• 3
  • 4
2020-05-22, 08:10
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Jag tror också lösningen är att skaffa en bondkatt istället.

De som föder upp raskatter (maine coon, ragdoll, osv) tror att de äger diamanter. Siting on the high horse.

Nej usch för den där attityden!

Eran raskatter är också katter och inte mer värdig än andra katter!
Alla katter har likvärdigt liv och man ska inte behandla en raskatt bättre än en bondkatt tex.

Tips till TS: åk ut på landet och köp en bondkatt, du kommer att vara minst lika lycklig eller snarare lyckligare än att fjäska för dessa näsan-upp-i-vädret blocketfasoner!

Har ägt både bondkatter och raskatter. Fördeln med att köpa en raskatt, speciellt om det ska vara en innekatt, är att man kan göra en hyfsad gissning om hur kattens generella sinnelag kommer vara. Är det en lugn ras, är den högljudd, trivs den inne eller vill den ha stora ytor etc. Självlart finns det individuella variationer, men för varje ras finns det också generella trender. Bondkatter kan vara precis lika underbara men där är det mer ett lotteri hur katten kynne kommer vara.
Citera
2020-05-22, 15:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Bondkatter kan vara precis lika underbara men där är det mer ett lotteri hur katten kynne kommer vara.

Sant. Ibland blir det som jag och 1335991 upplevde, när kattungen ser ut att välja en blir det bra, men det hör ändå till de stora undantagen.

Om man vill ha en huskatt med en speciell karaktär, kan man kolla bland äldre omplaceringskatter. Inte alla är vildisar med särskilda behov. Det är dödsbon, allergi, flytt osv.
Citera
2020-05-23, 18:42
Medlem
Har gått igenom processen själv och precis som med arbetsmarknaden så är det mycket enklare om man blir rekommenderad av en bekant som känner uppfödaren. Då behöver man inte fjäska på samma sätt eller göra motsvarigheten till en parningsdans, vilket är vad CV-skrivande är.
Senast redigerad av FASD 2020-05-23 kl. 18:44.
Citera
2020-05-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercu
Jag har försökt köpa en raskatt på Blocket senaste månaderna utan någon vidare resultat.

Folk som säljer katter förväntar sig att man ska skriva värsta CV / personliga brev och allt och ändå läser de bara och utan att ens svara.

Vad är det som pågår?

Är det någon som har haft samma problem? Vad ska man skriva på sitt "CV" / Personliga brev egentligen så att dessa oseriösa uppfödare ens ska svara?

Har ni några tips på vad man kan skriva och vad är det man ska göra för att fånga deras intresse?

Varför gör folk så här?
Jag skrev till två uppfödare. I mina frågor så frågade jag om veterinärintyg o dagen efter tingade vi vår kattunge. Den andre har inte svarat än efter två veckor.
Jo jag presenterade mig och berättade om min erfarenhet av katt.
Så frågan du bör ställa är vad det är med just dig som gör att du behandlas som pestsmittad?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in