer den åt?
Citera
2020-10-15, 19:43
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorcupineSloth
Vad gör appen dom du installerar i telefonen?

Vad kör den för kod och vilka processer kommer den åt?
Den gör inte mycket alls, själva miningen görs inte ens från mobilappen som sagt, du kan till och med stänga av appen och du kommer fortsätta mina i 24 timmar, sedan måste du köra igång nästa dags miningfas genom att starta om appen. Miningen görs inte från mobilen utan via Stanford's servrar, så allt du gör med apoen är att starta om miningen dagligen för att bevisa att du inte är en bot eller liknande.

Stänga av appen är dock inte samma sak som att logga ut; loggar du ut så förlorar du tydligen det du har minat för dagen har jag hört, men har inte prövat själv. Om du är orolig över att appen kör skadlig kod eller liknande behöver du inte vara det, finns ju 8+ miljoner användare vid det här laget och Pi Network appen har använts sedan tidigt 2019, så det hade märkts av vid det här laget om det vore spyware, virus eller liknande.

Hur som helst drar miningen ingen batteri eller prestanda om du undrar över det. Detta är som sagt inte Proof of Work. Inga konstigheter, det är bara att köra och ha tålamod för att ens Pi stash ska växa.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-10-15 kl. 19:47.
Citera
2020-10-16, 07:36
Medlem
SvenskHODLers avatar
Pi är förstås ren dynga.

Frågan är vad menar man med "nästa Bitcoin"?

Är det:

A) Nästa "potential" att bli rik på för "det ska gå upp" då folk spekulerar?
B) Nästa stora kryptovaluta som kan komma konkurrera med Bitcoin om digitala betalningar?

Av det jag förstått om Pi så är det inget av ovan. Finns ingen som helst anledning varför folk ska lita på och stoppa in pengar i något som Pi när det inte som Bitcoin är ett helt "trust-less" decentraliserat nätverk. Det är just därför man vågar lägga sina sparpengar där, vilket har fått värdet att gå upp så enormt.

Detta gäller egentligen alla centraliserade single-point-of-failure corporate "digitala valutor".

Så för mig så måste "nästa Bitcoin" uppfylla några grundläggande krav:

1. Löst trustproblemet vilket Bitcoin gjorde med distribuerad Proof of Work
2. Inte styras/kontrolleras av någon central entitet utan likt Bitcoin styras av decentraliserad konsensus.

Det är extremt svårt och kanske omöjlig att replikera det Bitcoin har gjort. Därför är min position just nu att:

1. Alla "nästa Bitcoin" kommer faila
2. Bitcoin har allra bäst "potential". Den har redan vunnit!
Citera
2020-10-16, 08:10
Medlem
Citat:
Den gör inte mycket alls, själva miningen görs inte ens från mobilappen som sagt, du kan till och med stänga av appen och du kommer fortsätta mina i 24 timmar, sedan måste du köra igång nästa dags miningfas genom att starta om appen. Miningen görs inte från mobilen utan via Stanford's servrar, så allt du gör med apoen är att starta om miningen dagligen för att bevisa att du inte är en bot eller liknande.

Stänga av appen är dock inte samma sak som att logga ut; loggar du ut så förlorar du tydligen det du har minat för dagen har jag hört, men har inte prövat själv. Om du är orolig över att appen kör skadlig kod eller liknande behöver du inte vara det, finns ju 8+ miljoner användare vid det här laget och Pi Network appen har använts sedan tidigt 2019, så det hade märkts av vid det här laget om det vore spyware, virus eller liknande.

Hur som helst drar miningen ingen batteri eller prestanda om du undrar över det. Detta är som sagt inte Proof of Work. Inga konstigheter, det är bara att köra och ha tålamod för att ens Pi stash ska växa.

Låter ju lite märkligt, det är ju inte direkt svårt att bygga en bot som ska aktivera appen en gång per dygn i semislumpat mönster. Om du inte ens gör något på mobilen utan på deras server så borde det ju vara möjligt att bara göra tusentals virtuellaenheter som ansluter sig.

Angående skadlig kod så har ju tiktok anklagats för att köra en keylogger och den appen har ju ganska mycket mer än 8 miljoner användare. Så bara att många har den är inte alls samma sak som att den är säker.

Nu tror jag nog inte att detta är ett virus men hela applikationen känns märklig i sitt utförande. Har inte läst Whitepapper så kanske finns en bra förklaring där.
Citera
2020-10-16, 11:46
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Låter ju lite märkligt, det är ju inte direkt svårt att bygga en bot som ska aktivera appen en gång per dygn i semislumpat mönster. Om du inte ens gör något på mobilen utan på deras server så borde det ju vara möjligt att bara göra tusentals virtuellaenheter som ansluter sig.
Ja men det finns andra åtgärder också för att motverka botar, till exempel att om du inte KYC verifierar med legg så får du inte Pimynten som du har minat ihop senare. KYC är ju något de flesta Bitcoin exchanges använder så det finns ingen anledning att vara orolig över KYC när det kommer till Pi. Personligen tycker jag att hela grejen med att man måste starta om appen var 24:e timma bara är irriterande och onödigt, men de ansåg väl att detta är en bra idé för att motverka botar och fake konton, eller kanske för att sålla bort oseriösa minare som bara vill kolla in appen lite men inte har några planer på att mina under en längre tid. De hade ju då räknats som aktiva minare trots att de inte öppnat appen sedan första gången de loggade in. Så det är nog också ett av syftena med att starta om miningen en gång om dagen, att visa att man är en aktiv användare. Jag antar att de har satt upp det så för att inte få en alltför stor circulating supply som mestadels består av inaktiva användare eller slösa processorkraft på att mina åt användare som har raderat Piappen från deras smartphones (miningen görs ju från deras servrar, så de vill väl inte slösa tid och processorkraft på inaktiva användare).

Citat:
Angående skadlig kod så har ju tiktok anklagats för att köra en keylogger och den appen har ju ganska mycket mer än 8 miljoner användare. Så bara att många har den är inte alls samma sak som att den är säker.
Ja men det är ju tiktok det. Tiktok är ju oseriöst trams för fjortisar. Som sagt, Piappen gör inte mycket, den är bara till för att starta dagens miningfas, sedan kan och bör man verifiera ens konto också, vilket medan man väntar på KYC (som ska rullas ut till alla användare så småningom) går att göra med sms och/eller Facebook. Bäst att göra det genom båda, detta ifall man tappar telefonen eller liknande. Känner en som tände eld på sitt simkort och därmed också förlorade åtkomst till sitt Pikonto (han hade inte Facebookverifierat).

Ska man däremot gå runt och noja över skadlig kod helt i onödan så är det ju ens egen förlust senare ifall Pi blir något stort.

Citat:
Nu tror jag nog inte att detta är ett virus men hela applikationen känns märklig i sitt utförande. Har inte läst Whitepapper så kanske finns en bra förklaring där.
Pi Convention 2020 har nu börjat, som de har döpt till "Pi COiNVENTION". På grund av coronaviruset så sker det bara online:

Pi Node Intro - Pi COiNVENTION 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=kMPv8DrEGCs

Pi Node Next Steps - Pi COiNVENTION 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=dTXcauc6mT8

Pi Node Updates - Pi COiNVENTION 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=shLIcEwz9Q4

Pi Node Significance - Pi COiNVENTION 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=NT-ZUF2o5oo

Sista klippet förklarar Dr. Nicolas Kokkalis vad Pi appen gör och hur strikt processen är för att få ha appar i Google Play osv, om du vill ta dig en titt. Annars kan du läsa vad han säger här:

Här är förresten deras GitHub konto:

https://github.com/pi-node

De har inte laddat upp någon källkod än, men det lär komma senare.

Angående vitpappret så har du det här:

https://minepi.com/white-paper
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-10-16 kl. 12:14.
Citera
2020-10-17, 06:09
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Pi är förstås ren dynga.
Missade ditt inlägg igår men i alla fall, det är samma autistiska Bitcoin dogma fanboyism som vanligt från din sida. What else is new, lol.

Det här Bitcointugget som du kör med är ganska tråkig läsning, ifall du inte har förstått det. Vi som är intresserade av andra kryptovalutor skiter fullständigt i Bitcoin. Seriöst nu, tror du verkligen att folk kommer att använda Bitcoin om 100 år? Svarar du ja så är du en iGnorant iDiot.

Citat:
Frågan är vad menar man med "nästa Bitcoin"?
Pi är självklart inte nästa Bitcoin; ingen blockchain baserad kryptovaluta har någon framtid, och det gäller i allra högsta grad även det förlegade projektet Bitcoin.

Däremot kan Pi faktiskt bli värt något innan den kommande icke-blockchain kryptovalutan skrotar Bitcoin till historiens soptipp, så tills denna icke-blockchain kryptovalutan släpps kan Pi vara ett intressant kryptoprojekt för att dra in lite snabba cash. Givetvis kommer man inte att bli multimiljonär på att mina Pi, men det kan som sagt bli några tusenlappar extra i fickan.

Problemet med dig däremot är att du pga din Bitcoinautism vägrar se potential eller vara öppensinnad kring någon annan kryptovaluta, eftersom det ligger i ditt egenintresse att hypa upp Bitcoin och förringa alla andra kryptovalutor. Ditt beteende skiljer sig från till exempel se_där... som inte är lika Bitcoinfanatisk men låtsas vara luttrad och oimponerad, "I've seen it all man". Du är liksom totalt partisk till Bitcoin och även om nästa stora kryptovaluta är på väg att släppas (säger inte att det kommer vara Pi) så är du helt förblindad av Bitcoin. Kom igen liksom, get a new cause!

Citat:
Är det:

A) Nästa "potential" att bli rik på för "det ska gå upp" då folk spekulerar?
B) Nästa stora kryptovaluta som kan komma konkurrera med Bitcoin om digitala betalningar?

Av det jag förstått om Pi så är det inget av ovan.
Pi kan faktiskt göra både och. Redan i dagsläget nu under fas 2 när Pi inte är värt ett öre, har Pi fler minare än vad det finns kryptoanvändare totalt för alla andra kryptovalutor. Det är i detta som potentialen ligger när det kommer till Pi. Varför har Bitcoin störst market cap? Tack vare att Bitcoin har överlägset flest användare, såklart. Det finns alltså långt fler BTC användare som HODL:ar och driver upp priset på BTC och därmed även BTC:s market cap, jämfört med övriga kryptovalutor. Samma tillgång och efterfrågan effekt kan också tillämpas på Pi senare när fas 3 börjar. Däremot kommer Pi att släppas i några miljarder mynt, med tanke på att det snart finns 10 miljoner minare (miningen kan mycket väl komma att stoppas efter 10 miljoner minare), och varje minare drar in 0.20 Pi per timma. Oklart vad exakt total supply kommer att bli för Pi, men i alla fall, myntpriset för Pi kommer inte att bli lika högt som BTC av självklara skäl då BTC bara finns i ca 18.5 miljoner mynt, däremot kan Pi mycket väl få en större market cap än Bitcoin så småningom. Det är ju inte så att de har tänkt stanna vid 10 miljoner användare heller, även om miningen eventuellt kommer att stoppas vid 10 miljoner minare så kommer det fortfarande gå att skaffa ett Pikonto och köpa och sälja Pimynt osv.

Citat:
Finns ingen som helst anledning varför folk ska lita på och stoppa in pengar i något som Pi när det inte som Bitcoin är ett helt "trust-less" decentraliserat nätverk. Det är just därför man vågar lägga sina sparpengar där, vilket har fått värdet att gå upp så enormt.
Du vet som vanligt inte vad du pratar om. Ingen som minar Pi stoppar pengar i Pi. Visst, senare när det går att köpa och sälja Pi så är det en annan femma, men vi som minar Pi just nu, ingen av oss har lagt en krona på Pi. Miningen är helt gratis och drar ingen ström. Just därför har man inget att förlora på att mina Pi.

Angående decentralisering så finns det ju bara en enda kryptovaluta som är decentraliserad enligt dig, och det är Bitcoin. Visst, olika kryptovalutor har olika grader av decentralisering, och då har Bitcoin faktiskt inte ens en särskilt bra decentralisering den heller, även om BTC:s decentralisering må vara snäppet bättre än Ethereum osv, så är det absolut inget märkvärdigt med Bitcoin's decentralisering.

Vad gäller Pi's decentralisering så är den helt riktigt inte decentraliserad just nu, eftersom den fortfarande är i fas 2 nu när vi minar och ja det stämmer att Piminingen sköts från Stanford's servrar osv. Men bortsett från det så fungerar miningen som sådan som om den vore decentraliserad i förhållande till användarna. Man minar den mängden Pimynt som man minar helt enkelt. Sedan när fas 3 rullas ut kommer Pi att decentraliseras. Kommer decentraliseringen i Pi att vara den absolut bästa decentraliseringen av alla kryptovalutor? Återstår att se. Ärligt talat skiter jag i vilket så sett, bara min Pistash blir värt tillräckligt med pengar så säljer jag rubbet för någon annan kryptovaluta. Jag vill liksom tjäna pengar på Pi, inte sitta och haka upp mig på autistiska detaljer över vilken decentralisering som är bäst osv. I slutändan är det liksom resultatet som räknas: hur mycket pengar har jag tjänat?

Hur som helst är tanken bakom Pi att den kommer att bli en decentraliserad kryptovaluta som åtgärdar Bitcoin's brister. Däremot kommer Pi att använda blockchain och blockchain är dåligt, så Pi åtgärdar inte alla Bitcoin's problem så sett.

Citat:
Detta gäller egentligen alla centraliserade single-point-of-failure corporate "digitala valutor".
Pi är inte en corporate kryptovaluta, stable coin eller liknande, den kommer inte heller att vara centraliserad, åtminstone inte enligt Pi Core Team. Du kanske vet bättre än dem? Jag menar det är ju ganska uppenbart att du inte har läst vitpappret, du kan ju börja där innan du uttalar dig.

Citat:
Så för mig så måste "nästa Bitcoin" uppfylla några grundläggande krav:

1. Löst trustproblemet vilket Bitcoin gjorde med distribuerad Proof of Work
2. Inte styras/kontrolleras av någon central entitet utan likt Bitcoin styras av decentraliserad konsensus.

Det är extremt svårt och kanske omöjlig att replikera det Bitcoin har gjort. Därför är min position just nu att:

1. Alla "nästa Bitcoin" kommer faila
2. Bitcoin har allra bäst "potential". Den har redan vunnit!
Rent tekniskt sett är inte Bitcoin något märkvärdigt alls, och Bitcoin är störst eftersom Bitcoin var först, inte tack vare att Bitcoin är bäst (viktig distinktion!). Monero är till exempel redan idag överlägsen Bitcoin rent tekniskt. Bitcoin är förresten inte true decentralization överhuvudtaget, och Bitcoin kommer definitivt att faila hårt snart. Det kommer dock inte att vara Pi som krossar Bitcoin, utan snarare en kommande kryptovaluta som inte har något med blockchain att göra, och namnet på den kryptovalutan börjar med V. Jag startar en tråd om den kryptovalutan senare när det närmar sig.

Kommer Pi att bli "nästa Bitcoin"? (Överhuvudtaget är det uttrycket "nästa Bitcoin" och "just like Bitcoin" mycket tröttsamt; har tappat räkningen hur många gånger jag sett Pianvändare jämföra Pi med Bitcoin). Oklart hur det blir med det. Jag tror att Pi mycket väl kan komma upp i topp 10 vad gäller market cap; Stellar som Pi bygger på, är i skrivande stund rankad på 18:e plats och har en market cap på ca 2 miljarder dollar. Nu är inte Pi exakt samma kryptovaluta som Stellar, men teknologin är snarlik (båds bygger på Proof of Consensus).

I alla fall, det finns inget som säger att Pi kommer att bli en flopp. Pi kommer rent statistiskt sett inte skapa lika många individuella dollarmiljonärer som Bitcoin gjorde, vilket ju beror på att det kommer att finnas många gånger fler Pimynt än vad det finns BTC mynt, men ärligt talat nu, säg att du är en random knegare och du har minat ihop 2,000 Pimynt efter något år eller så, och Pi når så lågt som 1 USD i myntpris, det är ju nästan 20,000 kr bara det. Och detta bara genom att öppna Piappen en gång om dagen liksom, inte direkt så att man sliter för pengarna eller betalade dyra elräkningar på att mina en Proof of Work kryptovaluta osv.

Läs vitpappret innan du uttalar dig som sagt. Börjar bli tröttsamt nu med din Bitcoinautism.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-10-17 kl. 06:46.
Citera
2020-10-17, 12:22
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Rent tekniskt sett är inte Bitcoin något märkvärdigt alls, och Bitcoin är störst eftersom Bitcoin var först, inte tack vare att Bitcoin är bäst (viktig distinktion!). Monero är till exempel redan idag överlägsen Bitcoin rent tekniskt. Bitcoin är förresten inte true decentralization överhuvudtaget, och Bitcoin kommer definitivt att faila hårt snart.
Du måste krypa ur ifrån din sten.

Bitcoin är tekniskt sätt det mest överlägsna vi har nu. Och de allra smartaste kryptograferna som Andrew Poelstra och Pieter Wuille jobbar på just Bitcoin. Det är hos Bitcoin all samlad kompetens samlas och frodas.

Du kan ju ta en titt på allt som händer kring Bitcoin-utvecklingen just nu https://bitcoinops.org/en/topic-dates/

Bitcoin är störst för det var den första som fungerade, alltså löste trust-problemet. Inte första kryptovalutan eller försök till digital cash.

Och jo, Bitcoin är bäst. Världens mest säkra och decentraliserade settlementnätverk. Nu med Taproot så blir även script osynliga från kedjan. Det blir en stor infrastruktur av sidokedjor och layer2 nätverk som alla peggar till grundkedjan. Vår bästa chans just nu att skapa ett parallellt finansiellt system och till slut byta ut pengabasen.

Monero har kryptografi för anonyma transaktioner men lider av fundamentala problem med skalning och audit. Finns heller ingen decentralisering i hur projektet drivs. Att projektet hard-forkas visar på det. Monero är ett skämt, ett bedrägeri i jämförelse med Bitcoin.

Hur Bitcoin inte är "true" decentraliserat får du gärna utveckla. Det är det allra mest decentraliserade projektet vi har sett till utvecklare, miners, noder och infrastruktur.

Hur Bitcoin "faila hårt snart" får du ju gärna också förklara ... Det låter som något i ditt huvud ... Bitcoin slog nyss hashpower ATH igen.. 95%+ av marknaden.. Bitcoin dominerar på alla områden.

Det är lite sorgligt att folk fortsätter avfärda Bitcoin efter allt vi vet idag... och fortsätter letar efter "nästa Bitcoin" som oftast är ett bedrägeri, samtidigt som Bitcoin ökar sin dominans 10x för varje cykel som går.

Bitcoin uppfann digital scarcity och det går i princip inte återskapa. Vi uppfann internet och det behövs inget "nästa internet". Det räcker med att uppgradera och bygga på det vi har.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2020-10-17 kl. 12:33.
Citera
2020-10-17, 12:52
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ärligt talat skiter jag i vilket så sett, bara min Pistash blir värt tillräckligt med pengar så säljer jag rubbet för någon annan kryptovaluta. Jag vill liksom tjäna pengar på Pi, inte sitta och haka upp mig på autistiska detaljer över vilken decentralisering som är bäst osv. I slutändan är det liksom resultatet som räknas: hur mycket pengar har jag tjänat?
Ja, detta förklarar väl kanske en del.

Du letar efter nästa pump-and-dump "coin". Jag letar efter bästa, mest säkra, mest censur-resistenta och decentraliserade sunda pengarna så vi kan bygga det parallella finansystemet och till slut nya världsvalutan och bli kvitt med fiat-slaveriet för en gångs skull. Bästa kandidaten är idag utan tvivel Bitcoin.
Citera
2020-10-17, 14:02
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Du måste krypa ur ifrån din sten.
lol, det där kom verkligen från rätt käft Ha lite självrannsakan.

Citat:
Bitcoin är tekniskt sätt det mest överlägsna vi har nu.
Nej verkligen inte. Både Bitcoin och blockchain är skit. Däremot var Bitcoin faktiskt en riktigt bra idé så sett, men mycket dåligt designad. Hörnstenarna inom Bitcoin är dock sunda: ekonomisk decentralisering, monetär anonymitet, peer to peer, kryptografi osv. Satoshi Nakamoto gjorde det hela bara rätt dåligt, men man får ändå ge honom en viss respekt för att han visade vägen. Bättre grejer är på väg dock, tråkigt nog för honom.

Citat:
Och de allra smartaste kryptograferna som Andrew Poelstra och Pieter Wuille jobbar på just Bitcoin. Det är hos Bitcoin all samlad kompetens samlas och frodas.
Trams. 7 transaktioner per sekund skulle jag inte direkt kalla kompetens. Bitcoin får ju liksom fortfarande storspö av både VISA och MasterCard på den punkten, en så simpel och fundamental grej, klarar Bitcoin inte ens av särskilt bra. Finns ju en anledning till att Bitcoin har gafflats så många gånger nu, det handlar liksom om blockstorleken och transaktioner per sekund också du vet. Med det sagt så är både Bitcoin Cash och Satoshi Vision (och övriga mer obskyra Bitcoingafflar), skit de också, rent tekniskt alltså. Market cap är liksom ingen kvalitetmarkör.

Citat:
Du kan ju ta en titt på allt som händer kring Bitcoin-utvecklingen just nu https://bitcoinops.org/en/topic-dates/
Ointressant. Jag tror verkligen inte på Bitcoin alltså, det är liksom inget skämt eller att jag trollar när jag säger att Bitcoin inte har någon framtid.

Citat:
Bitcoin är störst för det var den första som fungerade, alltså löste trust-problemet. Inte första kryptovalutan eller försök till digital cash.
Nej, Bitcoin är störst eftersom Bitcoin var först och därmed också har haft längst tid på sig (och därav hype genom word of mouth osv) för att ackumulera en tillräckligt stor användarbas. En stor användarbas spelar faktiskt en avgörande roll för att få störst marknadsvärde. Något du bör lära dig inom datornörderi är att de tekniskt bästa lösningarna inte alltid vinner. Självklart kan det vara så att den absolut bästa teknologin till och från vinner, men ofta är det faktiskt så att undermålig teknik av ett eller annat skäl, får övertaget. Kolla bara på Wintel och hur de har stjälpt dominansen för strömsnåla och kraftfulla RISC-processorer på desktops/laptops som exempel; x86/CISC är föråldrad och proprietär skräpteknologi, medan till exempel RISC-baserade PowerPC var mer av en öppen standard och ett betydligt intressantare instruktionsset. Nu med RISC-baserade ARM börjar det gå åt rätt håll på den fronten (fram tills att Nvidia köpte ARM det vill säga; Nvidia kommer verkligen att förstöra ARM), och det beror på att smartphones kräver strömsnåla processorer, men PowerPC var riktigt bra och förtjänade ett bättre öde så sett.

Du kanske inte har förstått detta än, men ad populum förekommer även inom mjukvara. VLC är kanske den sämsta mediaspelaren (finns säkert sämre, men VLC är riktigt kass, trots open source osv), men råkar ändå kanske vara den mest populära och har även riktigt aktiv(a) utveckling/utvecklare, medan den bästa mediaspelaren, MPC-HC har problem med att hitta aktiva utvecklare av olika skäl.

I alla fall, poängen här är att bara för att något är störst eller värt mest så innebär det inte att det är rent tekniskt sett bäst. Det är liksom inte samma sak.

Och även om vi ponerar här att du har rätt i det du säger om Bitcoin's tekniska överlägsenhet, än sen? Hur är det en garanti för att Bitcoin kommer att för alltid ha störst market cap och alltid vara nummer ett inom krypto? De tekniskt bästa lösningarna vinner som sagt inte alltid.

Lyckas Pi få ihop en större användarbas än Bitcoin (vilket Pi bör ha redan nu, när Pi inte är värt något), så kan Pi mycket väl gå om BTC i market cap. Tror du vanligt folk som inte fattar någon om kryptovalutor eller decentralisering osv, kommer att bry sig om att Bitcoin är hypotetiskt mer decentraliserat än Pi eller någon annan kryptovaluta när de tjänar bra pengar på att daytrada Pi? Money talks, bullshit walks.

Citat:
Och jo, Bitcoin är bäst.
Nej, verkligen inte. Och även om det vore så, så är det bara temporärt och säger mer om hur tekniskt odugliga övriga kryptovalutor är (vilket de också är, men har svårt att tro att av alla tusentals kryptovalutor som finns i dagsläget, så är ingen av dem bättre designad än Bitcoin).

Citat:
Världens mest säkra och decentraliserade settlementnätverk. Nu med Taproot så blir även script osynliga från kedjan. Det blir en stor infrastruktur av sidokedjor och layer2 nätverk som alla peggar till grundkedjan. Vår bästa chans just nu att skapa ett parallellt finansiellt system och till slut byta ut pengabasen.
Jaja, ingen bryr sig. Folk vill ha Bitcoin pga dess market cap, spelar ingen roll vilka extra add-ons Bitcoin har. Bitcoin har ju alltid varit störst, även före Taproot, Lightning, SegWit osv lades till. Det här med Taproot är ju faktiskt helt irrelevant och Bitcoin är fortfarande utan framtid.

Citat:
Monero har kryptografi för anonyma transaktioner men lider av fundamentala problem med skalning och audit. Finns heller ingen decentralisering i hur projektet drivs. Att projektet hard-forkas visar på det. Monero är ett skämt, ett bedrägeri i jämförelse med Bitcoin.
Monero är inte en bra kryptovaluta och har precis som Bitcoin inte heller någon framtid; Monero har bara långt bättre anonymitet än Bitcoin, vilket såklart är viktigt när det kommer till kryptovalutor.

Citat:
Hur Bitcoin inte är "true" decentraliserat får du gärna utveckla. Det är det allra mest decentraliserade projektet vi har sett till utvecklare, miners, noder och infrastruktur.

Hur Bitcoin "faila hårt snart" får du ju gärna också förklara ... Det låter som något i ditt huvud ... Bitcoin slog nyss hashpower ATH igen.. 95%+ av marknaden.. Bitcoin dominerar på alla områden.
Den kommande icke-blockchain kryptovalutan som jag har snackat om ett tag nu (namnet börjar som sagt med ett V, lägg det på minnet senare när det väl smäller), kommer att visa dig och övriga "Bitcoin maximalister" var skåpet ska stå. Den kommer att visa er hur en riktig kryptovaluta görs och äkta decentralisering, anonymitet (Monero kommer inte ens nära den), miljövänlig strömförbrukning och hardcore kryptering på riktigt, som är totalt omöjlig att knäcka. Och givetvis också riktigt snabba transaktioner. Till stor del beror detta på att den inte kommer att använda blockchain överhuvdtaget; det är liksom V:s styrka, att den inte lider av blockchainskräpet, och när den släpps så kommer du att förstå varför blockchain är en nackdel, inte en fördel.

I alla fall, V skulle egentligen släppas sommaren 2018, men har blivit uppskjuten. Senast jag snackade med utvecklaren sa han att den skulle släppas i år, men jag blir inte förvånad om den blir uppskjuten lite till. Tills den släpps kommer jag hålla på med Pi och hoppas på att dra in en fin slant på Pi ifall och när Pi hinner före. Men Pi kan dröja också innan fas 3 börjar, så vi får se vilken kryptovaluta som hinner först, Pi eller "V"

Det som talar för Pi är att Pi redan nu har en långt större användarbas än "V", och för den delen även Bitcoin. Man ska inte underskatta antalet användare; många och stora framgångar inom olika produktkategorier, bygger på en stor användarbas. Facebook är väl kanske det bästa exemplet, men i alla fall, rent tekniskt så kommer "V" att stoppa både Bitcoin och Pi i fickan, men den är också utvecklad av en enda utvecklare (med lite betatestare osv). För mig som har insyn i det projektet så blir det ju rätt komiskt att se dig här på forumet (och liknande Bitcoinfrälsta typer), aggrandisera Bitcoin's decentralisering och liknande trams. Ni har ingen aning om vad som är på väg. You ain't seen nothing yet.

Citat:
Det är lite sorgligt att folk fortsätter avfärda Bitcoin efter allt vi vet idag... och fortsätter letar efter "nästa Bitcoin" som oftast är ett bedrägeri, samtidigt som Bitcoin ökar sin dominans 10x för varje cykel som går.
Nej, vad som är sorgligt är hur ni Bitcoinsekterister fortsätter att prata om Bitcoin som om BTC vore manna från himlen. Ärligt talat nu, hur många BTC äger du? Har du blivit stenrik på BTC, var du med från början eller vad är grejen kring din obotliga Bitcoinfanatism? Om du går runt och tror på skojaren John McAfee att 1 BTC kommer att vara värd 1 miljon dollar 2020 (lol) och liknande prediktioner, så är det verkligen du som bör krypa ur din sten. Kommer aldrig att hända. Bitcoin är helt enkelt inte så bra, rent tekniskt, för att möjliggöra ett sådant pris och market cap. Det är en sak om du har några tusen eller tiotusentals BTC, okej, då kan jag förstå din Bitcoinautism; det ligger ju då i ditt ekonomiska intresse att hypa upp Bitcoin eftersom din plånbok tjänar på det, men annars om du bara äger en handfull BTC så är ju ditt beteende bara patetiskt.

"Oftast bedrägeri"? Det är väl bara OneCoin som visade sig vara en stor bluff? Hur många andra kryptovalutor har varit bedrägeri av den sorten? De flesta kryptovalutor kommer ingenstans eftersom de är skit och därav inte heller får någon uppmärksamhet, inte för att de är bedrägerier. Och Pi har i skrivande stund fått ganska stor uppmärksamhet, inte så mycket via kryptosidor som postar nyhetsartiklar om kryptovalutor, utan framförallt genom Google Play och App Store. Så Pi har faktiskt potential, om och när fas 3 börjar och allt går som det ska. Jag tror inte att Pi är bedrägeri, men vi får se hur mycket värt Pi kommer att bli senare.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-10-17 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in