Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-03, 12:36
  #1
Medlem
Jag kan ta en rask promenad och redan efter 5 minuter börjar både kroppen och hjärnan protestera.
Inte jättemycket överviktig men en fin bastant blekfet ölmage finns där om man ska vara ärlig.
Inte tränat något på 25 år och levt alldeles för stillasittande med för mycket mat, sötsaker och alkohol som toppen på det.

Hur ska jag göra? Behöver ta små steg framåt mot ett hälsosammare liv om det är möjligt. Kommer inte hänga på gymmet utan jag vill åt vardagsträningen i första hand och dosera så att det känns roligt och meningsfullt samtidigt som det ger något på längre sikt.

Någon som varit i samma sits och kan berätta om sin resa?
Någon som har bra steg för steg uppbyggnadsprogram?

Är det ens möjligt när man är närmare 50 än 40?
Citera
2020-05-03, 12:37
  #2
Medlem
TruckerKings avatar
Vikt och längd?
Citera
2020-05-03, 12:42
  #3
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordFicus
Jag kan ta en rask promenad och redan efter 5 minuter börjar både kroppen och hjärnan protestera.
Inte jättemycket överviktig men en fin bastant blekfet ölmage finns där om man ska vara ärlig.
Inte tränat något på 25 år och levt alldeles för stillasittande med för mycket mat, sötsaker och alkohol som toppen på det.

Hur ska jag göra? Behöver ta små steg framåt mot ett hälsosammare liv om det är möjligt. Kommer inte hänga på gymmet utan jag vill åt vardagsträningen i första hand och dosera så att det känns roligt och meningsfullt samtidigt som det ger något på längre sikt.

Någon som varit i samma sits och kan berätta om sin resa?
Någon som har bra steg för steg uppbyggnadsprogram?

Är det ens möjligt när man är närmare 50 än 40?


Börja enkelt, det är med små enkla medel som man gör livsförändringar, tänk på vad du äter och ät mindre, rör på dig lite mer än innan, där har du några enkla förändringar som inte kommer göra en bekväm soffpotatis allt för obekväm, kalorier in & kalorier ut, det är det det handlar om, äter du mer än vad du förbränner så kommer du växa, äter du mindre och rör på dig lite mer så kommer du se resultat, ta det sedan ett steg längre, jag lovar dig! man blir motiverad när man ser resultat.. och nej det är aldrig försent att ändra sin livssituation till det bättre!
Citera
2020-05-03, 12:44
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart det är möjligt! Men om man kommit upp i åldern får man ju ta babysteg. Det är ju inget kul att åka på saker som ryggproblem eller annat för att man har tränat för hårt. Så ta det lugnt är det väl det bästa. Börja med att träna upp kondisen. Promenader är ju bra. Sedan lättare löpning. Köpa några hantlar och börja lätt sedan stegvis trappa upp.

Sedan läsa om kostråd på nätet. Vi blir ju vad vi äter som det brukar heta.
Citera
2020-05-03, 12:47
  #5
Medlem
jewclaws avatar
Klart det inte är kört. Börja redan idag med en lite längre promenad i något högre tempo än vad du är van vid.
Har vänner närmare 60 som styrke och konditionstränar regelbundet som är i mycket fin form..
Kör hårt
Citera
2020-05-03, 12:54
  #6
Medlem
AquaRegias avatar
Varför skulle det vara kört?
Citera
2020-05-03, 12:54
  #7
Medlem
TruckerKings avatar
Se ovanstående talare. På så lite som 2-3 månader kan du vara av med 10-15 trivselkilon.
Citera
2020-05-03, 12:59
  #8
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordFicus
Jag kan ta en rask promenad och redan efter 5 minuter börjar både kroppen och hjärnan protestera.
Inte jättemycket överviktig men en fin bastant blekfet ölmage finns där om man ska vara ärlig.
Inte tränat något på 25 år och levt alldeles för stillasittande med för mycket mat, sötsaker och alkohol som toppen på det.

Hur ska jag göra? Behöver ta små steg framåt mot ett hälsosammare liv om det är möjligt. Kommer inte hänga på gymmet utan jag vill åt vardagsträningen i första hand och dosera så att det känns roligt och meningsfullt samtidigt som det ger något på längre sikt.

Någon som varit i samma sits och kan berätta om sin resa?
Någon som har bra steg för steg uppbyggnadsprogram?

Är det ens möjligt när man är närmare 50 än 40?

Vi är väl ganska många som inte hinner med att träna/sköta vår kropp och hälsa under småbarnsåren, typ under 30-45 år. Själv tog jag nya tag vid fyllda 43. Vägde mer än jag borde, började äta mindre onyttigheter, cyklade korta distanser istället för att ta bilen, löptränade lite smått och sedan motionerar var och en vidare på det sättet som passar. Det finns ju hur mycket som helst att välja på. Det är inte för sent för dig lika lite som det var för mig för 20 år sedan https://m.youtube.com/watch?v=l9BqgyJpHlw
Citera
2020-05-03, 13:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FordFicus
Jag kan ta en rask promenad och redan efter 5 minuter börjar både kroppen och hjärnan protestera.
Inte jättemycket överviktig men en fin bastant blekfet ölmage finns där om man ska vara ärlig.
Inte tränat något på 25 år och levt alldeles för stillasittande med för mycket mat, sötsaker och alkohol som toppen på det.

Hur ska jag göra? Behöver ta små steg framåt mot ett hälsosammare liv om det är möjligt. Kommer inte hänga på gymmet utan jag vill åt vardagsträningen i första hand och dosera så att det känns roligt och meningsfullt samtidigt som det ger något på längre sikt.

Någon som varit i samma sits och kan berätta om sin resa?
Någon som har bra steg för steg uppbyggnadsprogram?

Är det ens möjligt när man är närmare 50 än 40?
Nej, det är aldrig för sen och som du beskriver din fysik så bör du börja idag (mellan 50 o 60 haglar infarkterna i i otränat hjärta). Det är jobbigt att börja pressa kroppen men snart kommer endorfiner belöna dig dvs träningen gör dig glad, vilket i sin tur triggar dig att anstränga dig igen.
Promenader är jättebra att börja med, i din takt men se till att pulsen går upp och du blir svettig, du kommer snabbt att orka mer. Köp några vikter och gummiband på tex rusta och träna muskler, googla för enkla övningar.
Bara börja, strunta i vågen och spegeln, beröm dig själv för att du börjat, du kommer känna dig glad och nöjd när du pressat dig. Tar det emot en dag (det gör det för alla) tänk att bara ta ett kort pass (det blir oftast längre för man känner sig så duktig att man tränade trots att det tog emot).
Citera
2020-05-03, 13:02
  #10
Medlem
FejkEmrans avatar
Självklart inte. Jag har alltid varit iForm men drar på mig lätt numera. Problemet är att jag suttit i fem år med mobilen i handen och dragit fram axlar och nacke på vis jag ALDRIG trodde jag av alla skulle göra. Tänkte skita i mobilen och börja träna på allvar för armar och axelparti. Klart det inte är försent för att man sabbat kroppen några år. Det viktigaste är alltid att börja och hålla igång. Du behöver inte prestera på max utan bara ha goda rutiner dagligen tills de är automatiska.

Precis som vi skapar ovanor, kan vi skapa goda vanor och lättast är med små saker dagligen och sedan utöka. Hälsa är för resten av livet och då länge du lever är det aldrig försent för att försöka må lite bättre och aktivera dig.
Citera
2020-05-03, 14:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FordFicus
Jag kan ta en rask promenad och redan efter 5 minuter börjar både kroppen och hjärnan protestera.
Inte jättemycket överviktig men en fin bastant blekfet ölmage finns där om man ska vara ärlig.
Inte tränat något på 25 år och levt alldeles för stillasittande med för mycket mat, sötsaker och alkohol som toppen på det.

Hur ska jag göra? Behöver ta små steg framåt mot ett hälsosammare liv om det är möjligt. Kommer inte hänga på gymmet utan jag vill åt vardagsträningen i första hand och dosera så att det känns roligt och meningsfullt samtidigt som det ger något på längre sikt.

Någon som varit i samma sits och kan berätta om sin resa?
Någon som har bra steg för steg uppbyggnadsprogram?

Är det ens möjligt när man är närmare 50 än 40?

Ödmjukhet, acceptera att det går lite knackligare nu...
Mitt tips är att börja ganska mjukt, ha tålamod och sen göra det till en vana att träna. Efter det öka intensiteten successivt men aldrig överanstränga sig. Gör du det så riskerar du bara skador och att du tappar lusten. Gör inte en massa tester eller tävlingar ofta. Några gånger om året räcker bara för att se var du ligger.

Särskilt konditionsträning kräver viss regelbundenhet och frekvens. Det är en färskvara som ryker snabbt om du ligger och slappar i två veckor. Styrketräning gör det inte så mycket om du tar några lediga dagar ibland.

Det är omöjligt att vara vältränad om du tänkt jämföra dig med idrottare i 20årsåldern men du kan definitivt vara tränad lite light... det finns betydligt äldre folk som gymmar och springer i motionsspåren.

Styrka/storlek vet jag inte riktigt det är säkert svårare och tar längre tid att bygga upp storlek eftersom återhämtningen är sämre. Ju äldre du är desto längre blir vandringen. Jag har alltid haft svårt för att bygga så av egen erfarenhet så skulle jag säga att det inte går. Å andra sidan har jag sett många exempel på raka motsatsen. Har du bra gener så går det nog.

Men du kommer oavsett helt säkert att se en klar förbättring både i hälsa och utseende snabbt om du går från totalt otränad till att träna ofta. Efter ett tag når du en platå iofs men det gör alla.

När det gäller magen så är det ganska ofta en fråga om matsmältning och ja, lite för mycket deg. Det är upp till dig hur mycket du vill ha. Det är rätt enkelt egentligen att ta bort en macka om dagen. Hjälpte inte det så kan du prova att ta bort två. Men du måste givetvis äta nåt om du ska träna och greja. Snarare är det bra att ha ett litet lager fett om du vill bygga muskeltillväxt.

Av hälsoskäl är det lika bra eller ännu bättre att konditionsträna och där kan extra kilon om midjan ibland vara ett hinder. Ju tyngre och ovigare du är desto större risk för inledande slitage och skador på det. Å andra sidan kanske du kan hitta något som passar din nivå av rörlighet. Om du inte kan springa, så kanske du kan cykla...osv osv..kondition handlar om att träna puls i första hand.
Citera
2020-05-03, 15:20
  #12
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordFicus
Jag kan ta en rask promenad och redan efter 5 minuter börjar både kroppen och hjärnan protestera.
Inte jättemycket överviktig men en fin bastant blekfet ölmage finns där om man ska vara ärlig.
Inte tränat något på 25 år och levt alldeles för stillasittande med för mycket mat, sötsaker och alkohol som toppen på det.

Hur ska jag göra? Behöver ta små steg framåt mot ett hälsosammare liv om det är möjligt. Kommer inte hänga på gymmet utan jag vill åt vardagsträningen i första hand och dosera så att det känns roligt och meningsfullt samtidigt som det ger något på längre sikt.

Någon som varit i samma sits och kan berätta om sin resa?
Någon som har bra steg för steg uppbyggnadsprogram?

Är det ens möjligt när man är närmare 50 än 40?

Det är aldrig försent.
Börja med små steg. En liten promenad.
Ta en potatis mindre.
Köp en liten påse godis. Avstå från alkohol så att du kanske tar lite endast 2 lördagar i månaden.

Vecka 2. Öka promenaden med några steg till. Ta en lite mindre portion mat.
Ät någon proteinbar istället för godis.
Ta lite kvarg och bär/frukt som mellanmål.
Då kommer du inte att äta så mycket mat om du inte är utsvulten.

Tumregeln är att aldrig vara hungrig utan ha nyttiga snabba alternativ att ta mellan måltiderna.
Sedan äter man med ögonen så en mindre tallrik gör att portionen ser större ut.

https://media.apotea.se/brand-images/6/mealsizer-L.png

https://www.apotea.se/mealsizer?gcli...0aArs6EALw_wcB

Här har du ett bra verktyg.

Om du äter hemlagad mat så går det att byta ut och minska på vissa livsmedel.

Gör små förändringar annars blir det inte hållbart i längden.

Sedan finns det många appar som kan hjälpa till att hålla koll och armband och klockor med funktioner som mäter framsteg.

Även appar där man kan mäta kalorier/dag.

Önskar dig lycka till och återkomm om du vill ha tips.
Jag hjälper min väninna att komma tillbaka till hälsa.
Är inte någon PT eller hälsofreak men tränar mycket och håller en aktiv livsstil i vardagen.
Äter allt men med balans.

Felet de flesta gör är att de ändrar hela livet direkt men sedan håller inte det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback