2020-06-05, 15:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuben
Komma bort från lånet kan han nog inte. Däremot så verkar ju han ha blivit "sol och vårad". Det verkar ju också ha varit hon som faktiskt har utnyttjat pengarna. Att kunna hävda regress gentemot Anna borde vara en möjlighet. Att Hans har, i mina ögon, missbrukat sin legitimation är ju en annan fråga. Faktiskt mycket större. Dessutom att det har skett i en organiserad form gör ju det ytterst allvarligt. Om pengar varit involverade, inte bara "naivitet" eller andra gentjänster, gör att det bör undersöks ytterligare.

Jag tror ni kan släppa tanken på regress.

Hon kan hävda att han försökt köpa sexuella tjänsters som motprestation till att han hjälpte henne
med lånet. Han får nog sälja sommarstugan. Tragisk man. Styrkekram till Hasse.
Citera
2020-06-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Satt och funderade på om vi alla (eller åtminstone nästan alla av oss) hamnat fel i våra tankegångar, beroende på att vi (helt normalt) haft fel ingångsvärden till denna historia.

Det vill säga att vi från början har antagit att Barnens Rättsskydd och Agneta Bravélius haft barnens bästa för ögonen och att de faktiskt kämpat för, genom att sätta barnet och dess rättigheter i centrum, en lite bättre värld.

Ser vi i stället Barnens Rätt, som vilken insamlingsorganisation som helst och då gärna en sådan som mer är startad av egenintresse och för att säkerställa ett levebröd för stiftarna, så kan helt plötsligt Bry´s agerande förklaras helt rationellt.

Bry skall med andra ord i stället ses som vilken affärsidé som helst. Detta hade ju inte heller varit första gången detta varit fallet gällande en stiftelse med organiserade kampanjer för att skänka pengar.

Edit: Deras hemsida liksom också Facebook, sätter också stort fokus just på att samla in pengar: https://www.barnsrattsskydd.se/stod-oss/

Det skulle också med stor tydlighet förklara följande passage i stadgarna;

Alltså stiftaren, Agneta Bravélius, säkerställer inte bara för all framtid, sina egna intäkter utan också hennes barn, genom att aldrig kunna avsättas från styrelsen. Dessutom genom att organisationsformen är en stiftelse, så har man också helt minimerat insynen i organisationen och hur insamlingsmedlen och bidragen används.

Detta skulle också förklara hela agerandet kring Anna och Ellias fallet, dvs. man har haft ett egenintresse av att blåsa upp detta, för att i sin tur kunna sätta organisationen i centrum och använda caset för att samla in mer och mer pengar. Pengar som ingen vet hur de används.

Bry har helt enkelt behövt "Anna & Ellias" på samma sätt som faktiskt "Anna" har behövt bry. Det skulle också förklara alla galningar som finns engagerade i fallet. Dessa har ju huvudsakligen agerat ideellt varför kostnaderna för Bry hålltits nere, men i sann rättshaveristisk anda så har herrar som Cagnell, Björklund, Witte och Spanar-Conny hela tiden sätt till att ärendet hamnat i fokus.

Sim Sala bim, så har alla inblandade fått det dom ville ha ut från detta, förutom Cagnell då, som också ville ligga, men man kan inte få allt här i livet.

Tittar vi vidare i BRY stadgar så står det följande

2. Stiftelsens ändamål skall vara att verka för att barn i Sverige som varit utsatta för allvarliga brott eller kränkande behandling, exempelvis misshandel, sexuella övergrepp eller mobbing ska få den hjälp och det skydd de behöver.

BRY har sedan bla gjort följande tolkning på ändamålet i sina stadagar

1) utföra opinionsbildande arbete.

2) ge barn som behöver hjälp att bearbeta trauma, möjlighet att exempelvis gå i någon form av terapi. BRY kan även bekosta terapi för vuxna som farit illa som barn. Hjälp skall kunna ges genom BRYs egen verksamhet eller andra.

3) sprida kunskap, utbilda och handleda de som hjälper dessa barn. BRY kan även sprida kunskap till de som genom till exempel sitt arbete kommer i kontakt med utsatta barn.

4) bedriva, eller stödja forskning som går i linje med stiftelsens syfte.

Så från BRY sida så verkar det vara viktigare att ute och debattera för sin sak än att hjälpa utsatta barn.

När man ska debattera för något så är det rätt så vanligt att och försöker att tolka fakta till sin fördel. Man kan även skönmåla fakta så att den passar bättre ens budskap. Eller använda rena lögner.

När BRY fick kontakt med Anna så måste det ha verkat vara en vinstlott för dem. Här har de en Mamma som säger att Pappan begår övergrepp mot barnet. Anna ger de dessutom rätt att publicera hennes historia och de kan använda den för att få fram sitt budskap.

Problemet är ju att när Anna rymmer med Elias så tappar du ju kontrollen över henne och dessutom så tipsar någon media. Jag tror inte att tipset till Bo-Göran Boden kommer från någon i styrelsen av BRY däremot så är det någon anhängare till BRY som tipsar SVT. Jag tror inte heller att BRY styrelse ville att Anna ska rymma.

De har ju större nytta av Anna när hon slås i rätten och kan själv kontrollera debatten dels på sociala media och med olika debatt artiklar.

Hade inte Anna rymt så hade hon ju kunnat bråkat om vårdnaden i åratal och BRY hade stått där bredvid och heja på. De hade då kunnat fortsätt använda Anna i sin debatt och försöka få igenom sin agenda rätt så ostört.

BRY verkar vara en organisation som prioriterar sitt budskap över ett enskilt barn.
Citera
2020-06-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstofilen
Vet du möjligen när han skrev den och/eller vad den handlar om?

Jag vet inte men det tänker jag kolla upp. Fin S den så kan man söka efter den på Kungliga Biblioteket.
Citera
2020-06-05, 16:15
Medlem
lowbrows avatar
Finns det även kopplingar till denne mupp Elisabeth Dahlin, tidigare Rädda Barnens generalsekreterare som ljuger om att barn lever i misär för att få mer bidrag till organisationen. Tapio Salonen, professor i socialt arbete på Malmö Högskola borde även granskas.

Rädda Barnen: En kvarts miljon fattiga barn i Sverige, barn utan skor.
Citera
2020-06-05, 16:16
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowdy
Jag vet inte men det tänker jag kolla upp. Fin S den så kan man söka efter den på Kungliga Biblioteket.

De borde vara sökbar via nätet tycker jag. Åtminstone sammanfattningen. Märkligt.
Citera
2020-06-05, 16:51
Medlem
kulturstofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
De borde vara sökbar via nätet tycker jag. Åtminstone sammanfattningen. Märkligt.

Jag har sökt efter den i Libris utan att hitta något. Fast jag är inte helt säker på att alla lic-avhandlingar katalogiseras där. Kanske beror det på hur pass aktiva de är på institutionen? Numera finns även Digitala vetenskapliga arkivet, men där hittar man bara sådant som publicerats de senaste åren. Bj*rkl*nds avhandling bör väl ha skrivits under 80-talet? Skrev han verkligen den i Örebro? På den tiden var Örebro universitet fortfarande bara en högskola, och jag är tveksam till om de hade den examinationsrätten. Är det någon som vet?
Senast redigerad av kulturstofilen 2020-06-05 kl. 16:54.
Citera
2020-06-05, 17:19
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Tittar vi vidare i BRY stadgar så står det följande

2. Stiftelsens ändamål skall vara att verka för att barn i Sverige som varit utsatta för allvarliga brott eller kränkande behandling, exempelvis misshandel, sexuella övergrepp eller mobbing ska få den hjälp och det skydd de behöver.

BRY har sedan bla gjort följande tolkning på ändamålet i sina stadagar

1) utföra opinionsbildande arbete.

2) ge barn som behöver hjälp att bearbeta trauma, möjlighet att exempelvis gå i någon form av terapi. BRY kan även bekosta terapi för vuxna som farit illa som barn. Hjälp skall kunna ges genom BRYs egen verksamhet eller andra.

3) sprida kunskap, utbilda och handleda de som hjälper dessa barn. BRY kan även sprida kunskap till de som genom till exempel sitt arbete kommer i kontakt med utsatta barn.

4) bedriva, eller stödja forskning som går i linje med stiftelsens syfte.

Så från BRY sida så verkar det vara viktigare att ute och debattera för sin sak än att hjälpa utsatta barn.

När man ska debattera för något så är det rätt så vanligt att och försöker att tolka fakta till sin fördel. Man kan även skönmåla fakta så att den passar bättre ens budskap. Eller använda rena lögner.

När BRY fick kontakt med Anna så måste det ha verkat vara en vinstlott för dem. Här har de en Mamma som säger att Pappan begår övergrepp mot barnet. Anna ger de dessutom rätt att publicera hennes historia och de kan använda den för att få fram sitt budskap.

Problemet är ju att när Anna rymmer med Elias så tappar du ju kontrollen över henne och dessutom så tipsar någon media. Jag tror inte att tipset till Bo-Göran Boden kommer från någon i styrelsen av BRY däremot så är det någon anhängare till BRY som tipsar SVT. Jag tror inte heller att BRY styrelse ville att Anna ska rymma.

De har ju större nytta av Anna när hon slås i rätten och kan själv kontrollera debatten dels på sociala media och med olika debatt artiklar.

Hade inte Anna rymt så hade hon ju kunnat bråkat om vårdnaden i åratal och BRY hade stått där bredvid och heja på. De hade då kunnat fortsätt använda Anna i sin debatt och försöka få igenom sin agenda rätt så ostört.

BRY verkar vara en organisation som prioriterar sitt budskap över ett enskilt barn.

Din analys ger svar på frågorna kring varför de handlat på det sätt de gjort. Dvs att själva opinionsarbetet har varit "målet" och de utsatta barnen "medlet", för deras verksamhet. När de bedriver opinion så ges också tillfällen att nå ut med sitt vädjande om att bidra med pengar till verksamheten.

Det tragiska i detta är ju att man låter ändamålen helga medlen, och att man utnyttjar barnen och den situation dessa hamnat i, för egen krass ekonomisk vinning. Hoppas någon kan gräva fram Agneta Bravélius ekonomiska ställning.
Citera
2020-06-05, 17:49
Medlem
Citat:
Har du ärende/domnummer på allt detta så att jag kan begära ut dessa handlingar? Jag och min kollega funderar på att samla in allt material och skriva en bok om dessa personer.

Tacksam på förhand.
Förvaltningsrätten i Stockholm
Mål nr:
28004-15
26251-16

Svea Hovrätt Mål nr: T 11954-17

Hovrätten över Skåne och Blekinge Mål nr: T 1178-15
Citera
2020-06-05, 18:33
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Mål nr:
28004-15
26251-16

Så borde det vara.
Citera
2020-06-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Mål nr:
28004-15
26251-16

Fick höra idag att Björklund även är misstänkt för att ha misshandlat sin tidigare fru, jag vet inte om det är sant ,men källan är trovärdig (fått höra en ljudfil som delas runt på nätet där Björklund erkänner detta)
Citera
2020-06-05, 20:06
Medlem
Citat:
Fick höra idag att Björklund även är misstänkt för att ha misshandlat sin tidigare fru, jag vet inte om det är sant ,men källan är trovärdig (fått höra en ljudfil som delas runt på nätet där Björklund erkänner detta)

Haveristerna tar senaste avsnitt så nämns det. De har fått ett inspelat telefon samtal av Bo-Göran Bodin. Ca 01:10:30 in i avsnittet så kommer den fram till den misstänkte misshandeln.

https://poddtoppen.se/podcast/122747...e-elias-fallet
Senast redigerad av zapohd 2020-06-05 kl. 20:38.
Citera
2020-06-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Din analys ger svar på frågorna kring varför de handlat på det sätt de gjort. Dvs att själva opinionsarbetet har varit "målet" och de utsatta barnen "medlet", för deras verksamhet. När de bedriver opinion så ges också tillfällen att nå ut med sitt vädjande om att bidra med pengar till verksamheten.

Det tragiska i detta är ju att man låter ändamålen helga medlen, och att man utnyttjar barnen och den situation dessa hamnat i, för egen krass ekonomisk vinning. Hoppas någon kan gräva fram Agneta Bravélius ekonomiska ställning.

Och under tiden så hinner de förgöra en Mammas chanser att någonsin i framtiden få vårdnaden av sitt barn. Hade de istället försökt att få Anna till den vård som hon uppenbarligen behöver. Då kunde denna historia slutat annorlunda.

Men när det gäller BRY så får man hoppas att Länsstyrelsen i Södermanlands län tar och granskar dem. Det är ju trotts allt de som tillsyn av BRY.
Senast redigerad av zapohd 2020-06-05 kl. 20:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in