2017-10-10, 12:05
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Sverige har ju inte spelat tävlingsmatch mot ett utomeuropeiskt lag sedan 15 juni 2006. Hur står vi oss idag mot sådana motståndare? Vissa av CONMEBOL-lagen hade ju såklart vart givna favoriter men hur hade det sett ut mot exempelvis Egypten, Sydkorea eller Costa Rica?

Spontan känsla är att det skulle bli stentuffa svåra matcher, men som skulle gå att vinna.
Citera
2017-10-10, 12:15
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Kan bara instämma. Kvalsystemet är helt värdelöst. Det är därför VM-slutspelen är så tråkiga nuförtiden, det är liksom inte de bästa lagen som är med. Utan det är ganska mycket en B-turnering. De bra lagen möts inte förens i slutet heller, vilket gör turneringen i princip helt ointressant i stort.
Vad är alternativet till kvalspel, automatiskt kvalificerade toppnationer baserat på historiska framgångar? Skulle Sverige alltid gå till VM för att vi dragit in medaljer för evigheter sedan?

Vilka VM-turneringar på senare år har saknat dessa toppnationer egentligen? Om ett lag som Italien missar VM nu är det förstås tråkigt men det handlar ju då om att de inte är bättre än så. Plus en gnutta otur med lottning, men det är oundvikligt.

Att kalla ett mästerskap där varje konfederations bästa lag möts för en "B-turnering" är ytterst märkligt. Att sedan Europas och Sydamerikas topplag är hästlängder före Asiens och Afrikas diton är synd, men är lösningen att exkludera dessa?

Angående Sverige och lottning är det på tiden att vi har lite tur. Ett till missat VM, särskilt när det är så pass nära och med ett bra kval i ryggen, det skulle vara oerhört tråkigt.
Citera
2017-10-10, 13:06
Medlem
Citat:
Sverige har ju inte spelat tävlingsmatch mot ett utomeuropeiskt lag sedan 15 juni 2006. Hur står vi oss idag mot sådana motståndare? Vissa av CONMEBOL-lagen hade ju såklart vart givna favoriter men hur hade det sett ut mot exempelvis Egypten, Sydkorea eller Costa Rica?

Framför allt möter man andra spelstilar, två exempel på detta från förra året var när damjuniorerna lirade U-20 VM i Papua Nya Guinea & Sveriges U-23 lag deltog i Rio-OS..

Uppfattade det som att det blev en helt annan fotboll än vad dessa två lag var vana vid och det kändes som att iaf spelarna blev chockade över hur bra motståndet var, kontra att de själva kvalat in till turneringarna som regerande Europamästare..

Har minnesbilder från Sverige - Japan i OS, där det såg ut som några svenskar var nöjda efter att ha gjort en dribbling och trodde att man var mycket bättre än de i själva verket var, medan japanerna jobbade stenhårt tillsammans som ett kollektiv och verkligen utklassade det svenska laget attitydsmässigt, vilket kändes väldigt ovanligt att se med tanke på att det har varit Sveriges styrka genom åren, oavsett idrott..
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-10-10 kl. 13:25.
Citera
2017-10-10, 13:11
Medlem
AB drar på med att Sverige mot Holland spelar för högsta divisionen i Nations League, vilket kan ge lättare EM-väg då dom flesta lagen där inte har några problem att gå direkt till EM och då kan det räcka med att bara deltaga i princip.

Själv tycker jag det är rankingen som är relevant, så att vi kan få en bättre grupp till nästa VM-kval. Jag vill vinna mot Holland men spela i andradivisionen, där det är lättare att vinna matcher och bygga ranking. Om Frankrike gör sitt kan jag tänka mig att nöja mig med kryss ikväll enbart för att slippa förstadivisionen. Till EM ska man gå oavsett, där finns både hängslen och livrem.
Citera
2017-10-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Framför allt möter man andra spelstilar, två exempel på detta från förra året var när damjuniorerna lirade U-20 VM i Papua Nya Guinea & Sveriges U-23 lag deltog i Rio-OS..

Uppfattade det som att det blev en helt annan fotboll än vad dessa två lag var vana vid och det kändes som att iaf spelarna blev chockade över hur bra motståndet var, kontra att de själva kvalat in till turneringarna som regerande Europamästare..

Har minnesbilder från Sverige - Japan i OS, där det såg ut som några svenskar var nöjda efter att ha gjort en dribbling och trodde att det var mycket bättre än de i själva verket var, medan japanerna jobbade stenhårt tillsammans som ett kollektiv och verkligen utklassade det svenska laget attitydsmässigt, vilket kändes väldigt ovanligt att se med tanke på att det har varit Sveriges styrka genom åren, oavsett idrott..

Summa summarum från dessa två turneringar var att vi framstod som väldigt begränsade på världsnivå, när det gällde passningsspel, teknik och kanske även kondition (kontra de asiatiska lagen), samt när det gällde fysiken (kontra de afrikanska & sydamerikanska lagen)..

Dock var det här på ungdomsnivå (även om U-23 laget är seniorer), men det skiljer sig inte alltför mycket på seniornivå.. Japan, Sydkorea & Nordkorea (dam) kommer att ha kvicka snabba tekniska spelare som tränar mycket passningsspel, dock är det ju lite skillnad på hur t.ex. Egypten & Algeriet spelar kontra Nigeria och Elfenbenskusten..
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-10-10 kl. 13:29.
Citera
2017-10-10, 13:53
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
AB drar på med att Sverige mot Holland spelar för högsta divisionen i Nations League, vilket kan ge lättare EM-väg då dom flesta lagen där inte har några problem att gå direkt till EM och då kan det räcka med att bara deltaga i princip.

Själv tycker jag det är rankingen som är relevant, så att vi kan få en bättre grupp till nästa VM-kval. Jag vill vinna mot Holland men spela i andradivisionen, där det är lättare att vinna matcher och bygga ranking. Om Frankrike gör sitt kan jag tänka mig att nöja mig med kryss ikväll enbart för att slippa förstadivisionen. Till EM ska man gå oavsett, där finns både hängslen och livrem.
Ja, det är märkligt att man kallar det för en lättare väg till EM. Bättre att få hamna i andradivisionen, plocka fler poäng där och förhoppningsvis senare bli förstaseedat till EM-kvalet. Väl där ska man kunna plocka fler poäng fram mot kommande mästerskap och kval.
Citera
2017-10-10, 13:57
Medlem
Citat:

Egypten, Sydkorea och Costa Rica håller ungefär samma klass som Bulgarien och liknande länder. Hade haft små chanser att hävda sig i ett EM-kval.
Citera
2017-10-10, 14:02
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Egypten, Sydkorea och Costa Rica håller ungefär samma klass som Bulgarien och liknande länder. Hade haft små chanser att hävda sig i ett EM-kval.

Egypten ska inte underskattas. Har en del duktiga spelare som spelar i PL, Salah El Neny, El Mohamady och Hegazi hade gått in i Sveriges startelva alla dagar i veckan.
Citera
2017-10-10, 14:32
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Både Kroatien och Danmark har varit piss usla i detta kval. Kroatien vann imponerande med 2 - 0 mot Ukraina, men spelade 1 - 1 hemma mot Finland. Danmarks senaste 2 matcher har varit otroligt dåliga, 0 - 1 mot montenegro och 1 - 1 mot Rumänien.

Det lag jag räds är Schweiz. De är maskiner, 9 - 0 - 0 har de i detta kval. Portugal... inte lika mycket.

Italien är skräcklaget för mig.

Samtliga lag i den seedade halvan ser Sverige som mardrömmen, så ge inte upp hoppet än.
Citera
2017-10-10, 15:04
Medlem
pissoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Både Kroatien och Danmark har varit piss usla i detta kval. Kroatien vann imponerande med 2 - 0 mot Ukraina, men spelade 1 - 1 hemma mot Finland. Danmarks senaste 2 matcher har varit otroligt dåliga, 0 - 1 mot montenegro och 1 - 1 mot Rumänien.

Det lag jag räds är Schweiz. De är maskiner, 9 - 0 - 0 har de i detta kval. Portugal... inte lika mycket.

Italien är skräcklaget för mig.

Samtliga lag i den seedade halvan ser Sverige som mardrömmen, så ge inte upp hoppet än.

Jag har inte sett någonting av Schweiz i kvalet och visst är det otroligt imponerande med 9 vinster men de hade ju tur i och med att Ronaldo var skadad i första matchen. Såg du den? Portugal hade 27-8 i skott, var Portugal så "överlägsna" eller sköt de bara från överallt?

Schweiz övriga matcher:
Ungern borta så vann de med 3-2 efter mål i 89'.
2-1 mot Andorra borta varav ett av Schweiz mål var på straff.
2-0 mot Färöarna hemma.
1-0 mot Lettland hemma.
2-0 mot Färöarna borta.
3-0 mot Andorra hemma.
3-0 mot Lettland borta.
5-2 mot Ungern hemma.

Utifrån lagen de mött och resultaten tycker jag 9-0-0 inte framstår som lika imponerande längre även om det är stabilt med så många hållna nollor. Det blir en mer rättvis värdemätare ikväll med Ronaldo från start.
Citera
2017-10-10, 15:16
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Jag har inte sett någonting av Schweiz i kvalet och visst är det otroligt imponerande med 9 vinster men de hade ju tur i och med att Ronaldo var skadad i första matchen. Såg du den? Portugal hade 27-8 i skott, var Portugal så "överlägsna" eller sköt de bara från överallt?

Schweiz övriga matcher:
Ungern borta så vann de med 3-2 efter mål i 89'.
2-1 mot Andorra borta varav ett av Schweiz mål var på straff.
2-0 mot Färöarna hemma.
1-0 mot Lettland hemma.
2-0 mot Färöarna borta.
3-0 mot Andorra hemma.
3-0 mot Lettland borta.
5-2 mot Ungern hemma.

Utifrån lagen de mött och resultaten tycker jag 9-0-0 inte framstår som lika imponerande längre även om det är stabilt med så många hållna nollor. Det blir en mer rättvis värdemätare ikväll med Ronaldo från start.

Håller med angående Schweiz, ett bra landslag absolut men det är vi också, vi har dessutom haft en svårare grupp än vad de har. Får vi Danmark eller Schweiz så har vi rätt goda chanser att gå vidare. Italien ser jag som omöjligt, alldeles för många världsstjärnor och individuell kvalité för att missa ett VM. De kommer att ta sig vidare oavsett motstånd.
Citera
2017-10-10, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Håller med angående Schweiz, ett bra landslag absolut men det är vi också, vi har dessutom haft en svårare grupp än vad de har. Får vi Danmark eller Schweiz så har vi rätt goda chanser att gå vidare. Italien ser jag som omöjligt, alldeles för många världsstjärnor och individuell kvalité för att missa ett VM. De kommer att ta sig vidare oavsett motstånd.

Ponera att vi ser väldigt bra ut idag med.

Då kommer jag fan gå in i playoffs med en god känsla mot alla utom Portugal/Italien.

Annars är det 50/50 för mig om vi ser risiga ut idag. Så jag hoppas innerligt att vi vinner och ser bra ut idag för självförtroendet och momentumets skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in