2020-05-21, 10:44
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercu
Jag har försökt köpa en raskatt på Blocket senaste månaderna utan någon vidare resultat.

Folk som säljer katter förväntar sig att man ska skriva värsta CV / personliga brev och allt och ändå läser de bara och utan att ens svara.

Vad är det som pågår?

Är det någon som har haft samma problem? Vad ska man skriva på sitt "CV" / Personliga brev egentligen så att dessa oseriösa uppfödare ens ska svara?

Har ni några tips på vad man kan skriva och vad är det man ska göra för att fånga deras intresse?

Varför gör folk så här?

som andra sagt i tråden, det är nästan en moneyscam. men de gör det bakom parollen "höja katters status"

lite som volvo, höjer priset för att vara premium.

bullshit att betala flera tur n jävla bondkatt...nä åk ut på landet. 30 min från stan ... nån jävla bruksort så kan du hitta normala kattpriser
Citera
2020-05-21, 10:51
Medlem
kyrkstockens avatar
jag försökte köpa en gul labrador för några år sedan. Det var samma helvete. jag skulle anmäla till kurser innan jag ens hade någon osv.
Det blev ingen labrador eller hund. Jag skaffade två bondkatter istället.
Citera
2020-05-21, 10:59
Medlem
fuskas avatar
Haft ett tjog katter i mitt liv.
Nu senast ville barnen ha från ett katthem. Men nä, dom skulle komma hit och titta och intervjua alla och fan och hans moster.. så den katten fick dom behålla.
Priset man betalar är 100:- per fot. Inte mer. I alla fall för en katt jag ska ha. Då dom inte bara ska ligga inne och bli feta utan ska fånga möss och sork och jaga bort skator. Jobba för maten.

Skaffa en bondkatt i stället.
Citera
2020-05-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
jag försökte köpa en gul labrador för några år sedan. Det var samma helvete. jag skulle anmäla till kurser innan jag ens hade någon osv.
Det blev ingen labrador eller hund. Jag skaffade två bondkatter istället.

Jag tror också lösningen är att skaffa en bondkatt istället.

De som föder upp raskatter (maine coon, ragdoll, osv) tror att de äger diamanter. Siting on the high horse.

Nej usch för den där attityden!

Eran raskatter är också katter och inte mer värdig än andra katter!
Alla katter har likvärdigt liv och man ska inte behandla en raskatt bättre än en bondkatt tex.

Tips till TS: åk ut på landet och köp en bondkatt, du kommer att vara minst lika lycklig eller snarare lyckligare än att fjäska för dessa näsan-upp-i-vädret blocketfasoner!
Citera
2020-05-21, 11:10
Medlem
netr0pas avatar
Såg häromdagen en tjej som försökte sälja en katt för 15 000 kr, dvs redan 5000 kr mer alla andra på blocket för samma raskatt.

Inte nog med det: När man försökte skriva till henne ville hon jacka upp priset och försökte sälja sin katt på auktion till den köparen som ville lägga högsta bud!

Skrattade så mycket så jag gråter.

Vad fan är problemet med folk egentligen?

Först och främst: Det är för fasiken ingen hund och så pumpa inte upp priset till 20 000kr!

För det andra: att sälja den till den som erbjuder högsta pris, åh herregud.

Har folk börjat bli tokiga eller?
Senast redigerad av netr0pa 2020-05-21 kl. 11:12.
Citera
2020-05-21, 11:12
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag tror snarare att dessa styrs av livmodern (omedvetet). Dom tror det handlar om bebisar och inte om djur.
Citera
2020-05-21, 11:48
Vad sägs om att kolla här i stället? 🐈
https://www.raskatter.com/uppfodare/
Citera
2020-05-21, 13:08
Medlem
Du skriver att ni har en raggis med stamtavla redan. Varför kontaktar ni inte den uppfödaren och ber denne om hjälp?

Jag själv är uppfödare och om någon verkar intresserad så vill jag gärna veta hur den personen/personerna är, hur de bor, om katten ska vara ute eller innekatt, om det finns andra djur i hemmet osv. Det finns inget man måste ljuga om.

För övrigt har jag aldrig annonserat på Blocket när jag haft kattungar. Kolla runt efter kattklubbar där du bor och där kikar du på uppfödare, så hittar du säkert någon bra.

SVERAK-anslutna kattklubbar

Lycka till!
Citera
2020-05-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Du skriver att ni har en raggis med stamtavla redan. Varför kontaktar ni inte den uppfödaren och ber denne om hjälp?

Jag själv är uppfödare och om någon verkar intresserad så vill jag gärna veta hur den personen/personerna är, hur de bor, om katten ska vara ute eller innekatt, om det finns andra djur i hemmet osv. Det finns inget man måste ljuga om.

För övrigt har jag aldrig annonserat på Blocket när jag haft kattungar. Kolla runt efter kattklubbar där du bor och där kikar du på uppfödare, så hittar du säkert någon bra.

Lycka till!

Vi köpte vår första katt tillsammans hos en uppfödare i norrland när vi fortfarande bodde kvar där.

Men nu har vi precis flyttat in till norra delarna av Stockholm så därför vill vi helst köpa det någonstans vid Stockholmsområdet eller möjligtvis Uppsala-trakterna.

Jag ska kolla på din länk och kanske kontaktar någon från dessa klubbarna, tack ska du ha för hjälpen! Tror tyvärr blocket är inte rätt ställe. Nog bättre att söka till riktiga seriösa uppfödare som är kopplade till SVERAK som du säger.
Citera
2020-05-21, 16:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Jag gjorde ett hembesök innan köpet för jag ville inte
köpa grisen i säcken som man säjer.
Man kan säja att kissen själv valde mig då han hoppade
upp i mitt knä och somnade...
det hade han inte gjort mot de andra som hade besökt honom.
Därför fick jag köpa Zorro.

Härlig läsning. Tänk att det kan klicka direkt mellan katt och en helt okänd människa. <3

Nåt liknande har hänt mig. Tittade på kattungar med två olika honor, varsin kull som hade fötts ungefär samtidigt. De brydde sig inte om vilken unge som var vems, utan ungarna hade i praktiken två mammor. Det var alltså 10 kattungar att välja mellan och jag var inne på att det skulle vara en hona och långhårig. Men en av hanarna buffade och puffade på mig. När jag till sist tog upp honom bet han mig jättelöst i näsan, som att säga "det var på tiden du såg mig". Sen tvättade han mig, stångade mig och jag kom hem med en korthårig hankatt i stället. En helt underbar katt som valde mig.

Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Såg häromdagen en tjej som försökte sälja en katt för 15 000 kr, dvs redan 5000 kr mer alla andra på blocket för samma raskatt.

Inte nog med det: När man försökte skriva till henne ville hon jacka upp priset och försökte sälja sin katt på auktion till den köparen som ville lägga högsta bud!

Skrattade så mycket så jag gråter.

Vad fan är problemet med folk egentligen?

Först och främst: Det är för fasiken ingen hund och så pumpa inte upp priset till 20 000kr!

För det andra: att sälja den till den som erbjuder högsta pris, åh herregud.

Har folk börjat bli tokiga eller?

Varför skulle inte en katt kunna kosta lika mycket som en hund? Finns dyrare än 20 000 dessutom.

Men kattauktioner säger jag nej till.

Citat:
Ursprungligen postat av Essem

Lycka till!

Vill man köpa en raskatt tycker jag det här är betydligt mycket bättre än Blocket. Kör på det TS och lycka till.
Citera
2020-05-21, 16:42
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Härlig läsning. Tänk att det kan klicka direkt mellan katt och en helt okänd människa. <3

Nåt liknande har hänt mig. Tittade på kattungar med två olika honor, varsin kull som hade fötts ungefär samtidigt. De brydde sig inte om vilken unge som var vems, utan ungarna hade i praktiken två mammor. Det var alltså 10 kattungar att välja mellan och jag var inne på att det skulle vara en hona och långhårig. Men en av hanarna buffade och puffade på mig. När jag till sist tog upp honom bet han mig jättelöst i näsan, som att säga "det var på tiden du såg mig". Sen tvättade han mig, stångade mig och jag kom hem med en korthårig hankatt i stället. En helt underbar katt som valde mig.

Härlig läsning vad gäller dig där också.
Det roligaste av allt är att ägaren satt
mitt emot mig,så Zorro kunde lika gärna
hoppat upp i hans knä,men,Zorro valde mig .

Ägaren satt bara och gapade .
F.Ö är det jag som har döpt Zorro,
innan hette han bara kissen...

Måste säja att Zorro är helt suverän .
Han följer mig som en hund,
så ibland undrar jag om jag
har köpt en hund i kattkostym .
Senast redigerad av 1335991 2020-05-21 kl. 16:50.
Citera
2020-05-22, 08:06
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQpizzasallad
Som någon annan redan skrivit, om man redan har en katt sedan tidigare o köper en till så kan det finnas risker med detta, slagsmål o innepinkande o dylikt. Hoppas ni har en plan B då.

MVH
"En med erfarenhet"

....eller så får man inga som helst problem. Har själv tre innekatter av olika raser och ålder och det är inga konflikter mellan dom. Kastrerade ska dom självklart vara för att minimera eventuella konfliktytor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in