2011-11-15, 16:32
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Kommer att tänka på en episod i den aktuella Zlatan-boken. När Zlatan spelade för Ajax fick han kritik av tränaren Koeman att han inte arbetade tillräckligt bakåt.
Zlatan gick då till van Basten som gav rådet: "Du ska inte slösa dina krafter på att försvara. Du ska använda dem till att anfalla. Du tjänar ditt lag bäst genom att attackera och göra mål, inte på att köra slut på dig bakåt", och det där blev en grej jag plockade upp: man måste spara sin energi till att göra mål."

Så spelar Zlatan - på gott och ont. Mest ont när det gäller i landslaget mot ett bollskickligare lag än Sverige, vilket dom flesta landslag verkar vara som möter oss.

Var väl mer Koeman som var snett ute på det, men visst har du en poäng. Klokt av Zlatte att lyssna på Van Basten.
Citera
2011-11-15, 17:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
För att vi är bättre i längden med honom i laget. En av de mest givna anledningarna till att vi har bättre statistik utan Zlatan är förmodligen för att det enbart handlar om enstaka matcher då resterande spelare höjer sig för att han saknas.

Om ett litet urval jämförs mot ett stort urval (8 matcher utan Zlatan mot 30 ? matcher med Zlatan i kval och slutspel de senaste sex åren), så får givetvis enstaka extremfall i det lilla urvalet stor påverkan. Om man ska göra rättvisa jämförelser ska exempelvis matcher mot storlag, mellanlag och smålag jämföras mot varandra och hänsyn även tas till hur mycket den matchen betydde för motståndarlaget respektive Sverige. Men om man gör en sådan rättvis jämförelse blir underlaget ännu mindre, för att det är väldigt svårt att någorlunda jämförbara matcher. Om man dessutom vill jämföra med dagens svenska landslag får man inte heller gå för långt bak i historien. Redan för matcher från 2008 blir det runt en tredjedel av spelarna som inte finns med längre, och går man till 2006 fattas runt hälften.
Citera
2011-11-15, 18:03
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Om ett litet urval jämförs mot ett stort urval (8 matcher utan Zlatan mot 30 ? matcher med Zlatan i kval och slutspel de senaste sex åren), så får givetvis enstaka extremfall i det lilla urvalet stor påverkan. Om man ska göra rättvisa jämförelser ska exempelvis matcher mot storlag, mellanlag och smålag jämföras mot varandra och hänsyn även tas till hur mycket den matchen betydde för motståndarlaget respektive Sverige. Men om man gör en sådan rättvis jämförelse blir underlaget ännu mindre, för att det är väldigt svårt att någorlunda jämförbara matcher. Om man dessutom vill jämföra med dagens svenska landslag får man inte heller gå för långt bak i historien. Redan för matcher från 2008 blir det runt en tredjedel av spelarna som inte finns med längre, och går man till 2006 fattas runt hälften.

Ja, och när det gäller fotboll är urvalet i princip alltid för litet för att kunna göra några vidare bra antaganden utifrån statistik och resultat. Däremot kan man läsa ut mycket från sättet Sverige spelade på i de här tre matcherna - jag kan omöjligt se oss spela på det viset med Zlatan på planen. Möjligt att vi kunnat vinna ändå, men jag är övertygad om att chanserna varit mindre.

Återkommer kanske med mer om Zlatan efter matchen, Fula Gubben och Ferry31 har skrivit inlägg jag vill svara på.
Citera
2011-11-15, 18:04
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Som sagt, Sveriges 3 bästa matcher de senaste 6 åren har spelats utan Ibra i laget. Det går inte att snacka bort.

Så vilka är Sveriges fjärde, femte och sjätte bästa match (och rimligen Zlatans tre bästa matcher) de senaste sex åren?
Citera
2011-11-15, 18:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Däremot kan man läsa ut mycket från sättet Sverige spelade på i de här tre matcherna - jag kan omöjligt se oss spela på det viset med Zlatan på planen.

En annan viktig sak är ju huruvida Sverige kan spela på det sättet i match efter match och med samma eller liknande resultat. Om högst tre år (förmodligen bara ett eller två år) lär vi bli varse.
Citera
2011-11-15, 18:11
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Ja, och när det gäller fotboll är urvalet i princip alltid för litet för att kunna göra några vidare bra antaganden utifrån statistik och resultat. Däremot kan man läsa ut mycket från sättet Sverige spelade på i de här tre matcherna - jag kan omöjligt se oss spela på det viset med Zlatan på planen. Möjligt att vi kunnat vinna ändå, men jag är övertygad om att chanserna varit mindre.

Jag glömde fråga: Hade du varit lika imponerad av sättet Sverige spelade, om Sverige fått stryk?

Det fanns mycket attraktivt i sättet Sverige spelade borta mot Holland när vi fick stryk också, men konsensus verkar vara att vi inte ska spela på det sättet.
Citera
2011-11-15, 19:32
Medlem
Cowells avatar
Kan någon förklara för mig varför Zlatan alltid får spela där Elmander borde spela och Elmander får spela där Zlatan borde spela? Zlatan som är mer av en spelfördelare borde ju flyttas ner till offensiv mittfältare, Elmander som springer mer borde väl spela högst upp? Förstår inte hur Hamrén och kompani tänker där.
Citera
2011-11-15, 19:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowell
Kan någon förklara för mig varför Zlatan alltid får spela där Elmander borde spela och Elmander får spela där Zlatan borde spela? Zlatan som är mer av en spelfördelare borde ju flyttas ner till offensiv mittfältare, Elmander som springer mer borde väl spela högst upp? Förstår inte hur Hamrén och kompani tänker där.
Han vill ha en spelare som försvarar på den släpande anfallspositionen.
Citera
2011-11-15, 19:38
Bannlyst
Har det annonserats några startelvor än?
Citera
2011-11-15, 19:39
Medlem
eternussermos avatar
Sveriges fullständiga startelva : Andreas Isaksson - Mikael Lustig, Olof Mellberg, Daniel Majstorovic, Martin Olsson - Pontus Wernbloom, Kim Källström - Rasmus Elm, Johan Elmander, Sebastian Larsson - Zlatan Ibrahimovic [Kapten].
Citera
2011-11-15, 20:30
Medlem
Vad är oddsen att blyklumpen Wernbloom får gult kort ikväll?
Citera
2011-11-15, 20:36
Medlem
a-ntoonss avatar
Tråkigt att de inte vågar satsa på unga spelare istället för samma gamla vanliga rutinerade spelare. Dags för tränarstabben och förbundet att vakna till lite! Varför ta med Svensson när man kan ge en ung spelare som Albin Ekdahl chansen? Samma sak med backlinjen,varför köra en gammal ringrostig Majstorovic när det finns spelare som Jonas Olsson(visserligen med i truppen idag och med senast mot danmark),Michael Almebäck,Joel Ekstrand eller varför inte prova en U21-spelare som John Guidetti eller Alexander Milosevic? Kanske inte är värt att prova dessa i en match som denna mot England men i lite lättare matcher. Dags att börja tänka lite på framtiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in