Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Zeneli är född i Sverige, har fått hela sin fotbollsuppfostran i Sverige, slog igenom i en svensk klubb - och väljer Kosovo. Kosovo skördar frukten av svensk talangutveckling, på vissa sätt.
I någon mån tycker jag det är lite som att pissa på Sverige, faktiskt. Samtidigt förstår jag att det är svårt att ha dubbla nationaliteter, jag kan inte bestämma vilket han ska känna mest för.
Men eftersom han tänker spela för Kosovo antar jag han kommer flytta dit efter karriären? Inte, nähä...
Zeneli har en etnisk tillhörighet (Kosovoalban) och ett medborgarskap (svenskt). Det är normalt att man känner mer för sitt eget folk än för ett medborgarskap. Vad är ett medborgarskap egentligen? Det säger ingenting om ens rötter, kultur eller etnicitet.
Jag tycker han gjorde rätt, bra att han visade stolthet för sitt folk och visade att inte alla tror på dagens urvattnade PK-syn på landslag i Europa, som nu mer ser ut som klubblag, fulla med afrikaner och annat.
Kosovoalbaner i det Kosovoalbanska landslaget, svenskar i det svenska landslaget, irländare i det Irländska landslaget o.s.v.
Det svenska landslaget ser dessutom väldigt svenskt och fint ut!