2024-06-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Så de valde MOTM enbart baserat på svenskarnas prestationer?

Man brukar ta ut två motm. En i varje lag 😉
Citera
2024-06-09, 08:38
Medlem
Det finns inget större hopp om några landslagsframgångar den närmaste tiden. JDT har inte lyckats få till ett fungerande spelsystem under någon av matcherna vare sig defensivt eller offensivt. Defensivt är det rena hönsgården och offensivt ofattbart ineffektivt.
Citera
2024-06-09, 09:02
Medlem
Jag förstår inte hur folk orkar klaga. Det är typiskt svensk förlorarmentalitet att så fort det inte går vägen så ska man gnälla och vackla och bli ängsliga. Ljungberg erkände ju det själv, att man börjar fråga sig själv om formationer och spelsätt verkligen passar oss yadayada.

Herregud, det är ett skifte av gigantiska mått för svensk fotboll och folk dömer ut det innan vi ens spelat en handfull träningslandskamper som dessutom inte haft den kontinuitet av spelare som behövts för att det verkligen ska ge effekt

Jag tycker att dom här två senaste landskamperna har varit riktigt lovande i spelet och det kommer bli bättre. Sen får vi också inse att detta skifte också behöver innebära ett mentalt skifte för oss supportrar. Vi är vana att det inte svänger på det här sättet, men när det spelas den här typen av mer framåtlutat man-man försvarsspel så öppnas ytor på ett annat sätt. Det är bara fortsätta gnugga på dom bitarna.

Vi var riktigt ineffektiva idag och det är inte helt oförståeligt. På topp fanns Gurra Nilsson. Inget ont om honom men det är klart klasskillnad mot Gyökeres och Isak. Eliasson är ingen världsspelare han heller.

Och i ärlighetens namn så är väl spelarnas sista match innan semestern, en träningsmatch, kanske inte den matchen vi kommer ha som måttstock framöver. Många var nog mentalt redan på beachen

Dom här landskamperna har ju Jdt behövt för att kunna sortera ut spelarna, hur dom svarar på hans typ av fotboll och så vidare. Han lär fortsätta behöva testa. Och vår kärna i spelartruppen behöver fler träningstillfällen och fler matcher med spelsystemet för att det verkligen ska bära frukt.

Vi kan återkomma om ett år. Jag tror inte att resultaten kommer vara briljanta, men förhoppningsvis har spelet satt sig så vi faktiskt kan börja bedöma det på ett rättvist sätt
Citera
2024-06-09, 19:09
Avslutad
Dags att introducera femback i svensk landslagsfotboll? Med en extra back gör det inte lika mycket skada att spelarna individuellt suger.
Citera
2024-06-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jag förstår inte hur folk orkar klaga. Det är typiskt svensk förlorarmentalitet att så fort det inte går vägen så ska man gnälla och vackla och bli ängsliga. Ljungberg erkände ju det själv, att man börjar fråga sig själv om formationer och spelsätt verkligen passar oss yadayada.

Herregud, det är ett skifte av gigantiska mått för svensk fotboll och folk dömer ut det innan vi ens spelat en handfull träningslandskamper som dessutom inte haft den kontinuitet av spelare som behövts för att det verkligen ska ge effekt

Jag tycker att dom här två senaste landskamperna har varit riktigt lovande i spelet och det kommer bli bättre. Sen får vi också inse att detta skifte också behöver innebära ett mentalt skifte för oss supportrar. Vi är vana att det inte svänger på det här sättet, men när det spelas den här typen av mer framåtlutat man-man försvarsspel så öppnas ytor på ett annat sätt. Det är bara fortsätta gnugga på dom bitarna.

Vi var riktigt ineffektiva idag och det är inte helt oförståeligt. På topp fanns Gurra Nilsson. Inget ont om honom men det är klart klasskillnad mot Gyökeres och Isak. Eliasson är ingen världsspelare han heller.

Och i ärlighetens namn så är väl spelarnas sista match innan semestern, en träningsmatch, kanske inte den matchen vi kommer ha som måttstock framöver. Många var nog mentalt redan på beachen

Dom här landskamperna har ju Jdt behövt för att kunna sortera ut spelarna, hur dom svarar på hans typ av fotboll och så vidare. Han lär fortsätta behöva testa. Och vår kärna i spelartruppen behöver fler träningstillfällen och fler matcher med spelsystemet för att det verkligen ska bära frukt.

Vi kan återkomma om ett år. Jag tror inte att resultaten kommer vara briljanta, men förhoppningsvis har spelet satt sig så vi faktiskt kan börja bedöma det på ett rättvist sätt

Jag är HELT enig med dig. Efter gårdagens match har jag fan undvikit svenskars inlägg om matchen för det är så jävla "hylla inget, men minsta felsteg så ska jag fan urladda min pessimism!".

Jag tyckte fan va var riktigt bra mot Serbien för det mesta. Offensivens ineffektivitet är precis som du säger, extremt förståelig. Vi spelade inte med första val på höger kanten, vi har ca 2miljarder kronor i centrala anfallare som vi inte anställde förräns andra halvleken och då lite mer avslagen energi. Vi fortsatte testa Cajuste LB def/ CM off experimentet för att se om det var ett "one-off" game mot Danmark eller om det är ett legitimit alternativ. Vi spelade keffa Salétros (detta trigga mig, bör inte ens vara kallad imo) OCH vi spelar in helt nytt system.

Vi tok-dominerade för det mesta. Vi hade boll, och vi skapade med boll mycket. Vi släppte inte till mycket chanser förräns energin dog ut lite.

Hade vi haft Gyökeres från start, Larsson från start, Eric Smith som CB eller DM, Elanga på Högern och Forsberg på vänstern (eller imo Nanasi men han är också väldigt ny till laget så intergrations tid osv) och kanske en mer ren LB så hade det varit kalas.

Det är ganska galet för mig hur folk tittar på dessa matcherna och bara får med sig resultatstavlorna hem. I träningsmatcher. Med noterbara frånvaron, experimentering, debutanter, mot EM redo lag m.m. ÄNNU sjukar är folk som menar på att Janne var bättre och att de saknar honom osv. Det är något av det mest fotbollsblinda jag sett.

Nu säger jag inte att allt är självklart och framgångsgaranti. Men jag ser väldigt positivt på JDTs taktiska val och intryck denna samling.

Sen älskar jag hur nära U21 JDT jobbar redan. Det är inte gå ner till Serie C och ringa in Rohdén vid spelartapp, utan det är "aja, då går vi till talangerna. Framtiden".

De enda "stora" frågetecknen jag har är mest om vi har mittbackar förutom Hien och Smith som känner sig trygga i 3 backs linje med man-man försvar och hög intensitet i 90min. Det kan bli en knivig situation att lösa. Starfelt kanske? Även ifall man lyckas lösa 3 herrar som löser det, så blir djupet nattsvart och svårt att ge trygghet över sikt.

Samt att någon uttagning är helt oförlåtlig. T.e.x Salétros, Nordfeldt eller liknande. Tycker även att Johansson ska starta i kassen. Olsens historia i all ära men hans senaste 2 år i landslaget har varit mediokra som bäst förutom en match mot australien eller så, och hans klubbkarriär är lika imponerande som min. Och jag spelar inte fotboll idag eller är målvakt.
Citera
2024-06-10, 07:12
Medlem
Mitt största problem jag har är hur Nanasi blev helt utan minuter.
Citera
2024-06-10, 10:57
Medlem
Bonkikongs avatar
Hajar verkligen inte bara hur vi inte vinner fler matcher med den trupp vi har i svenska landslaget.
Vi har klass spelare som spelar, men så fort de spelar för svenska landslaget så känns det mer som att de inte alls är lika kvicka och har samma tempo som i deras klubblag.
Tyckte ändå vi gjorde en bra match mot Serbien fast man fick åka pulka och vart slagna på fingrarna med 0-3, men förhoppningsvis så går det framåt och kan bli bättre.
Hade velat se mer Allsvenska spelare i truppen, då jag får känslan av att de spelarna faktiskt hade presterat jävligt bra.
Citera
2024-06-10, 13:44
Avslutad
Man märker att Dansken inte har koll på vad han pysslar med. Ingen spelidé i grunden ingenting. Konstig mittfältsuppsättning den senaste tiden om vi tittar på truppens övriga spelare.
Citera
2024-06-10, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Dags att introducera femback i svensk landslagsfotboll? Med en extra back gör det inte lika mycket skada att spelarna individuellt suger.
En trebackslinje som kan switsha till en fembackslinje är precis vad vi behöver.

Isak, Höken
Dejan
Eliasson, Gustafson, Larsson, Holm
Lindelöf, Hien, Starfelt
Olsen
Citera
2024-06-10, 16:58
Medlem
Är inte helt med på resonemanget som många för att även om vi läcker bakåt mot jämbördiga/bättre lag kommer det att se mycket bättre ut i höst under Nations League-spelet.

Okej, Estland är usla. Men Azerbajdzjan lyckades vi torska mot med 3-0 på bortaplan. Slovakien spelar EM och på vägen dit förlorade man bara två gånger - uddamålssegrar gånger två mot Portugal. Nä, ställer vi upp med lika anfallsglada startelvor kommer vi läcka in mål även mot dessa lag.

I övrigt har vi nu rasat ner ytterligare hack på rankningen till 16:e plats i Europa. Mycket kommer förstås att hända på den fronten under EM.
Citera
2024-06-10, 17:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Det är klart att det aldrig är bra att förlora, och förlorar man dessutom ofta och med stora siffror sätter det sig till slut på självförtroendet och skapar osäkerhet både kring den egna förmågan, lagets och ledarnas.

I min värld är det dessutom alltid bättre att landslaget vinner med 1-0 än förlorar med 3-4, hur fina intentioner man än hade och hur fina målen än var. Hedersamma förluster kan jag vara utan. Nu är det ju heller inte så att Sverige har imponerat offensivt och öst in mål, tvärtom. Men värst är ändå att försvaret läcker som ett såll vilket självklart inte kan lösas bara genom att backlinje och målvakt byts ut.
Citera
2024-06-10, 17:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy

Sverige förlorar med 3-0 och du väljer alltså att lyfta fram Gustav Nilsson som syndabock ... Känns som att du inte riktigt ser var problemet ligger. Nilsson var förmodligen den minst skyldige till förlusten av samtliga svenska spelare, dessutom byttes han ut mot Isak redan i halvtid.

Citat:

Om spelarna har så usel inställning till träningsmatcher mot bra motstånd, med en ny förbundskapten att visa upp sig för dessutom, att de inte klarar av att fokusera och göra sitt bästa utan har tankarna på den kommande semestern så är det riktigt oroväckande.

Enorm skillnad mot Island och Kanada till exempel. Island slår England med 1-0 på Wembley, medan Kanada klarar 0-0 mot Frankrike i Bordeaux, samtidigt som vi blir utklassade av Serbien på vår egen hemmaplan. Jag har svårt att se att de svenska spelarna skulle vara i så mycket större behov av semester än de isländska och kanadensiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in