Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Jaha, otack är världens lön. Efter allt Henke gjort och betytt för landslaget så får han bara skit. Visst, han är 38 år, men kom inte och säg att han inte kan tillföra något med sin rutin när det i övrigt ser skralt ut på anfallsfronten. Undrar om folk kommer att klaga på Z lika mycket när han närmar sig slutet på karriären? Många fotbollssupportrar och fotbollsintresserade har jävligt kort minne och glömmer lätt prestationer som har betytt mycket. Idag hyllar alla Zlatan för att han är en av världens bästa spelare, men hur blir det när Z är 35 och inte hänger med lika bra längre? Då lär det inte vara många som bryr sig om klacken mot Italien eller kanonen mot Bulgarien längre. Då lär vi få höra samma klagosång som vi hör nu. Visst kan man ge befogad kritik, men att visa respekt mot gamla hjältar är tydligen för mycket begärt.
Samtidigt så kan man inte leva på gamla meriter. Visst att hans rutin och erfarenhet är viktig men han har inte något högt tempo i kroppen och dels så hänger hans ben inte med lika mycket som tidigare.
Det är skillnad på Z och henke som fotbollsspelare även, Zlatan är den där spelaren som kan göra det oväntade och om han fortfarande levererar sådana mål när han är 35 så är det självklart att han är en kille att räkna in när man tar ut landslagstruppen medans henke är en kille som "har bra blick för spelet och jobbar hårt för att öppna upp ytor för andra spelare". Det är bra men det är inte så mycket mer än det.
Skulle bli skitglad om henke avgjorde mot danmark och jag skulle hoppa omkring som alla andra på puben och krama svettiga killar som har druckit för många öl, men om någon frågar mig om jag vill ha henke i landslaget så skulle jag säga att nej, det vill jag inte.