Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Alla sysslar med hypergami i betydelsen: Söker en partner som är bättre än en själv, och därför höjer ens status i gruppen.
Alka flockdjur söker status i gruppen. Fullständigt normalt beteende.
Och det traditionella mönstret är att män söker ”10- poängare”. Någon som är snyggare än ens egen placering på ”poängstegen” av utseende.
Ja, en snygg kvinna är ett sätt att höja status, eller en fet kvinna, eller en kvinna med små fötter... Status är ju det "rörliga" i ekvationen.
Citat:
Kvinnor söker högre inkomst, utbildning eller status.
iochmed att du fick in det "rörliga" delen status så har jag ingen invänding, inkomst och utbildning är dock omskrivningar av status i en given kontext.
Citat:
Hypergami, är ett ord som kommer från den indiska traditionen av att byta klass för familjen via att gifta bort dottern till en högre klass. Oftast hade tjejerna inte ett skit att säga till om.
Den ursprungliga hypergamin var således kommen från en patriarkal hierarkisk samhällsform.
Du menar det indiska ordet som beskriver fenoment, det är ju bara en synonym till beskrivningen, "normalt bland flockdjur".
Citat:
Hypergami har sedan blivit en stark tradition i alla samhällen som gjort det omöjligt för kvinnor att kunna skaffa sig status på annat sätt än via vem de gifter sig med.
Och är det i samhällen där kvinnor är fria och jämlika med män, tillochmed där de är "lite mer jämlika".
Citat:
Så frågan är väl mer varför är män utseende hypergama?
Det är de inte, inte heller var det de i indien, annat än att det är ett exempel på "status"
Citat:
När de av tradition har större tillgång till andra medel att få status än kvinnor har/ hade.
Det får du utveckla?
Att föda barn och familjebilda kan den överväldigande majoriteten av kvinnor, det är ju även anledningen till att det finns en bredare difrentiering (läs fler) av "mammor" än "pappor" i arvsanlag.
Citat:
Och ännu mer konstigt, varför gnäller män över detta system, de själva underhållit/ underhållet via sina åsikter att kvinnor ska förtryckas och nedvärderas?
Det är ju din åsikt, och den är ju begränsad av din förmåga att förstå och tänka.
Citat:
Om man seriöst anser att män är bäst på allt och kvinnor är skit värda, annat än SM värdet i sitt yttre. såååå ohhhj! Vad konstigt att kvinnor letar status hos män.
Att avla barn med de bästa förutsättningarna är ju en drivkraft du ser överllt i naturen, den är ju inte rationel så mitt förslag är att man bara accepterar den och försöker begränsa hur grym/ondskefull man är villig att göra den, det här med att döda ungar är ju där jag drar min moraliska gräns, Jag hade mao varit ett mycket ensamt lejon på savannen.....