Citat:
Jag gillar inte riktigt den här grejen. Jag ser det som ett barnsligheter som kankse en 12-åring kan försöka verka smart med när filosofi diskuteras.1+1=2 är inte objektivt sant, alltid. Matmatik är ett formellt system där man kan bestämma spelreglerna. Det finns alltså inte en sorts matematik. Däremot finns det många konventioner däribland den binära operatorn +.
Det finns ingenting som hindrar en från att definiera om + till att mena a + b = S(a)+b. Det vill säga att a + b är detsamma som "talet efter a plus b" om vi tänker att vi håller oss till heltalen. S kallas förövrigt successorn. Med en sådan definition är 1+1=3 och den lika giltig som 1+1=2 med den konventionella definitionen. Däremot skulle det vara förvirrande och jobbigt både att definiera om standardoperationer och för andra att förstå vad som menas.
Matematik är objektivt i meningen att inte spelar roll vad någon tycker eller uppfattar saker som om spelreglerna redan är satta. Då är det de spelreglerna som gäller. Det hindrar en däremot inte från att använda slarviga beteckningar eller hitta på andra fanskap för att få en läsare att uppfatta saker fel (missförstånd).
Det finns ingenting som hindrar en från att definiera om + till att mena a + b = S(a)+b. Det vill säga att a + b är detsamma som "talet efter a plus b" om vi tänker att vi håller oss till heltalen. S kallas förövrigt successorn. Med en sådan definition är 1+1=3 och den lika giltig som 1+1=2 med den konventionella definitionen. Däremot skulle det vara förvirrande och jobbigt både att definiera om standardoperationer och för andra att förstå vad som menas.
Matematik är objektivt i meningen att inte spelar roll vad någon tycker eller uppfattar saker som om spelreglerna redan är satta. Då är det de spelreglerna som gäller. Det hindrar en däremot inte från att använda slarviga beteckningar eller hitta på andra fanskap för att få en läsare att uppfatta saker fel (missförstånd).
Att förkasta allt genom att säga "Jaha, men tänk om verkligheten bara är falsk?!" åt vad som helst är liksom inget nytt perspektiv. Och det går inte att diskutera någonting under de förutsättningarna.
Att man förvränger en definition (eller påpekar att den kan förändras) och då hävdar att hela resonemanget är fel bara för att definitionen plötsligt har förändrats.
Ja - man kan skapa egna axiom. Man kan t.ex. säga att "8 är 49.14" - och därigenom säga att allt som använder "8" i sina beräkningar är fel.
Man kan säga att "Verkligheten är bara bajset från en regnbågsenhörning som genererar u8g329rh42(&!/#¤gu934 och det är bara u8g329rh42(&!/#¤gu934 du upplever. Alltså är allt annat fel."
Men då blir alla diskussioner meningslösa. Man kan inte komma fram till någonting om någonting.
Om man ska vara kontroversiell så skulle jag till och med säga att det är trams...
Och att andra användare här blir häpnade av den här insikten "X är inte X om du förändrar definitionen av X!" är ju helt sanslöst.
Och det ska tilläggas att jag vet att du är en skarp kille/hona/organism/whatevah när det gäller filosofi, starke_adolf. Men just det här argumentet anser jag vara trams
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-05-15 kl. 23:52.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-05-15 kl. 23:52.