Citat:
Är personligen nationalist och anser att endast etniska svenskar, eller på sin höjd "försvenskade" européer (Ravelli, Robin Olsen m.fl.) bör spela i det svenska landslaget. Förstår att ni liberaler inte håller med om detta och att ni inte hade haft några problem med ett "svenskt" landslag där spelarna bara heter Isak, Konate, Armenteroz, Sema, Baffo, Ayaz, Mrabti osv.
Förstår att ni ser dessa spelare som svenskar, helt enkelt.
Däremot är det för mig helt obegripligt hur man kan förespråka att stoppa in killar med rötter på andra sidan jordklotet som sparkat boll här i ett par år. Tänker nu på Sarfo, en afrikan som inte är född här, inte har medborgarskap, inte talar svenska, inte har några rötter här. Hur kan en frisk människa förespråka att killen ska representera Sverige?
Förstår att ni ser dessa spelare som svenskar, helt enkelt.
Däremot är det för mig helt obegripligt hur man kan förespråka att stoppa in killar med rötter på andra sidan jordklotet som sparkat boll här i ett par år. Tänker nu på Sarfo, en afrikan som inte är född här, inte har medborgarskap, inte talar svenska, inte har några rötter här. Hur kan en frisk människa förespråka att killen ska representera Sverige?
Dina tankar kring spelare som Martin Dahlin,
och Henrik Larsson?
Rätt mörka i hyn om jag inte minns helt fel.
Kanske bara namnen du stör dig på?
Bara för Sarfo att byta namn till Pelle Svensson och saken är biff.
Att byta landslag lite som man själv önskar osv är lite tramsigt. Är man vuxen och flyttar till ett annat land kan man inte bara byta landslag att representera. Blir för likt klubblagsfotbollen då, vilket tar bort hela grejen med landskamper.
Däremot kan man inte välja vilket land man föds i eller växer upp i.
T.ex tror jag knappast att Isak har varit i sitt hemland speciellt många gånger.
Han har vuxit upp i Sverige och fostrats i en svensk klubb, det gör honom till en svensk fotbollsspelare.
Att han sedan har afrikanska rötter spelar ingen större roll för mig.