Citat:
Ursprungligen postat av
Mjukispappa
Målvaktssituationen tror jag förblir oförändrad. Olsen är snäppet vassare än något alternativ. Nordfeldt kan kanske slå igenom i Championship men Olsen är en bättre målvakt.
Håller med till tusen. Olsen blir bara bättre tycker jag med. Lär gå till bättre klubb i sommar dessutom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mjukispappa
Backlinjen ser bra. Martin Olsson och Lustig är inte jättegamla så de kan säkert stanna kvar ytterligare ett mästerskap. Pontus Jansson är kanske redan vår bästa mittback. Lindelöf kan bara bli bättre och Helander räknar jag med fortsätter vara ordinarie i Bologna. Räknar med att Augustinsson fortsätter att utvecklas samtidigt som någon bubblare i stil med Wahlqvist eller Beijmo slår igenom.
Håller med men även om Lustig och Olsson försvinner är jag ok för det finns även Krafth osv. Våran grymma defensiv tror jag kommer fortsätta vilket är enormt tryggt när man ska bygga om högre upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mjukispappa
Mycket kan hända så klart men mittfältet ser bra ut inför EM-kvalet. Räknar med att Larsson och Svensson har gjort sitt men Durmaz fortsätter. Då har vi Forsberg, Sam Larsson, Ekdal, Johansson, Hiljemark, Rohden, Claesson och Durmaz. Den enda här som inte spelar i en topp 5-liga är Sam Larsson och Claesson men de är nog på god väg att etablera sig i toppfotbollen. Rohden hittar nog en ny serie A-klubb då den spelartypen behöver bland bottenlagen. Alltigenom ser vi ut att ha ett mittfält som håller för internationellt tempo med några offensivt begåvade spelare i Forsberg, Sam Larsson, Durmaz och Hiljemark. Borde räcka för att ta oss till EM. Bubblare som kan slå igenom lagom till ett EM finns det också gott om.
Claesson är mer offensivt begåvad än både Durmaz och Hiljemark samtidigt som han är defensivt bättre än de alla. I övrigt håller jag med. Sen har vi även centrala mittfältare som Mrabti/Salétros/Olsson och Gustafsson som kan göra de bra beroende på moves i sommar. Varav Gustafsson redan gått till Utrecht och haft en grym säsong i Roda.
Durmaz kan jag se lägga av med. Han är 29 nu och spelar inte mycket i klubben samtidigt som han som mest får hoppa in lite då och då i landslaget i 15+ min. Det blir nog svårt att känna att han kan kriga till sig en trupplats till EM när han är 31 tror jag.
Sen har vi Tibbling som vart grym i Bröndby. Om han fortsätter sin kurva är han nog ett namn. Sen Sema, Hamad osv beroende på var de tar vägen. Hög konkurrens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mjukispappa
På anfallssidan ser det lite tunnare ut. Det mest intressanta namnet för mig är Sebastian Andersson, som plockat många poäng i 2. bundesliga och nu drar till Union Berlin. Kan bli så att han slår igenom i år. Han är framförallt intressant då han har längden och tyngden men inte ser ut att vara så förbannat långsam som Thelin och Toivonen. Ishak, Quaison kommer så klart få chansen. Guidetti och Thelin likaså. Men inga av dessa namn känns överdrivet spännande. Jag tror att de kan prestera men det kan också bli så att de inte platsar in i Andersson spelidé.
Sebbe Andersson är intressant men Ishak gjorde det samma på mindre tid och spelade större roll för sitt lag. Men han var även i ett bättre lag ska väl tilläggas. Det som pekar på Ishak är att han kommer vara garanterad starter i Bundesliga nu iaf. Hoppas han gör det bra. Quaison är ruggigt intressant. Kreativ, snabb och farlig spelartyp.
Sen Isak & Asoro som både lär få se speltid i höst i lån respektive ny klubb.
Namn har vi iaf! Och oavsett vem det blir lär vi ha snabbare anfallare, äntligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mjukispappa
Överlag har vi anledning att vara optimistiska inför EM-kvalet och league och nations. Vi ser inte ut att få fram någon storstjärna, men vi ser ut att för första gången någonsin (?) kunna ställa upp med en elva bestående av spelare som spelar i Europas topp fem. Det kan räcka väldigt långt i ett EM.
Håller med.
Det är så sanslöst tryggt att våran defensiv verkar bli intakt och inte behöva starta om heller när vi behöver göra de högre upp. Underlättar mycket.