2020-11-16, 11:36
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsPeterForsman
Jag tror inte du förstår enkla ekonomiska principer. Det här handlar inte om moral och vad du tycker dig har rätt till eller vad som är bäst för dig. Rockstar gör det som är bäst för Rockstar och det är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Men för all del, hör av dig till dom och berätta att du har en smartare idé men se då till att den idén ger dem mer pengar för det är vad de är ute efter.

Antar att du är väldigt ung för så som du resonerar brukar bara barn och kommunister resonera (båda har ungefär samma nivå av intellektuella förmågor).

Och du verkar vara en typisk dum och naiv svensson som böjer sig fram och tar emot allt utan att tänka längre än vad näsan räcker. Klart som fan att ett vinstdrivande företag försöker tjäna så mycket pengar som möjligt, men konsumenterna har sin del att säga till om också. Om folk inte är villiga att gå med på nya giriga hokus pokus-lösningar från spelbranschens företag och därmed ger fan i att betala så måste de tänka om. Se mitt exempel på Battlefront där bägaren rann över och folk bojkottade skiten ur spelet så EA var tvungna att tänka till och agera eftersom att deras girighet nu ledde till att deras då nysläppta spel var dödsdömt redan från början och de fick in bra mycket mindre pengar än de räknat med både i försäljning och microtransactions.

Men för all del följ det spelföretagen säger och betala blint utan att tänka kritiskt så får du snart betala 2-3k för varje storspel som kommer mjölkas så långt det bara går innan du erbjuds något helt nytt för dina pengar.
Senast redigerad av C0w 2020-11-16 kl. 11:38.
Citera
2020-11-16, 16:52
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Och du verkar vara en typisk dum och naiv svensson som böjer sig fram och tar emot allt utan att tänka längre än vad näsan räcker. Klart som fan att ett vinstdrivande företag försöker tjäna så mycket pengar som möjligt, men konsumenterna har sin del att säga till om också. Om folk inte är villiga att gå med på nya giriga hokus pokus-lösningar från spelbranschens företag och därmed ger fan i att betala så måste de tänka om. Se mitt exempel på Battlefront där bägaren rann över och folk bojkottade skiten ur spelet så EA var tvungna att tänka till och agera eftersom att deras girighet nu ledde till att deras då nysläppta spel var dödsdömt redan från början och de fick in bra mycket mindre pengar än de räknat med både i försäljning och microtransactions.
Du har svårt med läsförståelse. Vad du skriver är ju exakt det jag skriver, spelföretagen försöker vinstmaximera så långt det går. När det inte går så får de omtänka strategin. Än så länge så är folk villiga att göra mikrotransaktioner och betala för mer content.
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Men för all del följ det spelföretagen säger och betala blint utan att tänka kritiskt så får du snart betala 2-3k för varje storspel som kommer mjölkas så långt det bara går innan du erbjuds något helt nytt för dina pengar.
Har ingen spelkonsol/datorspel men väl goda kunskaper inom ekonomi.
Citera
2020-11-16, 17:55
Medlem
Om man lägger på inflation, samt hur mycket det kostar att utveckla ett spel idag jämfört med förr, så förstår man att de behöver andra affärsmodeller. Ett spel idag kostar ungefär samma som ett NES-spel gjorde förr.

På den tiden ritade spelskaparna ut bandesignen visuellt på papper som sedan kodarna fick skriva in. Idag jobbar utvecklare ofta sjuka mängder övertid för att klara deadline. Igår ett dussin personer som arbetade med ett spel. Idag jag vet inte hur många.

Antingen får de höja priset, eller så får de krympa varan. Som kaffepaket. De var 500 gram, nu är de 450. Vi konsumenter tolererar allt oftare inte att priset går upp. Trots inflation. Nu kanske spelutvecklarna krymper spelen, och satsar på expansioner. Ingen konsument vill köpa ett spel för 1500 rakt av. Trots att det kanske vore i nivå med priserna för 30 år sedan om man justerar för inflation (jag gissar på inflationsmängden). Men i små doser med lägre priser lurar vi oss själva.
Senast redigerad av HerrWarum 2020-11-16 kl. 18:00.
Citera
2020-11-17, 00:16
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsPeterForsman
Du har svårt med läsförståelse. Vad du skriver är ju exakt det jag skriver, spelföretagen försöker vinstmaximera så långt det går. När det inte går så får de omtänka strategin. Än så länge så är folk villiga att göra mikrotransaktioner och betala för mer content.
Har ingen spelkonsol/datorspel men väl goda kunskaper inom ekonomi.

Det har tydligen du också. Jag har inte påstått att R* ska tänka moraliskt och att de inte ska maximera sin vinst nånstans, ändå har du dragit den slutsatsen helt fel.

Ja än så länge, det jag snackar om är hur det eventuellt skulle kunna bli längre fram och nångång lär det ta stopp bland konsumenterna.
Citera
2020-11-20, 16:12
Medlem
MortalDiseases avatar
Det blir nog att inhandla ett PS5 den dagen GTA 6 släpps, för det lär väl inte släppas till PC i första taget tyvärr.
Jävlar i min själ vad dem jobbar hårt med GTA V fortfarande, en riktig pengakossa när dem gör nya "världar" för uppdrag
https://www.rockstargames.com/newswire/article/61795/the-cayo-perico-heist-coming-december-15-to-gta-online?utm_source=facebook_feed&utm_medium=o_socia l&utm_campaign=225:island-heist-teaser-20201120&fbclid=IwAR0LowtnzP583NWWAQ8rY1SBJV1NflB8 QudrbTBrfVfnx0Rg_PjociCTI54

https://www.youtube.com/watch?v=bUIpeD0tA8g&ab_channel=RockstarGames
Senast redigerad av MortalDisease 2020-11-20 kl. 16:14.
Citera
2020-11-28, 04:35
Medlem
zxcvb45s avatar
Besviken på Rockstar!

7 jävla år sedan dom släppte senaste GTA nu.

Rdr2 var visserligen sjukt bra men vafan, ska man behöva vänta 10 år för en uppföljare?
Citera
2020-11-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Besviken på Rockstar!

7 jävla år sedan dom släppte senaste GTA nu.

Rdr2 var visserligen sjukt bra men vafan, ska man behöva vänta 10 år för en uppföljare?

Visst att det är drygt att vänta flera år på ett nytt gta eller rdr, men det är ju tiden dom lägger ner på spelen som gör dom så fruktansvärt bra.

Hellre det än typ EA som bara gör en liten uppdatering mellan varje nytt fifa som släpps.

Samma sak med cod eller battlefield spelen, visst dom brukar vara bra men man spelar ju nästan igenom dom på nån kväll om man vill.

Red dead redemption 2 tog mig drygt en månad att spela klart, och då spelade jag ändå 1-2 timmar nästan varje dag.
Citera
2020-11-29, 00:14
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Visst att det är drygt att vänta flera år på ett nytt gta eller rdr, men det är ju tiden dom lägger ner på spelen som gör dom så fruktansvärt bra.

Hellre det än typ EA som bara gör en liten uppdatering mellan varje nytt fifa som släpps.

Samma sak med cod eller battlefield spelen, visst dom brukar vara bra men man spelar ju nästan igenom dom på nån kväll om man vill.

Red dead redemption 2 tog mig drygt en månad att spela klart, och då spelade jag ändå 1-2 timmar nästan varje dag.

Klart det tar tid att göra ett bra spel.

Däremot tror jag dom just nu avsiktligen bara mjölkar ur pengar ut GTA 5, folk verkar köra det för fullt online än.
Citera
2021-01-23, 21:45
Medlem
MortalDiseases avatar
Hej! Hittade lite information om hur de nya NPC beteendena kanske kommer att bli i det nya GTA VI när det släpps.
https://www.youtube.com/watch?v=UISHkLdWpW4&ab_channel=IGN

Vad skulle ni själv vilja se i GTA 6 som inte finns i de tidigare spelen?
Citera
2021-01-23, 21:48
Medlem
fearreapers avatar
Jag skulle önska att man kan skjuta sönder kroppsdelar liknande npc:s som i red dead 2. Längtar verkligen till gta 6
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Hej! Hittade lite information om hur de nya NPC beteendena kanske kommer att bli i det nya GTA VI när det släpps.
https://www.youtube.com/watch?v=UISHkLdWpW4&ab_channel=IGN

Vad skulle ni själv vilja se i GTA 6 som inte finns i de tidigare spelen?
Citera
2021-01-23, 21:54
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Jag skulle önska att man kan skjuta sönder kroppsdelar liknande npc:s som i red dead 2. Längtar verkligen till gta 6

Skjuta sönder kroppsdelar, det hade dem i GTA Vice City, fast det var väl bara huvudet som försvann när man sköt det med sniper har jag för mig. hade varit rätt grymt, red dead 2 bör ju ligga nära till hands så det kanske kommer bli så. Hoppas även att man kan förstöra bilarna ännu mera, samt förstöra/köra sönder broar genom att göra en kraftig högersväng och köra ner i vattnet typ.
Citera
2021-01-23, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Om man lägger på inflation, samt hur mycket det kostar att utveckla ett spel idag jämfört med förr, så förstår man att de behöver andra affärsmodeller. Ett spel idag kostar ungefär samma som ett NES-spel gjorde förr.

På den tiden ritade spelskaparna ut bandesignen visuellt på papper som sedan kodarna fick skriva in. Idag jobbar utvecklare ofta sjuka mängder övertid för att klara deadline. Igår ett dussin personer som arbetade med ett spel. Idag jag vet inte hur många.

Antingen får de höja priset, eller så får de krympa varan. Som kaffepaket. De var 500 gram, nu är de 450. Vi konsumenter tolererar allt oftare inte att priset går upp. Trots inflation. Nu kanske spelutvecklarna krymper spelen, och satsar på expansioner. Ingen konsument vill köpa ett spel för 1500 rakt av. Trots att det kanske vore i nivå med priserna för 30 år sedan om man justerar för inflation (jag gissar på inflationsmängden). Men i små doser med lägre priser lurar vi oss själva.
Det finns kaffepaket som fortfarande är 500g, t. ex somliga Arvid Nordqvist. För övrigt är 450g ofta satt för att maximera försäljningen. Om 500 g ger t. ex 5 fulla kannor kaffe så ger 450 g kaffe endast 4,5 kannor kaffe vilket gör att folk tar två paket på samma gång = profit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in