Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Det förutsätter att Zlatan får tid och ytor, och jag tror att det kommer bli mindre av det under EM. Spelar du med Wernbloom får du ett rörligare och faktiskt spelskickligare lag, Wernbloom spelar ett mer direkt och säkert spel än Zlatan, som gärna behandlar bollen innan han slår en chanspassning, eller skarvar på känsla.
Förlåt om jag missuppfattar nu, men menar du att wernbloom ska spela som targetplayer istället för Zlatan?
Nej och nej, Zlatan är större, mer skicklig med boll. Perfekt till att vara targetplayer, som jag har nämnt tidigare tycker jag att han är världens bästa targetplayer. Jag ser också gärna Wernbloom i startelvan men inte då som targetplayer.
Citat:
Du kanske menar att Zlatan om han spelar bör ha fler löpare kring sig? Det kanske är sant, men han behöver också få mycket boll, vilket min uppställning ger bra förutsättningar för. Du får också stabiliteten som krävs för att spelare ska våga fylla på bakifrån som Elm och Larsson gjorde på målen i onsdags. Även ytterbackarna kan överlappa oftare när de vet att de har Wernbloom och Taco på planen som täcker upp.
Att Zlatan ska få mycket boll är nog inget problem med den startelvan som Hamrén hade mot Kroatien, många av passarna och uppläggen går mot Zlatan, men alltså med din uppställning så är Källström på yttermittfältsposition och Larsson högerback. Det är inget vinnande koncept i huvudtaget. Källström presterar mycket bättre på en position som han vanligtvis spelar. Det är bara att kolla på hur han skötte det under EM-kvalet så förstår du.
Citat:
Granqvist imponerade inte på mig som ytterback, och Larsson är inte på något sätt nödvändig för det offensiva spelet även om det är en duktig spelare som jag gärna har på planen.
Granqvist var stabil defensivt och räddade många anfall från Kroatien. Offensivt inte lika bra, bara hoppas på att Lustig får mer speltid i celtic och blir en komplett högerback igen, och det är mycket bättre att ha Larsson som yttermittfältare än Källström som i din startelva.
Citat:
Din uppställning är nog trolig, men jag tror inte att den är optimal. Vänsterkanten kommer vara helt öppen för motståndarna, och jag fruktar att Källström kommer försöka överarbeta och därför varken hjälpa Elm i mitten eller Olsson på kanten tillräckligt. Elm och Källström blir också lite kvävda i din uppställning eftersom de måste ta så mycket defensivt ansvar, och även ytterbackarna får mer möjlighet att fylla på i min uppställning.
Du har rätt, vänsterkanten blir svagare, en bättre startelva är nog såhär, och det är nog troligt att Sverige kommer att använda sig av denna startelva under EM.
-------------------A.Isaksson-------------------
------------------------------------------------
--Granen/lustig---O.Mellberg--J.Olsson--M.Olsson--
-----------Wernbloom----K.Källström---------------
-----S.Larsson---Z.Ibrahimovic---R.Elm-----
-------------------J.Elmander--------------------
3 första avbrytare:
Svensson
Chippen
Guidetti/Toivonen
Citat:
Ursprungligen postat av Expat
Det är en mycket bra startelva, men mitt frågetecken är for vänster-kanten. Defensiven blir inte bra där, om Elmander går in centralt. Tyvärr är ju Bajrami i dålig form, så jag skulle hellre se Källström på vänsterkanten, och Wernbloom i det defensiva mittfältet:
-------------------A.Isaksson-------------------
--A.Granqvist---O.Mellberg--J.Olsson--M.Olsson--
--------------R.Elm--------Wernbloom-----------
-----S.Larsson---Z.Ibrahimovic---K.Källström-----
-------------------J.Guidetti--------------------
Elmander eller Guidetti startar på topp beroende på dagsform.
Din startelva skulle vara kul att prova speciellt med tanke på Källströms offensiva position, men tror nog ändå att det är säkrare att ha honom i mitten. Se min startelva ovanför, där är vänsterkanten mycket starkare. Det enda tråkiga med den är att inte både Guidetti och Elmander är i samma startelva.