Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Om ett litet urval jämförs mot ett stort urval (8 matcher utan Zlatan mot 30 ? matcher med Zlatan i kval och slutspel de senaste sex åren), så får givetvis enstaka extremfall i det lilla urvalet stor påverkan. Om man ska göra rättvisa jämförelser ska exempelvis matcher mot storlag, mellanlag och smålag jämföras mot varandra och hänsyn även tas till hur mycket den matchen betydde för motståndarlaget respektive Sverige. Men om man gör en sådan rättvis jämförelse blir underlaget ännu mindre, för att det är väldigt svårt att någorlunda jämförbara matcher. Om man dessutom vill jämföra med dagens svenska landslag får man inte heller gå för långt bak i historien. Redan för matcher från 2008 blir det runt en tredjedel av spelarna som inte finns med längre, och går man till 2006 fattas runt hälften.
Ja, och när det gäller fotboll är urvalet i princip alltid för litet för att kunna göra några vidare bra antaganden utifrån statistik och resultat. Däremot kan man läsa ut mycket från
sättet Sverige spelade på i de här tre matcherna - jag kan omöjligt se oss spela på det viset med Zlatan på planen. Möjligt att vi kunnat vinna ändå, men jag är övertygad om att chanserna varit mindre.
Återkommer kanske med mer om Zlatan efter matchen, Fula Gubben och Ferry31 har skrivit inlägg jag vill svara på.