2009-11-17, 20:29
Bannlyst
Mellberg lagkapten i landslaget igen - för en match (svårt att hitta lagkapten)

Olof Mellberg har fått äran att bära kaptensbindeln igen, tre år efter VM i Tyskland då han sade tack och hej till kaptensrollen. Men det blir bara för en enda match.

"- Det känns som att han (Erik Hamrén) har fått nog med nej på en vecka, säger Mellberg till Aftonbladet."

"Att han tackar ja nu är enbart för att vara hygglig mot Hamrén.

- Det är därför det hade känts trist att säga nej. Det känns som att han fått nog med nej på en vecka.... Det kommer inte att bli en lösning på sikt, utan då får Erik tid att tänka igenom frågan och så får se vad som händer med Zlatan, säger Mellberg till Aftonbladet."

Vad säger det här om gruppkänslan och självidentifikationen i landslaget? Väntar alla på Zlatan, om han inte kommer, vem bär då bindeln; Mellberg, Taco Svensson, Källström?

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_3811883.svd
Citera
2009-11-17, 22:37
Medlem
BabyJesuss avatar
Rent spontant så vore Taco och Källström två alternativ, även Isaksson. Men sen så är ju frågan om de rent socialt i gruppen är accepterade som just kaptener? Det måste ju alltid vara en vinnarskalle som bär kaptensbindeln, och vidare en vinnarskalle som även kan tala lite för sig. Sverige har inte haft någon riktigt sådan sedan Mjällby kan tyckas.
Citera
2009-11-17, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BabyJesus
Det måste ju alltid vara en vinnarskalle som bär kaptensbindeln

Då säger jag Taco.
Citera
2009-11-17, 22:48
Medlem
xtroes avatar
Tror att Källström skulle passa bra som kapten. Ska bli väldigt intressant hur spelet ser ut imorgon.
Citera
2009-11-17, 22:54
Medlem
Mclarengbgs avatar
Jag tror också att Anders skulle passa som lagkapten. Dessvärre tror jag att han skulle tacka nej (eller han kanske redan har tackat nej?) till att ta kaptensbindeln pga samma anledning till varför han inte ville bli uppmärksammad officiellt för sin hundrade landskamp.
Citera
2009-11-18, 00:22
Medlem
zuprwhirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroe
Tror att Källström skulle passa bra som kapten. Ska bli väldigt intressant hur spelet ser ut imorgon.
Sebastian Larsson är också en spelare som jag tror klarar av kaptensbindeln bra. Han vill alltid mycket och är alltid positiv.
Citera
2009-11-18, 01:01
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuprwhirl
Sebastian Larsson är också en spelare som jag tror klarar av kaptensbindeln bra. Han vill alltid mycket och är alltid positiv.
Dock är det knappast så att han har en garanterad startplats, vilket en kapten bör ha.

Mellberg är den mest naturlige lagkaptenen men han har ju tackat nej (förutom den här matchen då). Isaksson, Källström eller Majstorovic vore inte dumma val heller. Zlatan kan dock fortsätta ha kaptensbindeln när (om) han kommer tillbaka.
Citera
2009-11-18, 12:53
Medlem
zuprwhirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Dock är det knappast så att han har en garanterad startplats, vilket en kapten bör ha.

Mellberg är den mest naturlige lagkaptenen men han har ju tackat nej (förutom den här matchen då). Isaksson, Källström eller Majstorovic vore inte dumma val heller. Zlatan kan dock fortsätta ha kaptensbindeln när (om) han kommer tillbaka.
Kanske inte. Men jag har fått uppfattningen att Hamrén vill ha Larsson i startelvan. När Zlatan är tillbaka är det nog ganska klart vem som ska ha bindeln.
Citera
2009-11-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen

Jag tycker absolut inte att Zlatan borde ha kaptensbindeln. Han är helt enkelt inte lämpad som kapten. En spelare som den senaste tiden sett väldigt loj och omotiverad ut på plan är väl knappast ett gott föredömma för dom andra. Dessutom gör hans personlighet även den honom olämplig.
Citera
2009-11-18, 13:13
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Jag tycker absolut inte att Zlatan borde ha kaptensbindeln. Han är helt enkelt inte lämpad som kapten. En spelare som den senaste tiden sett väldigt loj och omotiverad ut på plan är väl knappast ett gott föredömma för dom andra. Dessutom gör hans personlighet även den honom olämplig.
Det finns många olika "kaptenstyper", det finns till exempel den lite mer traditionella pådrivaren och vinnarskallen som t ex Olof Mellberg och sen finns det lagkaptener som är kapten eftersom de är den största stjärnan och spelaren som alla respekterar i laget. Som t ex Cristiano Ronaldo, Didier Drogba och Zlatan. Zlatan funkar helt okej som kapten tycker jag. Han har väl inte agerat på ett olämpligt sätt som lagkapten?
Citera
2009-11-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysen

när var zlatan loj och omotiverad? Snälla sluta posta.
Citera
2009-11-18, 13:59
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
när var zlatan loj och omotiverad? Snälla sluta posta.

Det var han när Erik Hamrén på presskonferensen sade att han "vill ha spelare som blöder och dör för landslaget". Uppenbarligen var det med udden riktad mot Zlatan.

Naturligtvis kan man ha inte ha en "kapten" som planerar att återuppta landslaget tidigast om ett år. Det är ingen kapten som de lojala spelarna är beredda att lyssna på. Det är allvarligt nog att spelare uppträder på det sättet.
Senast redigerad av NS_14 2009-11-18 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in