2017-06-09, 01:40
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handboll-Elit
Är personligen nationalist och anser att endast etniska svenskar, eller på sin höjd "försvenskade" européer (Ravelli, Robin Olsen m.fl.) bör spela i det svenska landslaget. Förstår att ni liberaler inte håller med om detta och att ni inte hade haft några problem med ett "svenskt" landslag där spelarna bara heter Isak, Konate, Armenteroz, Sema, Baffo, Ayaz, Mrabti osv.
Förstår att ni ser dessa spelare som svenskar, helt enkelt.

Däremot är det för mig helt obegripligt hur man kan förespråka att stoppa in killar med rötter på andra sidan jordklotet som sparkat boll här i ett par år. Tänker nu på Sarfo, en afrikan som inte är född här, inte har medborgarskap, inte talar svenska, inte har några rötter här. Hur kan en frisk människa förespråka att killen ska representera Sverige?

Dina tankar kring spelare som Martin Dahlin,
och Henrik Larsson?
Rätt mörka i hyn om jag inte minns helt fel.
Kanske bara namnen du stör dig på?
Bara för Sarfo att byta namn till Pelle Svensson och saken är biff.

Att byta landslag lite som man själv önskar osv är lite tramsigt. Är man vuxen och flyttar till ett annat land kan man inte bara byta landslag att representera. Blir för likt klubblagsfotbollen då, vilket tar bort hela grejen med landskamper.

Däremot kan man inte välja vilket land man föds i eller växer upp i.
T.ex tror jag knappast att Isak har varit i sitt hemland speciellt många gånger.
Han har vuxit upp i Sverige och fostrats i en svensk klubb, det gör honom till en svensk fotbollsspelare.
Att han sedan har afrikanska rötter spelar ingen större roll för mig.
Citera
2017-06-09, 08:32
Medlem
Kom igen nu. Den här tråden handlar inte om hudfärgen på svenska fotbollsspelare eller om Sarfo (att ens bemöta det förstnämnda är skrattretande). Sätt punkt för diskussionen eller fortsätt den på annat håll. Det är ju match ikväll! Fokus på den nu.

Fotbollskanalen påstår att Sverige kommer mönstra följande elva:
Olsen
Lustig Granqvist Lindelöf Augustinsson
Durmaz Ekdal Johansson Forsberg
Toivonen Berg

En vettig elva får man ändå säga. Jag gillar signalen att starta med August i en sån här viktig match, att det är honom vi satsar på i första hand. Det är klokt när vi bygger på sikt.
I övrigt går det inte att käfta emot särskilt mycket. Johansson känns som det rätta valet i en sån här match, och Durmaz erfarenhet är ett tungt vägande skäl.
Anfallsfrågan är i vanlig ordning väldigt osexig. Toivonen eller Guidetti liksom...
Senast redigerad av mushymushy 2017-06-09 kl. 08:34.
Citera
2017-06-09, 08:40
Medlem
dj0h4nn3ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handboll-Elit
Är personligen nationalist och anser att endast etniska svenskar, eller på sin höjd "försvenskade" européer (Ravelli, Robin Olsen m.fl.) bör spela i det svenska landslaget. Förstår att ni liberaler inte håller med om detta och att ni inte hade haft några problem med ett "svenskt" landslag där spelarna bara heter Isak, Konate, Armenteroz, Sema, Baffo, Ayaz, Mrabti osv.
Förstår att ni ser dessa spelare som svenskar, helt enkelt.

Däremot är det för mig helt obegripligt hur man kan förespråka att stoppa in killar med rötter på andra sidan jordklotet som sparkat boll här i ett par år. Tänker nu på Sarfo, en afrikan som inte är född här, inte har medborgarskap, inte talar svenska, inte har några rötter här. Hur kan en frisk människa förespråka att killen ska representera Sverige?

Snarare tycker jag det är rätt fint om landslagstruppen representerar hur det ser ut i samhället. Ryska eller japanska landslaget avspeglar demografin i deras respektive länder, likaså gör Frankrikes som har många med rötter från Algeriet och gamla franska kolonier i Afrika. Den nuvarande svenska truppen är ändå mer "etnisk svensk" än vad den varit på ett tag, är bara Durmaz, Guidetti och Olsson som har rötter i andra länder. Skulle landslaget å andra sidan representera den verkliga demografin borde ungefär en femtedel av truppen ha utländska rötter. Vi har lirare som Zengin, Milosevic, Quaison, Hrgota, Kiese-Thelin, Ishak, Kujovic, Armenteros, Strandberg, Bahoui, Baffo, Kacaniklic, Ajdarevic, Khalili osv som varit med innan eller varit nära men inte slagit sig in än. Många är med i U21 och blir proffs i utlandet men det stannar där, vilket vi ser i nuvarande U21-trupp också, många med utländska rötter.

Förstår med din ideologiska bakgrund att du är stoltare över landslaget ju mer etniskt svenskt det är, men verkligheten ser inte ut så längre. Håller dock med om att spelare som byter landslag till annat land än de är uppväxta i inte är att föredra, trots att det finns nyanser inom det spektrumet också.
Citera
2017-06-09, 08:56
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Kom igen nu. Den här tråden handlar inte om hudfärgen på svenska fotbollsspelare eller om Sarfo (att ens bemöta det förstnämnda är skrattretande). Sätt punkt för diskussionen eller fortsätt den på annat håll. Det är ju match ikväll! Fokus på den nu.

Olsen
Toivonen Berg

En vettig elva får man ändå säga. Jag gillar signalen att starta med August i en sån här viktig match, att det är honom vi satsar på i första hand. Det är klokt när vi bygger på sikt.
I övrigt går det inte att käfta emot särskilt mycket. Johansson känns som det rätta valet i en sån här match, och Durmaz erfarenhet är ett tungt vägande skäl.
Anfallsfrågan är i vanlig ordning väldigt osexig. Toivonen eller Guidetti liksom...

Fin elva det där.
Faller helt i linje med att Janne vill ha en samspelt trupp där alla håller varandra om ryggen.
Toivonen går före Guidetti alla dagar i veckan just nu, gör nog honom gott med lite mer konkurrens i landslaget.
Tror dock på byte i ~65 där han kommer in med lite energi.
Samma med Claesson.
Citera
2017-06-09, 09:27
Medlem
bagarn29s avatar
"Tuta och kör" på högerkanten är en katastrof. Claesson borde spela där. Annars är det väl det förväntade laget.
Citera
2017-06-09, 09:44
Medlem
Citat:

Olsen
Toivonen Berg

Kom igen nu vinn grabbar och håll hoppet vid liv.d Men Johansson på mitten? Claesson då eller nån annan helst.
Citera
2017-06-09, 09:48
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23strawberry
Kom igen nu vinn grabbar och håll hoppet vid liv.d Men Johansson på mitten? Claesson då eller nån annan helst.

Gjorde väl en bra insats senast mot Frankrike?
Missade matchen, men av det jag läst gjorde han ingen besviken.
Citera
2017-06-09, 10:05
Medlem
Citat:
Nej nej, Claesson gör sig bäst på en kant i en sån här match. I mitten kommer vi behöva kötta, stångas, löpa och ligga rätt i positionerna. Yttrarna kan åtnjuta lite mer kreativ frihet.

Om Toivonen inte slår väl ut ikväll, och Guidetti gör ett osynligt inhopp och det visar sig att Armenteros inte är mycket mer än skapligt Eredivise-material, så börjar jag personligen öppna upp för att en offensiv mittfältare tar över en av anfallsrollerna. En slags falsk nia/släpande anfallare med Foppas* kvalitéer och med stor rörelsefrihet som hittar luckorna mellan motståndarnas mittfält och backlinje i kombination då med två offensiva yttrar samt Berg.

Tänk er följande mot lite sämre nationer: Berg lite längre fram, strax bakom ligger Foppa i nämnda forwardsposition. På vänsterkanten finner vi Sam Larsson och på högerkanten valfri offensiv spelare, t.ex Claesson.
Citera
2017-06-09, 12:54
Medlem
Citat:

Olsen
Toivonen Berg

Ser bra ut, kan inte anmärka på speciellt mycket, och det jag skulle kunna anmärka på är petitesser. JJ känns rätt given, bra på fast situationer och i närkampsspelet, dessutom har han blivit bättre med bollen, även om jag alltid tyckt att han varit lite underskattad på den punkten.
Citera
2017-06-09, 12:59
Medlem
Citat:

Claesson konkurrerar med Durmaz. Alternativet till Jakob är framförallt Seb eller Hiljemark, i den här matchen tycker jag att Jakob är ett givet val.
Citera
2017-06-09, 13:48
Medlem
civilians avatar
Ja, Claesson har knappast något på centralt mittfält att göra annat än i absoluta nödfall, där skulle han vara en enorm säkerhetsrisk. Otroligt besviken över att han inte får starta till höger dock.
Citera
2017-06-09, 13:57
Medlem
Citat:

Olsen
Toivonen Berg

Jätte bra 11a. Glad att Johansson blev valet i mitten. Durmaz är jag inte förtjust i men kan förstå argumentet. Förhoppningsvis blir bytena i Sverige:

Augustinsson ut -> Olsson in
Durmaz ut -> Claesson in
Toivinen ut -> Guidetti in

D.v.s Låt de 3 springa sig trötta sen in med 3 lika aggressiva som är pigga & sätter återigen fart i fläkten. Vi måste jaga poäng och inte bara hoppas att Frankrike inte lyckas näta så vi får 0-0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in