2008-07-04, 09:27
Medlem
Cap. Morgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulstrom
Frankrike blev världens bästa lag när man vågade peta sin fixstjärna Eric Cantona inför VM 1998. Spanien petade Raul,möjligen världens bästa klubblagsforward, och vann EM. Sveriges bästa matcher de senaste åren har ett gemensamt. Zlatan var inte med.

Två invändningar, Spaniens alternativ heter Villa, Torres och Güiza. Att välja bort Raul är således en fråga om smak och inte kvalité.

På vilken planet du befunnit dig för att komma fram till att de bästa matcherna vi spelat varit utan Zlatan är den största frågan...
Citera
2008-07-04, 09:40
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Frankrike blev världens bästa lag när man vågade peta sin fixstjärna Eric Cantona inför VM 1998. Spanien petade Raul,möjligen världens bästa klubblagsforward, och vann EM. Sveriges bästa matcher de senaste åren har ett gemensamt. Zlatan var inte med.

Ja, men skillnaden är att de lagen har fler världsstjärnor än bara de två. Dessutom hade ju Cantona redan slutat. Du menar att han skulle ha blivit övertalad att göra en Henrik Larsson till ett Frankrike som kryllar av världsstjärnor? Ursäkta men det låter lite dumt.

Likadant med Raul. Det finns två bättre anfallare i truppen redan.

Sverige har ju ingen som är i närheten, och kommer förmodligen inte att få en spelare som är i närheten av Zlatan på 50 år. Om man har en spelare som är en av världens bästa är nog ingen dum nog att peta honom.

Och har Sverige spelat bättre när Zlatan inte har spelat?

EM-kvalet:

Med Zlatan

7 matcher 4 vinster 2 oavgjorda 1 förlust 14 poäng

poängsnitt: 2

Utan Zlatan

5 matcher 3 vinster 0 oavgjorda 1 förlust 9 poäng

poängsnitt: 1.8

Så nej, Sverige har inte spelat bättre utan Zlatan.
Citera
2008-07-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen

Helt säkert på det? Bara för att man inte tagit fler poäng kan man ha gjort bättre matcher, precis som föregående innan dig sa, eller hur?

Hur bra man spelar har ingenting men poängen att göra. Kanske vore på sin plats att du tar upp motståndarna också?

Fast jag anser att folk som vill peta Zlatan enbart är avundsjuka.
Citera
2008-07-04, 14:22
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandb3rg__
Helt säkert på det? Bara för att man inte tagit fler poäng kan man ha gjort bättre matcher, precis som föregående innan dig sa, eller hur?

Hur bra man spelar har ingenting men poängen att göra. Kanske vore på sin plats att du tar upp motståndarna också?

Fast jag anser att folk som vill peta Zlatan enbart är avundsjuka.

Utan Zlatan vinster mot Spanien, Liechtenstein och Island.

Med Zlatan: vinster mot Danmark, Liechtenstein, Island och Lettland, oavgjort mot Danmark och Nordirland.
Citera
2008-07-04, 17:58
Medlem
bravehs avatar
Citat:

Zlatan var nog Sveriges bästa spelare i EM. Du borde vara ute efter Henrik Larsson. Han hade ingenting att göra i ett mästerskap. Han har varit usel två mästerskap i rad nu.
Citera
2008-07-04, 23:35
Medlem
funerals avatar
Citat:
Fem raka mästerskap, vidare från gruppspelet 02-04-06 gör Lagerbäck till en av världens framgångsrikaste tränare. Hans fingertoppkänsla går inte att ifrågasätta.

Om jag ändå skulle våga mig på att kritisksera någon del av hans laguttagningar så gäller det Zlatan. Visst är "Ibra" en storstjärna men Sverige tenderar att förlora med honom i laget. Han är "för bra" och hämmar de övriga. Under EM anpassade allt för många sitt spel efter honom. Ibra kommer aldrig att bli en lagspelare, han spelar enbart för sin egen ära.
Sveriges framgångar bygger på överlägsen lagmoral.Zlatan passar inte in med sina diva(o)later.
haha....är du på powermeet och åker raggarbil eller va fan lider du av?
Citera
2008-07-05, 00:15
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Fem raka mästerskap, vidare från gruppspelet 02-04-06 gör Lagerbäck till en av världens framgångsrikaste tränare. Hans fingertoppkänsla går inte att ifrågasätta.

Det är ju just fingertoppskänsla han saknar. Han låter aldrig en kille som visat bra på träningar gå in i laget. Ett lag ska man, enligt Lagerbäck, spela sig in i. Helst ska det vara en process på flera år.
Citera
2008-07-08, 23:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Om jag ändå skulle våga mig på att kritisksera någon del av hans laguttagningar så gäller det Zlatan. Visst är "Ibra" en storstjärna men Sverige tenderar att förlora med honom i laget. Han är "för bra" och hämmar de övriga. Under EM anpassade allt för många sitt spel efter honom. Ibra kommer aldrig att bli en lagspelare, han spelar enbart för sin egen ära.
Sveriges framgångar bygger på överlägsen lagmoral.Zlatan passar inte in med sina diva(o)later.
Hmm, det måste vara praktiskt att skapa sin uppfattning och sedan skriva ned den utan någon som helst obehaglig kontakt med verkligheten:

Du sitter och skriver att Lagerbäcks största fel är att han tar ut Zlatan när denne spelare i EM gör två mål på 4 1/2 halvlek?
Vad precis tycker du en anfallare skall göra?
Så gdu för övrigt andra halvlek mot Spanien och hur "ohämmade" svenskarna blev utan "divan" Zlatan?
Citera
2008-07-09, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hmm, det måste vara praktiskt att skapa sin uppfattning och sedan skriva ned den utan någon som helst obehaglig kontakt med verkligheten:

Du sitter och skriver att Lagerbäcks största fel är att han tar ut Zlatan när denne spelare i EM gör två mål på 4 1/2 halvlek?
Vad precis tycker du en anfallare skall göra?
Så gdu för övrigt andra halvlek mot Spanien och hur "ohämmade" svenskarna blev utan "divan" Zlatan?

Nu när Ibra är borta, kör vi på. Upp med ytterbackarna..... så blev det och därmed blev Sveriges lag statister.
Citera
2008-07-09, 01:40
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Spanien petade Raul,möjligen världens bästa klubblagsforward
Nej, du. Det var några år sedan Raul kunde räknas till världens absolut bästa.

dessutom så hade cantona lagt ner fotbollen innan VM 98.
Citera
2008-07-09, 01:48
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Utan Zlatan

5 matcher 3 vinster 0 oavgjorda 1 förlust 9 poäng

poängsnitt: 1.8

Matematik är inte din grej, va? Om du menar att det har spelats fyra matcher utan honom blir snittet bättre.
Citera
2008-07-09, 02:24
Medlem
Taktiken

Man kan inte spela bättre än det material man har, det är ingen märkvärdig slutsats. Däremot anser jag att Sverige måste försöka anpassa sig till den moderna fotbollen internationellt och överge det stereotypa 4-4-2 spelet med offensiva yttermittfältare. Visst, nuvarande taktik duger mot lag som Island, Lettland m.fl. och att snåla till sig poäng mot bättre nationer såsom Danmark och England. Det räcker oftast för att klara kvalspelen helt enkelt.
Vårt största problem har sedan 15 år har varit bristen på ytterbackar. M.Nilsson är omskolad och får godkänt men det krävs mera. Jag vill (som jag skrivit tidigare) kasta ut Chippen och flytta ner Seb som är ett embryo till en framtida riktigt bra ytterback. Stoor vet jag inte var vi ska placera men Linderoth ska ner på en offensiv mittbacksplats i en trebackslinje. Rasmus (va fan heter karln?) ska in i laget på mittfältet och Taco ska vara kvar tills någon gör det bättre. Henke får gärna spela något år till men han ska ner på en offensiv mittfältsplats för att han är den ende som håller internationell klass i den positionen.
Källström kanske kan få plats i ett sådant mittfält men helst skulle jag vilja se en bra tvåvägsmittfältare då Linderoth flyttat ner.

Vimsigt, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in