2025-10-11, 12:43
Medlem
https://www.dn.se/sport/hogmo-konstgraset-bakom-mittbacksbristen/

Høgmo: ”Konstgräset bakom mittbacksbristen”

Høgmo ser två viktiga skäl till bristen: spel på konstgräs och att träningen av det defensiva spelet i eget straffområde prioriterats ner.

– Konstgräs gör att det blir ett lite annat sätt att försvara sig på, det blir inte så mycket duellspel. Jag ser också en tendens till att man prioriterar anfallsspel före spel en mot en och hur man försvarar sig i det egna straffområdet.

Sverige har varit usla defensivt länge nu, måste delvis bero på detta.

Klubbarna måste prioritera det defensiva lika mycket som det andra.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/lars-lagerback-om-svenska-herrlandslagets-morka-ar/
– Jag tror att det är bra om det sätts i gång en debatt för det här är en trend som har varit i många år. Det började redan på 90-talet att man blev mer och mer upptagen av att utveckla offensiva spelare, både vad gäller teknik och passningsspel. Successivt har även spelidén i Sverige, om du tittar på klubbnivå också, förändrats. Det är inte samma välorganiserade lag, tycker jag.

Det är löjligt att tro att Sverige ska vara spelförande och ha en underhållande fotboll mot alla lag.

https://inside.fifa.com/fifa-world-ranking/men

https://inside.fifa.com/fifa-world-ranking/SWE?gender=men

https://inside.fifa.com/fifa-world-ranking/SUI?gender=men
Senast redigerad av HorsesAndPeople 2025-10-11 kl. 13:23.
Citera
2025-10-11, 12:46
Medlem
Jag är ganska säker på att Kosovo vinner i Göteborg.
Citera
2025-10-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Kartan (Tomassons utopiska experiment) överensstämmer inte alls med landskapet (lagets faktiska avsaknad av eget spel och svårt undermåliga prestationer). Tomasson var en bra spelare (bl.a. 52 mål på 112 landskamper för Danmark) men har inga meriter som tränare och fungerar helt uppenbart inte alls som matchcoach. Sverige lyckas inte pressa motståndarna, av någon obegriplig anledning befinner spelarna sig ständigt i fel utgångsposition för det, för långt från motståndarna. Xhaka kunde gå och lunka och i lugn och ro agera spelfördelare, svenskarna var inte ens närvarande i kampsituationer på mittfältet. När Sverige pressas lyckas de inte spela sig ur det. Det finns inget eget ordnat spel, generellt är passningskvalitén för låg för det, kreativiteten obefintlig, spelarna blir lätt stressade och spelar bort bollen. Försvaret fungerar inte som det ska, det finns ingen rak backlinje som försöker ställa motståndare offside, det uppstår desperata situationer som inte borde behöva inträffa (därav svenske målvaktens ystra utflykter vid straffområdesgränsen), det är för lätt att komma till avslut mot Sverige (17-7 i avslut till Schweiz, 8 av deras avslut på mål). Ingen förmår ens skaffa sig tid och läge för att försöka slå avgörande passningar till Isak och Gyökeres. Sedan kan man fundera på varför Bergvall är den som, genom schweiziska misstag, kommer till två utmärkta lägen, som han inte kunde hantera, och inte Gyökeres. I första halvlek var Bergvall den ende svensk som gjorde något vettigt, han var i alla fall lugn och klok med bollen, väggspelade med Bernhardsson och andra, även om det inte ledde till någonting.

Som tidigare anser jag att Sverige bör spela ett 4-2-3-1-system med betoning på defensiv arbetsdisciplin, desto viktigare ju mer habilt motståndet är. Två fysiskt starka innermittfältare med "spelförstörande" spetsegenskaper som hjälper mittförsvaret att inte bli överspelat och hindrar motståndarna från att komma till så lätta avslut som Schweiz gjorde.

När Skottland spelade 0-0 borta mot Danmark i VM-kvalet i september ställde de upp med ett 4-2-3-1-lag. 16-11 i avslut till Danmark, men endast 2 av de avsluten på mål - därför att Skottland lyckats organisera sitt försvar och få det att göra sitt arbete på ett beprövat sätt. Deras innermittfältare håller högre klass än något Sverige kan ställa upp just nu, McTominay (Napoli) och Ferguson (Bologna), de är just väldigt hårt arbetande, defensivt alerta, kampinriktade. Och Skottland lyckades trots allt få till 11 avslut (bara 1 på mål) mot Danmark, trots att de i stället för supermegahyperstjärnorna Isak och Gyökeres får nöja sig med London Dykes (Birmingham) och Ché Adams (Torino):

https://www.whoscored.com/matches/1896690/live/international-world-cup-qualification-uefa-2025-2026-denmark-scotland

Precis detta jag är inne på själv. Svensk modell är försvarsspel med omställningar.
Oavsett generationsskiften, så har det funkat väldigt bra.
Vi har ju haft spelare som var världsklasspelare, så matchcoachningen gjordes ju till spelare som visste hur de skulle göra.
Numera klassas spelare som enbart är med i truppen till ett topplag som en "världsklasspelare".

Sen kom idéen att landslaget skulle få en ny identitet.
Jag undrar ibland om SvFF visste vad de tänkte vilka konsekvenser odet skulle få och hur det skulle genomföras. Vilka spelare har vi och vilken tränare skulle kunna gära detta.
Precis som en dålig valberedning som raggar namn till en styrelse och det blir bara kattskit av detta.

Att gå från ett typ 4-4-2/4-2-3-1 (omställning) till 3-5-2 (anfall), det kräver rätt typ av spelare och minst europatoppklassnivå.
Det har vi inte. Inte på långa vägar.
Det är en transision utan dess like och som kommer att ta tid.
Hade det varit ett ligalag, så har de ju varje dag på sig. Nu är det ju inte så. Det är landslagssamlingar och ev. annan typ av kommunikation. Det är det enda.
Att som Niva säga att JDT haft 18 månader på sig är ju en sanning med modifikation.
Nuvarande VM-kval och förhoppningsvis playoff-matcher kan mycket väl vara sedda som "träningsmatcher" för att spela ihop laget. VM-deltagande kan vara en bonus. Sen kommer ju ett stundande EM och kval till det.
Sverige i nuvarande form ska ha svårt mot Schweiz vilka har ett mycket samspelt lag. Ska Sverige slå Schweiz, så ska vi sätta målchanserna. Det gjorde vi inte. 2-0 till Sverige i HT, så hade matchen sett helt annorlunda ut.
Tyvärr tycks media och många andra se Sverige som en toppnation i Europa och nästan världsklass men det är ju som att ha en karta i handen och verkligheten framför sig. Verkligheten stämmer inte med kartan ´men det är kartan de anser vara rätt.

Det finns mängder av lag o landslag som gernomgår såna här förändringar o kritiken är massiv men den tynar bort när framgångar så småningom kommer.

Det är en omtumlande process men jag har tålamod. Dock, om JDT inte tar oss till VM eller EM-kvalet blir kass, då ska han gå.
Citera
2025-10-11, 13:03
Medlem
En mer filosofisk fråga gällande svenska fotbollslandslaget; varför väcker matcher till ett VM-kval så mycket känslor när Sverige som fotbollsnation ALDRIG kommer kunna vinna ett VM ändå?
Är det för att kunna ha något att göra under några veckor vart 4e år?
Citera
2025-10-11, 13:06
Medlem
Det handlar om underhållning. Det är den största sporten i ett tråkigt och monotont land med allt fler problem som majoriteten förtränger och där överflödet bara är ett begrepp i fantasin. Många människor har många positiva minnen från deltagandet i sporten fotboll, en slags oas i tristessen.

Mina minnen av glädje från matcher i barndomen och tonåren gör att intresset håller i sig hela livet, även om jag "borde fatta bättre". Periodvis tvingar livet mig att bortprioritera intresset men det kommer alltid tillbaka.

Det enda jag tycker har varit riktigt roligt i livet har varit deltagandet i sport när jag var yngre. Vuxenlivet är i stort sett bara överlevnad i ett land som alltmer påminner om ett mentalsjukhus.
Senast redigerad av HorsesAndPeople 2025-10-11 kl. 14:02.
Citera
2025-10-11, 13:14
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Vad snackar du om egentligen.. Jag skulle hävda att på 90-talet hade vi ett starkare lag med spelare som Thern, Schwarz, Brolin, Zetterberg, Limpar, P andersson, Dahiln, k . andersson etc.. Även under 2002-2008 tycker jag vi hade ett starkare landslag med Svensson, ljungberg, Chippen, zlatan , henke larsson etc Sen att fotbollen hela tiden utvecklas men jämför man med namn och under respektive tid så hade vi starkare lag då..
Vi har aldrig haft så många spelare i topp 5 ligorna som nu. Rent objektivt har vi aldrig haft ett bättre landslag spelare för spelare med den bredden vi har. Vi startar alltså med 5 PL-spelare och har en 700-miljonersspelare från PL på bänken. Vi har Frankfurt, Barcelona och Dortmund på bänken.

De spelarna du nämner var bra men utöver de så fyllde vi på med större delen Allsvenska och sämre ligor i Europa. Vi hade 4 PL-spelare i hela truppen 2004 och ingen i ett topplag. Vi hade utöver det 1-2 spelare från övriga toppligor. Resten spelade i Halmstad, Hammarby, Djurgården, Anderlecht och Bröndby. Det är knappast jämförbart med dagens landslag.
Citera
2025-10-11, 13:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Instämmer i det. Det var ett ständigt problem under Erik Hamrén och blev (efter Janne Anderssons tidiga peak med framgången i Rysslands-VM 2018) ett fortlöpande problem under hans tid. Nu är den defensiva stadgan ännu mer frånvarande, och jag är ju av den uppfattningen att om inte mittbackarna och innermittfältarna fungerar som de måste göra blir det väldigt svårt att nå dugliga resultat. Jag sätter väldigt stort värde på högklassiga insatser på de positionerna, och inte minst en kampmentalitet och vinnarinstinkt hos spelarna som får det förtroendet.

Under VM 1994 prioriterades mittfältare med duell/kampegenskaper..Thern,Schwartz och Ingesson..före offensiva,kreativa mittfältare som Anders Limpar och Jesper Blomqvist. När Blomqvist petades efter första matchen mot Kamerun samtidigt som Limpar satt på bänken..så spelade Sverige som bäst..som lag..

Det är väl bara Karlström som passar in på mittfältet om man utgår från den trion från 1994.

Sedan behövs en ledare som Jonas Thern i laget. Finns kanske i Karlström som är lagkapten i Udinese.
Citera
2025-10-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Vi har aldrig haft så många spelare i topp 5 ligorna som nu. Rent objektivt har vi aldrig haft ett bättre landslag spelare för spelare med den bredden vi har. Vi startar alltså med 5 PL-spelare och har en 700-miljonersspelare från PL på bänken. Vi har Frankfurt, Barcelona och Dortmund på bänken.

De spelarna du nämner var bra men utöver de så fyllde vi på med större delen Allsvenska och sämre ligor i Europa. Vi hade 4 PL-spelare i hela truppen 2004 och ingen i ett topplag. Vi hade utöver det 1-2 spelare från övriga toppligor. Resten spelade i Halmstad, Hammarby, Djurgården, Anderlecht och Bröndby. Det är knappast jämförbart med dagens landslag.

Det handlar inte bara om var man spelar, utan hur man presterar mot toppmotstånd.

På 90- och 2000-talet hade svenska spelare ofta huvudroller i sina klubbar och i landslaget.

Idag är många spelare bra, men inte världsledande i sina klubbar. Isak och Kulusevski har potential, men har inte burit laget i flera tuffa CL/PL-matcher än.

2004 hade Sverige färre i topp 5-ligor, men de få som fanns var världsklass och avgjorde internationellt: Ljungberg, Zlatan, Larsson, Källström.

Dagens landslag har fler spelare på “bra nivå” men ingen med samma genomslag, mentalitet och avgörande förmåga. Att spela i Halmstad, eller Bröndby på 2000-talet innebar ofta mindre internationell exponering.

Men de som spelade i toppklubbar (Zlatan, Ljungberg, Larsson) dominerade landslaget, vilket dagens spelare ännu inte gjort.
Citera
2025-10-11, 13:28
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Det handlar inte bara om var man spelar, utan hur man presterar mot toppmotstånd.

På 90- och 2000-talet hade svenska spelare ofta huvudroller i sina klubbar och i landslaget.

Idag är många spelare bra, men inte världsledande i sina klubbar. Isak och Kulusevski har potential, men har inte burit laget i flera tuffa CL/PL-matcher än.

2004 hade Sverige färre i topp 5-ligor, men de få som fanns var världsklass och avgjorde internationellt: Ljungberg, Zlatan, Larsson, Källström.

Dagens landslag har fler spelare på “bra nivå” men ingen med samma genomslag, mentalitet och avgörande förmåga. Att spela i Halmstad, eller Bröndby på 2000-talet innebar ofta mindre internationell exponering.

Men de som spelade i toppklubbar (Zlatan, Ljungberg, Larsson) dominerade landslaget, vilket dagens spelare ännu inte gjort.
Jag tror vi i mångt och mycket håller med varandra. Grundproblemet är ju att vi har en förbundskapten som varken kan eller vill ge spelarna förutsättningar att prestera i landslaget trots den uppenbara kvalitet som finns i laget. Att vi skulle vara sämre eller ens lika dåliga som Slovenien och Kosovo är ju bara skrattretande. Men i det här systemet så ser även bra spelare tyvärr mediokra ut som bäst. En ny förbundskapten med ett stabilt grundspel och lite ny energi i truppen så tror jag definitivt att vi både kan ta oss till VM och även prestera där. Så länge dansken är kvar finns inte en chans till varken eller.

Med en stabil defensiv så kan de många skickliga offensiva spelarna också få skina där framme. Sätt ett grundspel och låt Gyökeres, Isak, Roony, Dejan, Bergvall, Ayari, Elanga osv sköta offensiven lite mer fritt. Vi har en enorm potential i den här truppen med rätt förbundskapten.
Citera
2025-10-11, 13:31
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
En mer filosofisk fråga gällande svenska fotbollslandslaget; varför väcker matcher till ett VM-kval så mycket känslor när Sverige som fotbollsnation ALDRIG kommer kunna vinna ett VM ändå?
Är det för att kunna ha något att göra under några veckor vart 4e år?

Ja, varför bry sig det minsta? Vet inte om jag är så "känslomässigt" engagerad egentligen, inte längre, jag betraktar idrott, liksom allt annat, som ett förbiflimrande skeende, ett skådespel om man så vill. En ibland sublim lek, ett estetiskt, rituellt, ställföreträdande fenomen. Och fotboll och rugby är sporter som mycket tydligt i grunden är ritualiserade, symboliska stamstrider.
Intresset för det är på sätt och vis godtyckligt, definitivt subjektivt. Jag kommer om inget oförutsett inträffar förstås att följa VM-slutspelet 2026, helt oavsett om Sverige deltar eller inte. Fortfarande tycker jag det är roligare om svenska lag och idrottare lyckas bra än om de misslyckas. Det härskande skiktet och alla kollaboratörer må i princip ha avskaffat Sverige som nation, sjabblat bort alliansfrihet och nationellt självbestämmande och en framtid för det nordiska folket, men i svenska idrottare kan man i alla fall ibland glädjas åt något till synes oförstört (exempelvis under vinter-OS nu 2026).

Det är väldigt få landslag av de 48 som kommer att spela fotbolls-VM som har en realistisk chans att vinna guld. Men uzbeker, iranier, japaner, nya zeeländare osv. kommer ändå med vildsinta förhoppningar och sund patriotisk inlevelse att följa sina landslags öden och äventyr i mästerskapet.
Citera
2025-10-11, 13:50
Medlem
https://www.expressen.se/sport/kronikorer/noa-bachner/sverige-behover-ledas-till-vm-av-nagon-annan/

"Jon Dahl Tomassons expedition behöver avbrytas.

Rädda besättningen innan det är för sent.

Han visar inga tecken på förändring. Därför måste någon annan leda Sverige när de sista chanserna att nå VM nästa sommar stundar.

Kalla på hjälp. Det är dags för reträtt."

Någon på förbundet måste i alla fall säga att laget behöver bli bättre defensivt organiserat, men det är väl att begära för mycket.

Svenska spelare verkar dessutom ha de sämsta agenterna som gör att spelarna inte får någon riktig försäsong. Agenterna drar ut på kontrakten i det längsta för att maxa intäkterna. Fotbollen är förstås ett symptom på mycket annat.

Agenterna bryr sig förstås noll om spelarnas landslagsspel. Spelarna bryr sig indirekt inte om landslagsspelet heller eftersom de väljer agenter som väljer intäkterna i första hand. Spelarna måste förstås kunna säga åt sin agent att fixa ett kontrakt i tid för att kunna få en riktig försäsongsträning.
Spelare som närmar sig pensioneringen prioriterar förstås maxade intäkter.

Globalismen i ett nötskal.

Flashbackarna betalar för kalaset så folk måste avreagera sig.
Senast redigerad av HorsesAndPeople 2025-10-11 kl. 14:46.
Citera
2025-10-11, 13:55
Medlem
baggebo1s avatar
Sverige har inte vunnit nån landskamp sen Gyökeres och Isaks bortskämda småbarnsfasoner i somras. Tror att den negativa energin sprids. Karma på ett sätt. JDT belönar Isak med en kaptenspost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in