2008-06-28, 21:22
Medlem
Cap. Morgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahibo
svensson slutade väl?

Nej, det var bara en våt dröm...
Citera
2008-06-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
1-1 blev det däremot 2-2 mot Danmark, nej Sverige har inte blivit för defensiva det är dom andra som blivit för offensiva

Ja, det är rätt. Mitt misstag.
Citera
2008-06-28, 22:35
Medlem
Frågan är om Henke törs ställa upp igen. Sidleds kanske också har gjort sin sista landskamp. Dilemmat är att det finns inte tillräckligt bra alternativ i startelvan.
Det känns som att det är dags för ett nytt ledarskap mitt i denna generationsväxling.
Citera
2008-06-28, 23:01
Medlem
Kollar man på spelarna en för en så har vi ett ganska mediokert lag, tycker jag. Provar mig på att göra en 1-5-bedömning (1 = dålig, 2 = ok, 3 = bra, 4 = mkt bra, 5 = världsklass):
Isaksson 2 (med bud på högre)
Micke Nilsson 2
Mellberg 3
Hansson 2
Stoor 2
Sidled 2 (har fått bra kritik, men det är nog för att utgångsläget var "han suger").
Svensson 2 (han är bra i allsvenskan)
Ljungberg 3
Elmander 2 (3 som forward, 4 när han är het).
Henke Larsson 2 (håller inte riktigt längre internationellt i ett mediokert lag).
Zlatan 4 (Given femma med mer speltid innan).

Det ger en total score som matchar lagets faktiska resultat. Lagerbäck har gjort ett bra jobb genom åren (en trea), men för att få fortsätta efter 10 år (eller vad det nu är) ska man ha presterat något alldeles extra, plus att man ska ha något bra på gång. Har han det?

Gällande offensivt/defensivt tror jag att det mest har och göra med klassen på spelarna. Är man bättre på att trilla boll och röra sig så styr man spelet. Motståndarna får jaga.
Citera
2008-06-29, 19:21
Medlem
ambisckos avatar
Sverige anföll minst av alla lag i EM:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=85945&a=1184872&lid=puff_1184879&l pos=rubrik
Citat:
De lag som hållit bollen mest är de fyra lag som tog sig till semifinal. Sverige ligger sist med 42,69 procent bollinnehav. Laget anföll i snitt 9,67 gånger per match vilket också innebär en sistaplats bland de 16 lagen i EM.
Citat:
Det svenska landslaget sköt i snitt elva skott per match, vilket ger en ny föga hedrande sistaplats.
Citat:
I antalet passningar per match är Sverige näst sist.
Fast det är väl ingen som tror på det mytiska skitsnacket att Sverige numera är ett "offensivt" lag. Eller är någon förvånad över statistiken?
Citera
2008-06-30, 00:00
Medlem
Det är väl bara Sverige (och möjligen Norge) som fortfarande kör med taktiken 4-4-2 med offensiva yttermittfältare. Nu är den ene borta och den andre tycker jag vi ska kicka (håller med Nantes).
Den moderna fotbollen kräver ett mittfält och kantspringandet ska ske med ytterbackarna. Skola om Seb och vi får en modern ytterback av internationell klass. Sätt ner Linderoth i backlinjen och ge Källström chansen på mittfältet.
Citera
2008-06-30, 23:39
Moderator
farbror_barbros avatar
För defensivt eller inte beror kanske på vad man vill uppnå:
Lars-Rolands försvarsinriktade spel som alla större lag kan utan och innan är bra i kvalsspel; det går inte att ifrågasätta (fråga Norge, Danmark, England eller Holland (som missade ett VM nyss)). Däremot är det uppenbart att deras spelidé inte duger i större matcher då Sverige gång på gång uppträder handlingsförlamat och passivt i en halvlek eller så (se Ryssland EM-08, England och Tyskland VM-06, Italien EM-04, England VM-02).

I grunden anser jag dock att felet ligger i Sveriges backlinje. Med Hansson och Mellberg (bra på många vis, men...) har vi 4 träben i mitten och Nilsson har heller inget riktigt passningsspel. Mot Spanien och Ryssland slog Sverige långbollar från eget straffområde. Det funkar inte. Som en parantes kan nämnas att firma M&M i Tyskland fick samma problem mot Spanien.

En utopi vore att en Hiddink-frälsare kom in och blåste rent backlinjen och skolade in nya snabbare och tekniska spelare. Vi kanske skall ha Puyol och Cannavaro-size och stil på mittbackarna snarare än "stabila" Hysen-kopior?
Citera
2008-06-30, 23:53
Medlem
StigAllans avatar
Det svenska folket är i allmänhet alldeles för långsamma i sina aktioner och reflexer.
Att tro landslaget skulle kunna spela som spanien är väl bara att skratta åt.
Ångloken regerar.
Citera
2008-06-30, 23:57
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Den hemska sanningen är ju att vi ligger långt, långt efter toppnationerna i världen vad gäller det mesta. Ett moment där vi överhuvudtaget inte kan sägas ha en enda spelare ( i startelvan) i världsklass är skyttet. Vi kan inte ta till vara på de få ggr vi får frispark i närheten av motståndarmålet. Många länder har tre, fyra riktigt bra skyttar i sin elva - vi har en i truppen, som är bänkad. (Jag anser inte Svensson vara en skytt av internationellt snitt.) Vid svenska frisparkar samlas de gamla vanliga herrarna och det slutar 10ggr av 10 med en boll upp på läktaren.
Citera
2008-07-01, 02:33
Medlem
Sverige spelar för offensivt. Två anfallare från start i en avgörande match som bara måste sluta oavgjort till exempel är tvivelaktigt, särskilt som man inte har två dugliga anfallare.

Sverige måste satsa mer på att försvara sig och sluta släppa in så många mål. Vi ska inte spela för att vinna på vårt eget spel mot topplagen utan spela för att vinna om vi har tur och råkar få in bollen. Som det ser ut idag räcker det ju inte med ett slumpmål eftersom vi får tre mål i baken i varje match. Det håller inte. Det måste till ett mer spelförstörande upplägg.
Senast redigerad av stardeath 2008-07-01 kl. 02:36.
Citera
2008-07-01, 10:52
Medlem
fredde_bajens avatar
De nya Svenskalandslaget

Nu när flera landslagsmän har kastat in handduken är frågan vem/vilka ska ta över? och vad kan han/dom bidra med?
Citera
2008-07-02, 02:04
Medlem
Krooked.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredde_bajen
Nu när flera landslagsmän har kastat in handduken är frågan vem/vilka ska ta över? och vad kan han/dom bidra med?

Fredrik Stoor/Sebastian Larsson är ju redan bättre än vad Alexandersson någosin var. Sidleds-Danne skulle inte fåt spela mer i vilket fall och Allbäck skulle inte haft en chans att slå sig in i anfallet.

Det är väl vänsterkanten som blir lite jobbigare men jag tror faktiskt Källström kan få den rollen det vore intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in