2020-08-24, 06:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, det går att se skillnad på sarkasm/tillspetsade kommentarer och när det är ärligt menat. Men jag tror att en del här kanske har varit med om tråkigheter i livet kopplat till könstillhörighet och därför kanske har svårt att se skillnaden? Om så är fallet blir det förmodligen lätt att det ska gås till angrepp.

En forumanvändare skrev att hon? tänkte sig Harvey W*instein när hon tänker på hur jag ser ut. Där skulle jag kunna hoppa upp i taket rejält. Men jag vet ju att jag inte har någon som helst likhet med den mannen. Så jag lät saken bero.

Sedan får man kommentarer som att man är "forumets största simp" och korkad etc. Har man åsikter mer åt det feministiska hållet (nu är jag snarare humanist, men det finns likheter i vissa fall mellan humanister och feministister och våra vägar möts ibland i vissa sakfrågor) så får man höra både det ena och det andra av antifeministerna. Vare sig man är kvinna eller man. Så jag kan förstå att om man som du har tillbringat längre tid än vad jag har, här på forumet, till slut också börjar spetsa till sina uttalanden. Det blir förmodligen så. Jag kommer dock ha svårt att göra det, av olika skäl. Men jag kan förstå att det kan bli så.

Jag kan förstå bägge sidorna på sätt och vis. Och tja, nu låter jag kanske som "forumets största" mes eller något.

Nä, jag förstår precis vad du menar, och jag skulle inte i en seriös diskussion göra sådana uttalanden. Vissa användare har man gett upp på dock, så där tramsar jag med i samma anda som denne själv gör.

Angående dina inlägg så är du den som sticker ut som välbalanserad och vettig här. Jag ser en intelligent, vårdad, socialt fungerande och värderingsmässigt vettig man bakom det du skriver. Det ser de flesta människor med ordnade liv och trygg uppväxt, skulle jag tro.
Citera
2020-08-24, 06:27
Medlem
Tomatkungen, ja humanism är ju vad det är. Det finns dock vissa personer här i forumet som inte förstår att feminism skadar alla i längden. När allting i samhället bygger på individualism och alla stressar sönder sig då är det fundamentalt fel. Om män och kvinnor utnyttjade sina respektive styrkor skulle samhället bli bättre och mycket ohälsa reduceras. När jag säger smink och att röra sig elegant är det mer metafor men poängen är att utnyttja det som är positivt.
Citera
2020-08-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Tomatkungen, ja humanism är ju vad det är. Det finns dock vissa personer här i forumet som inte förstår att feminism skadar alla i längden. När allting i samhället bygger på individualism och alla stressar sönder sig då är det fundamentalt fel. Om män och kvinnor utnyttjade sina respektive styrkor skulle samhället bli bättre och mycket ohälsa reduceras. När jag säger smink och att röra sig elegant är det mer metafor men poängen är att utnyttja det som är positivt.

Feminism har med maktbalans och jämlikhet mellan könen att göra, och det är bra för alla.
Varken individualism eller stress i samhället har ett skit med feminism att göra utan är andra faktorer.

Men visst!! man kan ju hävda att när kvinnor slutar att betraktas som ägodelar och/ eller slavar till män och istället börjar se sig själva som de individer de nu faktiskt är, att detta är individualism...men sorry det begreppet handlar alltså om något annat vår tid, eftersom du vet resten av samhället, (utom din sort) för länge sen passerat kapitlet där kvinnors enda livsuppgift är att behaga och vara män till lags.
kanske dags du börjar ta in den förändringen ?
Citera
2020-08-24, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nå väl, feminism förminskar per definition aldrig det kvinnliga. Begreppet feminist är kapat av subversiva rörelser.

Eftersom det förekommit en del trams i tråden angående att bibeln på någotvis skulle vara emot att kvinnor har en egen försörjning postar jag detta nedan. Jag menar inte att rikta det mot just dig, utan som ett svar på om "feminster rackar ned på det kvinnliga". Flera konservativa skribenter har lyft "kristna värderingar" som en lösning på problemet, och så är det: Bibeln ger svar. Då är det på sin plats att veta vad den berättar.

Feminism finns det massor av i Bibeln. Att ha en egen ekonomi är förstås en viktig del i kvinnors egenmakt över barn och ekonomi.

" 1. Detta är konung Lemuels ord, vad hans moder sade, när hon förmanade honom:

2. Hör, min son, ja, hör, du mitt livs son, hör, du mina löftens son. 3. Giv icke din kraft åt kvinnor, vänd icke dina vägar till dem som äro konungars fördärv. >5 Mos. 17,17.

4. Ej konungar tillkommer det, Lemoel, ej konungar tillkommer det att dricka vin ej furstar att fråga efter starka drycker. >Pred. 10,16 f. 5. De kunde eljest under sitt drickande förgäta lagen och förvända rätten för alla eländets barn. >Jes. 5,22 f. 28,7. 6. Nej, åt den olycklige give man starka drycker och vin åt dem som hava en bedrövad själ. >Syr. 31,28. 7. Må dessa dricka och förgäta sitt armod och höra upp att tänka på sin vedermöda.

Upplåt din mun till förmån för den stumme

8.

och till att skaffa alla hjälplösa rätt. >Job 29,12 f. Ords. 24,1l. 9. Ja, upplåt din mun och döm med rättvisa, och skaffa den betryckte och fattige rätt. >Ps. 82,3. Jes. 1,17

----[1]

10. En idog hustru, var finner man en sådan? Långt högre än pärlor står hon i pris. >Ords. 18,22. 19,14. Syr. 26,1.

På henne förlitar sig hennes mans hjärta,

11.

och bärgning kommer icke att fattas honom. >Ords 12,4 14,1.

12. Hon gör honom vad ljuvt är och icke vad lett är, i alla sina levnadsdagar.

13. Omsorg har hon om ull och lin och låter sina händer arbeta med lust.

14. Hon är såsom en köpmans skepp, sitt förråd hämtar hon fjärran ifrån.

Medan det ännu är natt, står hon upp

15.

och sätter fram mat åt sitt husfolk, åt tjänarinnorna deras bestämda del.

16. Hon har planer på en åker, och hon skaffar sig den; av sina händers förvärv planterar hon en vingård.

17. Hon omgjordar sina länder med kraft och lägger driftighet i sina armar.

18. Så förmärker hon att hennes hushållning går väl; hennes lampa släckes icke ut om natten.

Till spinnrocken griper hon med sina händer,

19.

och hennes fingrar fatta om sländan.

20. För den betryckte öppnar hon sin hand och räcker ut sina armar mot den fattige.

21. Av snötiden fruktar hon intet för sitt hus, ty hela hennes hus har kläder av scharlakan.

22. Sköna täcken gör hon åt sig, hon har kläder av finaste linne och purpur.

23. Hennes man är känd i stadens portar, där han sitter bland landets äldste.

24. Fina linneskjortor gör hon och säljer dem, och bälten avyttrar hon till krämaren.

25. Kraft och heder är hennes klädnad, och hon ler mot den dag som kommer.

26. Sin mun upplåter hon med vishet, och har vänlig förmaning på sin tunga.

27. Hon vakar över ordningen i sitt hus och äter ej i lättja sitt bröd.

Hennes söner stå upp och prisa henne säll,

28.

hennes man likaså och förkunnar hennes lov:

29. »Många idoga kvinnor hava funnits, men du, du övergår dem allasammans.»

30. Skönhet är förgänglig och fägring en vindfläkt; men prisas må en hustru som fruktar HERREN. >Ords. 11,23.

31. Må hon få njuta sina gärningars frukt; hennes verk skola prisa henne i portarna."
(Ordspråksboken 31)

”Kvinnorna tige i församlingen”.
Paulus.

”... ty en man är sin hustrus huvud såsom Kristus är församlingens huvud”. Enligt Martin Luther ”ska kvinnan vara mannen underdånig och lydig”.

Efesierbrevet

etc etc

Du borde läsa denna:

https://www.dalademokraten.se/artikel/bibeln-en-orgie-i-kvinnofortryck
Citera
2020-08-24, 09:03
Medlem
MrsVanity1s avatar
Är SD röstande ,icke PK kvinna och har inte märkt av det du påstår.

Kanske du menar en viss typ av kvinnor,vet ej.
Om det är tok feministerna du menar så får dom rå för sig själva,galna som dom är.
Citera
2020-08-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Till kornas försvar så håller sig kalvarna nära sin mor....

.

Law our regulations , our it didt happen. Svea rikes lag går bra.

Du tycks missa påängen, men det vore intressant om du kan ge något exempel på hur antifemisterna har gjort detta?

Sen är det ju lite humor i att långt fler individer globalt tror på att kvinnor skpades som sällskap till män, som störtade oss i fördärv och ut ur paradiset... och att män däremot är skapade till guds avbild, än på patriarkatspöket.

Det finns ju olika system för det, i dagsläget är det ju män som står för notan via skattesedeln, det räcker ju till glass och netflix åt alla, gillar du inte det upplägget får du väll arbeta , eller hitta en driftig karl och ge honom barn.

En kalv är "barn" en sommar typ. De tär inte ens jämförbart med människoungar.
Vi är en rätt sällsynt art vars avkomma behöver enormt med tid och omsorgsarbete. Det har aldrig i människans historia varit så att enkom en kvinna har stått för allt detta, utan människo-ungar har fostrats i grupper av människor under majoriteten av den mänskliga existensen.
Det är ett av skälen till att kivnnors revolt kom ungefär samtidigt som familjen blev enkom mamma-pappa-barn och industrialiseringen satte stopp för tidigare rel frihet och möjligheter på en gård utan försökte låsa in kivnnor i en låda med 4 väggar. DÄR! vägrade kivnnor ställa upp längre på tramset.

Du behöver exempel på hur antifeminism ,överallt där dessa ideer existerat har förhindrat kivnnor en egen ekonomi? Enkelt man förbjöd kivnnor ärva, tjäna eller äga egna pengar på de sätt man nu kunde göra det på i sitt samhälle. Du har fortsatt länder dä'r kivnnor förbjuds lönearbeta, eller bara ärver hälften och bla bla...

Och visst, det är onekligen humor....att folk tror benhårt på uppenbart påhitat nonsens om kivnnor i en 2000 årig bok, än de tror på vad som finns rätt framför deras ögon.

Nej, det är inte "män som står för notan". Kivnnor lönearbetar och betalar skatt iungefär samma utsträckning som män, de arbetar också ungefär lika mycket i samhället, bara det att en större del hos kivnnor är obetalt arbete, men alltså arbete som är lönsamt i det långa loppet i samhället.

Varför inte skaffa barn med en "duktig karl" och göra det betalda och det obetalda jobbet gemensamt?
Citera
2020-08-24, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
tror du seriöst att en man som är snyggare än dig vill ha med kvinnor som dig att göra?
Tror du seriöst att en kvinna som är snyggare än dig, vill ha med män som dig att göra?
Citera
2020-08-24, 09:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
En kalv är "barn" en sommar typ. De tär inte ens jämförbart med människoungar.
Vi är en rätt sällsynt art vars avkomma behöver enormt med tid och omsorgsarbete. Det har aldrig i människans historia varit så att enkom en kvinna har stått för allt detta, utan människo-ungar har fostrats i grupper av människor under majoriteten av den mänskliga existensen.
Det är ett av skälen till att kivnnors revolt kom ungefär samtidigt som familjen blev enkom mamma-pappa-barn och industrialiseringen satte stopp för tidigare rel frihet och möjligheter på en gård utan försökte låsa in kivnnor i en låda med 4 väggar. DÄR! vägrade kivnnor ställa upp längre på tramset.

4-5 sommrar i människoår är "ko" en kalv, värst vad du rackar ner på kor, de är ju utmärkta mödrar, tillochmed i jämförelse med den genomsnittliga västerländska kvinnan.

det är ingen som låst in kvinnor i en låda, (med något enstaka undtag givetvis)

Citat:
Du behöver exempel på hur antifeminism ,överallt där dessa ideer existerat har förhindrat kivnnor en egen ekonomi? Enkelt man förbjöd kivnnor ärva, tjäna eller äga egna pengar på de sätt man nu kunde göra det på i sitt samhälle. Du har fortsatt länder dä'r kivnnor förbjuds lönearbeta, eller bara ärver hälften och bla bla...

jo, men nu tänkte jag på något mer aktuellt, blir ju fånigt om man ska cherrypicka sig fram genom historie böckerna (kvinnor kunde ärva på 900 talet tex), håll dig till din livstid iafall, den kan du ju väldigt lite om som det är.

om du ska göra historiska koplingar får du ju snällt ta övriga samhället i beaktande.

Citat:
Och visst, det är onekligen humor....att folk tror benhårt på uppenbart påhitat nonsens om kivnnor i en 2000 årig bok, än de tror på vad som finns rätt framför deras ögon.
Du menar som "patrirkatet", och "maktstrukturer" .... sen är biblen inte en 2000 årig bok, så vi lägger det till den minst sagt digra listan över , saker du utalar dig om, som du uppenbart inte vet något om....

Citat:
Nej, det är inte "män som står för notan". Kivnnor lönearbetar och betalar skatt iungefär samma utsträckning som män, de arbetar också ungefär lika mycket i samhället, bara det att en större del hos kivnnor är obetalt arbete, men alltså arbete som är lönsamt i det långa loppet i samhället.

självklart är det män som står för notan, problemet tycks mer handla om vem som ska ta hand om disken?

om det är som du säger, varför ska kvinnor få mer tycker du och skippa disken dessutom?

Citat:
Varför inte skaffa barn med en "duktig karl" och göra det betalda och det obetalda jobbet gemensamt?

Ganska tungt för mannen, men det är ju iför bra. det har ju även studier visat.
Citera
2020-08-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du skulle levt på 1800-talet, det hade förmodligen passat dig. Du hade fått slita som ett djur i arbetslivet, tvingas försörja din familj och du hade sluppit se tjejrumpor i byxor.
Du hade dock fått stå ut med att din fru, som du förmodligen inte skulle gift dig med av kärlek lika mycket som praktiska skäl, inte skulle sett ut som en av kvinnorna på horhusen du ränner på.

Frågan är, skulle du stått ut?
Det hade inte funnits nakna ungdomliga kvinnokroppar att tillgå på porrfilm, och den största delen av din tid hade ockuperats av arbete för att försörja familjen, det vill säga, det hade inte funnits massa tid att varken besöka horhus eller att fantisera dagarna långa.

Jaså, du är medveten om att män fick slita väldigt hårt på 1800-talet medan kvinnor hade en betydligt bekvämare tillvaro. Nu kryper det fram din lilla lögnerska. Ändå ljuger du och säger att kvinnor var förtryckta på 1800-talet. Nej, det var män som var förtryckta.

Nej, män trivdes nog inte med 1800-tals teknologi. Det är därför män gör allt de kan för att uppfinna teknik som gör vardagen lättare. Teknologi är männens vingar och enda vägen för män att slippa kvinnor den dagen sexrobotar är lika verklighetstrogna som riktiga kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nä, jag förstår precis vad du menar, och jag skulle inte i en seriös diskussion göra sådana uttalanden. Vissa användare har man gett upp på dock, så där tramsar jag med i samma anda som denne själv gör.

Angående dina inlägg så är du den som sticker ut som välbalanserad och vettig här. Jag ser en intelligent, vårdad, socialt fungerande och värderingsmässigt vettig man bakom det du skriver. Det ser de flesta människor med ordnade liv och trygg uppväxt, skulle jag tro.

Intelligenta, vårdade, socialt fungerande kvinnor kan män bara drömma om. De får stå ut med kvinnor som ljuger, är falska, försöker lura dem, bedra dem och aldrig går att lita.

Du är ett bra exempel på detta.
Citera
2020-08-24, 10:28
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jo. TS har en övertro på sig själv parat med kass självkänsla, precis som dessa incels, och deras problemlösning är densamma. Utrota feminism, självständiga kvinnor och de orena raserna. Sen blir allt bra.
Ibland är de enklaste lösningarna de bästa.

Feminism gör, precis som TS säger, att könen ställs mot varandra i en maktkamp. Ingen normalt funtad människa som har haft intima relationer tycker det är sexigt med "jämställdhet". Inte ens de låtsasintellektuella sojamännen på södermalm gillar att deras kvinnor är s.k "frigjorda", "starka" feminister som gör karriär. Och det gör inte kvinnorna heller innerst inne.

Familjen är den viktigaste enheten i ett samhälle. Det handlar inte om att vifta med moraliska pinnar, utan det är rent tekniskt så att starka familjer skapar ett starkt och välmående samhälle. Feminismen vill rasera det konceptet, och är därför ett hot mot samhället. Egentligen är feminism bara en av marxismens alla tentackler som används för att söndra och härska. Precis som BLM.

Vad beträffar de "orena raserna", så är det inte svårare än att analysera deras beteende. Snabbt kommer man fram till att olika människoraser har olika kapacitet och lynnen.

Saker och ting är faktiskt inte så svårt att förstå här i världen när man väl har öppnat ögonen och lämnar all förblindande ideologisk dynga bakom sig.

Allt gott
Citera
2020-08-24, 10:30
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Tror du seriöst att en kvinna som är snyggare än dig, vill ha med män som dig att göra?

Om han har pengar, social status och/eller våldskapital så ja, definitivt.
Citera
2020-08-24, 10:30
Medlem
LadySwedens avatar
sjä
Citat:
”Kvinnorna tige i församlingen”.
Paulus.

”... ty en man är sin hustrus huvud såsom Kristus är församlingens huvud”. Enligt Martin Luther ”ska kvinnan vara mannen underdånig och lydig”.

Efesierbrevet

etc etc

Du borde läsa denna:

https://www.dalademokraten.se/artikel/bibeln-en-orgie-i-kvinnofortryck
Jag har studerat Bibeln i 20 år. Spännande att du tror att du och Dalademokraten kan skriva mig på näsan om vad den säger.

Du hade fel om hur Bibeln ser på egen försörjning för kvinnor, och inte heller nu förstår du vad du läser.

Några miljoner i brudgåva behövs inte för att försäkra sig om att modern i familjen inte hamnar i armod för att hon är hemmafru, även om det förstås är upp till varje enskild kvinna. Poängen är att underhåll till kvinnan är lika självklart som att hon ska prioritera familjen.

Att tiga i församlingen är inget konstigt, vi kvinnor bör aldrig tillrättavisa vår man offentligt, och om /när vi gör det hemma ska det ske med stor respekt. Möjligtvis har vi fel trots att vi tror oss ha rätt, eller "har Guds Ord enkom kommit till er (kvinnor)?".

Du förstår, Bibeln är inte bara feministisk, utan även maskulinistisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in