2026-09-15, 20:59
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Du jämför en linjär korridorshooter med en öppen sandlådevärld. Hela poängen med Doom är tunnelseende i 100 km/h i stängda arenor. Hela poängen med GTA och Rockstar har sedan dag ett varit att bygga en levande, trovärdig värld där man faktiskt spenderar hundratals timmar med att bara cruisa runt och interagera med miljön.Det är just den typen av mikrodokumenterad värld som gör att GTA säljer 200+ miljoner exemplar medan andra öppna världar känns som döda kulisser. Att applicera Dooms designfilosofi på GTA vore som att klaga på att Microsoft Flight Simulator har för lite närstridsvapen.

I Doom från 2016 har de gjort allt så roligt som möjligt. Att göra GTA6 så roligt som möjligt hade ju handlat om helt andra saker än i Doom, så det är inte en direkt jämförelse jag gör. Det jag skulle vilja se i GTA6 är att man kan gå in i alla byggnader, samt förstöra mer saker än bara bilar. Det tror jag hade ökat hur roligt spelet är.
Citera
2026-09-17, 20:39
Medlem
MortalDiseases avatar
Såg att man kunde beställa GTA VI Vinyler, synd man inte hann köpa den feta limited ED. Vinylen.

https://www.gtavi-thealbum.com/en-eu
Citera
2026-09-17, 22:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Såg att man kunde beställa GTA VI Vinyler, synd man inte hann köpa den feta limited ED. Vinylen.

Den som var hälften så dyr på sid två finns fortfarande att köpa men värdeökningen på en sån blir förmodligen inte lika hög som den andra om det nu var så du tänkt.
Köp också cd:n så har du en du kan lyssna på medans vinylen får stå orörd och ospelad.
Citera
Igår, 00:37
Medlem
schlafhunds avatar
€124 är fan i mig ett sinnessjukt pris. Sedan en pre-order med enbart fem av 34 låtar publicerade är ju också komiskt, vissa namn där känns rätt meh, man vill ju se resten innan man ev. lägger en order. Mongona kommer sedan försöka flippa LE-releasen på Discogs för flera tusen.
Citera
Igår, 03:56
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:

De skär guld med tämjkniv helt klart.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/a/zOKEO1/yung-lean-pa-soundtracket-till-succespelet

" Den svenske rapparen finns med på succéspelets soundtrack med ”That’s it”, där han samarbetar med Future och Metro Boomin."
https://youtu.be/K4JLI9zaRSY?si=sYI35rFtHIwDdfM2

Den enda yngre svenska rappare somr något att ha fick plats.

Vågat av Aftonhoran att kalla GTA 6 för succé.
Senast redigerad av Riksreptilen Igår kl. 03:59. Anledning: Länk
Citera
Igår, 06:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
€124 är fan i mig ett sinnessjukt pris. Sedan en pre-order med enbart fem av 34 låtar publicerade är ju också komiskt, vissa namn där känns rätt meh, man vill ju se resten innan man ev. lägger en order. Mongona kommer sedan försöka flippa LE-releasen på Discogs för flera tusen.

Spännande att folk ändå köper en skiva för den summan också. Vinylen är dyrare än vad spelet är och då har man ändå klagat över att spelet är dyrt.
Ändå säljer skivan slut direkt.

Givetvis kommer många av dessa exemplar bara läggas i en garderob och invänta en prisökning på den begagnatmarknaden.
Citera
Igår, 06:56
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
I Doom från 2016 har de gjort allt så roligt som möjligt. Att göra GTA6 så roligt som möjligt hade ju handlat om helt andra saker än i Doom, så det är inte en direkt jämförelse jag gör. Det jag skulle vilja se i GTA6 är att man kan gå in i alla byggnader, samt förstöra mer saker än bara bilar. Det tror jag hade ökat hur roligt spelet är.

Håller med. En stor anledning till att jag gav upp GTA V var att hela staden kändes som en kuliss. Kan det ens räknas som ett sandlådespel när allt som finns att göra är uppdrag? Som att leka i en sandlåda där sanden är gjuten betong.
Citera
Igår, 15:56
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Håller med. En stor anledning till att jag gav upp GTA V var att hela staden kändes som en kuliss. Kan det ens räknas som ett sandlådespel när allt som finns att göra är uppdrag? Som att leka i en sandlåda där sanden är gjuten betong.

Precis, och det värsta är att lösning på dessa problem har redan utvecklats av andra spelutvecklare. Förutom att man ska kunna interagera så mycket som möjligt med sin omgivning så hade jag önskat att de införde en quest journal likt rollspel.

I GTA-spelen funkar det alltid så att varje uppdrag är helt självständigt. Du går till ett ställe för att få ditt uppdrag, sedan om det t.ex. är att stjäla 10 olika bilmodeller så måste du göra det här och nu, och oftast på exakt det sätt som utvecklarna tänkt sig. Hade spelet istället haft en quest journal så hade du kunnat få detta uppdrag, sedan utföra det på precis det sätt du ville. Du hade till och med kunnat gå och köpa bilarna.

Du hade kunnat ha uppdrag så som "gäng A kontrollerar stadsdelen B, döda X antal av dem för att ditt gäng ska få kontroll över stadsdelen". Vissa uppdrag hade kunnat vara helt organiska, där du t.ex. på egen hand utför x antal rån av butiker, sedan blir du rekryterad av någon som sett hur bra du är på det. Jag hoppas GTA6 vågar gå mer i denna riktning.
Citera
Igår, 17:36
Medlem
RGB-belysnings avatar
Läste att någon Andy Robinson på Video Game Chronicle hört snack om att Rockstar överväger att släppa PC-versionen tidigare än väntat p.g.a. den väntande bristen på konsoler. Det är dock inget som Rockstar bekräftat.

Hoppas det ligger någon sanning i detta

https://www.sweclockers.com/nyhet/43128-konsolbrist-kan-fa-rockstar-att-tidigarelagga-gta-vi-till-pc
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RGB-belysning
Läste att någon Andy Robinson på Video Game Chronicle hört snack om att Rockstar överväger att släppa PC-versionen tidigare än väntat p.g.a. den väntande bristen på konsoler. Det är dock inget som Rockstar bekräftat.

Hoppas det ligger någon sanning i detta

https://www.sweclockers.com/nyhet/43128-konsolbrist-kan-fa-rockstar-att-tidigarelagga-gta-vi-till-pc

Det är rätt gamla rykten, iallafall någon vecka sen det kom och hoppas att det stämmer.
Just nu finns det inga PS5 PRO att få tag på i butik och när de väl kommer så är prislappen runt 10 000kr, vem betalar det om man nu bara vill spela GTA?
PS5r ska tydligen gå att få tag på än så länge men kostar nära på 7500kr. Skulle jag heller inte betala för ett spel.
PS6 är väl tänkt att det ska komma ut under 2028 så då börjar priset på PS5 sjunka innan dess men det är något år dit så med lite tur så hinner man sälja PS5:an innan.

Jag inväntar PC-spelet så hoppas ryktena stämmer.
Citera
Igår, 21:12
Medlem
RGB-belysnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är rätt gamla rykten, iallafall någon vecka sen det kom och hoppas att det stämmer.
Just nu finns det inga PS5 PRO att få tag på i butik och när de väl kommer så är prislappen runt 10 000kr, vem betalar det om man nu bara vill spela GTA?
PS5r ska tydligen gå att få tag på än så länge men kostar nära på 7500kr. Skulle jag heller inte betala för ett spel.
PS6 är väl tänkt att det ska komma ut under 2028 så då börjar priset på PS5 sjunka innan dess men det är något år dit så med lite tur så hinner man sälja PS5:an innan.

Jag inväntar PC-spelet så hoppas ryktena stämmer.
Jag inväntar också PC-spelet. Har inte råd köpa en konsol och det är ändå PC jag föredrar när jag spelar. Sen lär väl spelet funka bra även med en PS5, men måste väl inte ha just PRO-modellen (gissar jag, utan att vara insatt i konsolerna).

En fördel med att vänta på PC-versionen är att de hinner fixa till buggar också.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RGB-belysning
Jag inväntar också PC-spelet. Har inte råd köpa en konsol och det är ändå PC jag föredrar när jag spelar. Sen lär väl spelet funka bra även med en PS5, men måste väl inte ha just PRO-modellen (gissar jag, utan att vara insatt i konsolerna).

En fördel med att vänta på PC-versionen är att de hinner fixa till buggar också.

Det kommer säkert funka på en vanlig PS5 men du kan lägga till mer ögongodis på en PRO och sen när väl PC kommer så kan man se hur spelet egentligen ska se ut.

Jag inväntar PC helt och hållet. Min PS3:a kommer inte klara det ändå🤪😂 Används nu endast som DVD-spelare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in