2020-05-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
1+1=2 r inte objektivt sant, alltid. Matmatik r ett formellt system dr man kan bestmma spelreglerna. Det finns allts inte en sorts matematik. Dremot finns det mnga konventioner dribland den binra operatorn +.

Det finns ingenting som hindrar en frn att definiera om + till att mena a + b = S(a)+b. Det vill sga att a + b r detsamma som "talet efter a plus b" om vi tnker att vi hller oss till heltalen. S kallas frvrigt successorn. Med en sdan definition r 1+1=3 och den lika giltig som 1+1=2 med den konventionella definitionen. Dremot skulle det vara frvirrande och jobbigt bde att definiera om standardoperationer och fr andra att frst vad som menas.

Matematik r objektivt i meningen att inte spelar roll vad ngon tycker eller uppfattar saker som om spelreglerna redan r satta. D r det de spelreglerna som gller. Det hindrar en dremot inte frn att anvnda slarviga beteckningar eller hitta p andra fanskap fr att f en lsare att uppfatta saker fel (missfrstnd).
Jag gillar inte riktigt den hr grejen. Jag ser det som ett barnsligheter som kankse en 12-ring kan frska verka smart med nr filosofi diskuteras.

Att frkasta allt genom att sga "Jaha, men tnk om verkligheten bara r falsk?!" t vad som helst r liksom inget nytt perspektiv. Och det gr inte att diskutera ngonting under de frutsttningarna.

Att man frvrnger en definition (eller ppekar att den kan frndras) och d hvdar att hela resonemanget r fel bara fr att definitionen pltsligt har frndrats.

Ja - man kan skapa egna axiom. Man kan t.ex. sga att "8 r 49.14" - och drigenom sga att allt som anvnder "8" i sina berkningar r fel.

Man kan sga att "Verkligheten r bara bajset frn en regnbgsenhrning som genererar u8g329rh42(&!/#gu934 och det r bara u8g329rh42(&!/#gu934 du upplever. Allts r allt annat fel."

Men d blir alla diskussioner meningslsa. Man kan inte komma fram till ngonting om ngonting.

Om man ska vara kontroversiell s skulle jag till och med sga att det r trams...

Och att andra anvndare hr blir hpnade av den hr insikten "X r inte X om du frndrar definitionen av X!" r ju helt sanslst.

Och det ska tillggas att jag vet att du r en skarp kille/hona/organism/whatevah nr det gller filosofi, starke_adolf. Men just det hr argumentet anser jag vara trams
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-05-15 kl. 23:52.
Citera
2020-05-16, 03:24
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Haha givet att det faktiskt d inte finns ngon motsgelse i de spelregler som satts och att det inte finns ngon smart jeppe med en agenda som hittat motsgelsen...
Haha, det skulle vara det d! Men allt ska g att hrleda ur axiomen. Gr det att hrleda en sats som leder till en motsgelse mste det ha blivit fel ngonstans lngs vgen.
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag hvdar eller hypotetiserar aldrig att verkligheten r falsk. Dremot hvdar jag att man inte ska se matematik eller formella system som en allmn och ndvndigt allmngiltig sanning. Matematik r inte en rigid och ofrnderlig struktur. Matematiken baseras p sina axiom och det gr att skapa helt ny matematik genom att ndra p saker som man i vanliga sammanhang ser som sjlvklara. Det finns inte en sorts matematik.

Jag frstr att du tnker att det r tramsigt att sga att "ja, men vi definierar om saker och ting s att det inte gller". Det r inte en ad hoc omdefinition jag syftar p hr (dr man leker ngon slags djvulens advokat) utan hur systemets axiom r valda frn frsta brjan och hur man logiskt hrlett alla satser ur dessa.

Min pong, eller det jag frsker argumentera fr r att det inte finns en allmngiltig sammansttning av axiom utan dessa kan vljas godtyckligt fr att skapa ett annat axiomatiskt system.

Ett klassiskt exempel r nr man ndrade ett av Euklides (gamla grekernas) axiom fr att skapa helt ny matematik. Icke-euklidisk geometri, geometri som inte r det traditionella tvdimensionella planet.

Argumentet hr faller tillbaka p topic i meningen att det inte gr att hvda att matematiken r en objektiv vetenskap eller kunskap. Inte heller att man skulle kunna beskriva vetenskapen eller kunskapen objektivt med hjlp av matematiken. Detta fr att det inte finns en sorts matematik. Det r dock inte tydligt vad trdstarten menar att vetenskap r.

Citera
2020-05-16, 10:46
Medlem
Citat:
Haha, det skulle vara det d! Men allt ska g att hrleda ur axiomen. Gr det att hrleda en sats som leder till en motsgelse mste det ha blivit fel ngonstans lngs vgen.
Jag hvdar eller hypotetiserar aldrig att verkligheten r falsk. Dremot hvdar jag att man inte ska se matematik eller formella system som en allmn och ndvndigt allmngiltig sanning. Matematik r inte en rigid och ofrnderlig struktur. Matematiken baseras p sina axiom och det gr att skapa helt ny matematik genom att ndra p saker som man i vanliga sammanhang ser som sjlvklara. Det finns inte en sorts matematik.

Jag frstr att du tnker att det r tramsigt att sga att "ja, men vi definierar om saker och ting s att det inte gller". Det r inte en ad hoc omdefinition jag syftar p hr (dr man leker ngon slags djvulens advokat) utan hur systemets axiom r valda frn frsta brjan och hur man logiskt hrlett alla satser ur dessa.

Min pong, eller det jag frsker argumentera fr r att det inte finns en allmngiltig sammansttning av axiom utan dessa kan vljas godtyckligt fr att skapa ett annat axiomatiskt system.

Ett klassiskt exempel r nr man ndrade ett av Euklides (gamla grekernas) axiom fr att skapa helt ny matematik. Icke-euklidisk geometri, geometri som inte r det traditionella tvdimensionella planet.

Argumentet hr faller tillbaka p topic i meningen att det inte gr att hvda att matematiken r en objektiv vetenskap eller kunskap. Inte heller att man skulle kunna beskriva vetenskapen eller kunskapen objektivt med hjlp av matematiken. Detta fr att det inte finns en sorts matematik. Det r dock inte tydligt vad trdstarten menar att vetenskap r.

Men talar man om matematik mste man vl nd utg frn att det gller all matematik och inte bara den som bearbetas fr stunden? Att en formel eller ett tillvgagngsstt passar in i ett sammanhang men inte ett annat gr inget argument fr att matematiken skulle vara mindre objektiv, dremot freslr att man br hlla tungan rtt i mun nr man gr sina berkningar.
Senast redigerad av tusendrakar 2020-05-16 kl. 10:53.
Citera
2020-05-16, 12:06
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tusendrakar
Men talar man om matematik mste man vl nd utg frn att det gller all matematik och inte bara den som bearbetas fr stunden? Att en formel eller ett tillvgagngsstt passar in i ett sammanhang men inte ett annat gr inget argument fr att matematiken skulle vara mindre objektiv, dremot freslr att man br hlla tungan rtt i mun nr man gr sina berkningar.
Att man mste hlla tungan rtt i mun gller alltid, det har egentligen ingenting s mycket med argumentet mot objektivitet att gra.

En beskrivning med hjlp av ett matematiskt system r inte objektiv, eftersom det som r matematik kan vljas att vara olika saker. En lngt frn perfekt jmfrelse men en jmfrelse r att forskning inte r objektiv fr att det mste vljas vad som ska forskas p.
Citera
2020-05-16, 13:02
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Som regel kan vetenskapliga hypoteser inte bevisas och gller drfr tills de blir motbevisade. Vad som motbevisas styrs genom vilka experiment och vilken forskning samhllet tillter, vilket gr att i princip all vetenskap blir utsatt fr politisk styrning.

Jag skulle vilja lgga till ekonomiska intressen i din beskrivning s ger det en ganska bra bild, och jag har uppfattat det s att forskare sjlva r vl medvetna om att det frhller sig s.
Myten om den helt objektiva vetenskapen verkar kultiveras bland folk som sjlva inte alls r vetenskapsmn.
Citera
2020-05-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Myten om den helt objektiva vetenskapen verkar kultiveras bland folk som sjlva inte alls r vetenskapsmn.
Detsamma kan nog sgas om myten om vetenskap som helt subjektiv. Det finns grzoner, men inom naturvetenskapen kan vldigt mycket sgas vara objektivt sant. Kanske inte riktigt i filosofisk mening, d det kan vara en approximation till ngon underliggande beskrivning, men i praktisk mening. Vi vet att Newtons lagar inte r exakt giltiga, men de r nd s bra approximationer att man anvnder dem utom i ngra f speciella situationer.

Det som dremot r subjektivt r hur man beskriver vetenskapliga lagar. Det finns alltid olika beskrivningar som med mer eller mindre mda kan visas vara ekvivalenta, men dr den ena kommit att bli dominerande.
Citera
2020-05-16, 13:39
Medlem
Citat:
Att man mste hlla tungan rtt i mun gller alltid, det har egentligen ingenting s mycket med argumentet mot objektivitet att gra.

En beskrivning med hjlp av ett matematiskt system r inte objektiv, eftersom det som r matematik kan vljas att vara olika saker. En lngt frn perfekt jmfrelse men en jmfrelse r att forskning inte r objektiv fr att det mste vljas vad som ska forskas p.

De olika sakerna r fortfarande en del av en och samma matematik om n lmnade oanvnda medans missfrhllanden gllande val och forskning som du betonar inte r det.
Citera
2020-05-16, 13:50
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
De olika sakerna r fortfarande en del av en och samma matematik om n lmnade oanvnda medans missfrhllanden gllande val och forskning som du betonar inte r det.
Det hller jag med om (tror jag) men vad hade sakerna varit om de varit del av en och samma matematik om matematiken i det nya fallet var baserad p helt andra axiom?
Citera
2020-05-16, 14:27
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Empirisk och evidensbaserad naturvetenskap kan man antagligen kalla objektiv.

Den frutstter att ett experiment med samma frutsttningar kan upprepas med samma utfall ett obegrnsat antal gnger.

Det r vl ocks s att de naturvetenskapliga disciplinerna r de enda som r "riktiga" vetenskaper.
Det finns mngder med humaniora, ekonomi, politisk vetenskap, filosofi, historia, osv som inte lever upp till de objektiva mttstockar som tidigare har gllt fr naturvetenskapen.

Att genomfra exakt samma experiment med exakt samma frutsttning och samma frhastade slutsatser med exakt samma vetenskapliga grund och med exakt samma bristflliga utrustning innebr inte alls med ndvndighet att dess vetenskap r helt objektiv.

Det krvs massor av experiment dr man anvnder massor av andra slutsatser och olika vetenskapliga grunder och synstt samt mngder av olika sorters utrustning dr alla dessa experiment pekar p exakt samma sak. D kan man sga att den vetenskapliga bas man bygger r helt objektiv utifrn vr mjlighet och frmga att tolka dess verklighetsfrankring.

Men det r vldigt mycket politik, ekonomi och frutfattade meningar inom vetenskapen precis som med allt annat i vr Bayesianska sannolikhets modell, vilket r vad de flesta av dagens vetenskapliga diskussioner egentligen grundar sig p.

Helt objektiv vetenskap r i betraktarens ga.
Senast redigerad av SituationReport 2020-05-16 kl. 14:39.
Citera
2020-05-16, 18:54
Medlem
Alla med ngon nyfikenhet om saken har hrt att vetenskap r en metod. Metoden r att man postulerar testbara -- falsifierbara -- hypoteser, det kan vara en tv eller flera hypoteser. Sen frenar man dem med en teori (teorin mste koppla till den kognitiva vven och hypoteserna till formella system).

Teorin faller, eller mste modifieras, om en eller flera av hypoteserna visar sig vara falska. Det r m.a.o. inget fel med att modifiera sin teori; det visar att du r plastisk snarare n rigid i ditt/gruppens tnkande.

En teori mste passa i den vergripande kognitiva vven och inte vara i konflikt med det vi redan hller som sant, speciellt med det jag betraktar som "centrum" av vven.

Vad finns i centrum av vven?

Dr finns de formella systemen som matematik och logik och de generella logiska lagarna om identitet. Vi anvnder dem eftersom de verkar mappa mot den fysiska verkligheten samt vra evolutionrt utvecklade begreppsapparater. Det r ingenting vi ska fnysa med nsan t.

Formella system r alltid sanna i sig sjlva, men de kanske eller kanske inte, mappar mot verkligheten. Hr r ett utmrkt exempel givet av Starke Adolf:

Citat:
Det finns ingenting som hindrar en frn att definiera om + till att mena a + b = S(a)+b. Det vill sga att a + b r detsamma som "talet efter a plus b" om vi tnker att vi hller oss till heltalen. S kallas frvrigt successorn. Med en sdan definition r 1+1=3 och den lika giltig som 1+1=2 med den konventionella definitionen. Dremot skulle det vara frvirrande och jobbigt bde att definiera om standardoperationer och fr andra att frst vad som menas.

Det r mjligt att skapa formella system p det sttet men det skulle inte mappa mot upplevd verklighet, och r en ondig komplicering (occams razor). Reglerna i ett formellt system kan alltid rknas ut bakvgen, de r uppenbara genom anvndningen av symbolerna. Euklidisk och icke-euklidisk geometri r ett exempel dr vr intuition leder oss fel.

Hur leder vr intuition oss fel och nr ska vi "fnysa" t ngot?

Om ngon pekar och sger att matte r "felaktig" eller ger exempel p ntt som bryter mot termodynamikens andra huvudsats kan du med stor skerhet avfrda det. Nr helst du vandrar utanfr den kognitiva vvens centrum blir det mer oskert.

Och det r dr som "objektivitet", "agenda" och "motiv" mste beaktas.

Ergo: Vetenskap r en metod fr utforskande av verkligheten. Om ngon gr dlig vetenskap beror det p personen/gruppen, inte metoden i sig sjlvt. Metoden r sund och kommer att leta reda p interna motsgelser oavsett om det r sdana du gett dig ut fr att leta efter till att brja med.
Senast redigerad av Proprioception 2020-05-16 kl. 18:59. Anledning: mer specifik
Citera
2020-05-16, 19:08
Medlem
Citat:
Det hller jag med om (tror jag) men vad hade sakerna varit om de varit del av en och samma matematik om matematiken i det nya fallet var baserad p helt andra axiom?

Jag frstr inte, matematiken kan vl inte annat n vara baserad p alla axiom? Om inte skulle den sjlv bli subjekt fr inbrdes missfrhllanden.
Citera
2020-05-16, 19:55
Medlem
Citat:
Jag frstr inte, matematiken kan vl inte annat n vara baserad p alla axiom? Om inte skulle den sjlv bli subjekt fr inbrdes missfrhllanden.
Axiom i sig r subjektivt konstruerade. Vi hittar inga logiska utsagor i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in