2009-10-09, 14:20
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little Feat
Vad är det med alla jävla Bosnier, Albaner m.m som hela tiden ska in och hävda sig i varenda tråd på fotbollsforumet? Det förstör ju hela forumet för fan.

Kanske dags att öppna upp en speciell balkandel av FB där zigenare, albaner och juggar kan trolla bäst de vill.
Citera
2009-10-09, 14:20
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Stefan Rodevåg uppnådde den högsta topphastigheten förra eller förrförra säsongen (kommer inte ihåg vilken). Har för mig att den var 35.7 km/h. Givetvis är Premier League en snabbare liga i den bemärkelsen att tempot är mycket högre, men spelarna är inte nödvändigtvis snabbare. Källa är sportbladet zoom. Kolla in det, rätt häftig statistik faktiskt.

Här är de 10 som sprang snabbast under EM 2008:

1. Ivica Olic, Croatia – 31,76 km/h
2. Robin Van Persie, Holland – 31,53 km/h
3. Dmitry Torbinski, Russia, – 31,32 km/h
4. Yuri Zirkov, Russia – 31,32 km/h
5. Nihat Kahveci, Turkey – 31,11 km/h
6. Vasilis Torisidis, Greece – 31,11 km/h
7. Arjen Robben, Holland – 30,89 km/h
8. Michael Ballack, Germany – 30,88 km/h
9. Miroslav Klose, Germany – 30,86 km/h
10. Nuno Gomes, Portugal – 30,81 km/h

Att använda sportbladet zoom som källhänvisning till hastighet är inte riktigt rätt imo. Det är kameror som mäter hastigheten med hjälp av ett program, knappast helt tillförlitligt. Dessutom mäter dom ju momentanhastigheten. Hjälper inte mig speciellt mycket på 30m om jag når 30km/h precis i slutet, om jag efter 10m har 20km/h. Jämfört med någon som springer 28km/h hela vägen. Därför ger dessa siffrorna inte så mycket tycker jag.

Sen tvekar jag på att någon liga har extra många snabba spelare, tror det är rätt lika från liga till liga. Det är ju knappast så att man blir såld utomlands bara för man spelar i Allsvenskan och är snabb.

(PS, jag vet inte hur man kollar gammal statistik från zoom men kunde kolla senaste matchen och såg att Zoom uppskattar Hannes Stiller till lika snabb som Ragnar Sigurdsson. Stiller är slöast i blåvitt och Ragnar snabbast, så njaaa).

OnT så vill jag imorgon se en match där våra backar överlappar yttrarna mer, och zlatan mer inne i boxen för att nicka, klacka, brösta eller hur fan han nu känner för att sätta in bollen.
Citera
2009-10-09, 14:28
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
När är denna hastighet uppmätt? Är det när dom löper med boll eller? Låter oerhört snabbt iaf, Usain Bolt sprang ju i genomsnitt 45km/h på sitt 100m lopp, och det är ju inte extremt mycket snabbare, 13km/h..
Skillnaden mellan 45 och 32 Km/h är väldigt stor. 12.5 m/s vs 8.8 m/s kanske gör det hela lättare att förstå.

Topphastigheten är det som räknas med tracabsystemet. Siffran 45 km/h du nämner är topphastigheten, inte medelhastigheten i hans 100m-lopp. Om han hade haft 45 km/h i medelhastighet i ett 100m-lopp hade han sprungit på 7.7 sekunder.

Om man vill kan man uppskatta hans eventuella topphastighet om han hade haft 45 km/h i snitt med den här formeln, vmax = x/(t-(1/2)ta) där x=längden av loppet (100 meter), t=tiden (i det här fallet 7.7 s) och ta är tiden det tar att komma upp till topphastighet (drygt 2 sekunder för människor). Hans topphastighet skulle då vara ungefär 53.7 Km/h
Senast redigerad av zzwampen 2009-10-09 kl. 14:34.
Citera
2009-10-09, 14:37
Medlem
Är det någon som sitter på förklaringen till varför folk buar ut Anders Svensson?
Verkar vara en väldigt timid snubbe som aldrig skulle göra en fluga förnär, förstår inte vad folk har emot honom. Han gör det han ska, på ett jävligt bra sätt.
Citera
2009-10-09, 14:37
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Att använda sportbladet zoom som källhänvisning till hastighet är inte riktigt rätt imo. Det är kameror som mäter hastigheten med hjälp av ett program, knappast helt tillförlitligt. Dessutom mäter dom ju momentanhastigheten. Hjälper inte mig speciellt mycket på 30m om jag når 30km/h precis i slutet, om jag efter 10m har 20km/h. Jämfört med någon som springer 28km/h hela vägen. Därför ger dessa siffrorna inte så mycket tycker jag.

Sen tvekar jag på att någon liga har extra många snabba spelare, tror det är rätt lika från liga till liga. Det är ju knappast så att man blir såld utomlands bara för man spelar i Allsvenskan och är snabb.

(PS, jag vet inte hur man kollar gammal statistik från zoom men kunde kolla senaste matchen och såg att Zoom uppskattar Hannes Stiller till lika snabb som Ragnar Sigurdsson. Stiller är slöast i blåvitt och Ragnar snabbast, så njaaa).

OnT så vill jag imorgon se en match där våra backar överlappar yttrarna mer, och zlatan mer inne i boxen för att nicka, klacka, brösta eller hur fan han nu känner för att sätta in bollen.

Givetvis är inte den statistiken helt att lita på men det är den enda vi har och det är ju bättre än rena antaganden.
Citera
2009-10-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bnnbl
Är det någon som sitter på förklaringen till varför folk buar ut Anders Svensson?
Verkar vara en väldigt timid snubbe som aldrig skulle göra en fluga förnär, förstår inte vad folk har emot honom. Han gör det han ska, på ett jävligt bra sätt.

Han spelar för Elfsborg
Citera
2009-10-09, 14:40
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Därför att väldigt många som följer det svenska landslaget inte följer annan fotboll och anser att "unga och spännande" spelare ska spela hela tiden. Svenssonhatet har väl sin grund i Källström vs Svensson-debatten som var aktuell för några år sedan. Jag minns speciellt en match, den sista matchen i kvalet till EM 2008 mot Lettland. Svensson gör en felfri match och blir med rätta utnämnd till matchens lirare, när detta annonseras buas han ut av stora delar av publiken. Jävla idioter.
Citera
2009-10-09, 14:42
Medlem
padrons avatar
Citat:

Verkar vara mest stockholmare som har svårt för Svensson, jag gissar att det härrör från Källström vs Svensson-debatten som var som hetast 2006.
Citera
2009-10-09, 14:42
Medlem
Citat:

Han är inte 19 år, oprövad och spännande utan en erfaren, stabil spelare som gör ett mycket stabilt jobb. Folk som buar vill testa spelare på väg upp, för några år sedan var det Källström, sen Rasmus Lindgren, nu vem som helst som spelat i "det nya landslaget". Lägg därtill att han spelar i Elfsborg och inte gör en fluga förnär (mer än på fotbollsplan där han är allsvenskans bästa spelare och sålunda gör skada mot storstadslagen) gör att han inte är det spännande valet.
Det oprövade är alltid roligare än det trygga i okunnigas ögon.
Citera
2009-10-09, 14:43
Medlem
4522s avatar
Citat:

För att han är en grinig tönt. Alltid är det något som är fel.
Citera
2009-10-09, 14:48
Medlem
the head honchos avatar
Citat:
Därför att väldigt många som följer det svenska landslaget inte följer annan fotboll och anser att "unga och spännande" spelare ska spela hela tiden. Svenssonhatet har väl sin grund i Källström vs Svensson-debatten som var aktuell för några år sedan. Jag minns speciellt en match, den sista matchen i kvalet till EM 2008 mot Lettland. Svensson gör en felfri match och blir med rätta utnämnd till matchens lirare, när detta annonseras buas han ut av stora delar av publiken. Jävla idioter.
Jag håller med, dessa som bestämmer "man of the match" är oftast ett par feta sponsorgubbar som knappt har sett matchen. Fucking idiots!
Citera
2009-10-09, 14:56
Medlem
Citat:

Den faktorn känner jag till, men det känns inte som skäl nog för att bua ut en spelare. Det måste vara något mer underliggande. Sticker det i ögonen på folk att han beter sig på ett ganska propert försiktigt sätt som inte direkt utsöndrar självsäkerhet inför uppgiften?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in