2017-06-08, 14:54
  #27085
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Fast du har ju ingen aning om hur Sarfo känner. Har han faktiskt nobbat Ghana som det rapporterats om kanske det ändå innebär att han är kluven i frågan, och faktiskt känner en del för Sverige.

Samma sak med El Kabir, som ju ville spela för Sverige. Pratar flytande svenska, har barn med svensk tjej och åker ofta "hem" till Sverige. Där hoppades jag faktiskt Hamrén skulle agera för när El Kabir var som bäst så hade han garanterat platsat.
Det finns ju alltid undantag såklart. El Kabir till exempel skulle kunnat vara ett. Men att Sarfo nobbar Ghana betyder bara att han inte känner speciellt starkt för dom, det säger ingenting om hur han känner för Sverige.

Den normala gången är som sagt att utländska spelare som får svenska pass direkt försvinner härifrån och sen ser vi aldrig till dom igen, jag vill inte ha såna spelare i svenska landslaget. Tyvärr så går det ju inte att läsa tankar så då måste det till nått mer. Jag skulle kunna tänka mig nån variant att när dom har fått sitt svenska pass, är dom fortfarande kvar i Sverige 2 år senare så kan jag köpa att landslaget kan vara nånting. Eller om dom har svenska fruar och har ett hus kvar i Sverige. Att bara snacka betyder ingenting.

Men hur många utländska fotbollsspelare med svenskt pass bor i Sverige idag? Jag drar till med en vild gissning här och säger 0.
Citera
2017-06-08, 15:43
  #27086
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det finns ju alltid undantag såklart. El Kabir till exempel skulle kunnat vara ett. Men att Sarfo nobbar Ghana betyder bara att han inte känner speciellt starkt för dom, det säger ingenting om hur han känner för Sverige.

Den normala gången är som sagt att utländska spelare som får svenska pass direkt försvinner härifrån och sen ser vi aldrig till dom igen, jag vill inte ha såna spelare i svenska landslaget. Tyvärr så går det ju inte att läsa tankar så då måste det till nått mer. Jag skulle kunna tänka mig nån variant att när dom har fått sitt svenska pass, är dom fortfarande kvar i Sverige 2 år senare så kan jag köpa att landslaget kan vara nånting. Eller om dom har svenska fruar och har ett hus kvar i Sverige. Att bara snacka betyder ingenting.

Men hur många utländska fotbollsspelare med svenskt pass bor i Sverige idag? Jag drar till med en vild gissning här och säger 0.

Inkluderar du spelare som har avslutat sin karriär finns det nog några stycken som bor kvar i Sverige. Jag vet på rak arm två stycken, Peter Ijeh och Joseph Elanga.
Citera
2017-06-08, 15:53
  #27087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Ja absolut kan det vara så också, att spelaren trivs helt enkelt bättre med grabbarna i ena laget.

Med det sagt tror jag dock att de flesta tänker som du säger. Lättast att få speltid.

Vissa har ju t.o.m börjat gnälla lite så fort dom är 17-18 att "om jag inte blir uttagen snart spelar jag för X land istället", även om dom själva är födda och fostrade i Sverige.

Det är bara att acceptera att i dagsläget har faktiskt ett konkurrenskraftigt och bra lag och folk går före.


Jag kan även förstå att folk tycker de är konstigt med exempel som Sarfo då han bara bott i Sverige i 4 år. Lär bli regulationer på sånt inom snar framtid kan jag tänka mig så inte länder börja fuska som fan med det.
Citera
2017-06-08, 15:56
  #27088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Men att Sarfo nobbar Ghana betyder bara att han inte känner speciellt starkt för dom, det säger ingenting om hur han känner för Sverige.

Om han föredrar Sveriges U21 och nekar Ghanas A-lags erbjudande så måste de ju endå säga något, eller hur?

Annars vet jag inte vad han kan göra för att bevisa det om inte Neka A-lags erbjudande för EVENTUELLT U21 spel räcker.

EDIT: Sorry dubbelpost!
Citera
2017-06-08, 16:28
  #27089
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Inkluderar du spelare som har avslutat sin karriär finns det nog några stycken som bor kvar i Sverige. Jag vet på rak arm två stycken, Peter Ijeh och Joseph Elanga.
Ja, det finns säkerligen en del som har hunnit skaffa sig familj i Sverige, då blir det ju en annan sak. Borde ha lagt till den delen även i sista stycket, inte bara i näst sista. Nu har jag ingen koll på just dom två, dom kanske har "försvenskats" helt själva men det är förmodligen väldigt ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Om han föredrar Sveriges U21 och nekar Ghanas A-lags erbjudande så måste de ju endå säga något, eller hur?

Annars vet jag inte vad han kan göra för att bevisa det om inte Neka A-lags erbjudande för EVENTUELLT U21 spel räcker.
Jag citerar mig själv här.
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Att bara snacka betyder ingenting.

Och även om han skulle spela för Sveriges U21 så behöver inte det betyda nånting heller. Han kanske tackar nej till Ghana nu på grund av sin personliga karriär och han kanske tackar ja till Sveriges U-21 på grund av sin personliga karriär.

Som Sunrise skrev här ovan, många unga spelare väljer landslag efter vad som är bäst för deras karriär, det är inget som jag vill stödja.
Citera
2017-06-08, 17:50
  #27090
Medlem
Helt emot att Sarfo ska spela i landslaget. Duktig spelare javisst, men faktum är att han är flyttat till Sverige för att spela fotboll, till skillnad från andra spelare med invandrarbakgrund som har kommit till Sverige av andra anledningar. Om han då skulle börja spela för landslaget blir det som att Sverige har "köpt" honom.

En jämförelse är Diego Costa. Gick från Brasilien till Portugal som 20åring och därifrån till Atletico Madrid något år senare. Spelade som 25åring sina första landskamper för Brasilien och spelar numer för det Spanska landslaget. Fortsätter det så här i internationell fotboll kan vi snart sluta med landskamper. En annan jämförelse kan göras med handbollen som har mindre strikta regler än fotbollen. Där vann Qatar silver med typ 1 inhemsk spelare i truppen.
Citera
2017-06-08, 17:53
  #27091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag citerar mig själv här.


Och även om han skulle spela för Sveriges U21 så behöver inte det betyda nånting heller. Han kanske tackar nej till Ghana nu på grund av sin personliga karriär och han kanske tackar ja till Sveriges U-21 på grund av sin personliga karriär.

Som Sunrise skrev här ovan, många unga spelare väljer landslag efter vad som är bäst för deras karriär, det är inget som jag vill stödja.

Att neka en möjlighet till A-landslag spel för att föredra ett annat lands u21 tycker jag är mer än att bara snacka.

Men ja, motiveringen vet nog bara honom innerst inne.


Sen om han ska tillåtas spela i Sverige eller inte låter jag va osagt. Personligen gillar jag Sarfo som spelar skarpt men vore skumt om en snubbe som bott i Sverige 4 år och inte pratar svenska ska representera vårt land.
Citera
2017-06-08, 22:28
  #27092
Medlem
Är personligen nationalist och anser att endast etniska svenskar, eller på sin höjd "försvenskade" européer (Ravelli, Robin Olsen m.fl.) bör spela i det svenska landslaget. Förstår att ni liberaler inte håller med om detta och att ni inte hade haft några problem med ett "svenskt" landslag där spelarna bara heter Isak, Konate, Armenteroz, Sema, Baffo, Ayaz, Mrabti osv.
Förstår att ni ser dessa spelare som svenskar, helt enkelt.

Däremot är det för mig helt obegripligt hur man kan förespråka att stoppa in killar med rötter på andra sidan jordklotet som sparkat boll här i ett par år. Tänker nu på Sarfo, en afrikan som inte är född här, inte har medborgarskap, inte talar svenska, inte har några rötter här. Hur kan en frisk människa förespråka att killen ska representera Sverige?
Citera
2017-06-08, 22:28
  #27093
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handboll-Elit
Är personligen nationalist och anser att endast etniska svenskar, eller på sin höjd "försvenskade" européer (Ravelli, Robin Olsen m.fl.) bör spela i det svenska landslaget. Förstår att ni liberaler inte håller med om detta och att ni inte hade haft några problem med ett "svenskt" landslag där spelarna bara heter Isak, Konate, Armenteroz, Sema, Baffo, Ayaz, Mrabti osv.
Förstår att ni ser dessa spelare som svenskar, helt enkelt.

Däremot är det för mig helt obegripligt hur man kan förespråka att stoppa in killar med rötter på andra sidan jordklotet som sparkat boll här i ett par år. Tänker nu på Sarfo, en afrikan som inte är född här, inte har medborgarskap, inte talar svenska, inte har några rötter här. Hur kan en frisk människa förespråka att killen ska representera Sverige?
Jösses...
Citera
2017-06-08, 22:36
  #27094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Jösses...
Ungefär min reaktion när jag ser det franska landslaget.
Citera
2017-06-08, 23:47
  #27095
Medlem
jacoooops avatar
Sarfo lär ju inte "välja" Sverige för större chans till speltid iaf, han blev ju faktiskt uttagen till Ghanas A-lag.

Sen kan man ju fråga sig vad de formella kraven för att delta i ett landslag ska vara om inte medborgarskap. Är det SVFF som ska avgöra om någon är svensk nog i varje enskilt fall?
Citera
2017-06-08, 23:56
  #27096
Medlem
jacoooops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handboll-Elit
Ungefär min reaktion när jag ser det franska landslaget.

Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in