2016-09-09, 14:12
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Borde jag kunna vem Sjöberg är?

Nä, anonym kille. Spelare i USA. Lär göra det bra men svårt att bedöma honom.

Markus Holgersson gjorde också det bra när han var i New York, men han var långt ifrån landslagsklass.

Då kan vi likaväl testa den där italienaren som dyker upp här lite då och då.
Senast redigerad av mishima 2016-09-09 kl. 14:37.
Citera
2016-09-09, 15:05
Medlem
Vi kan väl ha ett mittlås med Axel Sjöberg och Riccardo Gagliolo? Då bli alla glada och nöja!
Citera
2016-09-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Markus Holgersson gjorde också det bra när han var i New York, men han var långt ifrån landslagsklass.

Yes! testa testa. Och testa bollgeniet Darijan Bojanic på samma gång. Labinot Harbuzi skulle inte ens få putsa hans skor, svag jämförelse
Citera
2016-09-09, 16:15
Medlem
Är det inte dags att Mohammed Saeid får chansen i truppen?
Ungdomsproffs som 11-åring i Wba.
Nu i Columbus crew - där han gör det bra...
Citera
2016-09-09, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Härligt att vi fick med oss en poäng mot Holland. Hade dock varit bättre med 0-0, eftersom holländarna nu har ett bortamål som de kan dra fördel av ifall vi slutar lika i gruppen.
Det resonemanget förutsätter väl att vi inte förlorar borta. Om vi mot all förmodan skulle lyckas ta poäng i Nederländerna tror jag inte att det blir mållöst, så att det inte blev 0-0 i tisdags gör inte särskilt mycket.
Citera
2016-09-09, 17:58
Medlem
Roibots avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Är det inte dags att Mohammed Saeid får chansen i truppen?
Ungdomsproffs som 11-åring i Wba.
Nu i Columbus crew - där han gör det bra...
Holgersson och Saeid i all ära, men jag anser att Sjögren är betydligt bättre. Lite förenklat kan man betrakta alla världens fotbollsligor som ett hierarkiskt system där "genomsnittsspelaren" i varje liga håller en viss nivå. Dessa gör det jobb som de är betalda att utföra, varken mer eller mindre. Att Saeid "gör det bra" i Columbus Crew betyder inte nödvändigtvis att han håller landslagsklass (även om du uppenbarligen ironiserar här).

Utöver genomsnittsspelaren finns det de som inte övertygar på den nivån och tvingas ett steg ner i systemet. Den tredje typen av spelare är de som är betydligt bättre än sin omgivning. Dessa personer brukar stå för poängskapande/förlustminimerande insatser för sitt lag regelbundet. Dessa har bäst chans att klara av en nivå högre upp. Möjligen glänser de inte lika starkt (om alls) när de väl hamnar där, men det kan man inte säga med säkerhet i förhand. Det kan lika gärna bli succé, bara de får chansen att avancera fotbollsmässigt.

I mitt tycke hamnar Sjöberg i just denna kategori. Som jag nämnt i tidigare inlägg har hans karriär Axelererat rejält uppåt under 2016. Som underlag har jag presenterat diverse källor där hans insatser uppmärksammats från bl.a. fotbollstyckare; således är det inte enbart min subjektiva åsikt.

Colorado Rapids ligger 4:a i MLS just nu, men med två matcher mindre spelade än sina närmaste konkurrenter kan de avancera till andra plats snart. Här är antalet insläppta mål för de olika lagen efter cirka 26-28 matcher spelade:

Eftersom Colorado gjort avsevärt lite mål (bara 28) så är det tydligt att Pablo Mastroenis recept på framgångar bygger på ett starkt försvar. I lag där framgångar bygger på ett bra anfallsspel, så rankas forwardsen högst gällande vilka spelare som var viktigast för laget. På samma sätt är Sjöberg en spelare som, självklart med hjälp av sina backkollegor, vunnit poäng för sitt lag vecka efter vecka.

Detta är ekvivalent med att en svensk 25-åring skulle ligga i topp i MLS skytteliga-tabell. Visst hade det då varit logiskt om landslagsledningen tog en närmare titt på honom? Som motargument kan någon säga att även om han bra nog att spela i en högre nivå, så är den nya nivån inte heller hög nog för att platsa i landslaget. Här blir det mycket diffust, eftersom det är otroligt svårt att bedöma hur bra/dålig en valfri icke-europeisk liga är i förhållande med en europeisk dito.

Jag personligen anser att den har en hel del skickliga spelare, både inhemska och utländska. Det enda som kanske hämmar ligan är lönetaket. Men fram tills att han blir uttagen och gör fiasko i typ januari-turnén eller nåt, så förblir jag optimistisk för vår svenske Mertesacker.

För övrigt så debuterade Holgersson intressant nog i landslaget bara några dagar EFTER flytten till Usa.
Senast redigerad av Roibot 2016-09-09 kl. 18:25.
Citera
2016-09-09, 18:13
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Holgersson och Saeid i all ära, men jag anser att Sjögren är betydligt bättre. Lite förenklat kan man betrakta alla världens fotbollsligor som ett hierarkiskt system där "genomsnittsspelaren" i varje liga håller en viss nivå. Dessa gör det jobb som de är betalda att utföra, varken mer eller mindre. Att Saeid "gör det bra" i Columbus Crew betyder inte nödvändigtvis att han håller landslagsklass (även om du uppenbarligen ironiserar här).

Utöver genomsnittsspelaren finns det de som inte övertygar på den nivån och tvingas ett steg ner i systemet. Den tredje typen av spelare är de som är betydligt bättre än sin omgivning. Dessa personer brukar stå för poängskapande/förlustminimerande insatser för sitt lag regelbundet. Dessa har bäst chans att klara av en nivå högre upp. Möjligen glänser de inte lika starkt (om alls) där, men det kan man inte säga med säkerhet i förhand. Det kan lika gärna bli succé, bara de får chansen att avancera fotbollsmässigt.

I mitt tycke hamnar Sjöberg i just denna kategori. Som jag nämnt i tidigare inlägg har hans karrär Axelererat rejält uppåt under 2016. Som underlag har jag presenterat diverse källor där hans insatser uppmärksammats från bl.a. fotbollstyckare; således är det inte enbart min subjektiva åsikt.

Colorado Rapids ligger 4:a i MLS just nu, men med två matcher mindre spelade än sina närmaste konkurrenter kan de avancera till andra plats snart. Här är antalet insläppta mål för de olika lagen efter cirka 26-28 matcher spelade:

Eftersom Colorado gjort avsevärt lite mål (bara 28) så är det tydligt att Pablo Mastroenis recept på framgångar bygger på ett starkt försvar. I lag där framgångar bygger på ett bra anfallsspel, så rankas forwardsen högst gällande vilka spelare som var viktigast för laget. På samma sätt är Sjöberg en spelare som, självklart med hjälp av sina backkollegor, vunnit poäng för sitt lag vecka efter vecka.

Detta är ekvivalent med att en svensk 25-åring skulle ligga i topp i MLS skytteliga-tabell. Visst hade det då varit logiskt om landslagsledningen då tog en närmare titt på honom? Som motargument kan någon säga att även om han bra nog att spela i en högre nivå, så är den nya nivån inte heller hög nog för att platsa i landslaget. Här blir det mycket diffust, eftersom det är otroligt svårt att bedöma hur bra/dålig en valfri icke-europeisk liga är i förhållande med en europeisk dito.

Jag personligen anser att den har en hel del skickliga spelare, både inhemska och utländska. Det enda som kanske hämmar ligan är lönetaket. Men fram tills att han blir uttagen och gör fiasko i typ januari-turnén eller nåt, så förblir jag optimistisk för vår svenske Mertesacker.

För övrigt så debuterade Holgersson intressant nog i landslaget bara några dagar EFTER flytten till Usa.

Om det är så att han är bättre än sin omgivning så borde marknaden rätt snabbt värdera honom efter det. Han tjänar i dag lite mer än en allsvensk snittlön. Om det är så att han är så mycket bättre än sin omgivning så borde han rätt snabbt spela i en bättre klubb i en bättre liga. Spelare som anses vara bättre än sin omgivning brukar också rätt snabbt uppvärderas.

Statistiken här är inget som imponerar på mig.
https://www.whoscored.com/Players/270583
Det tycks finnas rätt många backar i MLS som värderas högre än Sjöberg så det känns fel att jämföra med en anfallare som skulle ligga i skyttetopp i MLS.
Senast redigerad av mishima 2016-09-09 kl. 18:16.
Citera
2016-09-09, 20:49
Medlem
Citat:

Utöver genomsnittsspelaren finns det de som inte övertygar på den nivån och tvingas ett steg ner i systemet. Den tredje typen av spelare är de som är betydligt bättre än sin omgivning. Dessa personer brukar stå för poängskapande/förlustminimerande insatser för sitt lag regelbundet. Dessa har bäst chans att klara av en nivå högre upp. Möjligen glänser de inte lika starkt (om alls) när de väl hamnar där, men det kan man inte säga med säkerhet i förhand. Det kan lika gärna bli succé, bara de får chansen att avancera fotbollsmässigt.

I mitt tycke hamnar Sjöberg i just denna kategori. Som jag nämnt i tidigare inlägg har hans karriär Axelererat rejält uppåt under 2016. Som underlag har jag presenterat diverse källor där hans insatser uppmärksammats från bl.a. fotbollstyckare; således är det inte enbart min subjektiva åsikt.

Detta är ekvivalent med att en svensk 25-åring skulle ligga i topp i MLS skytteliga-tabell. Visst hade det då varit logiskt om landslagsledningen tog en närmare titt på honom? Som motargument kan någon säga att även om han bra nog att spela i en högre nivå, så är den nya nivån inte heller hög nog för att platsa i landslaget. Här blir det mycket diffust, eftersom det är otroligt svårt att bedöma hur bra/dålig en valfri icke-europeisk liga är i förhållande med en europeisk dito.

Gott mos! Han får förhoppningsvis visa vad han kan i januariturnen Yes - trollade lite - jag sprang på mohammed när jag spelade FM och letade efter ngt kap i USA. Hoppas Bojanic går till msl och dominerar nästa vinter
Citera
2016-09-09, 21:34
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Borde jag kunna vem Sjöberg är?

Beror på hur mycket fotbollshipster du är

Sjöberg blev uppmärksammad här på forumet nyligen då han blev draftad av Colorado Rapids inför MLS-säsongen och skördat enorma framgångar sin första säsong, i princip burit deras defensiv från en bottenplats förra säsongen till en toppnotering i år. Sånär på att bli uttagen i allstar laget och är med i pratet om att vinna MLS-motsvarigheten till James Norris Memorial.

Edit: Ah, missade en sida svar. Du har nog fått frågan svarad nog nu
Citera
2016-09-10, 09:47
Medlem
bagarn29s avatar
Är det någon svensk spelare som lirat i landslaget grundat på deras amerikanska fotbollsspelande?
Citera
2016-09-10, 10:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Är det någon svensk spelare som lirat i landslaget grundat på deras amerikanska fotbollsspelande?

Ravelli gjorde väl landskamper samtidigt som han spelade i USA, men där finns det några andra faktorer också.
Citera
2016-09-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ravelli gjorde väl landskamper samtidigt som han spelade i USA, men där finns det några andra faktorer också.

Nej, det gjorde han inte. Han gjorde sin sista landskamp 1997 i sista omgången i det misslyckade kvalet till VM 1998 och lämnade för USA 1998.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in