2024-10-12, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Förövrigt många som kastade skit på H.Larsson, visst han briljerade inte, men hans uppgift var tydligen att punktmarkera Lobotka som tillsammans med Skriniar och Haraslin är Slovakiens bästa spelare. Larsson används alltså knappast på ett optimalt sätt jämfört med i sitt klubblag. Egentligen tror jag Bergvall är mer lämpad under JDT faktiskt då han är skicklig på små ytor och mer ettrig i närkamperna.
Defensivt har väl JDT ganska tydliga inslag av man-man så är lite osäker på om instruktionerna Larsson fick skiljde sig från andra spelare. Om han inte är van vid den typen av spel så är det egentligen inget konstigt att han inte fått spela från start.
Citera
2024-10-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
I ett 3-5-2 skulle Emil Holm passa utmärkt så det är lite oförståeligt hur JDT kunde lämna honom hemma och sätta Eliasson på kanten istället, speciellt mot ett tuffare motstånd som Slovakien. Eliasson är säkert skitbra offensivt men vill man balansera det med defensiven skulle Holm på kanten vara utmärkt. Detsamma gällde Gudmundsson som istället blev en av tre centerbackar i matchen.

Ett alternativ skulle alltså vara:

Lindelöf-Hien-Starfelt
Holm-Ayari-Karlström-Larsson-Gudmundsson
Kulusevski-Gyökeres

Förövrigt många som kastade skit på H.Larsson, visst han briljerade inte, men hans uppgift var tydligen att punktmarkera Lobotka som tillsammans med Skriniar och Haraslin är Slovakiens bästa spelare. Larsson används alltså knappast på ett optimalt sätt jämfört med i sitt klubblag. Egentligen tror jag Bergvall är mer lämpad under JDT faktiskt då han är skicklig på små ytor och mer ettrig i närkamperna.
Glöm nu 3-backslinje för Sverige då vi inte är ett världslag. Inte ens när vi hade dubbla världsspelare i svenska landslagets backlinje var de tre. Utan de har alltid varit fyra för att bygga en stabil grund att stå på. Alla kan inte spela som Spanien och FCB.
Citera
2024-10-12, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Glöm nu 3-backslinje för Sverige då vi inte är ett världslag. Inte ens när vi hade dubbla världsspelare i svenska landslagets backlinje var de tre. Utan de har alltid varit fyra för att bygga en stabil grund att stå på. Alla kan inte spela som Spanien och FCB.
Trebackslinjen är tänkt för alla tre mittbackar som Lindelöf - Smith - Hien/Starfelt och två ytterbackar i form av Gudmundsson och Eliasson/Holm som även kan täcka i defensiven för oss, snabbt framåt eller fembackslinje det blir om det behövs.

JDT är inte säker kring formationer och försvarsspel.
Citera
2024-10-12, 22:00
Medlem
Ett lag som inte klarar av att hålla en tvåmålsöverläge mot en c-nation ska heller inte vara något annat än en c-nation....så enkelt är det!
Citera
2024-10-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Ett lag som inte klarar av att hålla en tvåmålsöverläge mot en c-nation ska heller inte vara något annat än en c-nation....så enkelt är det!

Denna så kallade C-nation vann mot Belgien i sommarens EM som Sverige i sin tur förlora mot med 0-3 hemma i kvalet, dem var väldigt även väldigt nära på att slå ut England ur EM om det inte vore för Bellinghams briljanta spark i sista sekund.

Dubravka, Lobotka, Skriniar och Duda är ett fåtal spelare som huserar i bra lag, som Sverige i princip
Citera
2024-10-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Trebackslinjen är tänkt för alla tre mittbackar som Lindelöf - Smith - Hien/Starfelt och två ytterbackar i form av Gudmundsson och Eliasson/Holm som även kan täcka i defensiven för oss, snabbt framåt eller fembackslinje det blir om det behövs.

JDT är inte säker kring formationer och försvarsspel.
Om vi haft 5 backar hade vi inte släppt in 2 mål mot ett sämre lag. Så nej, teori och praktik går inte ihop. En stabil 4-backslinje behövs.
Citera
2024-10-12, 22:34
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Denna så kallade C-nation vann mot Belgien i sommarens EM som Sverige i sin tur förlora mot med 0-3 hemma i kvalet, dem var väldigt även väldigt nära på att slå ut England ur EM om det inte vore för Bellinghams briljanta spark i sista sekund.

Dubravka, Lobotka, Skriniar och Duda är ett fåtal spelare som huserar i bra lag, som Sverige i princip
Väldigt ignorant inlägg från Softpotatis.

Med lite distans till gårdagens match känns det ändå positivt. Visserligen är det alltid segt att tappa en tvåmålsledning och sättet vi gjorde det på är brutal oflyt vid målen men jisses vad bra vi spela med brutal aggressivitet och presspel. På förhand hävda jag hela tiden att kryss skulle jag ta med båda händerna utan att tveka och det är ett riktigt bra utgångsläge vi har för gruppseger och därmed förmodligen en livlina till VM-26

Livlinan är en större drivkraft en uppflyttning till B-divisionen men det är väl lite goes without saying.
Citera
2024-10-12, 22:36
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404

Hur gick det för Slovakien i senaste Nations League?
Citera
2024-10-12, 23:02
Medlem
Nog finns det frågetecken för att ifall det här high-risk spelet kommer funka mot bättre lag men jag tror faktiskt det passar ganska bra med tanke på vilka spelartyper JDT har tillgång till. Dessutom är det rätt kul att kolla på
Citera
2024-10-13, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Nog finns det frågetecken för att ifall det här high-risk spelet kommer funka mot bättre lag men jag tror faktiskt det passar ganska bra med tanke på vilka spelartyper JDT har tillgång till. Dessutom är det rätt kul att kolla på
Ja, det finns inte så många alternativ. Sveriges styrka är vår offensiv med Isak, Gyökeres och Kulusevski. Det är rätt så givet att vi ska satsa på det vi är bra på och spela en offensiv fotboll.
Citera
2024-10-13, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Väldigt ignorant inlägg från Softpotatis.

Med lite distans till gårdagens match känns det ändå positivt. Visserligen är det alltid segt att tappa en tvåmålsledning och sättet vi gjorde det på är brutal oflyt vid målen men jisses vad bra vi spela med brutal aggressivitet och presspel. På förhand hävda jag hela tiden att kryss skulle jag ta med båda händerna utan att tveka och det är ett riktigt bra utgångsläge vi har för gruppseger och därmed förmodligen en livlina till VM-26

Livlinan är en större drivkraft en uppflyttning till B-divisionen men det är väl lite goes without saying.

Normalt?? Ignorant.? Ett lag med bra balans och enbart professionella spelare ska inte eller borde inte släppa in 2 mål! Min "distans" säger att målvakten var dålig, usel är att ta i ...och resten av laget var sisådär! Fanns/ finns positiva sekvenser absolut men över lag är det inget som skrämmer varken a eller b nation vi är inte där helt enkelt.en c-nation är vad vi är! Iaf om man tittar på hur vi spelar. Man ska inte behöva 11 stjärnspelare det ska eller borde räcka med ett kollektivt bra lagspel för att kunna försvara 2 måls överläge..
Citera
2024-10-13, 06:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om vi haft 5 backar hade vi inte släppt in 2 mål mot ett sämre lag. Så nej, teori och praktik går inte ihop. En stabil 4-backslinje behövs.
Läs om det jag skrev. Hela idén bakom trebackslinje är att den snabbt kan bli formaterad till en fembackslinje, ytterbackarna med rätt direktiv om det behövs. Vi hade stängt matchen tidigt.

Jag är öppen för andra formationer eftersom dansken inte ens kan sätta ihop en trebackslinje, men hur ska en fyrbackslinje se ut för oss och vilken formation bör spelas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in