Citat:
Ursprungligen postat av
mushymushy
Jag förstår inte hur folk orkar klaga. Det är typiskt svensk förlorarmentalitet att så fort det inte går vägen så ska man gnälla och vackla och bli ängsliga. Ljungberg erkände ju det själv, att man börjar fråga sig själv om formationer och spelsätt verkligen passar oss yadayada.
Herregud, det är ett skifte av gigantiska mått för svensk fotboll och folk dömer ut det innan vi ens spelat en handfull träningslandskamper som dessutom inte haft den kontinuitet av spelare som behövts för att det verkligen ska ge effekt
Jag tycker att dom här två senaste landskamperna har varit riktigt lovande i spelet och det kommer bli bättre. Sen får vi också inse att detta skifte också behöver innebära ett mentalt skifte för oss supportrar. Vi är vana att det inte svänger på det här sättet, men när det spelas den här typen av mer framåtlutat man-man försvarsspel så öppnas ytor på ett annat sätt. Det är bara fortsätta gnugga på dom bitarna.
Vi var riktigt ineffektiva idag och det är inte helt oförståeligt. På topp fanns Gurra Nilsson. Inget ont om honom men det är klart klasskillnad mot Gyökeres och Isak. Eliasson är ingen världsspelare han heller.
Och i ärlighetens namn så är väl spelarnas sista match innan semestern, en träningsmatch, kanske inte den matchen vi kommer ha som måttstock framöver. Många var nog mentalt redan på beachen
Dom här landskamperna har ju Jdt behövt för att kunna sortera ut spelarna, hur dom svarar på hans typ av fotboll och så vidare. Han lär fortsätta behöva testa. Och vår kärna i spelartruppen behöver fler träningstillfällen och fler matcher med spelsystemet för att det verkligen ska bära frukt.
Vi kan återkomma om ett år. Jag tror inte att resultaten kommer vara briljanta, men förhoppningsvis har spelet satt sig så vi faktiskt kan börja bedöma det på ett rättvist sätt
Jag är HELT enig med dig. Efter gårdagens match har jag fan undvikit svenskars inlägg om matchen för det är så jävla "hylla inget, men minsta felsteg så ska jag fan urladda min pessimism!".
Jag tyckte fan va var riktigt bra mot Serbien för det mesta. Offensivens ineffektivitet är precis som du säger, extremt förståelig. Vi spelade inte med första val på höger kanten, vi har ca 2miljarder kronor i centrala anfallare som vi inte anställde förräns andra halvleken och då lite mer avslagen energi. Vi fortsatte testa Cajuste LB def/ CM off experimentet för att se om det var ett "one-off" game mot Danmark eller om det är ett legitimit alternativ. Vi spelade keffa Salétros (detta trigga mig, bör inte ens vara kallad imo) OCH vi spelar in helt nytt system.
Vi tok-dominerade för det mesta. Vi hade boll, och vi skapade med boll mycket. Vi släppte inte till mycket chanser förräns energin dog ut lite.
Hade vi haft Gyökeres från start, Larsson från start, Eric Smith som CB eller DM, Elanga på Högern och Forsberg på vänstern (eller imo Nanasi men han är också väldigt ny till laget så intergrations tid osv) och kanske en mer ren LB så hade det varit kalas.
Det är ganska galet för mig hur folk tittar på dessa matcherna och bara får med sig resultatstavlorna hem. I träningsmatcher. Med noterbara frånvaron, experimentering, debutanter, mot EM redo lag m.m. ÄNNU sjukar är folk som menar på att Janne var bättre och att de saknar honom osv. Det är något av det mest fotbollsblinda jag sett.
Nu säger jag inte att allt är självklart och framgångsgaranti. Men jag ser väldigt positivt på JDTs taktiska val och intryck denna samling.
Sen älskar jag hur nära U21 JDT jobbar redan. Det är inte gå ner till Serie C och ringa in Rohdén vid spelartapp, utan det är "aja, då går vi till talangerna. Framtiden".
De enda "stora" frågetecknen jag har är mest om vi har mittbackar förutom Hien och Smith som känner sig trygga i 3 backs linje med man-man försvar och hög intensitet i 90min. Det kan bli en knivig situation att lösa. Starfelt kanske? Även ifall man lyckas lösa 3 herrar som löser det, så blir djupet nattsvart och svårt att ge trygghet över sikt.
Samt att någon uttagning är helt oförlåtlig. T.e.x Salétros, Nordfeldt eller liknande. Tycker även att Johansson ska starta i kassen. Olsens historia i all ära men hans senaste 2 år i landslaget har varit mediokra som bäst förutom en match mot australien eller så, och hans klubbkarriär är lika imponerande som min. Och jag spelar inte fotboll idag eller är målvakt.