Citat:
Ursprungligen postat av
fjollcigg
Håller med. En stor anledning till att jag gav upp GTA V var att hela staden kändes som en kuliss. Kan det ens räknas som ett sandlådespel när allt som finns att göra är uppdrag? Som att leka i en sandlåda där sanden är gjuten betong.
Precis, och det värsta är att lösning på dessa problem har redan utvecklats av andra spelutvecklare. Förutom att man ska kunna interagera så mycket som möjligt med sin omgivning så hade jag önskat att de införde en quest journal likt rollspel.
I GTA-spelen funkar det alltid så att varje uppdrag är helt självständigt. Du går till ett ställe för att få ditt uppdrag, sedan om det t.ex. är att stjäla 10 olika bilmodeller så måste du göra det här och nu, och oftast på exakt det sätt som utvecklarna tänkt sig. Hade spelet istället haft en quest journal så hade du kunnat få detta uppdrag, sedan utföra det på precis det sätt du ville. Du hade till och med kunnat gå och köpa bilarna.
Du hade kunnat ha uppdrag så som "gäng A kontrollerar stadsdelen B, döda X antal av dem för att ditt gäng ska få kontroll över stadsdelen". Vissa uppdrag hade kunnat vara helt organiska, där du t.ex. på egen hand utför x antal rån av butiker, sedan blir du rekryterad av någon som sett hur bra du är på det. Jag hoppas GTA6 vågar gå mer i denna riktning.