Citat:
Jag gillar inte riktigt den hr grejen. Jag ser det som ett barnsligheter som kankse en 12-ring kan frska verka smart med nr filosofi diskuteras.1+1=2 r inte objektivt sant, alltid. Matmatik r ett formellt system dr man kan bestmma spelreglerna. Det finns allts inte en sorts matematik. Dremot finns det mnga konventioner dribland den binra operatorn +.
Det finns ingenting som hindrar en frn att definiera om + till att mena a + b = S(a)+b. Det vill sga att a + b r detsamma som "talet efter a plus b" om vi tnker att vi hller oss till heltalen. S kallas frvrigt successorn. Med en sdan definition r 1+1=3 och den lika giltig som 1+1=2 med den konventionella definitionen. Dremot skulle det vara frvirrande och jobbigt bde att definiera om standardoperationer och fr andra att frst vad som menas.
Matematik r objektivt i meningen att inte spelar roll vad ngon tycker eller uppfattar saker som om spelreglerna redan r satta. D r det de spelreglerna som gller. Det hindrar en dremot inte frn att anvnda slarviga beteckningar eller hitta p andra fanskap fr att f en lsare att uppfatta saker fel (missfrstnd).
Det finns ingenting som hindrar en frn att definiera om + till att mena a + b = S(a)+b. Det vill sga att a + b r detsamma som "talet efter a plus b" om vi tnker att vi hller oss till heltalen. S kallas frvrigt successorn. Med en sdan definition r 1+1=3 och den lika giltig som 1+1=2 med den konventionella definitionen. Dremot skulle det vara frvirrande och jobbigt bde att definiera om standardoperationer och fr andra att frst vad som menas.
Matematik r objektivt i meningen att inte spelar roll vad ngon tycker eller uppfattar saker som om spelreglerna redan r satta. D r det de spelreglerna som gller. Det hindrar en dremot inte frn att anvnda slarviga beteckningar eller hitta p andra fanskap fr att f en lsare att uppfatta saker fel (missfrstnd).
Att frkasta allt genom att sga "Jaha, men tnk om verkligheten bara r falsk?!" t vad som helst r liksom inget nytt perspektiv. Och det gr inte att diskutera ngonting under de frutsttningarna.
Att man frvrnger en definition (eller ppekar att den kan frndras) och d hvdar att hela resonemanget r fel bara fr att definitionen pltsligt har frndrats.
Ja - man kan skapa egna axiom. Man kan t.ex. sga att "8 r 49.14" - och drigenom sga att allt som anvnder "8" i sina berkningar r fel.
Man kan sga att "Verkligheten r bara bajset frn en regnbgsenhrning som genererar u8g329rh42(&!/#gu934 och det r bara u8g329rh42(&!/#gu934 du upplever. Allts r allt annat fel."
Men d blir alla diskussioner meningslsa. Man kan inte komma fram till ngonting om ngonting.
Om man ska vara kontroversiell s skulle jag till och med sga att det r trams...
Och att andra anvndare hr blir hpnade av den hr insikten "X r inte X om du frndrar definitionen av X!" r ju helt sanslst.
Och det ska tillggas att jag vet att du r en skarp kille/hona/organism/whatevah nr det gller filosofi, starke_adolf. Men just det hr argumentet anser jag vara trams
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-05-15 kl. 23:52.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-05-15 kl. 23:52.