2026-09-12, 18:13
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Ironiskt att du efterlyser avancerad fysik (delar som flyger och träffar NPCs) samtidigt som du klagar på att spelvärlden har... avancerad fysik. Reaktiv miljö är grunden för modern fysik i spel, oavsett om det är en RPG-missil eller en helikopterrotor.
Man kan tycka en fysikdetalj är snygg utan att vilja kompromissa bort bra gameplay. Det är trots allt Rockstar vi pratar om, inte ett indie-team på tre pers.

Vi kan ta ett modernt spel som jag gillar, så blir det lättare för dig att förstå vad jag menar. Doom 2016. Spelet flyter på extremt bra då de prioriterat bort meningslösa saker så som att en kaktus ska fladdra i vinden samtidigt som världen är interaktiv i allt som har med skjutande och strid att göra. Skulle man lagt till en kaktus som fladdrar i vinden i Doom så hade ingen som spelar spelet ens märkt det, eftersom de är upptagna med att RIP AND TEAR!!!
Citera
2026-09-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Jag har tittat på trailern, samt diverse gameplay-klipp, och inte hittat något sådant. Det flyger av delar från bilar när de skjuts på med vanliga skjutvapen, men jag menar att delarna ska bli projektiler som i sin tur kan skada NPCs samt spelaren själv om bilen sprängs med en rpg och dylikt. Byggnader verkar åter igen bara vara bakgrunder, som inte går att skada och för det mesta inte går att gå in i.

I den långa trailern så skjuter Jason en polisbil som tappar kontrollen, rullar och flyger in i ett träd så ena dörren flyger av. Hade där varit en npc som blivit träffad av den dörren så lovar jag att det hade skett en verklig reaktion.

Citat:
Vi kan ta ett modernt spel som jag gillar, så blir det lättare för dig att förstå vad jag menar. Doom 2016. Spelet flyter på extremt bra då de prioriterat bort meningslösa saker så som att en kaktus ska fladdra i vinden samtidigt som världen är interaktiv i allt som har med skjutande och strid att göra. Skulle man lagt till en kaktus som fladdrar i vinden i Doom så hade ingen som spelar spelet ens märkt det, eftersom de är upptagna med att RIP AND TEAR!!!

Ja men i ett spel som doom behöver du ju inte såna detaljer heller för att det är shoot em up spel som dessutom utspelar sig i fantasivärldar. Det är två helt olika spel. Du jämför äpplen med friterad kyckling.
Citera
2026-09-12, 21:02
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:

Du jämför en linjär korridorshooter med en öppen sandlådevärld. Hela poängen med Doom är tunnelseende i 100 km/h i stängda arenor. Hela poängen med GTA och Rockstar har sedan dag ett varit att bygga en levande, trovärdig värld där man faktiskt spenderar hundratals timmar med att bara cruisa runt och interagera med miljön.Det är just den typen av mikrodokumenterad värld som gör att GTA säljer 200+ miljoner exemplar medan andra öppna världar känns som döda kulisser. Att applicera Dooms designfilosofi på GTA vore som att klaga på att Microsoft Flight Simulator har för lite närstridsvapen.
Citera
2026-09-12, 21:07
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX
I den långa trailern så skjuter Jason en polisbil som tappar kontrollen, rullar och flyger in i ett träd så ena dörren flyger av. Hade där varit en npc som blivit träffad av den dörren så lovar jag att det hade skett en verklig reaktion.

Ok, jag kommer tillbaka när spelet är ute för att rapportera om du håller ditt löfte.

Citat:
Ja men i ett spel som doom behöver du ju inte såna detaljer heller för att det är shoot em up spel som dessutom utspelar sig i fantasivärldar. Det är två helt olika spel. Du jämför äpplen med friterad kyckling.

Det är just detta som är kruxet. Tittar du på ett GTA-spel så ser du att vägarna är absurt breda så att spelaren ska kunna köra genom trafiken. Personer som blir skjutna blir inte skadade på ett realistiskt sätt. Du kan köra in i en vägg och flyga ut ur bilen och ändå klara dig. Med andra ord så utspelar sig GTA också i en fantasivärld. Denna spelserie har aldrig handlat om att vara verklighetstrogen. Det fanns en konkurrent, The Getaway, som försökte göra ett verklighetstroget GTA-liknande spel och ingen köpte det.

Jag tror inte heller denna kaktus som blåste i vinden för att ett tåg åkte förbi som du är så imponerad av kommer förstöra GTA 6, men det är en del av felprioriteringen Rockstar alltid gör. Hade de istället lagt fokus på "destructible environments" så tror jag spelet hade blivit bättre. Det är lite som i GTA4 där man hade en smartphone, sedan mynnade det bara ut i att man fick samtal från en massa personer som man skulle hjälpa. Det är kanske mer realistiskt, men det är inte lika roligt.
Citera
2026-09-13, 09:42
Medlem
Citat:
Ok, jag kommer tillbaka när spelet är ute för att rapportera om du håller ditt löfte.

Det är just detta som är kruxet. Tittar du på ett GTA-spel så ser du att vägarna är absurt breda så att spelaren ska kunna köra genom trafiken. Personer som blir skjutna blir inte skadade på ett realistiskt sätt. Du kan köra in i en vägg och flyga ut ur bilen och ändå klara dig. Med andra ord så utspelar sig GTA också i en fantasivärld. Denna spelserie har aldrig handlat om att vara verklighetstrogen. Det fanns en konkurrent, The Getaway, som försökte göra ett verklighetstroget GTA-liknande spel och ingen köpte det.

Jag tror inte heller denna kaktus som blåste i vinden för att ett tåg åkte förbi som du är så imponerad av kommer förstöra GTA 6, men det är en del av felprioriteringen Rockstar alltid gör. Hade de istället lagt fokus på "destructible environments" så tror jag spelet hade blivit bättre. Det är lite som i GTA4 där man hade en smartphone, sedan mynnade det bara ut i att man fick samtal från en massa personer som man skulle hjälpa. Det är kanske mer realistiskt, men det är inte lika roligt.

De har gjort vägarna smalare i 6an.

Blir du eller en npc skjuten i 6an så blir man påverkad med antingen haltande eller svårigheter med att hålla ett vapen (även detta kunde man se i den senaste trailern när Jason skjuter en polis i benet och han reser sig upp och lutar på det oskadade benet, öppna dina ögon)

Kan inte säga så mycket än om hur det går till ifall man kör in i en vägg men det är bekräftat att karaktärerna kan få skrapmärken, blåmärken osv.

Ja det är också en fantasivärld men kom igen du vet vad jag menade, sluta vara så jävla try hard autistisk.
Citera
2026-09-14, 09:13
Medlem
Gauls avatar
Citat:
De har gjort vägarna smalare i 6an.

Vilket då är en försämring. Att susa förbi trafiken i GTA är roligt. Att bli fast i trafiken i The Getaway var mycket tråkigt.

Citat:
Blir du eller en npc skjuten i 6an så blir man påverkad med antingen haltande eller svårigheter med att hålla ett vapen (även detta kunde man se i den senaste trailern när Jason skjuter en polis i benet och han reser sig upp och lutar på det oskadade benet, öppna dina ögon)

Kan inte säga så mycket än om hur det går till ifall man kör in i en vägg men det är bekräftat att karaktärerna kan få skrapmärken, blåmärken osv.

Man vill ju inte ha superrealism i GTA när man gör ett rampage.

Citat:
Ja det är också en fantasivärld men kom igen du vet vad jag menade, sluta vara så jävla try hard autistisk.

Det handlar inte om hårklyveri, det handlar om den centrala filosofin som spelet gjorts i. Alla bra spel offrar realism för att det ska vara roligt att spela. Alla spel som försöker få gräs att se så naturtroget som möjligt ut är tråkiga. Det var samma sak när Crysis kom 2007. Då var det en massa PC-spelare som var helt i extas över hur bra grafiken och animationerna var, men sedan var spelet inte speciellt roligt att spela.
Citera
2026-09-14, 11:49
Medlem
Citat:
Vilket då är en försämring. Att susa förbi trafiken i GTA är roligt. Att bli fast i trafiken i The Getaway var mycket tråkigt.

Man vill ju inte ha superrealism i GTA när man gör ett rampage.

Det handlar inte om hårklyveri, det handlar om den centrala filosofin som spelet gjorts i. Alla bra spel offrar realism för att det ska vara roligt att spela. Alla spel som försöker få gräs att se så naturtroget som möjligt ut är tråkiga. Det var samma sak när Crysis kom 2007. Då var det en massa PC-spelare som var helt i extas över hur bra grafiken och animationerna var, men sedan var spelet inte speciellt roligt att spela.

Nu får du ju fan bestämma dig. Du vet inte själv vad du vill låter det som. Tänker inte diskutera mer med dig.
Citera
2026-09-14, 12:22
Medlem
Vad tycker ni om denna provokatörs åsikt om män som gillar Gta? https://www.cafe.se/strandberg-gta-6-ar-dumma-manniskors-ocarina-of-time/
Citera
2026-09-14, 12:25
Medlem
henkesss avatar
Inte långt kvar nu till GTA 6
Citera
2026-09-14, 12:39
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Det är inte lönt att diskutera med honom. Han jämför gta med doom och crysis och försöker låta kunnig när han gör det. Han är bara dryg och har inget vettigt att komma med.

Såg detta, blir en hörbarhet nolla i fortsättningen.
Citera
2026-09-14, 12:41
Medlem
RGB-belysnings avatar
Jag är verkligen glad över att kartan blir så pass stor i GTA 6. Vice City ska vara dubbelt så stort som Vice City och hela kartan blir tre gånger så stor som i RDR2. Enormt stor med andra ord!

Tidigare (rätt länge sen) gick det rykten om att man skulle utöka kartan med nya städer/landområden allteftersom. Men som jag minns var det något som aldrig bekräftats av Rockstar. Men nu när kartan blir så här enormt stor känns det inte viktigt att den expanderas ännu mer (men självklart skulle jag se det som ett stort plus om de med tiden lägger till fler städer)
Citera
2026-09-15, 20:15
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Nu får du ju fan bestämma dig. Du vet inte själv vad du vill låter det som. Tänker inte diskutera mer med dig.

Jag tänker fortsätta diskutera med dig, oavsett om du vill eller inte. Ingenting i mitt inlägg motsade något annat. I ett GTA-spel vill man ha orealistiskt breda vägar så man kan susa förbi trafiken, och man vill hellre ha en mer föränderlig värld än realistisk grafiken. GTA-serien har tagit många steg i rätt riktning, men också många i fel riktning. Att fokusera på kaktusar som rör sig i vinden är fel riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in