Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Du missade nog själva argumentet. Det är att du kan välja axiom som ger upphov till godtycke. Själva systemet som det objektiva ska beskrivas inom är inte objektivt.
Dessutom säger Gödels ofullständighetssatser att det finns en formel (och sin negation) i ett axiomatiskt system tillräckligt för aritmetiken som inte kan bevisas. På samma sätt som matematiken inte kan bevisa att den själv är objektiv med hjälp av matematik.
Det krävs en yttre betraktare för att avgöra detta. Den yttre betraktaren är dock inte objektiv i sitt val av axiomatiskt system.
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6dels_ofullst%C3%A4ndighetssatser
Har funderat mycket över det där då jag varit intresserad av kvantmekanik hela mitt liv.
Och där har ju observatörens status diskuterats flitigt sedan Bohr och Einstein debatt i Como 1927.
Här vill jag mena att man hamnar fel när man hävdar att det krävs en yttre betraktare för att avgöra detta. För att få ett syfte, en verifiering av oss visst men inte för att vara objektiv i sig.
Det blir som att hävda att dess giltighet är beroende av vårt godkännande.
Om man tror detta bör man nog visa att universumet existerar för oss allena om du förstår vad jag menar.
Om du tänker dig utsagan "människan kommer att gå på månen".
Om det hade yttrats för 300 år sedan var den sann då eller när vart den sann?
Ingen hade ju trott på att den utsagan var objektiv då.
Men likväl var den det imho.
Så en utsaga kan vara objektiv utan att någon observerar eller verifierar den.
Den kanske saknar en mening för oss utan verifikation men det är liksom inget man kan utkräva.
Universum, metafysiskt för allt som ryms under dess tak, skiter högaktningsfullt i vilket.
Det blir förmätet då att hävda att vi eller våra mätmetoder måste till för att göra en utsaga objektiv.
Det är så jag ser på det, säger inte att det är rätt men för mig känns det rimligt.