Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Stefan Rodevåg uppnådde den högsta topphastigheten förra eller förrförra säsongen (kommer inte ihåg vilken). Har för mig att den var 35.7 km/h. Givetvis är Premier League en snabbare liga i den bemärkelsen att tempot är mycket högre, men spelarna är inte nödvändigtvis snabbare. Källa är sportbladet zoom. Kolla in det, rätt häftig statistik faktiskt.
Här är de 10 som sprang snabbast under EM 2008:
1. Ivica Olic, Croatia – 31,76 km/h
2. Robin Van Persie, Holland – 31,53 km/h
3. Dmitry Torbinski, Russia, – 31,32 km/h
4. Yuri Zirkov, Russia – 31,32 km/h
5. Nihat Kahveci, Turkey – 31,11 km/h
6. Vasilis Torisidis, Greece – 31,11 km/h
7. Arjen Robben, Holland – 30,89 km/h
8. Michael Ballack, Germany – 30,88 km/h
9. Miroslav Klose, Germany – 30,86 km/h
10. Nuno Gomes, Portugal – 30,81 km/h
Att använda sportbladet zoom som källhänvisning till hastighet är inte riktigt rätt imo. Det är kameror som mäter hastigheten med hjälp av ett program, knappast helt tillförlitligt. Dessutom mäter dom ju momentanhastigheten. Hjälper inte mig speciellt mycket på 30m om jag når 30km/h precis i slutet, om jag efter 10m har 20km/h. Jämfört med någon som springer 28km/h hela vägen. Därför ger dessa siffrorna inte så mycket tycker jag.
Sen tvekar jag på att någon liga har extra många snabba spelare, tror det är rätt lika från liga till liga. Det är ju knappast så att man blir såld utomlands bara för man spelar i Allsvenskan och är snabb.
(PS, jag vet inte hur man kollar gammal statistik från zoom men kunde kolla senaste matchen och såg att Zoom uppskattar Hannes Stiller till lika snabb som Ragnar Sigurdsson. Stiller är slöast i blåvitt och Ragnar snabbast, så njaaa).
OnT så vill jag imorgon se en match där våra backar överlappar yttrarna mer, och zlatan mer inne i boxen för att nicka, klacka, brösta eller hur fan han nu känner för att sätta in bollen.