2008-07-09, 02:29
Bannlyst
Hur mycket ni än vill det, hur mycket än alla gamla Svenssons skriker från läktaren så kan vi inte spela som Spanien. Medan våra största talanger börjar spela i Allsvenskan vid 23 års ålder så börjar Spaniens spelare dominera världsfotbollen när dem är 20.

Vi får helt enkelt anpassa spelet efter materialet och jag är säker på att Lagerbäck har fått ut max från det här skitlaget.
Citera
2008-07-09, 15:02
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Nej, du. Det var några år sedan Raul kunde räknas till världens absolut bästa.

dessutom så hade cantona lagt ner fotbollen innan VM 98.

Men iår gjorde han möjligtvis sin bästa säsong i karriären.
Citera
2008-07-09, 15:51
Medlem
Det gäller väl att analysera var de största bristerna finns och sedan försöka göra något åt problemet. Vad är då det största felet med dagens spel?
Passningspelet är det största problemet tycker jag. Vi kan inte hålla bollen inom laget och göra något genomtänkt när vi möter bra lag. Det slutar alltid med en chansboll och det har ju motståndarna lärt sig. Pressa svenskarna så slår dom garanterat bort bollen...

Har funderat på om problemet sitter i dålig teknik eller om det är fel på spelsystemet. Jämfört med t.ex spanjorerna ser man ju en tydlig skillnad - dom har alltid ett alternativ, en gubbe som ställer sig ren och är lätt att passa till. Där skulle vi väl kunna justera spelsättet lite?
Citera
2008-07-09, 16:04
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proft
Sverige sköt minst skott på mål på EM av alla lag. När jag tittade reprisen av VM-finalen 1958 så slog det mig att Sverige spelade respektlöst och offensivt mot brassarna. Vi spelade för att vinna matchen, men räckte inte hela vägen.
Visst men 1958 så hade Sverige ett lag av yttersta världsklass,
dessutom var fotbollen rent allmänt offensivare då än i dag.
Citera
2008-07-09, 16:46
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tornet75
Det gäller väl att analysera var de största bristerna finns och sedan försöka göra något åt problemet. Vad är då det största felet med dagens spel?
Passningspelet är det största problemet tycker jag. Vi kan inte hålla bollen inom laget och göra något genomtänkt när vi möter bra lag. Det slutar alltid med en chansboll och det har ju motståndarna lärt sig. Pressa svenskarna så slår dom garanterat bort bollen...

Har funderat på om problemet sitter i dålig teknik eller om det är fel på spelsystemet. Jämfört med t.ex spanjorerna ser man ju en tydlig skillnad - dom har alltid ett alternativ, en gubbe som ställer sig ren och är lätt att passa till. Där skulle vi väl kunna justera spelsättet lite?

Jag skulle säga att det är spelsättet som inte passar ihop med tekniken hos de svenska spelarna. Känns inte som att vi har någon som kan styra tempot, slås det en snabb passning på ett tillslag slår nio gånger av tio nästa spelare en likadan. Svenska spelare har ganska kass första touch.
Citera
2008-07-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Visst men 1958 så hade Sverige ett lag av yttersta världsklass,
dessutom var fotbollen rent allmänt offensivare då än i dag.

Uppställningen på den tiden så ofta ut så här: 3-2-5
Man hade yttrar i anfallet och något som kallades "innerytter" som spelade på varsin sida om centern.
Citera
2008-07-09, 21:51
Medlem
Trillskes avatar
Vet inte varför man alls ska dra upp 58? Finns liksom inga paralleler att dra. Fotboll spelades på ett helt annat sätt då, och vi levde gott efter kriget.
Citera
2008-07-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vet inte varför man alls ska dra upp 58? Finns liksom inga paralleler att dra. Fotboll spelades på ett helt annat sätt då, och vi levde gott efter kriget.

Och hade de flesta av våra 20-30 åringar i livet. Som du säger, en idiotisk jämförelse.
Citera
2008-07-10, 11:29
Medlem
Trillskes avatar
Jag är så sjukt jävla trött på sportbladet.
Men man vill ju läsa grejer, och expressen är väl ändå ännu värre.

Någon som har något alternativ när det gäller artiklar och sådär?

Men liksom, sånt här skit:
Citat:
"Lagerbäck satsar på samma stomme till VM-kvalet"

Underlag:
"Vad gäller augustimatchen (Frankrike) ser vi den som en viktig omstart inför VM-kvalet och vill därför ha med alla som blir uttagna till den samlingen, skriver Lagerbäck."
Alltså, man undrar ju om dom är helt jävla mentalt efterblivna där borta? Även om det nu är rena provokationer och dom inte har missuppfattat texten själva måste dom väl fatta att nästan alla som läser artikeln fattar vad den egentligen säger?
Citera
2008-07-10, 12:13
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag är så sjukt jävla trött på sportbladet.
Men man vill ju läsa grejer, och expressen är väl ändå ännu värre.

Någon som har något alternativ när det gäller artiklar och sådär?

Men liksom, sånt här skit:
Alltså, man undrar ju om dom är helt jävla mentalt efterblivna där borta? Även om det nu är rena provokationer och dom inte har missuppfattat texten själva måste dom väl fatta att nästan alla som läser artikeln fattar vad den egentligen säger?

läste samma skit och satt även jag och funderade var han skrev att stommen skulle kvarstå.. och vadå för stomme, mellberg-linderoth-henke?

Fredrik har ju slutat, likaså Allbäck och Alexandersson, så vi kommer hur som helst få in nytt blod i landslaget. Förhoppningsvis så kommer även de spelare som kommer in få chans att starta (tänker på Rasmus och Marcus i första hand..)
Citera
2008-07-10, 12:17
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahibo
läste samma skit och satt även jag och funderade var han skrev att stommen skulle kvarstå.. och vadå för stomme, mellberg-linderoth-henke?

Fredrik har ju slutat, likaså Allbäck och Alexandersson, så vi kommer hur som helst få in nytt blod i landslaget. Förhoppningsvis så kommer även de spelare som kommer in få chans att starta (tänker på Rasmus och Marcus i första hand..)

Både Berg o Rasmus kommer få det enormt svårt att slås sig in, Linderoth är en av våra mest stabila landslagsspelare o Berg har Zlatan, Elmander o Rosenberg att tävla emot.

Iofs hoppas jag personligen att vi går över till 4-5-1 vilket skulle öppna upp en plats för båda.
Citera
2008-07-10, 14:41
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Både Berg o Rasmus kommer få det enormt svårt att slås sig in, Linderoth är en av våra mest stabila landslagsspelare o Berg har Zlatan, Elmander o Rosenberg att tävla emot.

Iofs hoppas jag personligen att vi går över till 4-5-1 vilket skulle öppna upp en plats för båda.

jovisst vet jag det, och jag menade inte heller att dom skulle bli ordinarie i startelvan, men någon match borde dem kunna få starta.
tex mot albanien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in