2008-03-25, 19:38
Medlem
Pancevs avatar
Om det skulle visa sig vara så att Alex inte längre håller måttet och därav spelar dåligt i AS så tror jag inte att han får vara med i EM. Så viktig för truppen är han inte. Det som dock talar för Alex är att han kan spela ytterback, yttermitt och centralmitt. Med tanke på potentiella problem med ytterbackar och centralfält (Linderoths skada och rehab) så kanske Alex ligger bättre positionerad än vanligt.

Men så länge som han inte spelar sig ur truppen alternativt att någon annan spelar sig in i truppen så har han sin plats.

Listan på bättre alternativ i dagsläget är inte direkt lång och Östlund exempelvis har faktiskt färre argument för att få vara med än vad Alex har.

Jag vill gärna efterlysa namngivna alternativ från de som alltid vill byta ut spelare i landslaget då det kommer till tävlingsmatcher. Det är alldeles för ofta som folk tvärdissar vissa spelare men heller aldrig kommer med tänkbara alternativ eller förslag. Nu var det generellt menat och inte riktat till någon specifik användare på FB.
Citera
2008-03-26, 00:02
Medlem
Villons avatar
Pancev har rätt i allt han säger här ovan. Östlunds vara eller inte vara i landslaget handlar inte främst om hans kvaliteter (vilka för övrigt inte heller räcker till om du frågar mig), utan helt och hållet gruppdynamiska och sociala orsaker. Jag tror inte Lagerbäck är särdeles intresserad av att ta honom till nåder framför alternativ som Alexandersson, Stoor och Concha, och faktum är att jag inte tror att Östlund vill tillbaka under Lagerbäck heller.

Intressant är att hela högerkanten fortfarande känns öppen inför EM.
Citera
2008-03-26, 01:14
Bannlyst
Ska en målvakt som knappt spelar i reservlaget få en plats i landslaget?

Så typiskt svenskt...

Samtidigt sätter han chippen som imponerar i spanska ligan på bänken
Citera
2008-03-26, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Odes

Så typiskt svenskt...

Imponerar? Chippen fick knappt sitta på läktaren i Bolton, som är påväg att åka ner från Premier League. Han platsa inte i Nantes (!), inte i Roma, inte i Anderlecht (!). Chippen är och förblir en medelmåttig spelare som kan göra en och annan tunnel mot Azerbadjan men inte mer än så. Sen att han imponerar i Spanien, vad har jag missat? Chippen har gjort ett straffmål (helt ärligt så hade både du och jag kunnat sätta den där straffen) och en assist. Wow, helvete så bra han är. Dessutom räcker det inte att glänsa i två matcher på en hel säsong för att vara startman i landslaget.
Citera
2008-03-26, 04:33
Medlem
Citat:

Vem annars? Shaaban har inte spelat en träningsmatch på ett halvår..

Citat:

Vänd på det.

Larsson som har imponerat stort under hela säsongen får spela istället för Chippen som gjort en-två bra matcher under samma period.
Citera
2008-03-26, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Imponerar? Chippen fick knappt sitta på läktaren i Bolton, som är påväg att åka ner från Premier League. Han platsa inte i Nantes (!), inte i Roma, inte i Anderlecht (!). Chippen är och förblir en medelmåttig spelare som kan göra en och annan tunnel mot Azerbadjan men inte mer än så. Sen att han imponerar i Spanien, vad har jag missat? Chippen har gjort ett straffmål (helt ärligt så hade både du och jag kunnat sätta den där straffen) och en assist. Wow, helvete så bra han är. Dessutom räcker det inte att glänsa i två matcher på en hel säsong för att vara startman i landslaget.

Chippen har spelat bra i deportivo. Det kan du inte ta ifrån honom.

Verkar ha blivit mode i att dissa chippen och hylla Sebastian Larsson precis som det blev mode i att dissa Svensson och hylla Källström innan.
Citera
2008-03-26, 08:47
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergadler
Verkar ha blivit mode i att dissa chippen och hylla Sebastian Larsson precis som det blev mode i att dissa Svensson och hylla Källström innan.
Instämmer.
Har iochförsig bara sett Larsson i senaste landskampen, och han gjorde väl inte bort sig men han påminde mig om en yngre Niclas Alexandersson... Dvs en på alla plan helt funktionell Duracelldocka. En mini-Ljungberg om man så vill.
Knappast något revolutionerande dock, vilket all mediahype verkar antyda. Sveriges svar på Messi nästan...
Bäst den matchen vill jag minnas den andre yttermittfältssnubben från Ajax var dock. Kommer inte ihåg hans namn.

Citat:
Ursprungligen postat av Chayim
...
Larsson som har imponerat stort under hela säsongen får spela istället för Chippen som gjort en-två bra matcher under samma period.
Vad är det han imponerat så förbaskat med? Aftonbladets kampanj-journalistik har antytt liknande saker men man får aldrig se vad hypen går ut på. Vad är han så bra på? Får han stora rubriker i England?
Senast redigerad av someuse 2008-03-26 kl. 08:57.
Citera
2008-03-26, 09:12
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chayim
Vem annars? Shaaban har inte spelat en träningsmatch på ett halvår..

Rami spela sin senaste träningsmatch för en vecka sedan, antar att du menar tävlingsmatch men den jämförelsen känns inte så aktuell, Rami kommer ju iaf få stå så.
Citera
2008-03-26, 09:56
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Instämmer.
Har iochförsig bara sett Larsson i senaste landskampen, och han gjorde väl inte bort sig men han påminde mig om en yngre Niclas Alexandersson... Dvs en på alla plan helt funktionell Duracelldocka. En mini-Ljungberg om man så vill.
Knappast något revolutionerande dock, vilket all mediahype verkar antyda. Sveriges svar på Messi nästan...
Bäst den matchen vill jag minnas den andre yttermittfältssnubben från Ajax var dock. Kommer inte ihåg hans namn.

Vad är det han imponerat så förbaskat med? Aftonbladets kampanj-journalistik har antytt liknande saker men man får aldrig se vad hypen går ut på. Vad är han så bra på? Får han stora rubriker i England?

Det är ju just det här som är poängen, han är att jämföra med en yngre och bättre Niclas Alexandersson, och borde som sådan passa perfekt i ett Lagerbäckskt landslag, i synnerhet när det är svajigt på ytterbacksplatserna. Dessutom tillför han extra kunnande med snina frisparkar.
Citera
2008-03-26, 11:25
Moderator
vfs avatar
Citat:

Så typiskt svenskt...

Larsson är en betydligt mer intressant spelare än Chippen för tillfället.
Att göra mål mot Island är inte direkt någon merit och Chippen brukar
sällan imponera i landslaget.
Citera
2008-03-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Instämmer.

Ja det är lite lustigt att denne Larsson lyckats få hela folkets förtroende av en match när få visste vem han var innan.
Det är knappast något negativt att vi nu har så pass kompetenta yttermittfältare i Kennedy, Ljungberg, Wilhelm och Larsson. Själv skulle jag gärna se en mer varierad startelva beroende på vilket motstånd vi möter. Då wilhelmssons defensiva attributer är obefintliga bör Larsson gå in på hans plats mot Spanien och mot lag där vi faktiskt bör vara kapabla att spela fotboll (grekland & ryssland) ser jag hellre Wilhelmsson som är starkare offensivt.

Jag skulle gärna vilja se samma sak på den defensiva mittfältspositionen där man växlar mellan Linderoth och Lindgren beroende på vilka som står för motståndet. I matcher där vi möter jämnbra eller sämre lag tillför Linderoth inte ett skit och vi är inte i behov av en femte back. Det är vi dock i behov av mot bättre lag.

Jag har aldrig förstått varför taktiken aldrig kan anpassas efter motståndet, det krävs när man inte är bäst världen.
Citera
2008-03-26, 11:55
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Jag skulle vilja tillägga att Chippen är en spelare som är på väg tillbaka ur en svacka (förhoppningsvis) men som Lars-Roland vet exakt vart de har om han är i form eller i hygglig form. Han kommer få speltid i både denna match och framöver. Men i dagsläget är det viktigare och intressantare att se vad en formstark Larsson egentligen går för mot bra motstånd internationellt och i enlighet med det svenska presspelet, positioner och annorlunda speluppbyggnad.

Även Kennedy är av intresse att se statusen på eftersom han inte alls har samma framgångar i Holland denna säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in