Citat:
Ursprungligen postat av
texashatt
Det verkar vara en utbredd uppfattning att vetenskapen är helt objektiv och leder till helt säker kunskap som är fri från icke-vetenskapliga influenser och ekonomiska-politiska motiv.
Jag kan inte se denna vetenskap. Var finns den? Överallt där man tittar ser man hur ekonomiska och politiska motiv genomsyrar vetenskapen.
Om den inte finns, varför hävdar så många att den finns?
Jag tror att du har missuppfattat något.
Med ditt resonemang så ska man bortse från objektiv fakta om det går att finna någon som gynnas av det (då kallar du det för icke-objektivt).
Så det betyder att du förkastar 1+1=2 om du upptäcker att någon gynnas av det faktumet.
Och därmed så har du förkastat objektiv vetenskap. Då är det inte konstigt att du inte ser den.
Du prioriterar helt enkelt frånvaro av subjektivitet framför objektivitet.
Du är inte den enda som har problem med detta. Jag upplever det som ett stort samhällsproblem.
Är väl inte ovanligt att man hör resonemang i stil med
”X gillar inte Y, så alltså är all kritik som X framför mot Y fel!”
Men, grattis! Det är ganska lätt att ändra på.
Istället för att söka efter källan som inte finns (den som inte har något särskilt perspektiv), prova att istället
förutsätta och
acceptera att alla källor har ett eget perspektiv.
En bonusgrej är att du både blir mindre lättlurad
och att du blir mer öppen för att lyssna från något annat perspektiv än ditt eget (för vem vet — ditt perspektiv kanske inte är helt objektivt heller?)
Svammel om att någon är partisk är inte ett giltigt argument mot vad personen har sagt. Om någon avfärdar information med det argumentet så vet du att korrekt information kan ha avfärdats.
Liksom, 1+1=2 —
även om det är djävulen själv som påstår det. Och
även om han tjänar 14000 kr på det eftersom det råkar vara exakt så många biljetter han har till Iron Maiden.
För inte är väl 7+2=3 sant bara för att någon har ont av att framföra det? Det är väl klart som fan att någon som framför någonting felaktigt lider av det.
Kanske låter saker som ”
Alla är emot mig för att jag säger sanningen! 7+2=3! Eliten vill inte att du ska lyssna på mig!” bekant? De brukar hålla hus i foliehattsektionen, men man kan även stöta på samma absurda mentalitet i alla möjliga sammanhang