2013-11-18, 21:45
Medlem
Portugal har väll rätt dåligt facit att spela borta matcher i kallare klimat, öppna taket , synd att det är den varmaste vintern på typ 50 år
Citera
2013-11-18, 21:52
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
Portugal har väll rätt dåligt facit att spela borta matcher i kallare klimat, öppna taket , synd att det är den varmaste vintern på typ 50 år
November har väl aldrig varit en vintermånad, varken i år eller något annat år. Men visst, ibland är det ju avsevärt kallare redan i början av oktober. Vilket det väl förresten var, i år?

Oavsett vilket så tror jag att vädret har obefintlig inverkan. Bruno Alves bor väl i St. Petersburg, och det är ju inte som att övriga spelare hänger på algarvekusten året om.

Vad gäller själva sakfrågan om taket så anser jag att det ska vara öppet så länge inte nederbörd eller kraftiga vindar väntas störa spelet.
Citera
2013-11-18, 22:13
Medlem
Ferry31s avatar
Det enda positiva är väl att Portugal inte är jättebra på bortais. I kvalmatcher mot nordiska lag de senaste åren har man mött Norge och Sverige en gång samt Danmark två gånger. Resultaten är 2 förluster och 2 kryss. Tyvärr är det andra förutsättningar nu med play-off och 1-0 som Portugal har med är ett jävligt bra resultat.

Tror tyvärr att våra chanser att gå vidare är jävligt små, men hoppas på något mirakel.
Citera
2013-11-18, 23:05
Medlem
lighten-ups avatar
Vilka hejarramsor föredrar ni och vilka tycker ni att man ska helst köra imorgon under matchen? Såvitt jag vet är många trötta på "andra sidan är ni klara"
Citera
2013-11-18, 23:06
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Nu har jag tittat (inte jättenoga men ändå) på första halvlek igen. Jag började fokusera på Elm och letade efter bollkontakter som han lyckades med. Han är ju inte den som rör bollen mycket, utan satsar väl mer på att försöka täcka öppna ytor. Hittade fyra lyckade bollkontakter (bland flertalet misslyckade) (jag har säkert missat några):

14:32 Riktigt bra framspelning till Kaca.
33:59 En nick som gick fram.
41:37 En rensning/pass som gick fram.
44:39 Bryter Ronaldo på straffområdeslinjen.

Det är ganska intressant att följa en spelare såhär. Kan inte säga att detta vände uppochner på min skeptiska syn på Elm eftersom han ofta kom sent in i situationer, missar, står bredvid osv.

Varsågoda att fylla på med er statistik!

Jag har också fokuserat på innermittfältet det senaste (jag gör alltid det till viss del, det är där jag själv spelar). Räknade du Källströms lyckade bollkontakter? Du skulle skrivit ner de misslyckade kontakterna också, och så kunde du skrivit ner hur du tycker att de rör sig utan boll offensivt och defensivt.

Börja kolla från 33:10 så ser du hur han först hänger med Ronaldo ner till ena hörnflaggan för att förhindra en kontring, följ hans rörelser där fram tills han bryter rensningen i andra hörnan av planen 33:59. Inget stort, men det är ändå lite talande.

(Skrev i matchtråden att jag skulle göra en jämförelsevideo mellan de båda, men tappade lite intresset när jag inte hittade någon bättre kvalitet än det här där man knappt ser vem som är vem.)
Citera
2013-11-18, 23:25
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Vilka hejarramsor föredrar ni och vilka tycker ni att man ska helst köra imorgon under matchen? Såvitt jag vet är många trötta på "andra sidan är ni klara"

När jag var i Portugal 2004 sjöng läktarna Markoolios landslagsdänga In med bollen i mål vid en hörna och Zlatan slog då sitt berömda eleganta klackmål. Kanske han blev inspirerad.

Här kan ni höra läktarna sjunga den vid tillfället :

https://www.youtube.com/watch?v=mDXi2Oo9m-g

Notera också vilken stämning det är då Sverige spelar mästerskap utomlands.
Citera
2013-11-18, 23:30
Medlem
anteri17s avatar
Jag tror inte vi ska vara så deppiga. Sverige kommer komma ut som mot Österrike och verkligen stå på portugiserna. Det kommer bli en episk morgondag där jag bara kommer tänka på den här underbara matchen. Jag har en god känsla, och scarfen har både fått ordning på spelet och försvarsspelet under hösten. Samtidigt verkar han kunna ge Sverige vingar även i de mest mörka av stunder.

Det ska sägas att jag har varit hans största kritiker förut, men han har tagit sig under hösten. Jag vill nog ha in en ny FK vid miss av VM, men det är inte lika horribelt som jag tyckte förut om han faktiskt får förlängt. Kämpa för fan!!! Slut upp för Sverige!
Citera
2013-11-18, 23:31
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
När jag var i Portugal 2004 sjöng läktarna Markoolios landslagsdänga In med bollen i mål vid en hörna och Zlatan slog då sitt berömda eleganta klackmål. Kanske han blev inspirerad.

Här kan ni höra läktarna sjunga den vid tillfället :

https://www.youtube.com/watch?v=mDXi2Oo9m-g

Notera också vilken stämning det är då Sverige spelar mästerskap utomlands.
Förmodligen för att alla som åkt såpass långt för att se Sverige spela är villiga att skrika halsen av sej.

Tyvärr kan man inte säga detsamma på hemmaplan och med Friends som arena blir det bara värre.
Citera
2013-11-18, 23:36
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag tror inte vi ska vara så deppiga. Sverige kommer komma ut som mot Österrike och verkligen stå på portugiserna. Det kommer bli en episk morgondag där jag bara kommer tänka på den här underbara matchen. Jag har en god känsla, och scarfen har både fått ordning på spelet och försvarsspelet under hösten. Samtidigt verkar han kunna ge Sverige vingar även i de mest mörka av stunder.

Det ska sägas att jag har varit hans största kritiker förut, men han har tagit sig under hösten. Jag vill nog ha in en ny FK vid miss av VM, men det är inte lika horribelt som jag tyckte förut om han faktiskt får förlängt. Kämpa för fan!!! Slut upp för Sverige!
Jag avvaktar fortfarande med mitt AVGÅ Hamrén trots min lagtillhörighet. Tar han oss till VM är uppdraget slutfört och krav inför VM får ske efter lottningen..

Varför skriver jag ens om VM i detta läge egentligen?

Men om Hamrén nu ska gå ska det inte va bara för att, vad finns det för alternativ? Lennartsson? Comeback av Lagerbäck? Svennis? Hasse Backe?
Citera
2013-11-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Jag avvaktar fortfarande med mitt AVGÅ Hamrén trots min lagtillhörighet. Tar han oss till VM är uppdraget slutfört och krav inför VM får ske efter lottningen..

Men om Hamrén nu ska gå ska det inte va bara för att, vad finns det för alternativ? Lennartsson? Comeback av Lagerbäck? Svennis? Hasse Backe?
Vem som helst utom Svennis. Hasse Backe hade jag gärna sett som FK ifall Hamrén avgår.
Citera
2013-11-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

SvFF kanske kan muta Guus Hiddink med en Volvo V70.
Citera
2013-11-18, 23:53
Bannlyst
ska bli kul o läsa här imorgon. alla kommer vilja döda hamren och påpeka att den och den spelaren är värdelös och att sverige suger på fotboll etc. inse instället att portugal är en världsnation. finns inte ens chans i helvetet att vi vinner imorgon, dom kommer äga bollen 80 % av matchen och alves och pepe plockar ner zlatan (det enda hotet) hur lätt som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in