Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Nu läser jag på Text-TV att Galtasarays läkare vill att Elmander ska vila i 6 veckor istället för att starta mot Ukraina.
Då kommer naturligtvis en följdfråga:
Hur resoneras det i landslaget, vilket ord väger tyngst?
Vem "bestämmer" över Elmanders beslut?
Intressant. Vi minns vad som hände i VM 2010 när Robben åkte halvskadad till Sydafrika och spelade, trots att Bayerns läkare hade rekommenderat honom att vila typ 6 veckor och stå över VM. Robben var dock envis, och konsekvensen blev att skadan förvärrades och Robben var borta halva säsongen därefter. Det ledde dels till att Bayern tappade mycket i ligan, men dessutom kom Bayern och KNVB i konflikt med varandra.
Jag tror ju att man kommer vara envisa och låta Elmander spela, men frågan är ju vad som sker efteråt. Hoppas inte att det blir likadant som i Robbens fall, så att Elmander missar större delarna av säsongen 2012/2013 nu när han ska spela Champions League och allt dessutom.
Dock ska man komma ihåg att det är två helt olika spelare, och Robben är betydligt mer skadebenägen. Jag ska inte säga att det är helt safe, men några större problem tror jag inte det blir ifall Elmander är med.