2020-09-08, 17:37
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Ja, det finns det både män och kvinnor som vill göra. Utan att pengar involveras i sexet.

Varför ska du och staten bestämma över hur andra samtyckande och vuxna ska hantera sin sexualitet? Säg som det är, du är en moralfascist.
Citera
2020-09-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Varför ska du och staten bestämma över hur andra samtyckande och vuxna ska hantera sin sexualitet? Säg som det är, du är en moralfascist.

Jag bestämmer inte över vad andra människor ska göra. Tror du ärligt talat att jag har sådan makt? Jag är en vanlig person med ett vanligt kneg (eller tja, jag är inte politiker iaf.).

Du menar att sexköpare ska få hantera sin sexualitet som de vill? För det är köparens sexualitet som står i centrum vid ett sexköp, inte den prostituerades. För den prostituerade är det ett jobb. Annars skulle de lika gärna kunna "rollspela sexköp" om det skulle vara en sexuell läggning. En del gör det som en del av självskadebeteende, en del av tvång (trafficking) och en del för att tjäna pengar. En del gillar säkert sina arbeten också. Men självklart är det främst för sin försörjning de gör det, eller inbillar du dig något annat?

Så man är "moralfascist" för att man inte vill köpa sex? Jag vill inte köpa sex. Jag vill ha sex i utbyte mot sex. Jag vill veta att den jag ligger med vill ligga med mig för att den är kåt på mig. Jag vill ha vänskap i utbyte mot vänskap, kärlek i utbyte mot kärlek.

Och jag skriver "bör". Eftersom jag anser att sex "bör" ske i utbyte mot sex, då det blir mer på lika villkor. Så fort pengar är involverade blir det inte på lika villkor. Det tror jag tom. du kan hålla med om?

Många människor säger: "låna aldrig ut mycket pengar till en vän" och har förklaringar till varför de anser detta. Är de "moralfascister" de också?

Pengar har helt enkelt inget med vänskap, kärlek och sex att göra. Anser jag. Kan jag få tycka det? Eller stör det dig?
Senast redigerad av TomatKungen 2020-09-08 kl. 18:36.
Citera
2020-09-08, 21:04
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Haha! Jag är inte vänster. Så har vi det avklarat. Jag är inte höger heller. Så har vi det avklarat också. Är du kvinna och sexsäljare och säljer sex av fri vilja? Om så är fallet, så tror jag dig, absolut. Har ingen anledning att tro att kvinnliga prostituerade skulle ljuga om den saken på ett anonymt forum. Men än så länge lyser dessa med sin frånvaro och det är främst män (inte sällan sexköpare) som basunerar ut hur gärna kvinnor säljer sex. Då kanske du förstår att man blir en aning skeptisk? Särskilt som det jag oftast hör/ser är att kvinnor säljer sex för att finansiera missbruk/har det som en del av ett självskadebeteende eller helt enkelt har det för att tjäna pengar. Inte för att de "älskar" jobbet, utan för att de behöver stålarna, helt enkelt.

Här finns prostituerade kvinnor som sagt att dom inte har något problem med jobbet. Leta i forumet om prostitution. Anledningen till att jag antog att du var vänster var för att du kallade kvinnan som inte kunde åka på semester för någon som prostituerade sig för ett offer.

Varför är det du hör så mycket om sexköp som självskadebeteende eller för att finansiera ett missbruk? Är det kanske för att dom som håller i informationsflödena gärna vill framställa det så? Är det för att många journalister i Sverige tillhör vänster och det var vänstern som drog igång hela det här om hur hemskt det är med sexköp? ja, jag förstår att du blir skeptiskt men infon du får är vinklad. Det är jävligt dåligt av journalister att hålla på så men tyvärr förekommer det. Prostitution är område där vissa ser det som någon slags rätt att ljuga och propagera för att dom bekämpar något "ondskefulllt".

Citat:
Jag är absolut inte emot sex i utbyte mot sex, det tycker jag folk ska ha som vill det. Vad jag tycker är märkligt är sex i utbyte mot pengar.

Ja, vi är väl alla olika. Du måste väl förstå att sex i utbyte mot pengar är fan så mycket mindre tidskrävande iaf? Det är lättare. Nu är jag ingen storköpare eller regelbunden köpare. Jag har träffat kvinnor den vanliga vägen också. Jag vet att det finns en negativ sida av prostitutionen men den överdriva kraftigt av en massa propagandamakare som springer runt och kallar sig "journalister".

Citat:
Hur kan du veta det?

Polisutredningar i Tyskland och Storbritannien har kommit med ett väldigt magra resultat på antal trafikerade kvinnor om man jämför med den bilden som framförs av media i Sverige. Det finns andra som också undersökt området och inte hittat stöd för alla dessa miljoner trafikeringsoffer. Om vi har mer trafikeringsoffer i Sverige så beror det på systemet här.

https://www.bbc.com/news/uk-england-london-15522279

https://www.washingtonpost.com/news/fact-checker/wp/2015/04/24/why-you-should-be-wary-of-statistics-on-modern-slavery-and-trafficking/

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/09/22/AR2007092201401.html

https://www.lauraagustin.com/numbers-of-trafficking-victims-fall-in-germany

https://www.buzzfeednews.com/article/jennyheineman/sex-trafficking-myths-sesta-fosta

https://www.theguardian.com/uk/2009/oct/20/government-trafficking-enquiry-fails
Citera
2020-09-08, 21:19
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför är så många på flashback så totalt oförmögna att resonera sakligt?

Så bra, då är du inte ensam. Som när du generaliserar alla sexköpare och sexköp.
Citera
2020-09-08, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
Här finns prostituerade kvinnor som sagt att dom inte har något problem med jobbet. Leta i forumet om prostitution. Anledningen till att jag antog att du var vänster var för att du kallade kvinnan som inte kunde åka på semester för någon som prostituerade sig för ett offer.

Jo, jag har läst det. Klart det finns. Men är de i majoritet?

Ja, om man måste prostituera sig för att kunna åka på en resa med sina barn, då ser jag det som behjärtansvärt. Det innebär ju att man är så pass fattig att man inte ens har råd att spara till en resa, men ändå vill kunna ge sina barn det man ser att andra barn får: resa. Om man då säljer sex/en njure/lånar ut sin livmoder mot betalning etc. för att få till denna resa, då är det något tragiskt över hela situationen. Precis som det är om man sliter ut sig på ett annat kneg för att kunna få till en resa för sina barn.

Citat:
Varför är det du hör så mycket om sexköp som självskadebeteende eller för att finansiera ett missbruk? Är det kanske för att dom som håller i informationsflödena gärna vill framställa det så? Är det för att många journalister i Sverige tillhör vänster och det var vänstern som drog igång hela det här om hur hemskt det är med sexköp? ja, jag förstår att du blir skeptiskt men infon du får är vinklad. Det är jävligt dåligt av journalister att hålla på så men tyvärr förekommer det. Prostitution är område där vissa ser det som någon slags rätt att ljuga och propagera för att dom bekämpar något "ondskefulllt".

Nej, det är inte från journalister jag hör detta. Det är bland annat från fd. prostituerade jag har fått denna bild. Från böcker som har skrivits om det hela (ungdomar som har prostituerat sig som en del i ett självskadebeteende) samt vid samtal med fd. prostituerade. Samt från folk som har insyn i detta med prostitution. Från "ängeln på Malmskillnadsgatan". Etc. Sedan har jag sett med egna ögon påtända kvinnor som uppenbart jobbar som prostituerade. Listan kan tyvärr göras lång. Men självklart finns det även prostituerade som gillar sitt yrkesval. Precis som det finns många människor som gillar sina yrkesval i branscher där utbrändhet är överrepresenterat. Men där det finns problem, så kan det kanske det kan vara fint att problematisera det hela lite? Såsom varför det finns stora mängder med prostituerade som gör det som ett led i självskadebeteende/för att finansiera sitt missbruk. Eller varför vissa branscher är så pass slitsamma så att väldigt många bränner ut sig. Är det fel tycker du?

Citat:
Ja, vi är väl alla olika. Du måste väl förstå att sex i utbyte mot pengar är fan så mycket mindre tidskrävande iaf? Det är lättare. Nu är jag ingen storköpare eller regelbunden köpare. Jag har träffat kvinnor den vanliga vägen också. Jag vet att det finns en negativ sida av prostitutionen men den överdriva kraftigt av en massa propagandamakare som springer runt och kallar sig "journalister".

Det är en pizza istället för hemlagad mat gjord från grunden också. Men det behöver inte innebära att det är bra att äta pizza bara för att man spar mer tid.

Citat:
Polisutredningar i Tyskland och Storbritannien har kommit med ett väldigt magra resultat på antal trafikerade kvinnor om man jämför med den bilden som framförs av media i Sverige. Det finns andra som också undersökt området och inte hittat stöd för alla dessa miljoner trafikeringsoffer. Om vi har mer trafikeringsoffer i Sverige så beror det på systemet här.

https://www.bbc.com/news/uk-england-london-15522279

https://www.washingtonpost.com/news/fact-checker/wp/2015/04/24/why-you-should-be-wary-of-statistics-on-modern-slavery-and-trafficking/

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/09/22/AR2007092201401.html

https://www.lauraagustin.com/numbers-of-trafficking-victims-fall-in-germany

https://www.buzzfeednews.com/article/jennyheineman/sex-trafficking-myths-sesta-fosta

https://www.theguardian.com/uk/2009/oct/20/government-trafficking-enquiry-fails

Kanske är lättare att locka folk till Sverige? Iaf. förr har ju detta setts som ett "populärt" land att leva i.
Citera
2020-09-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
1. Det är inte så att när polisen gör tillslag mot en lägenhetsbordell så haffar de alla invandrare men låter svenskar gå.
2. Uppsala är representativt då staden har både svenskar och invandrare.
3. Vad är det för marknad som man missat att få med? Den typiska prostitutionen idag och som man vill stoppa är utländska kvinnor som kommer hit och hyr nån lägenhet och slänger upp en annons på en sexsajt. Som i Paolo Roberto-fallet.
Men har du svårt att fatta?

den extremt lilla klick av människor som polisen lagfört i Uppsala år 2019, från sex-siter, utgör INTE en vetenskaplig grund för att kunna dra några som helt bedömningar hur hela torskbeståndet i Sverige ser ut.

Det är ungefär som att hävda att de 10 torskar man drog upp kl 22, utanför den och den udden, på nått sätt skulle ha något att säga om hela beståndet i hav X.
Citera
2020-09-09, 10:10
Medlem
Citat:
Men har du svårt att fatta?

den extremt lilla klick av människor som polisen lagfört i Uppsala år 2019, från sex-siter, utgör INTE en vetenskaplig grund för att kunna dra några som helt bedömningar hur hela torskbeståndet i Sverige ser ut.

Det är ungefär som att hävda att de 10 torskar man drog upp kl 22, utanför den och den udden, på nått sätt skulle ha något att säga om hela beståndet i hav X.

Om du gör en undersökning under ett helt år kring fiskbeståndet så borde du få en bra bild.
Citera
2020-09-09, 12:42
Medlem
Citat:
Om du gör en undersökning under ett helt år kring fiskbeståndet så borde du få en bra bild.
Inte om det fortsatt bara gäller en enskild liten plats, och enkom en del av alla på denna plats ( de som använder vissa siter för sexköp ex.
Citera
2020-09-09, 12:47
Medlem
Citat:
Inte om det fortsatt bara gäller en enskild liten plats, och enkom en del av alla på denna plats ( de som använder vissa siter för sexköp ex.

Så du menar att kvinnor som kommer från utlandet för att sälja sex i Sverige egentligen är en icke-representativ bild av prostitution? Att polisen har helt fel när de påstår att sexhandeln flyttat till internet?

Ja, det finns förstås gatuprostitution också. Men där är risken för sexköpare att åka fast ännu större och den domineras också av utländska kvinnor.

Uppsala är en av Sveriges största städer och representativ då den har både många svenskar och många invandrare.
Citera
2020-09-09, 12:54
Medlem
Citat:
Så du menar att kvinnor som kommer från utlandet för att sälja sex i Sverige egentligen är en icke-representativ bild av prostitution? Att polisen har helt fel när de påstår att sexhandeln flyttat till internet?

Ja, det finns förstås gatuprostitution också. Men där är risken för sexköpare att åka fast ännu större och den domineras också av utländska kvinnor.

Uppsala är en av Sveriges största städer och representativ då den har både många svenskar och många invandrare.
Så nu var det plötsligt sexsäljarna som lagfördes i Uppsala?
Frågan gällande sexköpare, en grupp som är oerhört svår få ett grepp om, eftersom det är en olaglig verksamhet.
Det man har att gå efter är anonyma enkäter som är tillräckligt stora och utförda på korrekt sätt, efter vilka man frågar... för att vara vetenskapligt säkerställda.
Och mig veterligen så tror jag inte man tar med frågan om etnicitet i dessa enkäter.
Du kommer inte ifrån fakta.

en liten plutt undersökning från Uppsala under specifikt tid, enkom efter specifik sort av sexköp, blir INTE en vetenskapligt säkerställd studie.
Deal with it.
Citera
2020-09-09, 12:59
Medlem
Citat:
Så nu var det plötsligt sexsäljarna som lagfördes i Uppsala?
Frågan gällande sexköpare, en grupp som är oerhört svår få ett grepp om, eftersom det är en olaglig verksamhet.
Det man har att gå efter är anonyma enkäter som är tillräckligt stora och utförda på korrekt sätt, efter vilka man frågar... för att vara vetenskapligt säkerställda.
Och mig veterligen så tror jag inte man tar med frågan om etnicitet i dessa enkäter.
Du kommer inte ifrån fakta.

en liten plutt undersökning från Uppsala under specifikt tid, enkom efter specifik sort av sexköp, blir INTE en vetenskapligt säkerställd studie.
Deal with it.

Varför skulle sexsäljarna lagföras i Uppsala? Det är deras kunder som lagfördes.

Du hävdar att polisen bara går efter en mycket specifik form av sexköp som inte är representativ. Vilka belägg har du för det?

Det enda jag sett polisen fått kritik för att blunda för är att de låter homosexuell prostitution passera i mycket större utsträckning.
Citera
2020-09-09, 13:21
Medlem
Citat:
Varför skulle sexsäljarna lagföras i Uppsala? Det är deras kunder som lagfördes.

Du hävdar att polisen bara går efter en mycket specifik form av sexköp som inte är representativ. Vilka belägg har du för det?

Det enda jag sett polisen fått kritik för att blunda för är att de låter homosexuell prostitution passera i mycket större utsträckning.
Det står i direkt i länken som tar upp udersökningen som alltså är gjord av P4 i Uppsala.
alltså inte ens av forskare.

Precis polisen täcker en viss sorts sexhandel, man får förmoda den som är lättast och billigast att täcka, ex. sexhandel som sker öppet via nätet och/ eller den sort där polisen mer misstänker förekomst av sextraffickingoffer ex. Sen gör man säkerligen ett urval även då man sänder ut patruller för att ertappa vissa med byxorna nere.

Iom detta så tappas åtskilliga andra sorter bort ex. nu gatuprostituion, även viss sorts bordellmverksamhet och eskortservice, samt den andel av sexhandel på nätet som är mer dolt...
för att nu inte tala om allt sexköp som svenska medborgare gör utomlands.

Allrigt?

Iom detta så GÅR det inte dra några slutsatser över att just invandrare skulle vara överrepresenterade i sexköp i hela Sverige.
Det är möjligt de är detta, de är ex. nu säkerställt att de är överrepresenterade i andra typer av personbrott i Sverige, men just sexköp är alltså inte säkerställt, och denna lilla amatörundersökning i Uppsala duger inte för att göra det påstående som du gjorde.

NU är detta ämne helt uttömt och du får fan ge dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in